Big Techy wydają miliony dolarów na lobbing. Na liście Apple, Google i Microsoft

W pierwszym kwartale 2022 roku największe koncerny technologiczne chętnie przeznaczały środki na aktywne lobbowanie w ochronie własnych interesów. Najwięcej wydał Google, zaś Apple zwiększył wydatki o 34 procent na lobbing w związku z planowanymi przepisami antymonopolowymi uderzającymi w tę firmę.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Lobbing jest jednym z ważnych działań dużych amerykańskich koncernów, w tym także tych działających w obszarze technologii. Dzięki lobbingowi firmy mogą sobie zapewnić m.in. korzystne dla siebie rozwiązania prawne.

W 2021 roku Big Techy wydały w Stanach Zjednoczonych rekordowe kwoty na lobbing wśród amerykańskich polityków i urzędników.

Amazon w ub.r. przeznaczył na lobbing 20,3 mln dol., zaś koncern Meta (obecny właściciel Facebooka) wydał na ten cel 20,1 mln dol., co uczyniło te firmy zdecydowanymi liderami w tym zakresie.

Google wydał 9,6 mln dol. na lobbing w 2021 r. To nie był rekord w historii koncernu, ale stanowił 27-proc. wzrost w stosunku do 2020 r. Z kolei wydatki Apple na lobbing nieznacznie spadły w ub.r. Producent iPhone'ów wydał 6,5 mln dol., aby wpłynąć na decydentów w 2021 r., w porównaniu z około 6,7 mln dol. rok wcześniej.

Lobbing w ochronie interesów

Jak podał Bloomberg powołując się na oficjalne dokumenty, Big Techy były aktywne lobbingowo także w pierwszym kwartale 2022 r. Od stycznia do końca marca br. Apple wydało 2,5 mln dol. Oznacza to wzrost o ponad 34 proc., w porównaniu z kwotą 1,86 mln wydaną w czwartym kwartale 2021 r., i o ponad 13 proc. w zastawieniu z poprzednim rekordem 2,2 mln dol. wydanych w drugim kwartale 2017 r.

W tym samym kwartale Google wydał na lobbing 2,96 mln dol., czyli o 34 proc. więcej niż na koniec 2021 r., ale tyle samo, ile przeznaczył na ten cel rok do roku. Z kolei Microsoft wydał 2,5 mln dol., po wzroście o 2,8 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2021 r., była to jednak kwota niższa o 1,9 proc., niż w pierwszym kwartale 2021 r.

Bloomberg podaje przykład działań lobbingowych stosowanych przez Apple. Koncern  znacząco zwiększa swoją aktywność w tym segmencie, bowiem na szali są o większe pieniądze niż te, które firma przeznacza na lobbowanie. Chodzi przede wszystkim o planowane przepisy, które mają ograniczyć monopolistyczną pozycję sklepu App Store i potencjalnie spowodować poważny spadek przychodów Apple z tej platformy.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

Sezon świąteczny to szczyt sprzedaży subskrypcji streamingowych

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

W tym kraju "Gang Olsena" jest jak "Kevin" w Polsacie. I nie chodzi o Danię

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Te wywiady warto przeczytać. 10 mocnych rozmów na Święta

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Nie żyje białoruski dziennikarz. Biełsat pokaże jego ostatnie nagranie

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"

Zmarł wieloletni redaktor "Faktu"