Wojna na teleturnieje, czyli jaka będzie jesień w telewizji? "Stacje nie chcą ponosić ryzyka"

Na antenach Telewizji Polskiej, Polsatu i TVN zadebiutowały właśnie jesienne ramówki. Wprowadzone w nich zmiany nie są jednak rewolucyjne. – Stacje nie chcą ponosić zbyt dużego ryzyka, a co za tym idzie większych inwestycji w nowe seriale czy programy, skoro kondycja rynku telewizyjnego w dalszym ciągu jest dobra – komentuje Jan Baczyński z WPP Media. Co będzie hitem i kto wygra sezon?

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Wojna na teleturnieje, czyli jaka będzie jesień w telewizji? "Stacje nie chcą ponosić ryzyka"
Wojna na teleturnieje

Najgłośniej jest o rywalizacji Polsatu i TVN na teleturnieje. Stacja z Ostrobramskiej od poniedziałku emituje "Milionerów", którzy przez poprzednie 9 lat byli w ramówce TVN. Przejęła ten format wraz z prowadzącym Hubertem Urbańskim. Z kolei stacja z Wiertniczej postawiła na "The Floor", który — po premierze późną wiosną — trafił do dawnego pasma "Milionerów" (emitowany jest od poniedziałku do czwartku o 20:55).

TVN od września przywrócił pasmo premier o 21:35, a oferta w nim jest zasadniczo inna niż wiosną o godz. 20:50. Nie ma "You Can Dance", programu "Zróbmy sobie dom", czy "Totalnych remontów Szelągowskiej", jest m.in. "Ślub od pierwszego wejrzenia", "Top model" i jak zawsze "Kuchenne rewolucje". Po przerwie wróciły na antenę formaty "Ugotowani" i "Bitwa o gości". "Azja Express" zmieniła się w "Afrykę Express", zaś "MasterChef" (w wersji dla dorosłych) znów emitowany jest w niedziele. Jesienną nowością są "Pogromcy chaosu".

Zgodnie z zasadą, że zwycięskiego składu się nie zmienia, Polsat w jesiennej ramówce dokonał tylko strategicznych korekt. Zamiast "Uroczyska" od poniedziałku do czwartku o 19:55 w stacji można obejrzeć świeżo przejętych z TVN "Milionerów".

W piątek "Must be the Music" zastąpi "Twoja twarz brzmi znajomo", w niedziele niezmiennie nadawany będzie "Taniec z Gwiazdami", w środy i soboty w ramówce są programy kabaretowe. W czwartki pozostaje "Nasz nowy dom", a w weekendy "Awantura o kasę". Po raz kolejny Polsat sięga też po popularny przed laty format, tym razem będzie to "Randka w ciemno", który będzie miał swoją emisję od października w soboty o 16:30.

Z kolei TVP stawia na nowe pozycje serialowe. Na antenie Jedynki pojawią się aż trzy nowości: "Drelich", "Czarna śmierć" oraz "Zaraz Wracam" oraz kolejny sezon serialu "Profilerka". Po 5 latach przerwy do Dwójki powraca lubiany serial "Rodzinka PL". W ramówce TVP widzimy też tradycyjne zmiany sezonowe: "Sanatorium miłości" zastąpi "Rolnik szuka żony", wraca "The Voice of Poland". Nie ma nowych dużych programów rozrywkowych, z ramówki wypadły "Cudowne lata".

Tradycyjnie jesień oznacza dla rynku telewizyjnego wzrost widowni: w ubiegłych latach oglądalność rosła nawet o 10 proc. względem lata. W 2025 r. można spodziewać się podobnego trendu – twierdzi Mateusz Grabarczyk, media manager w Havas Media Network.

Polsat istotnie wzmacnia prime time

Eksperci z agencji mediowych za najciekawsze wydarzenie na rynku telewizyjnym tej jesieni uważają przejęcie przez Polsat od TVN "Milionerów", wraz z prowadzącym Hubertem Urbańskim.

