SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)

W I połowie br. o ok. 10 proc. zmalały cennikowe wydatki na reklamy usług i produktów telekomunikacyjnych, motoryzacyjnych i odzieżowych, a o prawie 20 proc. - ofert turystycznych. Za to mocno wzrosły budżety reklamowe żywności i innych produktów FMCG, usług finansowych oraz handlowych.

Dane Kantar Media przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że największym sektorem na polskim rynku reklamowym pozostaje farmacja. W I połowie br. cennikowe wydatki tek branży (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 1,735 mld zł. To o 9,7 proc., czyli 153,9 mln zł, więcej niż rok wcześniej. Wzrost nastąpił, mimo że Aflofarm, największy reklamodawca farmaceutyczny - liderujący zresztą pod tym względem na całym rynku - obciął swoje inwestycje marketingowe w mediach o 74,3 mln zł (patrz link poniżej).

Wzrosły też cennikowe budżety sektorów żywnościowego i handlowego. Ten pierwszy przeznaczył na reklamy o 15 proc. (czyli 211 mln zł) więcej niż przed rokiem, a drugi - aż o 27,1 proc. (czyli 307,3 mln zł) więcej. Wśród głównych marketerów z pierwszej branży swoje wydatki znacząco zwiększyły Nestlé Polska  i Unilever Polska, a z drugiej - Lidl Polska. Natomiast budżety na reklamy produktów do użytku domowego wzrosły w skali roku o 29,6 proc., czyli 66 mln zł.

>>> Lidl i Nestle zwiększyły wydatki reklamowe, mocno w dół Orange i T-Mobile, liderem Aflofarm (Top 10)

Za to cennikowe budżety sektora telekomunikacyjnego zmalały o 10,5 proc., czyli aż 157,9 mln zł. Tylko PTK Centertel (operator Orange) zmniejszył swoje wydatki w telewizji, radiu i prasie o 118,5 mln zł, a T-Mobile Polska - o 121 mln zł.

Dużo mniej niż rok wcześniej na reklamy przeznaczyły też firmy z branży motoryzacyjnej - o 12,2 proc., czyli 109,7 mln zł. Natomiast wydatki na reklamy podróży, hoteli i restauracji zmalały w skali roku o 17,2 proc. (czyli 58,1 mln zł), a na reklamy artykułów odzieżowych - o 8,5 proc. (24,4 mln zł).

Z kolei spore wzrosty cennikowych budżetów reklamowych zanotowały sektory kosmetyczny, finansowy oraz producenci napojów i alkoholi. Ta pierwsza branża przeznaczyła na reklamy o 11,4 proc. (czyli 112,2 mln zł) więcej niż przed rokiem, ta druga - o 14,5 proc. (127,2 mln zł) więcej, a ta trzecia - o 14,9 proc. (89,6 mln zł) więcej. Wydatki sektora finansowego opisywaliśmy po I kwartale br., osobno analizując działania banków (zobacz szczegóły) i ubezpieczycieli (więcej na ten temat).

Wydatki reklamowe poszczególnych branż

(wydatki cennikowe, bez internetu, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VI.2013

I-VI.2012

Produkty farmaceutyczne, leki

1 735 251 928 zł

1 581 313 331 zł

Żywność

1 620 246 109 zł

1 409 220 619 zł

Handel

1 440 828 400 zł

1 133 519 461 zł

Telekomunikacja

1 341 678 980 zł

1 499 599 205 zł

Pozostałe

1 120 923 098 zł

1 065 795 707 zł

Higiena i pielęgnacja

1 095 393 283 zł

983 208 724 zł

Finanse

1 005 726 610 zł

878 559 967 zł

Motoryzacja

789 005 299 zł

898 680 413 zł

Napoje i alkohole

732 348 041 zł

642 747 488 zł

Media, książki, CD I DVD

704 255 670 zł

672 903 142 zł

Czas wolny

468 649 576 zł

464 470 926 zł

Produkty do użytku domowego

288 875 739 zł

222 847 672 zł

Podróże i turystyka, hotele i restauracje

279 547 840 zł

337 678 642 zł

Odzież i dodatki

262 107 312 zł

286 477 018 zł

Sprzęty domowe, meble i dekoracje

259 452 809 zł

237 174 113 zł

Komputery i audio video

155 973 967 zł

150 339 773 zł

Poza klasyfikacją

2 004 944 zł

3 860 153 zł

wszyscy reklamodawcy

13 302 269 605 zł

12 468 396 354 zł

Dołącz do dyskusji: Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl