SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jakie są wady operatorów telewizyjnych? Klienci przeciwni pakietowaniu programów

Klienci korzystający z usług operatorów telewizyjnych oczekują możliwości wyboru pojedynczych programów z oferty. Skarżą się także na jakość programów HD oraz sytuacje, w których są zmuszani do używania dedykowanych dekoderów - wynika z raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jakie są wady operatorów telewizyjnych? Klienci przeciwni pakietowaniu programów

KRRiT przeprowadziła konsultacje w sprawie potrzeb i oczekiwań klientów wobec pakietowania programów przez operatorów rozprowadzających programy telewizyjne oraz opinii w sprawie telewizji a la carte. Konsultacje miały charakter otwarty i były skierowane do klientów korzystających z usług dostawców programów telewizyjnych - operatorów kablowych, platform satelitarnych oraz operatorów wykorzystujących internet. Badanie wynikało z obawy regulatora, że rynek ofert płatnych telewizji jest rynkiem dostawców, a nie odbiorców.

Klienci operatorów zostali poproszeni poprzez internetową stronę KRRiT o udzielenie odpowiedzi na sześć pytań. W ramach konsultacji nadesłano 37 informacji od klientów operatorów, a pod uwagę wzięto 35 odpowiedzi (2 były nie na temat).

Na pytanie "Czy odpowiada Państwu forma pakietowania oferty programowej przez operatorów?" odpowiedziało 31 respondentów. 2 odpowiada forma pakietyzacji programów oferowana przez operatorów, 26 nie jest zadowolonych z zaproponowanej oferty, a 3 nie miało zdania na ten temat. W odpowiedziach wskazywano m.in., że jest to forma korzystna jedynie dla operatora.

Na pytanie "Czy pakietyzacja jest formą przejrzysta i umożliwia świadomy wybór oferty najbardziej odpowiadającej odbiorcy?" odpowiedziało 32 respondentów.

Dla 12 jest to forma przejrzysta, 15 nie jest zadowolonych z przejrzystości oferty pakietowej, a 5 nie miało zdania na ten temat. W odpowiedziach wskazywano m.in., że "jest to forma przejrzysta, jednak płaci się za coś czego się nie ogląda", "przejrzystość wynika z braku wyboru", "pakiety byłyby przejrzyste gdyby programy grupowano tematycznie", "dlaczego w pakietach sportowych dodawane są programy dla dorosłych", "przejrzyste ale wymuszające kupowanie dodatkowych pakietów", „dużo byleczego”.

Na pytanie "Czy umowy z operatorem powinny być podpisywane na określoną liczbę programów w pakiecie, czy też na konkretne programy oferowane w pakiecie?" odpowiedziało 31 respondentów. 30 wskazało, że umowy powinny być podpisywane na konkretne programy z oferty operatora, a 1 osoba nie miała na ten temat zdania. W odpowiedziach wskazywano m.in., że najlepszym rozwiązaniem byłaby wycena każdego programu z oferty, a wariant wymienienia programów w umowach powinien być obowiązkowy.
 
KRRiT odnotowuje, że powszechną praktyką jest podpisywanie przez operatorów umów, w których wymieniona jest liczba programów, którą zobowiązują się dostarczać abonentowi. "Zastąpienie pewnych programów innymi (np. programów niemieckojęzycznych programami koreańskimi) nie powoduje zmniejszenia liczby dostarczanych programów – tym samym zmiana taka nie powoduje naruszenia warunków umowy. Zmienia się jednak atrakcyjność oferty." - podkreśla regulator.

Na pytanie "Czy chcieliby Państwo mieć możliwość zmiany operatora (dostawcy programów TV) na wzór mechanizmu zmiany operatora telefonicznego?" odpowiedziało 31 respondentów. 25 wyraziło opinię, że chciałoby mieć możliwość swobodnej zmiany operatora dostarczającego programy TV. 3 nie widzi potrzeby wprowadzania takich przepisów. a kolejnych 3 nie miało zdania na ten temat. W odpowiedziach na brak potrzeby wprowadzenia takich przepisów wskazywano m.in. na strach przed dodatkowymi opłatami i karami umownymi związanymi ze zmianą operatora. W odpowiedziach za wprowadzeniem możliwości swobodnej zmiany operatora wskazano m.in., że byłoby to zasadne, ale pod warunkiem, gdy sprzęt do odbioru DVB-S będzie kompatybilny dla wszystkich platform.

Na ostatnie dwa pytania - "Czy chcieliby Państwo mieć możliwość wyboru z oferty jedynie niektórych, pojedynczych programów zamiast pakietów programowych?" oraz "Czy forma wyboru pojedynczych programów byłaby z Państwa punktu widzenia lepsza od zakupu pakietów programowych?" - odpowiedziało 35 respondentów i w obu przypadkach 100 proc. respondentów odpowiedziało twierdząco.

W przekazywanych do KRRiT informacjach zwracano także uwagę na zmuszanie abonentów platform satelitarnych do używania dedykowanych dekoderów i uniemożliwianie odbioru oferty na sprzęcie posiadanym przez abonenta (np. poprzez moduł CAM (Conditional Access Module) wbudowany w TV). Wskazywano również na brak norm jakościowych co do oferowanych programów. Obecnie każdy z operatorów dostarcza programy w jakości regulowanej przez siebie, a nie obowiązującej  normy technicznej. Jest to szczególnie dotkliwe przy programach HD, „którym w istocie sporo brakuje do sugerowanego przez wielu specjalistów bitrate, który powinien mieścić się w przedziale pomiędzy 10 a 15 Mb/s”.

KRRiT podaje, że na polskim rynku funkcjonuje ok. 400 operatorów kablowych obsługujących ok. 4,5 mln. klientów, a 75 proc. z nich (ponad 3,3 mln) korzysta z usług 10 największych operatorów. Dodatkowo z usług 4 platform satelitarnych korzysta ok. 6 mln abonentów. Oznacza to, że ponad 80% (ok. 10 mln) gospodarstw domowych uzyskuje dostęp do usług telewizyjnych za pośrednictwem operatorów.
 
Konsultacje zostały przeprowadzone przez KRRiT w dniach od 2 grudnia 2011 r. do 20 stycznia 2012 r. Pytania zamieszczono na stronie internetowej regulatora z prośbą o zabranie głosu w zaproponowanej dyskusji. Odpowiedzi były kierowane do KRRiT pocztą oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres konsultacje@krrit.gov.pl.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Jakie są wady operatorów telewizyjnych? Klienci przeciwni pakietowaniu programów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
zgredy
czy ja dobrze widzę? 35 respondentów?! no to niezłe badanie zrobili...
8 8
odpowiedź
User
fil
Tak, badania na szeroka skale, he,he i zawsze mozna sie nimi podeprzec jako "konsultacjami spolecznymi"
8 8
odpowiedź
User
Bruce
35 case'ów? bravo KRRITV, bravo WM!
8 8
odpowiedź
User
Tomik
Nieważne ilu respondentów odpowiadało na te pytania, ważne jest natomiast aby to klient decydował za które ulubione kanały chce płacić w wybranym pakiecie a obecnie płaci także za te których nie lubi oglądać. Tak być nie powinno.
8 8
odpowiedź
User
Pixel
To Nadawcy decydują w jakim pakiecie mają być ich kanały. Danie klientowi możliwości swobodnego wyboru kanału podniesie ceny kanałów na rynku operator-nadawca.
8 8
odpowiedź