SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy krytykują komunikację w projekcie nowego badania mediów realizowanego przez KRRiT

Wczoraj nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych. Krytycznie ocenili dotychczasową komunikację w projekcie oraz procedowanie prac projektowych nad jednoźródłowym badaniem mediów, realizowanym przez KRRiT i zespół Telemetria Polska. Zapowiedzieli też, że zaprezentują własną wizję badań oraz ich finansowania.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowym pomiarem mediów, który miałby objąć telewizję, radio i internet w kwietniu 2018 roku. Do tego czasu omawiana była ich koncepcja i realizowane pilotaże, nie udało się utworzyć spółki z zespołu Telemetrii Polskiej; ani Joint Industry Comittee - porozumienia rynkowego, które ma czuwać nad prawidłowym przebiegiem prac nad nowym badaniem, a następnie kontrolować jego wyniki.

W poniedziałek pisaliśmy o tym, że ustalono już plan organizacji dalszych prac w ramach Programu Telemetria Polska realizowanego przez KRRiT. W jego ramach podzielono zadania na instytuty: Instytut Łączności i NASK - głos decydujący należy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na czele z jej przewodniczącym, Witoldem Kołodziejskim (więcej na ten temat piszemy tutaj).

Jak udało nam się dowiedzieć, po blisko pół roku prac badawczo-rozwojowych, realizowanych z Instytutem Łączności oraz Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej wypracowano także ostateczne założenia prac pilotażowych i eksperymentów badawczych. Rozstrzygnięto także przetargi w tej sprawie – partnerami do badań pilotażowych będą trzy firmy: za realizację badania założycielskiego będzie odpowiadać PBS z Sopotu, za kontrolę realizacji - Indicator. Za technologię stosowaną przy pomiarze - spółka Synerise.

Rynek niezadowolony z prac, nadawcy chcą zaproponować własny projekt

Projekt badania mediów i tempo prac nad ich koncepcją niekoniecznie podoba się jednak przedstawicielom rynku. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, we wtorek nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych, żeby przedstawić wspólne stanowisko w sprawie przyszłości pomiaru mediów w Polsce.

Poszczególni nadawcy - internetowi, radiowi i telewizyjni poinformowali także, jak idzie im współpraca w ramach MOC’ów (Media Owners Committee) - z nich m.in. ma w przyszłości powstać Joint Industry Comittee. Omówiono także dotychczasową współpracą poszczególnych grup interesariuszy z KRRiT oraz sposób i jakość komunikacji z zespołem Telemetria Polska.

Okazuje się, że realizacja projektu i komunikowanie się z rynkiem ze strony regulatora i zespołu TP nie jest dla przedstawicieli branży satysfakcjonujące - nadawcy krytycznie ocenili dotychczasową komunikację w projekcie oraz procedowanie prac projektowych.

Co więcej, nadawcy i wydawcy telewizyjni, internetowi i radiowi chcą przygotować wspólnie własne założenia realizacji badania mediów i następnie skonsultować je z marketerami i domami mediowymi. Pod względem kosztów i możliwości realizacji nowego pomysłu miałyby ocenić je instytuty badawcze.

MOC telewizyjny, radiowy i internetowy wspólnie z rynkiem ma także zorganizować konferencję podczas której przedstawi nową wizję i model finansowania badania mediów w Polsce. Projekt ma zostać potem zaprezentowany Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji wraz z rekomendacjami.

Nadawcy nie wykluczają jednak przeprowadzenia badania mediów w ramach współpracy rynkowej, jeśli nie osiągną porozumienia z KRRiT.

- Dzisiaj to głównie media utrzymują i są odpowiedzialne za badania audytorium. Jedną z podstawowych funkcji badań audytorium jest przygotowywanie programu i kontentu. Dzięki badaniom media wiedzą czego oczekują odbiorcy. I to badania pozwalają na budowanie zasięgów swoich kanałów, czy też serwisów, z których korzystają marketerzy i domy mediowe. Rola mediów w pracach w tym zakresie powinna być wiodąca, jednak prace koniecznie muszą być konsultowane z stroną reklamową rynku - komentuje Wirtualnemedia.pl jeden z przedstawicieli nadawców.

Prace nad badaniem pełne napięć

O jednoźródłowym badaniu mediów piszemy na bieżąco – na początku kwietnia br. Ogólnopolska Reprezentacja Marketerów IAA Polska wyraziła zaniepokojenie problemem związanym z osiągnięciem porozumienia przez nadawców telewizyjnych w sprawie pilotażu, który poprzedza docelowe badanie.

Następnie opisywaliśmy kulisy spotkania nadawców telewizyjnych z szefem KRRiT Witoldem Kołodziejskim oraz zespołem Telemetria Polska, którzy deklarowali współpracę i kontynuowanie prac, ale zaznaczali też swoje zdanie. MOC telewizyjny był zdania, że powinna obowiązywać zasada „ile wkładu finansowego, tyle głosów”.

- Jako nadawcy optujemy za tym, aby w ramach JIC - jeżeli ktoś chce mieć tyle samo głosów w dyskusji, co nadawcy: telewizja, radio, internet - powinien wyłożyć tyle samo pieniędzy na stół - mówił nam Marcin Klepacki z TVP, który bierze udział w konsultacjach w imieniu publicznego nadawcy.

Wreszcie o tym, kto powinien finansować badanie dyskutowano podczas majowej konferencji CyberTransformations.

Własne, komercyjne badanie oparte o pomiar single source oferuje Gemius. Rozwiązanie polega na pomiarze współoglądalności reklam i konsumpcji różnych mediów w oparciu o jednoźródłowy panel. Służy do zliczania zasięgu kampanii reklamowych prowadzonych równocześnie w mediach tradycyjnych i online.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Dołącz do dyskusji: Nadawcy krytykują komunikację w projekcie nowego badania mediów realizowanego przez KRRiT

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nie dla TVPiS
Przecież KRRiT to nic innego jak TVPiS !!!!!!!!!!!!!!!!!

odpowiedź
User
Eksport Mediowy
Zapytam retorycznie - czy urzędy są w stanie organizować od podstaw badania telemetryczne?
odpowiedź
User
mam_wątpliwości
Powinni do tego wziąć fizyków albo matematyków z pan albo uw, z całym szacunkiem dla instytutu statystyki sgh. Statystyka matematyczna to jednak skomplikowany aparat matematyczny i trzeba ogarniać ograniczenia pewnych standardowych narzędzi. Widziałem kiedyś wykład ze stastyki prof. z socjologii. Człowiek nie rozumiał (taki deep understanding a nie powtarzanie podręcznika) rozkładu normalnego, co było oczywiste dla studenta 2go roku fizyki (25 lat temu, nie wiem jak jest teraz:-)). Poprawne zaprojektowanie eksperymentu (badań) i potem stosowanie odpowiednich statystyk, albo wręcz policzenie nowych, jest kluczowe dla poprawnego wnioskowania.
odpowiedź