SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Cyfrowy Polsat zdecydowanie najbardziej wartościową polską firmą prywatną, Vectra przed Netią i Wirtualną Polską

Cyfrowy Polsat z wyceną wynoszącą 26,8 mld zł jest ponad trzy razy bardziej wartościowy niż kolejne pod tym względem polskie firmy prywatne - LPP i CCC. Wśród firmy informatycznych liderem jest Asseco Poland, a wśród operatorów telewizji kablowej - Vectra.

fot. Shutterstock.com Article

Wartość Cyfrowego Polsatu, do którego należą m.in. Polkomtel i Telewizja Polsat, została wyceniona przez „Forbes” na 26,8 mld zł. Tak jak w przypadku pozostałych firm z rankingu magazynu podstawą są zeszłoroczne wyniki finansowe - spółka zanotowała wtedy 9,82 mld zł wpływów ze sprzedaży i 1,16 mld zł zysku netto.

Założycielem i większościowym właściciele firmy jest Zygmunt Solorz-Żak, który na początku br. odszedł z jej rady nadzorczej, żeby skupić się na tworzeniu i nadzorze nad realizacją strategii wszystkich firm z jego grupy kapitałowej. Prezesem spółki jest jego syn Tobias Solorz, który w czerwcu br. razem z innymi członkami zarządu został powołany na kolejną trzyletnią kadencję. W pierwszej połowie br. Cyfrowy Polsat miał 4,81 mld zł przychodów ze sprzedaży i 409,4 mln zł zysku netto.

W przygotowanym przez „Forbesa” zestawieniu stu najbardziej wartościowych polskich firm prywatnych znalazła się jeszcze jedna spółka Zygmunta Solorza-Żaka -  Zespół Energetyczny Pątnów-Adamów-Konin, który z wyceną wynoszącą 1,51 mld zł zajął 33. miejsce.

Drugie miejsce na liście zajęła firma LPP (z wyceną w wysokości 8,9 mld zł), trzecie - CCC (7,5 mld zł), czwarte - Synthos (6,4 mld zł), a piąte - Polpharma (5,04 mld zł).

Na dziewiątej pozycji znalazła się firma informatyczna Asseco Poland (należąca do Adama Górala), której wartość oszacowano na 4,5 mld zł). Niżej w rankingu są inne firmy z tej branży Comarch kontrolowany przez Janusza Filipiaka (1,47 mld zł) i Livechat Mariusza Ciepłego (1,26 mld zł). 11. miejsce zajął producent gier CD Projekt (jego większościowymi udziałowcami są Marcin Iwiński i Michał Kiciński) z wyceną wynoszącą aż 3,53 mld zł. Wynika to z jej rekordowych wyników finansowych osiągniętych w ub.r. dzięki grze „Wiedźmin 3”: firma zanotowała 798 mln zł przychodów i 342 mln zł zysku netto.

W rankingu oprócz Cyfrowego Polsatu jest jeszcze kilku dostawców usług telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Sieć kablowa Vectra z wyceną wynoszącą 2,08 mld zł zajęła 20. miejsce, Multimedia Polska (1,95 mld zł) - 21., a Netia (1,93 mld zł) - 22. Multimedia Polska ma zostać przejęta w najbliższym czasie (po uzyskaniu zgody UOKiK-u) przez UPC Polska za 760 mln dolarów, czyli ok. 3 mld zł.

Jedynym wydawcą internetowym w zestawieniu jest Wirtualna Polska (jej szefowie i główni udziałowcy to Jacek Świderski, Michał Brański, Krzysztof Sierota), którą wyceniono na 1,77 mld zł, dzięki czemu zajęła 26. miejsce. W pierwszej połowie br. firma zanotowała 189,2 mln zł wpływów ze sprzedaży i 20,99 mln zł zysku netto. Przez ostatnie 2,5 roku przejęła szereg mniejszych serwisów internetowych (m.in. z sektora e-commerce), a obecnie szykuje się do startu kanału telewizyjnego WP.

