SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cyfrowy Polsat miał mniej abonentów w 2017 roku, ale sprzedaje im więcej usług. Kwartalny zysk zmalał o połowę wskutek zaległych podatków

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 1 proc. do 9,83 mld zł i spadek zysku netto o 7,4 proc. do 945,2 mln zł. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,8 proc. do 5,78 mln, natomiast liczba sprzedanych im usług zwiększyła się o 3,2 proc. do 13,68 mln. Liczba usług prepaidowych spadła o 13,2 proc. do 2,84 mln.

Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu Article

W samym czwartym kwartale ub.r. przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat wyniosły 2,58 mld zł (wobec 2,53 mld zł rok wcześniej), zysk brutto wzrósł w skali roku z 240,7 do 354,4 mln zł, za to zysk netto zmalał z 341,8 do 157,2 mln zł.

Skąd tak duży spadek zysku netto? Na początku marca br. firma poinformowała, że naczelnik Małopolskiego Urzędu Celno-Skarbowego nakazał jej zapłatę 24,2 mln zł plus odsetki zaległego podatku za 2012 roku oraz analizuje dodatkowe zobowiązania podatkowe za 2013 i 2014 wynoszące ok. 35 mln zł. W związku z tym firma zwiększyła zobowiązania z tytułu odroczonego podatku dochodowego o ok. 144 mln zł, co pomniejszyło jej zysk netto za ostatnie trzy miesiące ub.r.

- Potwierdzeniem zakończenia z sukcesem kolejnego roku naszej działalności - mimo wystąpienia niekorzystnych rynkowych zdarzeń - są bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody Grupy wyniosły ponad 9,8 mld zł, EBITDA - 3,6 mld zł, a zysk netto - niemal 1 mld zł. Nie tylko regularnie zmniejszaliśmy zadłużenie, wypłaciliśmy dywidendę za 2016 rok, prowadziliśmy zaplanowany rozwój sieci telekomunikacyjnej i realizowaliśmy kolejne akwizycje, ale także utrzymaliśmy wysokie marże i zwiększyliśmy poziom wolnych przepływów pieniężnych do blisko 1,7 mld zł - wylicza Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu, w piśmie do interesariuszy.


Zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat w całym ub.r. wyniósł 3,62 mld zł (wobec 3,64 mld zł rok wcześniej), a marża EBITDA zmalała z 37,4 do 36,8 proc. Natomiast wydatki inwestycyjne wzrosły z 590,5 do 739,1 mln zł.

W grudniu ub.r. Cyfrowy Polsat za 639 mln zł przejął 31,8 proc. akcji Netii (też notowanej na warszawskiej giełdzie), a po uzyskaniu zgody UOKiK-u (regulator badanie tej sprawy wydłużył w lutym o cztery miesiące) chce skupić od mniejszych akcjonariuszy kolejny pakiet ok. 34 proc. akcji, z których część ma objąć bezpośrednio spółka Zygmunta Solorza.

Jednocześnie Cyfrowy Polsat kupił od ZPR Media za ok. 103 mln zł 100 proc. udziałów spółek nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów nadawcy Fokus TV i Nowa TV.

- Wraz z finalizacją pierwszej transakcji moglibyśmy zaproponować klientom obu firm nowe usługi, wzbogacić propozycje programu SmartDom oraz zapewnić jeszcze większy wybór i różnorodność usług na rynku telekomunikacyjnym zarówno w dużych i małych miastach, jak i poza nimi. Z kolei nabycie nowych kanałów, zgodne z naszą długoterminową strategią w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej, nie tylko istotnie rozszerza ofertę muzyczną Telewizji Polsat i generalnie urozmaica nasze bogate portfolio stacji tematycznych, ale także wzmacnia naszą Grupę w rywalizacji z międzynarodową i krajową konkurencją na rynku medialnym - komentuje Tobias Solorz.

Na koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat miała 5,78 mln abonentów, o 1,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Średni miesięczny przychód (ARPU) od takiego klienta w skali całego roku wzrósł z 88,7 do 89 zł.

Jednocześnie liczba jednostkowych sprzedanych usług (RGU) wzrosła o 3,2 proc. do 13,68 mln zł, z czego 6,93 mln to usługi telefonii mobilnej, 4,94 mln - płatnej telewizji, a 1,81 mln - internetu. Liczba użytkowników programu SmartDom przekroczyła 1,5 mln.

