SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kampania wyborcza: Andrzej Duda dominuje na antenach TVP

W lutym na antenach Telewizji Polskiej najwięcej czasu antenowego poświęcono komitetowi wyborczemu obecnie urzędującemu prezydentowi Andrzejowi Dudzie. W sumie zajął on 1 godzin i 13,5 minuty, dla porównania komitet Roberta Biedronia - 44 sekundy - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Andrzej Duda na swojej konwencji wyborczej, fot. twitter.com/AndrzejDuda2020Article

Już kilka dni temu ubiegający się o urząd prezydenta RP ogłaszali, że w związku z epidemią koronawirusa zawieszają „większe spotkania wyborcze”, a swoje działania ograniczają do mniejszych konferencji prasowych lub agitacji w mediach społecznościowych. Oficjalnie kampania nie została jednak zawieszona, a termin I tury wyborów nie został przesunięty, choć apelują o to politycy opozycyjni oraz licznie dziennikarze, aktywni na Twitterze.

W czwartek sztab prezydenta Andrzeja Dudy, który ubiega się o reelekcję poinformował, że pod jego kandydaturą udało się zebrać ponad 2 miliony podpisów.

O to, by dać politykom równe szanse w kampanii apelował także Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych. W tej sprawie napisał list do przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego, argumentując, że - w związku z koronawirusem - stworzyć sztabom wyborczym kandydatów na prezydenta, możliwość swobodnego prezentowania ich programów w audycjach telewizyjnych i radiowych. Jednak przewodniczący odpowiedział na to, że  sztaby wyborcze mają już zapewnioną możliwość prezentowania się na antenie, co zapewnia Kodeks wyborczy oraz rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 2011 roku (dotyczy czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na nieodpłatne rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych).

W TVP najwięcej czasu dla Andrzeja Dudy

Kampania prezydencka formalnie ruszyła 5 lutego - marszałek Sejmu Elżbieta Witek ogłosiła wtedy datę wyborów: I tura miałaby się odbyć 10 maja, a druga - jeśli żaden z kandydatów nie uzyska ponad połowy ważnie oddanych głosów w I turze - 24 maja.

Równe szanse kandydatów na urząd prezydenta RP można oceniać m.in. na podstawie czasu antenowego przeznaczonego dla poszczególnych komitetów wyborczych. W sumie komitet wyborczy kandydata na prezydenta – obecnie urzędującego - Andrzeja Dudy zajął na antenach TVP1, TVP2, TVP3 i TVP Info 1 godzinę, 13 minut i 30 sekund. Dla porównania komitet Roberta Biedronia - 44 sekundy.

TVP opublikowała dane, ile czasu antenowego przeznaczyła w lutym dla poszczególnych komitetów wyborczych.  

TVP Info


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 47 min. 40 sek. (w tym partia i premier)
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 51 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 18 min. 5 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 3 min. 21 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 9 min. 23 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP1


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 3 min. 45 sek.
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 58 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 3 min. 33 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 35 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 44 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP2


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 4 min. 15 sek. (w tym partia i premier)
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 51 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 4 min. 19 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 1 min. 5 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 2 min. 16 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP3


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 17 min. 50 sek.
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 17 min. 7 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 4 min. 36 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 36 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 2 min. 59 sek.
KW Roberta Biedronia – 44 sek.

Dodatkowo oprócz wspominanego czasu – z racji sprawowanego urzędu – prezydent oraz Kancelaria Prezydenta także dysponują czasem na antenie.

KRRiT nie prowadzi monitoringu kampanii wyborczej

Jednym z zadań KRRiT jest m.in. monitoring programów nadawców w zakresie wykonywania obowiązków ustawowych i koncesyjnych. Ostatnie kampanie: samorządowa, do Parlamentu Europejskiego oraz do Sejmu i Senatu nie były monitorowane, co negatywnie oceniało m.in. Towarzystwo Dziennikarskie i własnymi siłami przeprowadzało monitoring, oglądając programy informacyjne nadawców. Przygotowano na ten temat kilka raportów.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała, że kampanii prezydenckiej również nie będzie monitorować, ponieważ jest to „za drogie”.

Po tym, jak w mediach skrytykowano taki argument, KRRiT wydała oświadczenie, uzasadniając: - Pełny monitoring kampanii wyborczej wymagałby przede wszystkim wielotygodniowego monitoringu programów informacyjnych: TVN 24, Polsat News, TVP Info oraz informacji i publicystyki na pozostałych antenach. Obecnie KRRiT samodzielnie realizuje monitoringi wszystkich anten i zgodnie z planami, w 2020 roku dokona analizy ponad 11 tys. godzin programów - napisano w oświadczeniu.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

W tym roku media publiczne dostaną od rządu prawie 2 mld zł.

Z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl w całym 2019 roku wiceliderem rynku telewizyjnego była TVP1, której udział zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc. Czwartą lokatę w zestawieniu (pierwszy był Polsat, a trzeci TVN) zajęła TVP2 – ta stacja miała 8,34 proc. udziału w rynku, co stanowi wzrost o 2,21 proc.

Łącznie daje to niemal połowę (dokładnie 18,02 proc. udziałów) Telewizji Polskiej z 36,32 proc., jakie posiada tzw. wielka czwórka w rynku oglądalności.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kampania wyborcza: Andrzej Duda dominuje na antenach TVP

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fan
pandemiczny prezydent,nie bedzie wyborów 10 maja
odpowiedź
User
on
kampania na nieszczęściu ludzkim. WSTYD !!!
odpowiedź
User
gawek
a czego się spodziewaliście? Przekazał naszą kasę na propagandę i kampanię wyborczą w przededniu koronawirusa. Mam nadzieję że karma wróci!
odpowiedź