SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Edipresse Polska przy spadku wpływów o 25 proc. zwiększyło zysk, wypłaci 55 mln zł dywidendy

W ub.r. Edipresse Polska zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 25,1 proc. do 92.36 mln zł, a przy ograniczeniu kosztów o 30,7 proc. jego zysk netto wzrósł z 1,53 do 3,72 mln zł. Jeszcze przed finalizacją sprzedaży do Burda International wypłaci Edipresse Groupe 54,7 mln zł dywidendy.

Maciej KlepackiArticle

Przychody Edipresse Polska ze sprzedaży prasy oraz reklam prasowych i internetowych zmalały rok do roku z 86,88 do 54,45 mln zł. - Podobnie jak inni wydawcy zanotowaliśmy spadek przychodów reklamowych w obszarze magazynów oraz eventów, natomiast miniony rok był rekordowy w naszej działalności internetowej - komentuje Maciej Klepacki, dyrektor generalny firmy.

Z kolei przychody z pozostałej sprzedaży, m.in. książek, zmniejszyły się dużo słabiej - z 39,74 do 37,9 mln zł.

- Zamknięcie niewielkiej części sieci sprzedaży prasy oraz ogólnopolska kwarantanna, spowodowały niższą sprzedaż magazynów. W okresie ogólnopolskiej izolacji jednostka obserwowała znaczący wzrost oglądalności serwisów internetowych, których jest wydawcą, co przełożyło się pozytywnie na przychody z reklamy programatycznej i video, istotny był także znaczący wzrost sprzedaży ebooków i audiobooków, książek oraz magazynów - wyliczono w sprawozdaniu Edipresse Polska złożonym w KRS.

- Obecnie zdecydowana większość zysków Edipresse Polska pochodzi z obszaru digital, a wyniki finansowe 2020 roku pokazały, że posiadane portfolio internetowe jest odporne na kryzys związany ze spowolnieniem gospodarczym - zaznacza Maciej Klepacki.

Pod koniec ub.r. Edipresse Polska zamknęło dwutygodnik „Flesz. Gwiazdy & Styl”, a w kwietniu br. - dwumiesięcznik „Uroda Życia”. Z kolei w połowie 2019 roku a sprzedało Wydawnictwu Bauer dwutygodniki „Przyjaciółka” i „Pani Domu” oraz miesięcznik „Poradnik Domowy”, tym samym wycofując się z segmentu poradnikowego.

Do Edipresse Polska należy też grupa serwisów internetowych, m.in. witryny tytułów prasowych firmy, a także Wizaz.pl, Niania.pl, Polki.pl, Gotujmy.pl i Ilewazy.pl. Według badania Mediapanel w styczniu br. zanotowały one (bez współodwiedzalności) 9,57 mln użytkowników i 32,9 proc. zasięgu.

Koszty spadły o 31 proc.

Edipresse Polska w ub.r. poniosło 89,8 mln zł kosztów operacyjnych, co wobec 129,64 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 30,7 proc. Nakłady na usługi obce zmalały z 76,87 do 61,25 mln zł, na wynagrodzenia - z 33,28 do 20,02 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 3,52 do 2,1 mln zł.

Średnie zatrudnienie w wydawnictwie zmalało rok do roku ze 155 do 113 etatów. W redakcjach nastąpił spadek z 42 do 33, a w pionach administracyjnych - ze 113 do 85.

W kwietniu ub.r. firma rozwiązała umowy z 31 pracownikami, a z początkiem maja obniżyła pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na pięć miesięcy.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydatki na zużycie materiałów i energii poszły w dół z 8,58 do 2,38 mln zł, a na amortyzację - z 6,4 do 3,29 mln zł.

Edipresse nie skorzystało z żadnych tarcz pomocowych po wybuchu epidemii.

54,7 mln zł dywidendy dla Edipresse Groupe

Pozostałe wpływy operacyjne Edipresse Polska zmniejszyły się z 6,17 do 4,54 mln zł, wpływy finansowe - z 2,63 mln zł do 984,1 tys. zł, a koszty finansowe - z 584,7 do 340,6 tys. zł.

Znacząco większy spadek kosztów operacyjnych od wpływów przełożył się na wzrost wyników rentowności wydawnictwa. Wynik sprzedażowy poszedł w górę z 6,29 mln zł straty do 2,55 mln zł zysku, wynik operacyjny - z 679 tys. zł straty do 5,96 mln zł zysku, zysk EBITDA - z 5,72 do 9,25 mln zł, a zysk netto - z 1,53 do 3,72 mln zł.

- Udana transformacja (z obszaru prasy drukowanej do digitalu - przyp.), a także dopasowana struktura kosztów do skali prowadzonego biznesu wyraźnie przekłada się na rentowość prowadzonych operacji i pozwala nam z optymizmem patrzeć również na cały 2021 rok - podkreśla Maciej Klepacki

- W roku 2021, podobnie jak w latach poprzednich, rozwój Spółki koncentrować będzie się wokół szeroko rozumianego rynku serwisów internetowych, rozwoju w obszarach ecommerce i marketplace oraz czasopism skierowanych do kobiet. Zgodnie z ogólnymi trendami na rynku mediów rosnące znaczenie dla wyniku Spółki będą miały serwisy internetowe oraz działalność ecommerce - zapowiedziano w sprawozdaniu.

Edipresse Groupe, do której należy 100 proc. udziałów Edipresse Polska, w drugiej połowie sierpnia zdecydowało, że otrzyma 54,72 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk netto i 51 mln zł z kapitału zapasowego. 45 mln zł otrzymało 30 sierpnia, a wypłatę 9,72 mln zł zaplanowano 30 listopada.

Edipresse Polska ma zostać przejęte przez Burdę

Na początku maja br. ogłoszono, że Edipresse Group sprzeda Burdzie swój biznes mediowy w Polsce. Edipresse podkreśliło, że przyjmując ofertę kupna od podjęła strategiczną decyzję o wycofaniu się z głównej działalności mediowej w Polsce.

Strony nie podały kwoty transakcji, zgłoszono ją do akceptacji przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W połowie lipca UOKiK podał, że w tej sprawie konieczne jest przeprowadzenie badania rynku, zwracając uwagę, że działalność obu firm pokrywa się m.in. w segmencie prasy kobiecej i rozrywkowej.

Dołącz do dyskusji: Edipresse Polska przy spadku wpływów o 25 proc. zwiększyło zysk, wypłaci 55 mln zł dywidendy

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pablo
Grunt to obciąć ludziom pensje, dowalić obowiązków i wypłacić sobie kasę. Ciekawe podejście w czasach kiedy rynek potrzebuje pracowników …
odpowiedź
User
byłem w Hongkingu
Takie są zasady kapitalizmu... wczesnego...
odpowiedź
User
Suseł
3 x więcej obowiązków za zwolnionych pracowników, pensja w miejscu, premie dzięki rolowaniu coraz mniejsze, a plany podwyższone o 50-60% to i zysk jest...
odpowiedź