W ocenie Marty Rosieckiej, communications & business directorki w agencji mediowej Zenith (Publicis Groupe) to ruch porównywalny do transferu "Tańca z gwiazdami" z TVN do Polsatu w 2014 roku. Ocenia, że od tego czasu nie mieliśmy do czynienia z tak wyrazistym i jednocześnie symbolicznym przesunięciem dużego formatu między stacjami.

– Dla Polsatu oznacza to istotne wzmocnienie pasma prime time. Bo nie ma co ukrywać, że emisja od poniedziałku do czwartku o 19:55 pozwoli stacji budować regularną widownię i zwiększać udział w rynku w grupie komercyjnej, tym samym da dodatkowy potencjał do wzrostu przychodów reklamowych – podkreśla Marta Rosiecka.

Lucyna Napurka, multiscreen manager w dentsu Polska, uważa, że Polsat w aktualnym układzie powinien utrzymać 7,4 proc. udziału z wiosny. Ekspertka wskazuje, że przejęci przez stację "Milionerzy" w TVN osiągali około 7 proc. udziałów w widowni.

– Co zapewne poprawi wyniki stacji w tym paśmie, bo udział "Uroczyska" oscylował wokół 5 proc. Na korzyść stacji na pewno zadziała w tym wypadku szum medialny wokół transferu. Jednak może się to okazać za mało w kontekście bardzo silnej ramówki TVN – stwierdza nasza rozmówczyni.

Z przedmówczyniami nie zgadza się Jan Baczyński, client director w Essence Mediacom (WPP Media). Dla niego przejęcie "Milionerów" przez Polsat to ruch bardziej PR-owy aniżeli przekładający się na realne wzrosty widowni.


– Być może nieco poprawi udział w paśmie, ale nie spodziewam się spektakularnych wyników. Pamiętajmy, że "Milionerzy" już raz jakiś czas temu powrócili, po latach swojej świetności, tak więc teraz to poniekąd trzecia odsłona tego teleturnieju – wskazuje.

Z kolei Mateusz Grabarczyk, media manager w Havas Media Network zwraca uwagę, że widzowie od ponad 25 lat kojarzyli "Milionerów" z TVN-em, a teraz będą musieli przestawić się na nowy kanał. Jego zdaniem Polsat liczy, że lojalna publiczność podąży za formatem, a dodatkowo świeży kontekst programowy pozwoli teleturniejowi złapać "drugie życie".

– Transfer "Milionerów" do Polsatu może tej stacji szczególnie na początku przynieść wzrost udziału, bo z pewnością ludzie będą ciekawi, co zmieni się po przejściu teleturnieju do innej stacji. Jednak w dalszych tygodniach sytuacja powinna się ustabilizować, a TVN nie wydaje się być na przegranej pozycji, mając w zanadrzu "The Floor" i inne sprawdzone formaty – zaznacza ekspert.

Nasz rozmówca podkreśla, że Polsat ma inne poza "Milionerami" ramówkowe atuty: kolejne sezony znanych produkcji, popularne seriale obyczajowe i rozrywkowe eventy.

– Tak skonstruowana oferta daje Polsatowi przewagę: z jednej strony świeżość w postaci dużego transferu, z drugiej – stabilne "pewniaki", które od lat dostarczają wysoką oglądalność. Dodatkowo stacja ma mocną pozycję wyjściową: w lipcu 2025 była liderem w grupie 16–59 z udziałem 6,76 proc., minimalnie wyprzedzając TVN. Jesień może tę przewagę pogłębić – przewiduje.

Na te zmiany TVN odpowiedział rynkowi innym teleturniejem, który ciepło przyjęli widzowie – "The Floor". Tej jesieni będzie emitowany aż cztery razy w tygodniu. Stacja w okresie od września do listopada pokaże aż trzy sezony, jeden po drugim.

– To stosunkowo świeży format, którego pierwsza edycja odbyła się na wiosnę, jest oparty na rywalizacji i wiedzy z różnych dziedzin, a także ma ciekawą, unikatową formułę – mówi Mateusz Grabarczyk.