Dystrybuująca prasę firma Kolporter (należąca do Krzysztofa Klickiego) została wyceniona na 766 mln zł (82. miejsce), a kierowany przez Tomasza Czechowicza fundusz inwestycyjny MCI - który ma udziały m.in. w Answear.com i Wirtualnej Polsce - na 813 mln zł (77. miejsce).

Ranking został przygotowany przez „Forbesa” we współpracy z Haitong Bankiem. Za polskie firmy prywatne uznano te, w których rodzimi biznesmeni mają większość udziałów lub jako mniejszościowi udziałowcy kontrolują je z zarządów lub rad nadzorczych. Wartość każdej spółki (rozumianą zgodnie z definicją wskaźnika EV) obliczono dla firm nie giełdowych jako iloczyn zysku operacyjnego (EBIT) oraz mnożnika wycenowego na poziomie typowym dla branży, w której działa dana spółka, a dla firm obecnych na giełdzie - jako sumę wartości kapitalizacji rynkowej. Od tych wyników odjęto dług netto każdej spółki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat zdecydowanie najbardziej wartościową polską firmą prywatną, Vectra przed Netią i Wirtualną Polską

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gery
Wirtualna Polska to polska firma? A od kiedy?
11 2
odpowiedź
User
Maniek
Mnie tam jest obojętne, jaki to kapitał. Mnie interesuje tylko jakość usług. No i powiązanie ich z ceną. I póki CP jest pod tym względem najlepsze, ma przy tym spore możliwości dywersyfikacyjne usług, typu lte, to będę im odprowadzał abonament.
2 2
odpowiedź
User
Nietołoj
W CP jestem zaledwie od dwóch miesięcy, ale już mnie zdążyli bardzo pozytywnie zaskoczyć. Generalnie oferta SmartDom jest naprawdę świetna. Polecam. 3 usługi za grosze.
1 0
odpowiedź
User
Pryjda
Wizerunkowo polsat wśród niektórych abonentów ma złą opinię. W oczach ekspertów jest najbardziej wartościową polską firmą - to wiele znaczy i świadczy o znakomitej kondycji tej grupy. Świetne inwestycje i długofalowa strategia rozwoju to klucz do sukcesu.
0 0
odpowiedź
User
Misiek
Ma tylu abonentów, że jest najlepszą firmą. Opinie jak wszędzie są dobre i złe, każdy ma swoje predyspozycje i swoje zdanie. Wynik jest wynikiem dla mnie spodziewanym - tak trzymać !!!
0 0
odpowiedź
User
zt
A na którym miejscu jest ELEKTRIM
Skoro wyszedł ze sporu o Ere ze sporą gotówką
2 0
odpowiedź
User
Szpon
Nie dziwię się ż e CP najbardziej wartościowy. Ja też sobie w sumie cenię tę platformę tv o d kilkunastu już lat. Wcześniej jako "telewizor", a ostatnio także jako dostawca netu mobilnego.
0 0
odpowiedź
User
Bogusz
No dokładnie, CP ma swoją wartość, bo ma klientów. A klientów ma, bo sporo usług sprzedaje. A gdyby to nie było atrakcyjne, dobre, toby przecież klientów w CP nie było. I nie byłoby wyników rynkowych. Wiadomo.
1 0
odpowiedź
User
Val de Mar
Macie rację z tym co piszecie - CP jest o tyle mocne, o ile mają wielu klientów. A tu ich przyciągają właśnie te łączone usługi. Opłaca się a więc ludzie chętnie do CP ciągną.
0 0
odpowiedź
User
Krzysiek Skupień
No, to jest logiczna konsekwencja działań podejmowanych przez Cyfrowy Polsat. Z perspektywy zwykłego odbiorcy widzę to tak, że dbają o jakość usług, o klienta, to i przychody są adekwatne.
0 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing