SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie popularność adblocków, Polacy najczęściej na świecie blokują reklamy

Według raportu OnAudience.com internauci w Polsce ponownie znaleźli się na szczycie listy popularności wtyczek blokujących reklamy w sieci. Korzystanie z adblocków w naszym kraju wzrosło do 46 procent. Według autorów raportu wartość zablokowanych odsłon w 2017 roku osiągnie 42 miliardy dolarów.

Article

Obecny raport OnAudience.com ukazuje się po raz drugi (poprzedni dotyczył ub.r.). Według niego w Polsce oprogramowanie blokujące reklamy powstrzymuje obecnie 46 proc. wyświetleń, co oznacza 8 proc. wzrostu rok do roku. Taki wynik daje nam pierwsze miejsce w międzynarodowym rankingu. Druga na podium znalazła się Grecja, gdzie blokuje się 44 proc. wyświetleń. Kolejne miejsca należą do Norwegii (42 proc.), Niemiec (41 proc.) i Danii (40 proc.). Wysoką pozycję w rankingu zajęła również Wielka Brytania, gdzie blokowanych jest 39 proc. reklam.

Odwrotnie sytuacja wygląda w Paragwaju, gdzie adblocki powstrzymują jedynie 5 proc. wyświetleń. To najniższy wynik w całym zestawieniu. Kolejna w dolnej części listy znajduje się Wenezuela (10 proc.). Największy wzrost liczby zablokowanych odsłon dotyczy rynku brazylijskiego, gdzie co prawda jedynie 12 proc. reklam jest blokowanych, jednak w stosunku do zeszłorocznego badania nastąpił wzrost aż o 232 proc.

Wraz z popularyzacją oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam rosną globalne straty wydawców. W br. wartość zablokowanych odsłon osiągnie 42 mld dol., podczas gdy wartość całego rynku reklamy typu display szacuje się na 100 mld. Dla porównania, w ub.r. globalna wartość zablokowanych odsłon reklamowych przekroczyła 28 mld dol., a wartość rynku wyliczono na 84 mld.

W Polsce, gdzie procentowo blokuje się najwięcej reklam, wartość rynku reklamy typu display szacuje się na 485 mln dol., a wartość zablokowanych odsłon reklamowych na 409 mln dol.

Tegoroczny raport OnAudience.com przedstawia także wpływ blokowania reklam na branżę e-commerce. Okazuje się, że 32 proc. wyświetleń e-sklepów i innych serwisów świadczących usługi online w Europie dokonywanych jest przez osoby z zainstalowanymi adblockami. Proces zakupowy rozpoczynany jest w 34 proc. przez osoby posiadające takie wtyczki, a 38 proc. finalizujących transakcje nie widzi reklam.

Wartość globalnego rynku e-commerce przekracza 2 bln dol., z czego ponad 600 mld generują na tym rynku użytkownicy adblocków. Wartość polskiego rynku e-commerce została oszacowana na 7,6 mld dol., z czego 3,5 mld dol. generują użytkownicy wtyczek blokujących reklamy.

- Duże grono klientów serwisów e-commerce to osoby blokujące reklamy. Oznacza to, że trafiają do nich w wyniku samodzielnego poszukiwania produktów - podkreśla w komentarzu do raportu Piotr Prajsnar, prezes firmy Cloud Technologies do której należy OnAudience.com. -  Są to bardzo świadomi użytkownicy, charakteryzują się wysokim poziomem wiedzy technologicznej, mają duże doświadczenie w korzystaniu z internetu. Takie osoby stykają się z reklamą internetową bardzo rzadko, więc siłą rzeczy są na nią bardziej wrażliwe. Z całą pewnością są to wartościowi użytkownicy, o których marketerzy powinni zawsze pamiętać. Wzrost liczby blokujących reklamy niemal na każdym rynku pokazuje, że internauci nie akceptują masowych kampanii, irytujących form reklamowych oraz przekazów nieodpowiadających ich zainteresowaniom - ocenia Prajsnar.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rośnie popularność adblocków, Polacy najczęściej na świecie blokują reklamy

33 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojteq
Zaraz przyjdzie ten, jakmutam, "Grzegorz Wajdarowicz" żeby nas przekonywać, że powinniśmy jednaj tracić zdrowie i oglądać reklamy zalewające nas z ekranów komputerów. Jak widać, ludzie mają takie nawoływania gdzieś.
56 9
odpowiedź
User
No adds dziurach
Nie wyobrazam sobie korzystania z polskich www bez adblock, nie da sie. Syf, jak w podwarszawskich dziu
53 9
odpowiedź
User
bronia
brak odsłony reklamy to nie strata (najwyżej - brak zysku, ale i to jest mocno wątpliwe, skoro potencjalny klient nie życzy sobie reklamy widzieć)
52 11
odpowiedź
User
Damian
A jeszcze jakiś czas temu pisali, że ludzie blokujący reklamy są nieświadomi co takie wtyczki powodują. Pamiętam ten artykuł jak dziś. Sami sobie zaprzeczają.
47 9
odpowiedź
User
Grzegorz Wandałowicz
Dziwię się, że wciąż tak mało stron internetowych decyduje się na blokowanie dostępu do swojego kontentu osobom, które mają blokowane reklamy. Robią to przeważnie jakieś tandetne portale typu Onet. Z tych na wyższym poziomie znam m. in. Satkurier. Wciąż jednak takich portali jest za mało.

Moim zdaniem to powinna być przyszłość. Wyjaśnianie użytkownikom, że dzięki reklamom ogląda się kontent za darmo i nie trzeba płacić za każdą stronę, nie ma sensu, bo większość i tak nie zrozumie i nie będzie widziała nic złego w blokowaniu reklam. Trzeba działać bardziej radykalnie: skoro blokujesz reklamy, portale blokują ciebie i nie możesz przeglądać ich kontentu (widzisz komunikat z prośbą o wyłączenie Adblocka na tej stronie). Im więcej portali na taki krok się zdecyduje, tym lepiej. Jakaś część użytkowników odejdzie, ale strata takich użytkowników z biznesowego punktu widzenia to żadna strata, bo zysku z nich i tak nie było żadnego.
16 67
odpowiedź