Siłą ramówki TVN sprawdzone formaty

To właśnie TVN jest - dla Lucyny Napurki z dentsu Polska - faworytem w walce o najwyższy udział w jesiennej widowni. Jej zdaniem stacja wróciła do korzystnego układu ramówki, rezygnując z najsłabszych pozycji. Ekspertka szacuje, że jej udziały mogą wzrosnąć o około 3 proc., osiągając udział około 7,8 proc. w grupie 16-59.

– Siła ramówki TVN oparta jest w dużej mierze na wysokoudziałowych formatach w paśmie prime time i paśmie śniadaniowym, które przyciągają nie tylko widzów, ale i sponsorów i reklamodawców. Polsat z kolei utrzymuje wysoki udział w porannym paśmie newsowym oraz w ciągu dnia, ze wzrostem oglądalności w paśmie "Wydarzeń". Są to dwie odmienne strategie pozwalające uzyskać podobny udział w rynku – analizuje Lucyna Napurka.

W ocenie Mateusza Grabarczyka najbardziej stabilnie powinny zachowywać się udziały TVP, która swoją ramówką dba o lojalnego widza i nie wprowadza rewolucji.

Zdaniem eksperta Havas Media, siłą TVP wydają się być serwisy informacyjne, publicystyka oraz sport, które gwarantują lojalną publiczność i stabilne udziały w rynku. Między wrześniem a listopadem polska reprezentacja będzie toczyła decydujące mecze o awans na przyszłoroczne mistrzostwa świata w piłce nożnej. – Te wydarzenia z pewnością również zgromadzą solidną widownię przed telewizorami – uważa nasz rozmówca.

A jak jesienna oferta programowa przełoży się na biznes reklamowy głównych nadawców?

Reklamowa walka między TVN a Polsatem

Zdaniem Jana Baczyńskiego jesień będzie zbliżona do wiosny, czyli reklamowo walka o pozycję numer jeden rozegra się między TVN i stacją Polsat, z lekkim wskazaniem na tego pierwszego gracza.

Lucyna Napurka twierdzi z kolei, że jeżeli Polsatowi uda się utrzymać udział widowni z wiosny, to przy bardzo dobrych wynikach za ubiegłe miesiące, stacja powinna zamknąć rok z kilkuprocentowym wzrostem pod względem wyemitowanych Eq GRP.

– Spadek poziomu sprzedanego czasu reklamowego był niższy niż spadki udziału TVN w ubiegłych miesiącach. Oznacza to, że nie zmalało zainteresowanie reklamodawców ofertą stacji. Udana jesień pozwoliłaby nadawcy na uzyskanie wzrostu w całym roku, w kontekście sprzedanych zasobów reklamowych – analizuje ekspertka.

Podkreśla, że w przypadku TVP sytuacja ma się inaczej: spadek udziału w widowni wpływa na spadki w ilości sprzedanego czasu reklamowego.

Dobra kondycja rynku telewizyjnego

– Oznacza to, że wraz z utratą widzów, spada atrakcyjność stacji w oczach reklamodawców. Wobec przewidywanej dalszej erozji widowni, stacja najpewniej zanotuje duży spadek wyemitowanych eq GRP w całym roku – mówi ekspertka dentsu Polska.

Dla Jana Baczyńskiego z WPP Media sukcesem będzie utrzymanie liczby GRP na zbliżonym poziomie jak rok wcześniej. Jego zdaniem, jeśli będziemy mogli zaobserwować jakiekolwiek wzrosty w którejkolwiek ze stacji, to nie powinny one przekraczać 3 proc.

Kolejny rok i kolejna ramówka bez wielkich rewolucji. Trudno też się dziwić, skoro co miesiąc obserwujemy bardzo wysoki popyt na czas reklamowy. Stacje nie chcą ponosić zbyt dużego ryzyka, a co za tym idzie większych inwestycji w nowe seriale czy programy, skoro kondycja rynku telewizyjnego w dalszym ciągu jest dobra – podsumowuje Baczyński.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych