ROZWIŃ

Martin Sorrell po 33 latach pracy rezygnuje z funkcji szefa WPP

Martin Sorrell ogłosił w sobotę, że ustępuje ze stanowiska CEO koncernu marketingowego WPP. Sorrell założył firmę i kierował nią przez 33 lata. Od kilku tygodni zarzuca mu się niewłaściwie wykorzystywanie aktywów spółki narażające ją na straty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
1 komentarz

- Widzę, że obecnie zamieszanie, którego doświadczamy, po prostu nakłada zbyt wiele niepotrzebnej presji na naszą działalność, naszych ponad 200 tys. ludzi i ich ok. 500 tys. współpracowników, oraz klientów, który obsługujemy w 112 krajach - uzasadnił Sorrell w oświadczeniu skierowanym do pracowników WPP. - Dlatego zdecydowałem, że w interesie waszym, naszych klientów oraz akcjonariuszy, zarówno dużych jak i małych, a także w interesie wszystkich innych naszych interesariuszy, najlepiej, jeśli złożę rezygnację - dodał.

- Oczywiście jest mi smutno opuszczać WPP po 33 latach. To była moja pasja, główne zajęcie i źródło energii przez tak długi czas. Zostawiam firmę w bardzo dobrych rękach - zaznaczył Martin Sorrell.

Na początku kwietnia „Wall Street Journal” ujawnił, że zarząd WPP wynajął zewnętrzną kancelarię prawną do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie „indywidualnego złego zarządzania” firmą przez Martina Sorrella. Menedżer zaprzeczył stawianym mu zarzutom, dodając, że nie będzie odgrywał żadnej roli w postępowaniu prawników.

W najbliższym czasie obowiązki CEO koncernu WPP będą pełnili Mark Read - szef Wunderman i WPP Digital, oraz Andrew Scott - dyrektor zarządzający i ds. rozwoju korporacyjnego w firmie. Natomiast Roberto Quarta, prezes WPP, obejmie też tymczasowo funkcję prezesa wykonawczego, do powołania na stałe następcy Martina Sorrella.

Sorrell ma brać udział w przekazywaniu obowiązków nowym osobom w kierownictwie. Zachowa też prawo do ustalonych wcześniej premii menedżerskich związanych z wynikami firmy (wartość premii dla Sorrella w latach 2012-2016 szacowano na 210 mln funtów).

W swoim oświadczeniu Martin Sorrell wyliczył osiągnięcia koncernu podczas ponad trzech dekad jego działania. Przypomniał, że firma przejęła wiele agencji (m.in. Walter Thompson, Ogilvy, Young & Rubicam, Grey, 24/7 Real Media, Taylor Nelson Sofres) oraz uruchomiła własne struktury i marki (m.in. GropuM).

- Jak niektórzy z was wiedzą, moja rodzina ostatnio się powiększyła, a WPP też zawsze będzie moim dzieckiem. Jako założyciel mogę powiedzieć, że WPP nie jest sprawą życia i śmierci, tylko było, jest i będzie ważniejsze - dodał Sorrell.

Martin Sorrell był w ostatnich latach zdecydowanie najlepiej zarabiającym menedżerem w branży marketingowej. Przykładowo w 2014 roku jego wynagrodzenie wyniosło 67,2 mln dolarów (drugi w zestawieniu John Wren zainkasował 24 mln dolarów), w 2015 roku - 70,4 mln funtów, a w 2016 roku - 48,1 mln funtów. Wynagrodzenie z 2015 roku było najwyższą w historii Wielkiej Brytanii roczną pensją

Według wstępnych wyników koncern WPP w ub.r. zanotował spadek całkowitych obrotów o 0,6 proc. do 55,56 mld funtów, wzrost wpływów o 6,1 proc. do 15,26 mld funtów, wzrost zysku przed opodatkowaniem o 11,6 proc. do 2,11 mld funtów oraz wzrost zysku po opodatkowaniu o 27,4 proc. do 1,91 mld funtów. Na koniec roku zadłużenie netto koncernu wynosiło 4,48 mld funtów, o 352 mln funtów więcej niż rok wcześniej.

Pod koniec stycznia WPP ogłosił fuzję pięć agencji konsultingowych i projektowych: Brand Union, The Partners, Lambie-Nairn, Addison Group i VBAT w jedną sieć Superunion. We wrześniu ub.r. holding ogłosił połączenie swoich domów mediowych MEC i Maxus. Niebawem skonsolidowane zostaną agencje public relations Burson-Marsteller i Cohn & Wolfe.

WPP jest notowane na londyńskiej giełdzie. Przez ostatni ponad rok akcje koncernu, ze szczytowego poziomu w lutym wynoszącego ok. 1,9 tys. szterling pensów zmalała do 1,09 tys. pod koniec marca i na początku kwietnia, po czym podrożały do prawie 1,2 tys. Poprzednio na podobnym poziomie były notowane w 2014 roku.

Po ponad 5 proc. akcji WPP mają Massachusetts Financial Services i Harris Associates. Do Martina Sorrella należy 1,39 proc. akcji koncernu.

grafika

Martin Sorrell ukończył studia na Uniwersytecie w Cambridge. W latach 1975-1984 pracował w agencji Saatchi & Saatchi, przez większość tego okresu jako dyrektor finansowy.

W 1985 roku kupił udziały w firmie Wire and Plastic Products (WPP) produkującej koszyki zakupowe i został jej CEO. WPP stało się wehikułem inwestycyjnym, za pomocą którego kupowano inne firmy. W drugiej połowie lat 80. zrealizowano m.in. dwa szeroko komentowane wrogie przejęcia: sieci J. Walter Thompson za 566 mln dolarów i Ogilvy & Mather za 825 mln dolarów.

Sorrell słynie z ogromnej pieczołowitości, pracowitości i zmysłu rywalizacji. Pracownicy WPP mówili, że na e-maile o różnych porach odpowiadał zazwyczaj w ciągu kilku minut. Utratę zleceń przez WPP często odbierał jako osobistą obrazę. Wiele razy publicznie spierał się z Maurice’em Levym, wieloletnim szefem Publicis Groupe.

Pod koniec 1999 roku otrzymał od królowej brytyjskiej tytuł szlachecki.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background
Komentarze (1)
Kajzer
3 lata temu

A gdzie ten geniusz Nowicki?!?

piekarz
3 lata temu

Po tych agencjach zostały nazwy. Mielą forsę globalnych korpo, same będąc globalnymi korpo. Kreują butiki i garaże. Tam jest miejsce dziś dla kreatywnych.

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polski e-sklep modowy urósł dzięki sneakersom. Mniej na marketing

Polski e-sklep modowy urósł dzięki sneakersom. Mniej na marketing

Jakub Jankowski nowym CEO Inter IKEA Group

Jakub Jankowski nowym CEO Inter IKEA Group

Polanex klientem BeDigital

Polanex klientem BeDigital

5. edycja PR Wings z rekordową liczbą zgłoszeń

5. edycja PR Wings z rekordową liczbą zgłoszeń

Jak Meta Advantage+ zmienia zasady marketingowej gry
Materiał reklamowy

Jak Meta Advantage+ zmienia zasady marketingowej gry

Na Allegro ubywa miejsca dla InPostu. Będzie więcej nowych automatów

Na Allegro ubywa miejsca dla InPostu. Będzie więcej nowych automatów