SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Krach na giełdzie mocniej dotknął media niż telekomy i producentów gier. Agora z najgorszym wynikiem w historii

W poniedziałek na wszystkich rynkach giełdowych nastąpiły duże spadki, w Warszawie wyniosły ponad 7 proc. Przez ostatnie dwa tygodnie ceny spółek z branży mediów zmalały mocniej niż telekomów i producentów gier wideo. Wielu analityków prognozuje spowolnienie gospodarcze.

fot. Shutterstock.com Article

Wskaźniki na rynkach giełdowych z całego świata zaczęły spadać w poniedziałek 24 lutego, po tym jak epidemia koronawirusa zaczęła mocno rozprzestrzeniać się w północnych Włoszech, a władze wprowadziły pierwsze ograniczenia. W ostatnich dniach pojawiły się kolejne: przynajmniej do 15 marca zamknięty szkoły i uniwersytety, zawieszono działalność kin i teatrów.

W miniony weekend doszła do tego informacja, że przerwano rozmowy państw Organizacji Krajów Eksportujących Ropę (OPEC) i Rosji w sprawie zarządzania światowymi dostawami ropy naftowej, a Arabia Saudyjska ogłosiła, że w kwietniu mocno obniży cenę sprzedawanej ropy.

Przełożyło się to w poniedziałek nie tylko na ogromne spadki cen ropy naftowej, lecz także tąpnięcie kursów giełdowych na całym świecie. Na warszawskiej giełdzie indeks głównego rynku WIG spadł o 7,5 proc, obejmujący największe spółki WIG20 - o 7,87 proc., a indeks rynku bocznego NewConnect - o 11,86 proc.

Poprzednio WIG stracił tyle jednego dnia w październiku 2008 roku, krótko po wybuchu globalnego kryzysu finansowego. Wszystkie 80 największych spółek na giełdzie zanotowały spadki, z czołowych najmniej (tylko 0,18 proc.) stracił Orlen.

Czarne prognozy analityków, „po omacku w obliczu szoku”

Optymizmu inwestorom na pewno nie przyniosły komentarze i prognozy analityków finansowych, które pojawiły się w poniedziałek. Przed południem ekonomiści mBanku poinformowali, że obniżają z 2,8 do 1,6 proc. prognozę wzrostu PKB Polski w br.

Uzasadnili to rozprzestrzenianiem się koronawirusa na wielu dużych rynkach na czele z USA. - Rozwijająca się w USA epidemia jest czynnikiem, który dodatkowo uniemożliwia pozytywną reakcję konsumentów. Sama epidemia również dopiero zaczyna dezorganizować życie gospodarcze w USA. To może być o jeden szok za daleko dla gospodarki amerykańskiej. Prawdopodobieństwo wejścia w recesję graniczy z pewnością - stwierdzili.

Zdaniem ekonomistów mBanku polska gospodarka w bieżącym kwartale urośnie jeszcze, ale o mniej niż 3 proc. - Wysoki punkt startowy dzięki nadrabianiu zaległości produkcyjnych z końcówki 2019, wspierająca aktywność w budownictwie pogoda i gromadzenie zapasów przez konsumentów będą czynnikami utrzymującymi wzrost na relatywnie wysokim poziomie - wyliczono.

- Kolejne kwartały to już jednak silne hamowanie prokurowane przez recesję w strefie euro oraz dalsze problemy popytu wewnętrznego. Konsumenci mogą zwiększyć istotnie oszczędności, inwestycje prywatne wyhamują (niepewność, skupienie na problemach z dostawami i popytem), cykl unijny i samorządowy jeszcze nie skręcą - prognozują. Według nich PKB może mocno wzrosnąć dopiero w 2021 roku. - Ożywienie w Europie, efekty bazowe, restart cyklu unijnego i tąpniecie cen ropy naftowej oznaczają, że w 2021 roku dynamiki PKB mogą wyglądać imponująco - napisano.

- Sytuacja pozostaje jednak bardzo dynamiczna. Poruszamy się po omacku w obliczu szoku i efektów, które są słabo poznane i opisane - przyznali analitycy mBanku.

Natomiast ekonomiści Credit Agricole Polska ocenili, że wzrost polskiego PKB może zmaleć nawet o 3,3 pkt. proc. wskutek koronawirusa. W przypadku Czech i Węgier ten spadek może wynieść ponad 6 pkt proc.

Agora traci także z powodu wojny cenowej w kinach

Od 20 lutego, ostatniej sesji giełdowej przed informacji o rozprzestrzenianiu się koronawirusa we Włoszech, indeks WIG rynku głównego warszawskiej giełdy stracił 20,92 proc. (z 45 216 do 57 786,7 pkt), indeks największych spółek WIG20 - 15,96 proc. (z 2 106,2 do 1 735,4 pkt), a indeks bocznego rynku NewConnect - 22,1 proc.

Jak w tej sytuacji zachowywały się kursy notowanych na warszawskiej giełdzie spółek z sektora mediów?  Indeks WIG-Media zmalał o 22,52 proc., a tylko w poniedziałek o 7,51 proc. 64 proc. wartości tego indeksu stanowi Wirtualna Polska Holding, której kurs obniżył się o 21,43 proc. - z 86,80 do 68,20 zł. W zeszłym tygodniu cena akcji firmy od poniedziałku do czwartku wzrosła z 71 do 79 zł, ale potem nastąpił głębszy spadek.

