SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ciągle spada słuchalność Radia SuperNova. Stacja pyta słuchaczy, co zmienić

Radio SuperNova świętuje pierwsze urodziny. Z tej okazji stacja przygotowała konkurs dla słuchaczy. Żeby się do niego zgłosić, trzeba wyrazić opinię o radiu. A rozgłośnia w ostatnich miesiącach notuje coraz gorsze wyniki słuchalności.

"Napisz, czego życzysz Radiu SuperNova z okazji pierwszych urodzin. Napisz też, jak się nas słucha? Co Ci się podoba najbardziej, a czego Ci brakuje? Które piosenki są najfajniejsze i który prezenter jest Twoim ulubionym?" - to zadanie dla słuchaczy Radia SuperNova, którzy chcą wziąć udział w urodzinowym konkursie. Na specjalnej stronie internetowej znajduje się formularz, w którym oprócz odpowiedzi na kilka powyższych pytań, trzeba też podać swoje imię, numer telefonu, adres mailowy i swoje miasto.

Stacja informuje, że pierwsze urodziny "obchodzi na opak". - Nie chcemy prezentów! Chcemy z nimi przyjechać do Ciebie. Po to, żeby Ciebie lepiej poznać i zapytać, jak Ci się podoba: nasza muzyka i nasze programy - wyjaśnia rozgłośnia.

Konkurs urodzinowy potrwa do 3 czerwca. Szczegóły stacja umieściła na stronie urodzinynaopak.radiosupernova.pl.

Zmiana koncepcji stacji

Odpowiedzi na pytania mogą się okazać przydatne. Radio SuperNova od dłuższego czasu notuje coraz gorsze wyniki słuchalności. Jak informowaliśmy kilka dni temu, w największych polskich miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców) w pierwszym kwartale tego roku najwięcej w badaniu Radio Track straciło właśnie Radio SuperNova. Średni udział stacji od stycznia do marca 2022 r. wyniósł zaledwie 0,8 proc. W analogicznym okresie rok wcześniej, gdy rozgłośnia nadawała jeszcze jako Radio Wawa, notowała ona słuchalność na poziomie 1,8 proc.

Radio SuperNova zadebiutowało w eterze 5 maja 2021 r. i zastąpiło na tych samych częstotliwościach nadające od 1992 r. Radio Wawa. Zapowiadano wówczas, że w stacji pojawią się "najlepsze polskie przeboje, nowe brzmienia, wartościowy kontent i tematy, które emocjonują słuchaczy". Ramówkę miały wypełnić rodzime hity z lat 80., 90. i tych, które powstały po roku 2000. SuperNova zapowiadała, że postawi także na promocję nowych brzmień i art popu.

Po dziewięciu miesiącach stacja zmieniła koncepcję. - Przeprowadziliśmy szczegółowe badania preferencji naszych słuchaczy i w konsekwencji wprowadzamy kolejny etap zmian programowych, m.in. w zakresie brzmienia stacji - mówił na początku lutego Paweł Szaniawski, prezes w spółkach, do których należą koncesje Radia SuperNova. - Poszerzamy naszą bazę muzyczną. Stawiamy na muzykę wyrazistą, różnorodną, ale zarazem spójną i energetyczną. Będzie to miks pozytywnej i dynamicznie brzmiącej muzyki, zarówno starsze hity z lat 90. aż po utwory współczesne, melodyjny rock, pop i dance.

W rezultacie stacja zaczęła grać również disco polo, pasma zostały wydłużone, zniknęła publicystyka nadawana w południe. Audycje straciły nazwy, jedynie dwie pozycje weekendowe mają w ramówce swoje tytuły, a nie są opisane imieniem i nazwiskiem prowadzących.

Fatalna słuchalność Radia SuperNova

Jeśli chodzi o słuchalność Radia Supernova w całej Polsce w grupie wiekowej 15-75, to w ostatnim badaniu (styczeń-marzec 2022 r.) stacja osiągnęła 0,7 proc. udziału w rynku. Tak źle w analogicznym okresie nie było w poprzednich sześciu falach. Bo w pierwszym kwartale 2021 r. rozgłośnia notowała 1,5 proc. udziału, w 2020 r. - 1,3 proc., w 2019 r. - 2 proc., w 2017 i 2018 - 1,3 proc., a w 2016 r. - 1,1 proc.

