„Gazeta Polska Codziennie” z zyskiem. 54 proc. więcej z reklam

Spółka Forum wydająca „Gazetę Polską Codziennie” w ub.r. zwiększyła przychody o 21 proc., a przy spadku wydatków operacyjnych jej rentowność netto poszła w górę z 2,1 mln zł straty do 1,1 mln zł zysku.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Polska Codziennie” z zyskiem. 54 proc. więcej z reklam

Przychody wydawcy „Gazety Polskiej Codziennie” w ub.r. wyniosły 14,99 mln zł, co wobec 12,43 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 20,6 proc. Wynika on przede wszystkim ze zwiększenia wpływów reklamowych o 54,2 proc. (w sprawozdaniu firmy nie podano, do jakiej kwoty).

- Zrealizowano założenia zwiększenia zainteresowania podmiotów zewnętrznych wydatkami na reklamę. W roku 2023 w ramach działań eventowych Spółka zorganizowała wydarzenie specjalne „Polski Przedsiębiorca” i gale urodzinową oraz uczestniczyła w forach ekonomicznych i kongresach gospodarczych; dodatkowym aspektem mającym związek ze wzrostem przychodów z reklam był dodatek „Patriotyzm Gospodarczy” dedykowany informacjom gospodarczym - wyliczyła firma.

W mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem w ostatnich latach mocno promowały się firmy i instytucje państwowe. W 2021 roku z tego sektora pochodziło 28,9 proc. cennikowych wpływów reklamowych „Gazety Polskiej Codziennie” (według danych Kantar Media opracowanych przez prof. Tadeusza Kowalskiego).

Natomiast wpływy ze sprzedaży „GPC” w wersji papierowej zmalały w ub.r. o 6,9 proc., a w przypadku e-wydań o 3,5 proc. - Kolejne negatywne zmiany na rynku kolportażu prasy związane były ze zmniejszeniem sieci sprzedaży w miejscowościach zamieszkiwanych przez czytelników dziennika, jak również silna pozycja kolporterów, problem dominacji na rynku kolporterów i związana z tym wysokość marży za utrzymanie tytułu w sieci sprzedaży nadal pozostaje bez zmian. Nadal ciężar zwiększonych kosztów działalności kolporterów przerzucana jest na wydawców prasy. Jedyną alternatywą pozostaje wykorzystanie elektronicznych kanałów dystrybucji prasy - opisano w sprawozdaniu Forum.

Sprzedaż „Gazety Polskiej Codziennie” od kilku lat nie jest audytowana przez Polskie Badania Czytelnictwa.

Mniej na papier, prąd i pensje

Koszty działalności operacyjnej wydawcy „GPC” zmniejszyły się w ub.r. o 3,9 proc. do 13,87 mln zł. Wydatki na zużycie materiałów i energii zmalały z 4,7 do 4,13 mln zł, na wynagrodzenia - z 3,05 do 2,95 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 1,47 do 1,36 mln zł. Zaś pozostałe koszty operacyjne skurczyły się z 414,4 do 44,6 tys. zł, bo bilansu spółki nie obciążył już odpis dotyczący należności od Garmond Press.

Z kolei nakłady na usługi obce wzrosły z 5 do 5,23 mln zł. W ub.r. spółka miała 23 pracowników etatowych i 76 współpracowników, wobec odpowiednio 25 i 100 rok wcześniej.

Rentowność operacyjna Forum poszła w górę z 2,08 mln zł straty do 1,09 mln zł zysku, a wynik netto - z 2,08 mln zł straty do 1,08 mln zł zysku. Firma wróciła do dodatniej rentowności po rocznej przerwie. W 2021 roku przy 13,19 mln zł wpływów zarobiła na czysto 8,3 tys. zł, a rok wcześniej zanotowała 13,9 mln zł przychodów i 552,6 tys. zł zysku netto.

Bez dywidendy dla spółek działaczy PiS

Zeszłoroczny zysk netto Forum w całości ma zostać przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat. Głównymi udziałowcami wydawcy są powiązane z działaczami PiS spółki Geranium (ma 44,04 proc. walorów) i Srebrna (17,73 proc.).

22,49 proc. udziałów ma spółka Słowo Niezależne (wydająca m.in. portal Niezalezna.pl), a mniejsze pakiety należą m.in. do Katarzyny Hejke (5,09 proc.) i Tomasza Sakiewicza (3,77 proc.).

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu