SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zmalały wpływy wydawcy „Dziennika Gazety Prawnej”. Prawie 5 mln zł dywidendy dla Ryszarda Pieńkowskiego

W ub.r. Infor Biznes, wydawca „Dziennika Gazety Prawnej”, zanotował spadek przychodów o 7,7 proc. do 55,36 mln zł, a przy zmniejszeniu kosztów operacyjnych o 9 proc. jego zysk netto poszedł w górę z 4,56 do 5,2 mln zł. Z kolei Infor PL osiągnął 52,37 mln zł przychodów i 6,33 mln zł zysku netto, z czego 4,93 mln zł zostanie wypłacone Ryszardowi Pieńkowskiemu jako dywidenda.

Wszystkie wpływy sprzedażowe zostały osiągnięte przez Infor Biznes w kraju. Przychody od podmiotów powiązanych właścicielsko z firmą wzrosły z 5,36 do 6,34 mln zł.

Wpływy od Infor PL, do którego należy 100 proc. udziałów Infor Biznes, zwiększyły się z 5,22 do 6,34 mln zł, natomiast te od Ideorii zmalały ze 146,7 tys. zł do zera.

Większy spadek reklamowy niż sprzedażowy

Przychody Infor Biznes ze sprzedaży usług, przede wszystkim reklamowych, zmalały rok do roku z 28,43 do 25,69 mln zł, czyli o 9,6 proc. Natomiast wpływy ze sprzedaży produktów, czyli głównie „Dziennika Gazety Prawnej”, spadły z 31,58 do 29,66 mln zł, co oznacza 6 proc. w dół.

- Czynniki zewnętrzne wywierające znaczący wpływ na działalność operacyjną spółki w 2020 roku to przede wszystkim sytuacja makroekonomiczna związana z pandemią COVID-19, a w związku z tym obostrzenia dotyczące organizacji eventów i konferencji, zmiana preferencji i przyzwyczajeń konsumentów powiązana z pracą zdalną oraz popyt na poradnicze i specjalistyczne treści „Dziennika Gazety Prawnej” i serwisów internetowych spółki na skutek wprowadzanych tarcz antykryzysowych i licznych zmian prawa - napisano w sprawozdaniu firmy złożonym w KRS.

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w kwietniu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Dziennika Gazety Prawnej” wynosiło 30 773 egz., o 0,78 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast portal Gazetaprawna.pl zanotował 3,44 mln użytkowników i 11,79 proc. zasięgu, Dziennik.pl - 3,07 mln użytkowników i 10,52 proc. zasięgu, a Forsal.pl - 1,65 mln użytkowników i 5,66 proc. zasięgu (według badania Gemius/PBI).

Koszty zmalały o 9 proc.

Wydatki operacyjne Infor Biznes w ub.r. wyniosły 49,51 mln zł, co wobec 54,44 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 9 proc. Przyczyniło się do tego przede wszystkim zmniejszenie kosztów usług obcych z 32,38 do 28,51 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia zmalały z 14,42 do 14,37 mln zł, a na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze wzrosły z 2,4 do 2,44 mln zł. Średnia liczba pracowników etatowych w firmie zmniejszyła się ze 119 do 113.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty zużycia materiałów i energii poszły w dół z 2,97 do 2,14 mln zł, a amortyzacji - z 1,94 do 1,79 mln zł.

Po wybuchu epidemii firma nie skorzystała z tarcz antykryzysowych ani tarczy kredytowej.

5,2 mln zł zysku na dywidendę

Zysk sprzedażowy Infor Biznes zmalały z 5,64 do 5,59 mln zł. Natomiast pozostałe wyniki rentowności firmy poprawiły się, przede wszystkim dzięki wzrostowi pozostałych wpływów operacyjnych z 260,1 do 876 tys. zł oraz spadkowi pozostałych kosztów operacyjnych z 315 do 111,4 tys. zł.

Spółka uzyskała z ub.r. 720,6 tys. zł dotacji, a jej inne koszty operacyjne poszły w dół z 211,8 do 37,6 tys. zł.