Jeszcze gorsze dane pojawiły się na początku tego roku. Radio SuperNova w okresie październik-grudzień 2021 r. odnotowało najgorszy wynik w historii (biorąc pod uwagę także wyniki Radia Wawa). Jej udział słuchania spadł do 0,6 proc. Rok wcześniej w analogicznym okresie stacja notowała słuchalność na poziomie 1,7 proc. Z kolei w ostatnim kwartale 2015 r. Radio Wawa, które nadawało na tych samych częstotliwościach, miało dwukrotnie wyższą słuchalność niż obecnie.

Jedna z osób z branży radiowej, z którą rozmawialiśmy o zmianach, jest przekonana, że na gorszą słuchalność Radia SuperNova wpłynęła nowa nazwa. - Zbigniew Benbenek zawsze chciał stworzyć radio, które będzie się kojarzyć z "Super Expressem". Uważał, że możliwa jest synergia w nazwie i produkcie między radiem a tabloidem. Taka koncepcja ma swoje podstawy logiczne, ale się nie sprawdziła. Niepotrzebnie majstrowali przy nazwie radia. SuperNova nie niesie ze sobą żadnej treści, brzmi jak przymiotnik. Tak samo jak nie rozumiem, po co tworzy się nazwy stacji "Nasze Radio", "Wasze Radio", "Twoje Radio". Tym bardziej, że przy tej metodzie badania słuchalności radia, jaką mamy w Polsce, czyli CATI, najważniejsze jest, by ludziom wbić do głowy nazwę stacji. Poza tym mam wrażenie, że Wawa raczej tylko warszawiakom kojarzyła się z potoczną nazwą miasta - oceniał nasz rozmówca.

Dodał, że stacja niepotrzebnie rok temu wprowadzała elementy publicystyki. - Nie ma potrzeby robienia autorskich audycji. Radio musi być homogeniczne. Jeśli mamy zbudować lojalność odbiorcy, to o każdej porze, gdy włączy radio, słuchacz powinien dostać to samo. Radio musi być konsekwentne całą dobę. SuperNova nigdy nie będzie stacją pierwszego wyboru. Ale jako rozgłośnia drugiego wyboru powinna zawsze być taka sama. Jeśli słuchacz jest znudzony stacją w formacie CHR, która co cztery godziny łupie tę samą piosenkę, to przełącza stację np. na radio, które emituje tylko polską muzykę, bo rozumie teksty utworów, ale to nie jest masowy format.

SuperNova nadaje w 15 miastach

Grupa ZPR Media, do której należy Radio SuperNova, informowała w zeszłym roku, że chciała zmienić nazwę Radia Wawa, która początkowo nadawała tylko w Warszawie, by nie kojarzyła się jedynie ze stolicą, skoro program nadaje też w innych miastach Polski. SuperNova oprócz Warszawy jest słyszalna w analogowym eterze także w Ostrołęce, Krakowie, Rzeszowie, Gdańsku, Wrocławiu, Jeleniej Górze, Opolu, Trzebnicy, Nowym Sączu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Koninie oraz w Kielcach. Grupa ZPR Media zgodę na zmianę nazwy stacji od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji otrzymała pod koniec 2020 r.

Nadawca Radia SuperNova - spółka International Communication - w 2020 r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,5 proc. do 4,97 mln zł i zysku netto z 323 do 602,6 tys. zł. Właścicielem stacji SuperNova jest Grupa Radiowa Time (wchodząca w skład Grupy ZPR Media), do której należą m.in. Eska Rock, Eska, Vox FM oraz Radio Plus.

Dołącz do dyskusji: Ciągle spada słuchalność Radia SuperNova. Stacja pyta słuchaczy, co zmienić

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Skończy się na zmianie nazwy i logo - to głębia myśli wielu nadawców.
odpowiedź
User
Farfocel
Czy jest tam jedna myśląca logicznie osoba? Przecież pytanie słuchaczy, którzy zostali, o to co należy zmienić, jest kompletnie nielogiczne. Trzeba zapytać tych, którzy uciekli!
odpowiedź
User
Megi
może nazwę?
odpowiedź