SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sąd odrzucił wniosek Daniela Obajtka o sprostowanie artykułu w „Wyborczej”

Sąd odrzucił wniosek prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka o sprostowanie artykułu „Gazety Wyborczej” (Agora) o zakupie z milionową zniżką apartamentu w Warszawie. „W ustnych motywach sąd uzasadniał m.in., że sprostowanie jest nierzeczowe, bo kreuje inną rzeczywistość niż ta, która wynika z artykułu” - napisał wicenaczelny dziennika Roman Imielski.

Daniel Obajtek (screen: YouTube/Radio ZET)Article

Tekst „Śledztwo »Wyborczej«: Obajtek dostał milionową zniżkę na apartament, a Orlen został sponsorem piłkarskiej akademii dewelopera” autorstwa Pawła Figurskiego i Jarosława Sidorowicza ukazał się w krakowskiej „Gazecie Wyborczej” w marcu ub.r.

Autorzy napisali w nim, że prezes Orlenu Daniel Obajtek zapłacił za metr kwadratowy mieszkania na warszawskim osiedlu 6,9 tys. zł zamiast 12,5 tys. zł. Zaoszczędził tym samym milion zł.

Obajtek wytoczył za artykuł proces cywilny spółce Agora, redaktorowi naczelnemu „Wyborczej” Adamowi Michnikowi, jego pierwszemu zastępcy Jarosławowi Kurskiemu oraz autorom publikacji. Sąd w ramach zabezpieczenia nakazał umieścić przy artykule komunikat, że może on „zawierać nieprawdziwe informacje i bezpodstawne sugestie” wobec Obajtka. „Wyborcza” złożyła wtedy zażalenie na tę decyzję.

Obajtek oskarża z art. 212

Obajtek pytany później o zarzut dotyczący zakupu mieszkania po zaniżonej cenie, odpowiadał, że zapłacił cenę rynkową oraz że ceny mieszkań w danym budynku różnią się od siebie. Pod koniec ub.r. prezes Orlenu skierował przeciwko dziennikarzom prywatny akt oskarżenia o zniesławienie.

Teraz, jak poinformował wicenaczelny „Wyborczej” Roman Imielski, sąd pierwszej instancji oddalił wniosek Obajtka o sprostowanie artykułu. „W ustnych motywach sąd uzasadniał m.in., że sprostowanie jest nierzeczowe, bo kreuje inną rzeczywistość niż ta, która wynika z artykułu” - dodał Imielski.

Na różnych etapach toczą się też inne sprawy, które Obajtek wytoczył w związku z publikacjami „GW”. W lipcu sąd apelacyjny zmienił wyrok sądu pierwszej instancji w sprawie dotyczącej innego artykułu Figurskiego i Sidorowicza, „Szymek, to ściśle tajne przez poufne”. Chodziło o słowa, że Obajtek jako wójt Pcimia „chciał wykończyć firmę swojego wuja, u którego wcześniej pracował. Kierował z tylnego siedzenia konkurencyjną spółką, choć jako samorządowiec nie mógł tego robić, a potem skłamał w tej sprawie przed sądem”. W innym ze zdań tego artykułu napisano, że „Obajtek był w firmie jako cichy wspólnik”. Sąd nakazał publikację sprostowania.

Jesienią zeszłego roku sąd okręgowy zobowiązał portal Wyborcza.pl do publikacji sprostowania artykułu z lutego ub.r. pt. „Taśmy Obajtka. Tak prezes Orlenu łamał prawo, a teraz się pogrąża”.

PKN Orlen w trzecim kwartale br. osiągnął 73 mld zł przychodów i 6,8 mld zł zysku netto.

Średnia sprzedaż wydania „Gazety Wyborczej” w trzecim kwartale wyniosła 45 757 egz. (dane PBC). Agora w trzecim kwartale zanotowała 24,5 mln zł straty netto.

Dołącz do dyskusji: Sąd odrzucił wniosek Daniela Obajtka o sprostowanie artykułu w „Wyborczej”

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
jasne jasne
to nie sąd tylko es. becja w todze...
odpowiedź
User
terefere
gdy kwasy kupiły ogromny apartament rzeczywiście za półdarmo, a deweloper potem dostał lukratywne kontrakty, ta sama kasta ich broniła. Kom. una w togach
odpowiedź
User
Paweł
Byle do wyborów i wygranej PIS i wyrzucenia na bruk tej politycznej zgnilizny mieniącej się sędziami inaczej strach iść do sądów wyraźnie i faktycznie upolitycznionych, tego Bruksela jakoś nie zauważa
odpowiedź