Zysk operacyjny zwiększył się z 5,59 do 6,35 mln zł, zysk brutto - z 5,7 do 6,45 mln zł, a zysk netto - z 4,56 do 5,2 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 1,24 mln zł podatku dochodowego, a rok wcześniej - 1,14 mln zł.

Pod koniec maja na walnym zgromadzeniu zdecydowano, że cały zeszłoroczny zysk spółki zostanie wypłacony jako dywidenda do Infor PL.

Infor PL z dużo większym zyskiem

Z kolei przychody spółki Infor PL zmniejszyły się w ub.r. o 0,4 proc., z 52,56 do 52,37 mln zł. Wpływy ze sprzedaży usług poszły w dół z 12,28 do 11,25 mln zł, a ze sprzedaży materiałów – z 278,5 do 51,2 tys. zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży towarów zwiększyły się 1,88 do 2,85 mln zł, a z innych produktów i usług - z 37,12 do 38,22 mln zł.

- W roku 2020 działalność spółki koncentrowała się przede wszystkim na rozwoju oferty online, w szczególności abonamentowych form wideo i przebudowie głównego specjalistycznego produktu elektronicznego - opisano w sprawozdaniu Infor PL. - Pomimo wcześniejszych negatywnych prognoz udało się utrzymać przychody na porównywalnym do ubiegłego roku poziomie, zanotowany został ponad 13 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży produktów cyfrowych - dodano.

Więcej pracowników, mniejsze wydatki

Koszty operacyjne Infor PL zmalały w ub.r. o 5,9 proc., z 46,39 do 43,65 mln zł. Wydatki na usług obce zmniejszyły się e 21,74 do 20,52 mln zł, na wynagrodzenia - z 17,93 do 17,16 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,37 do 3,23 mln zł.

W firmie w ub.r. pracowały przeciętnie 184 osoby, o cztery więcej niż w 2019 roku.

Nakłady na zużycie materiałów i energii spadły z 1,67 do 1,1 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 331 do 266,4 tys. zł.

4,9 mln zł dywidendy dla Ryszarda Pieńkowskiego

Pozostałe przychody operacyjne Infor PL poszły w górę z 381,5 tys. zł do 1,65 mln zł, na co złożyło się przede wszystkim 1,15 mln zł z dotacji. Firma uzyskała w ub.r. 217 tys. zł grantu od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na eksperymentalne prace rozwojowe oraz 16,8 tys. zł pomocy de minimis z warszawskiego budżetu.

Firma dostała w ub.r. 2,51 mln zł dywidendy od Infor Biznes, a jej łączne przychody finansowe poszły w górę z 38,6 tys. zł do 2,88 mln zł.

Zysk sprzedażowy Infor PL poszedł w górę z 4,15 do 4,69 mln zł, zysk operacyjny - z 4,07 do 5,35 mln zł, zysk brutto - z 3 do 7,38 mln zł, a zysk netto - z 1,92 do 6,33 mln zł. Firma zapłaciła w ub.r. 1,05 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,08 mln zł w 2019 roku.

Prawie 100 proc. udziałów Infor PL ma założyciel i wieloletni szef firmy Ryszard Pieńkowski, po symbolicznym jednym udziale miał Ilona Aleksandrowicz i Miłosz Pieńkowski.

Pod koniec maja wspólnicy zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku netto 4,93 mln zł zostanie wypłacone Ryszardowi Pieńkowskiemu jako dywidenda, a 1,4 mln zł przeznaczone na pokrycie wcześniejszych strat.

Dołącz do dyskusji: Zmalały wpływy wydawcy „Dziennika Gazety Prawnej”. Prawie 5 mln zł dywidendy dla Ryszarda Pieńkowskiego

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Eloelo
Mógł sobie wszystko wypłacić
odpowiedź
User
Maciek
Co to za mętlik z tymi danymi
odpowiedź
User
XYZ
Wyzyskiwacz z twarzą pełną frazesów
odpowiedź