- Na ubytek klientów kontraktowych wpływ miał przede wszystkim odpływ klientów posiadających pojedynczą usługę, w szczególności telefonii mobilnej, jak również dalsza konsolidacja kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 5,3 proc. w ujęciu rocznym). Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego - komentuje firma w raporcie finansowym.

- Bardzo nas cieszy wzrost o 430 tys. w skali roku liczby świadczonych usług kontraktowych oraz nieustające zainteresowanie naszymi usługami pakietowymi. Dzięki regularnemu rozwojowi oferty multiplay korzysta z niej już ponad 1,5 miliona naszych klientów, którzy m.in. dzięki programowi SmartDom mogą łączyć wygodę i komfort z wymiernymi korzyściami finansowymi - dodaje Tobias Solorz.

W segmencie prepaidowym łączna liczba sprzedanych usług zmalała o 13,2 proc. do 2,84 mln na koniec ub.r. Jest to przede wszystkim związane z obowiązkiem zarejestrowania do lutego ub.r. numerów na kartę, co spowodowało, że liczba sprzedanych przez firmę prepaidowych usług telefonii komórkowej zmalała właśnie o 13,2 proc. do 2,58 mln. Jednocześnie średnie miesięczne wpływy od użytkownika usług przedpłaconych w skali całego roku wzrosły o 7 proc. do 19,9 zł.

Ogółem w segmencie usług dla klientów indywidualnych i biznesowych grupa Cyfrowy Polsat zanotowała w ub.r. wzrost wpływów ze sprzedaży o 2 proc. do 8,6 mld zł i zysku EBITDA o 1 proc. do 3,11 mld zł. - Zgodnie z naszymi zapowiedziami wyniki finansowe tego segmentu pozostawały pod silnym wpływem regulacji Roam like at home, która zarówno osłabiła strumień naszych przychodów detalicznych, jak i miała wpływ na wzrost kosztów zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Mimo tych wyzwań zarówno w czwartym kwartale, jak i całym 2017 roku utrzymaliśmy przychody na stabilnym poziomie, koszty mieliśmy pod kontrolą oraz wypracowaliśmy wysokie marże EBITDA. To demonstruje bardzo dużą stabilność naszego modelu biznesowego - zaznacza Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.

Cyfrowy Polsat podała, że wskutek zniesienia opłat roamingowych w Unii Europejskiej zysk EBITDA firmy w drugiej połowie ub.r. zmalał o 98 mln zł, a w samym czwartym kwartale - o 36 mln zł. Według firmy wszyscy operatorzy w drugim półroczu ub.r. stracili z tego tytułu 420 mln zł. Firma spodziewa się negatywnego wpływu tych przepisów na jej wyniki jeszcze w pierwszej połowie br.


- Nasze priorytety na ten rok nie zmieniają się - będziemy dążyć do systematycznego zwiększania liczby świadczonych usług, zapewnienia jak najlepszych warunków dla dalszego rozwoju programu SmartDom, dostarczania widzom naszych kanałów rozrywki i emocji na jak najwyższym poziomie oraz wypracowywania jak najlepszych wyników finansowych i konsekwentnego budowania wartości naszej Grupy - zapowiada Tobias Solorz.

Na koniec ub.r. zadłużenie brutto Cyfrowego Polsatu wynosiło 11,68 mld zł, na co składał się głównie 10,63 mld zł kredytu terminowego. Jednocześnie firma miała 1,17 mld zł wolnych środków i ich ekwiwalentów, więc jej zadłużenie netto wynosiło 10,51 mld zł.

W marcu br. grupa Cyfrowy Polsat zmieniła swoją umowę kredytową, wydłużając okres spały do końca września 2022 roku oraz podwyższając poziom dopuszczalnego zlewarowania spółki z 1,75 do 3. Zgodnie z nowym harmonogramem w 2021 roku ma zwrócić 2,02 mld zł, a w 2022 roku - 6,63 mld zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat miał mniej abonentów w 2017 roku, ale sprzedaje im więcej usług. Kwartalny zysk zmalał o połowę wskutek zaległych podatków

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Uzytkownik
Tobias zamiast Libickiego i są "efekty"
8 8
odpowiedź