Natomiast cena akcji Agory (stanowiącej 16,2 proc. WIG-Media) poszła w dół o 36,1 proc. - z 13,30 do 8,50 zł. Spadek przyspieszył po tym, jak w czwartek po południu Cinema City ogłosiła dużą obniżkę cen biletów. W piątek kurs Agory, do której należy sieć kin Helios, zmalał o 9,35 proc. (przy spadku indeksu WIG o 2,35 proc.), a prezes Heliosa zapowiedział obniżkę cen we wszystkich kinach firmy do 14,90 zł. W poniedziałek kurs Agory stracił kolejne 12,37 proc.

Co z mniejszymi spółkami mediowymi notowanymi na warszawskiej giełdzie? Przez dwa tygodnie kurs produkującej seriale, filmy i programy tv ATM Grupy zmniejszył się o 17,05 proc. (a tylko w poniedziałek o 6,45 proc.), nadawcy telewizyjnego Kino Polska TV - o 12,44 proc. (w poniedziałek o 6,63 proc.), a zajmującej się marketingiem sensoryczny IMS - o 11,65 proc. (w poniedziałek o 5,16 proc.). Natomiast cena akcji MZN Property podskoczył aż o 90,5 proc. - z 1 do 1,9 zł, ale wynika to z ogłoszenia przez Ringier Axel Springer Media wezwania do sprzedaży walorów tej spółki po 1,97 zł za sztukę.

Telekomy i producenci gier odporniejsze na koronawirusa

Z kolei indeks WIG-Telekom od 20 lutego spadł o 15,5 proc. (w poniedziałek o 5,72 proc.). Kurs Cyfrowego Polsatu zmalał o 15,75 proc., a kontrolowanej przez niego od prawie dwóch lat Netii - o 12,24 proc.

Orange Polska zanotował spadek o 16 proc., a Play Communications - o 14,6 proc.

Indeks WIG-Games, skupiający producentów i dystrybutorów gier wideo, stracił przez dwa tygodnie 16,7 proc., a w poniedziałek zmalał o 9,03 proc. Prawie 35 proc. wartości tego indeksu stanowi CD Projekt, którego kurs poszedł w dół o 18,43 proc. (tylko w poniedziałek o 7,91 proc.).

Akcje firmy w mocnym trendzie wzrostowym były od premiery pod koniec grudnia na Netfliksie serialu „Wiedźmin”, co przełożyło się na kolejną falę popularności gry „Wiedźmin”. CD Projektowi nie przeszkodziło przeniesienie z kwietnia na wrzesień br. premiery gry „Cyberpunk 2077”, w drugiej połowie lutego kurs spółki osiągnął rekordowy poziom ok. 330 zł, natomiast w poniedziałek na koniec sesji wynosił 270 zł.

Kurs akcji 11 Bit Studios zmniejszył się o 21,8 proc., PlayWay - aż o 32,1 proc., a CI Games - o 30,4 proc.

Natomiast akcje Ten Square Games podrożały o 3,7 proc., przy czym tylko w poniedziałek straciły 6,52 proc. wartości.

Kurs Tesli mocno w dół

Podobne spadki jak na warszawskiej giełdzie nastąpiły w poniedziałek na największych rynkach giełdowych. Indeks S&P 500 zmalał o 7,6 proc., NASDAQ Composite - o 7,29 proc., a Dow Jones Industrial - o 7,79 proc.

Niektóre spółki zanotowała spadki przekraczające 10 proc.: Chevron - 15,3 proc., Caterpillar - 14,2 proc., JPMorgan - 13,5 proc., Boeing - 13,4 proc., a Exxon Mobil - 12,2 proc. W tej grupie jest też produkująca auta elektryczna Tesla, której akcje potaniały o 13,57 proc.

Natomiast kurs Apple poszedł z dół o 7,9 proc., Facebooka - o 6,4 proc., Alphabetu (to właściciel Google) - o 6,17 proc., a Amazona - o 5,29 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Krach na giełdzie mocniej dotknął media niż telekomy i producentów gier. Agora z najgorszym wynikiem w historii

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kik
Rozumiem że Agora może tracić przez Helios i restauracje - w przypadku epidemii ludzie ograniczą korzystanie z miejsc publicznych, ale przyniesie to z kolei wzrosty dla rozrywek dostępnych w domu - tv, gry itd.
19 3
odpowiedź
User
Sipo
I wychodzi na to, że koronawirus to kaczystowski wynalazek aby zniszczyć imperium demokratow...
32 7
odpowiedź
User
walter
reklamodawcy zaczną ostro ciąć wydatki i to będzie mega problem dla wszystkich.

Pytanie tylko na jak długo. czy tylko do maja czy cały rok leży.
10 2
odpowiedź
User
Oglądam tvp
Nie będzie reklam huuuuurrrrrraaąa..
20 1
odpowiedź
User
Haneczka
Wspaniała wiadomość!
16 5
odpowiedź