Francja nakłada grzywnę na Google. 220 mln euro za monopol w reklamach

Francuski urząd antymonopolowy nałożył na Google grzywnę w wysokości 220 mln euro. To kara za nadużywanie przez amerykański koncern dominującej pozycji na rynku reklamy online. Poza karą finansową Google został zobowiązany do zmiany swojej polityki i zwiększenia możliwości reklamowania się w sieci przez firmy zewnętrzne.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Francja nakłada grzywnę na Google. 220 mln euro za monopol w reklamach
fot. Shutterstock.com

W grudniu 2020 r. francuska Commission nationale de l'informatique et des libertés (CNIL, odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Danych Osobowych) nałożyła na Google karę finansową w wysokości 100 mln euro za niedozwolone praktyki dotyczące plików cookies i brak zgód użytkowników na ich stosowanie.

220 mln euro za reklamowy monopol

Chodzi o to, że Google ma wykorzystywać swoją pozycję w segmencie reklamy internetowej i utrudniać firmom zewnętrznym skuteczne metody promocji ich produktów w sieci.

Teraz postępowanie zostało zakończone. Francuski urząd potwierdził monopolistyczne praktyki stosowane przez Google i nałożył na firmę karę finansową w wysokości 220 mln euro. Poza zastosowaniem grzywny francuski regulator rynku zobowiązał Google do zmian w jego systemie reklam, które mają ułatwić promocję zewnętrznym podmiotom.

Google "nie zakwestionował faktów", a grzywna została nałożona w ramach postępowania ugodowego z amerykańskim gigantem - poinformował w oświadczeniu urząd ds. konkurencji.

"Urząd zauważył, że Google przyznał preferencyjne traktowanie swoim zastrzeżonym technologiom oferowanym pod marką Google Ad Manager - podano w oświadczeniu. - Praktyki, o których mowa, są szczególnie poważne, ponieważ ukarały konkurentów Google’a na rynku SSP (platformy, na których wydawcy sprzedają swoje powierzchnie reklamowe - red.) oraz wydawców portali i aplikacji mobilnych", w tym zwłaszcza wydawców prasy.

Poza sankcją finansową Google zaoferował zobowiązania mające na celu rozwiązanie problemów wskazanych w dochodzeniu francuskiego urzędu antymonopolowego.

Google oświadczył w poniedziałek, że po decyzji francuskiego urzędu będzie testować zmiany w swoich szeroko stosowanych usługach reklamowych online w najbliższych miesiącach. Firma poinformowała również, że planuje wprowadzić te zmiany "na szerszą skalę, w tym niektóre globalnie" - podał Reuters.

"To przełomowa decyzja", ponieważ "jest to pierwsza na świecie decyzja dotycząca zbadania złożonych algorytmicznych procesów sprzedażowych, dzięki którym działa reklama internetowa +display+ (wyświetlana np. w formie bannerów reklamowych na stronach internetowych lub okienek pop-up - red)" - podkreśliła na konferencji prasowej prezes urzędu Isabelle de Silva.

Alphabet, firma macierzysta Google, osiągnęła w pierwszym kwartale br. 55,31 mld USD przychodów, głównie dzięki reklamie online. W kilku krajach firma toczy procesy sądowe z zakresu prawa konkurencji.

Reklamy wygenerowały w 2020 r. 147 mld dol. przychodów Google, więcej niż zarobiła jakakolwiek inna firma technologiczna na świecie. Większość sprzedaży Google pochodzi z wyszukiwania i reklam na YouTube. Ale około 23 mld dol. przyniosła w zeszłym roku pomoc wydawcom w sprzedaży reklam.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej