SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Newonce wprowadza model subskrypcyjny. Koniec z darmowymi podcastami

W przyszłym tygodniu za możliwość przeczytania artykułów i posłuchania archiwalnych audycji na stronach grupy newonce.media trzeba będzie płacić. - Jednym z czołowych argumentów za tym, by wprowadzić model subskrypcyjny jest to, że posiadanie kolejnego źródła finansowania może ustabilizować działania firmy - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, która nadzoruje rozwój biznesu cyfrowego w newonce.media.

Tak jak zapowiadano wiosną tego roku, newonce.media wprowadza opłaty za dostęp do swoich treści. W przyszłym tygodniu - najpewniej we wtorek lub w środę - ruszy newonce.club. Tylko jego członkowie będą mieli dostęp do większości tekstów na stronie newonce.sport i newonce.net oraz wszystkich podcastów newonce.radio. Żeby zostać członkiem newonce.clubu będzie trzeba zapłacić. Ile?

- To będą opłaty na poziomie popularnych serwisów streamingowych z atrakcyjną opcją roczną, w której miesięczna cena będzie o połowę niższa niż w przypadku odnawiania subskrypcji co 30 dni - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, która w lipcu dołączyła do newonce.media. Nadzoruje rozwój biznesu cyfrowego. Wcześniej przez siedem lat była w ścisłym gronie osób odpowiedzialnych za wprowadzenie systemu limitowanego darmowego dostępu do treści "Gazety Wyborczej" i jej oferty płatnej prenumeraty cyfrowej. W kolejnych latach zajmowała się strategią digitalową dziennika i rozwojem kompetencji internetowych w zespołach marketingowych i redakcyjnych, a także całościową strategią subskrypcyjną "Wyborczej".

"Zmierzamy w stronę większych, magazynowych tekstów"

Breguła przyznaje, że wprowadzenie modelu subskrypcyjnego w polskich mediach, tym bardziej w obszarze audio, to nadal odważny ruch. Dodaje jednak, że dla firm, które na taki krok się zdecydowały, liczy się przede wszystkim oferowana jakość płatnych treści, a nie tylko zasięg. - Cały czas uzupełniamy nasze portfolio produktowe, dlatego np. dwa lata temu uruchomiliśmy newonce.sport. Naszą ambicją jest pisać o sporcie tak, jak robi to redakcja "The Athletic", najbardziej interesujący serwis sportowy oparty na modelu subskrypcyjnym - mówi nam dyrektor ds. rozwoju biznesu i strategii w newonce.media.

We wrześniu nowym redaktorem naczelnym serwisu newonce.net został Lech Podhalicz. - Wierzę, że newonce.net będzie portalem tłumaczącym różnorodne zjawiska w wyczerpujący i przystępny sposób. Będzie medium konsolidującym, nie polaryzującym. Wpływowym i szanowanym przez osoby o odmiennych światopoglądach. Międzypokoleniową platformą, która przekazuje wiedzę, wzbudza emocje i zachęca do dyskusji - mówił w rozmowie z nami tuż po nominacji na nowe stanowisko Lech Podhalicz.

Danuta Breguła precyzuje, co zmieni się w najbliższym czasie w newonce.net. - Do niedawna na naszych stronach dominowała tematyka oscylująca wokół kultury miejskiej i muzyki. Teraz zmierzamy w stronę większych, magazynowych tekstów. Rozszerzamy też poruszaną na naszych łamach tematykę. Mamy dużo więcej treści związanych z kulturą, technologią, zdrowiem psychicznym, sprawami społecznymi, a czasem nawet z polityką. Nadal będziemy powiększać grono autorów. Także prowadzący audycje w newonce.radio piszą specjalnie dla nas - mówi Breguła. - Przyświeca nam idea budowania społeczeństwa obywatelskiego. Chcemy wprowadzać młodsze pokolenia w ważne tematy, ale nie chcemy tego robić w sposób protekcjonalny. Dla nas nie jest istotna metryka, tylko podzielane przez naszych odbiorców podobne wartości. Nie chcemy być medium tożsamościowym czy przypisanym konkretnej generacji. Newonce jest miejscem spotkań ludzi z różnych środowisk.

Mniej uzależnieni od reklam i sponsorów audycji

Newonce.media na początku przyszłego roku zmienia swoją siedzibę. Redakcja przeniesie się z dawnego budynku KC przy rondzie de Gaulle’a w centrum Warszawy do oddalonej o kilka kilometrów zmodernizowanej ostatnio Fabryki Norblina na Woli. - W nowym miejscu znajdą się trzy studia radiowe, więc poprawi się infrastruktura. Do zespołów cały czas przyjmowane są nowe osoby - mówi Breguła.

W newonce.media słyszymy, że pomysł na wprowadzenie płatnej oferty za dostęp do treści pojawił się rok temu. - Słuchacze coraz częściej zgłaszali nam, że są gotowi płacić za nasze materiały, bo tak im się podobają - opowiada Breguła. - Trend w mediach digitalowych jest jednoznaczny. Jednym z czołowych argumentów za tym, by wprowadzić model subskrypcyjny jest to, że posiadanie kolejnego źródła finansowania może ustabilizować działania firmy. Dzięki temu w mniejszym stopniu jesteśmy uzależnieni od sytuacji na rynku reklamowym oraz sponsorów audycji, którzy w ostatniej chwili mogą wycofać się z patronowania audycji.

Inne spojrzenie na komunikację z odbiorcami

Newonce.media zapowiada, że płatna oferta newonce.club będzie obejmowała treści premium: artykuły nieinformacyjne, podcasty oraz materiały wideo z platform newonce (łączącej portal newonce.net i internetowe newonce.radio) oraz newonce.sport. - Najwięcej czasu w ostatnich miesiącach poświęciliśmy na opracowanie pomysłów, jak animować użytkowników newonce.clubu. Odbiorcy są dla nas na pierwszym miejscu, a dopiero później liczą się zmiany w produkcie - mówi nam Breguła. - Nasi użytkownicy już wiosną dowiedzieli się, że będziemy wprowadzać płatny model. Mówimy o tym otwarcie na antenie i w naszych social mediach. Pytaliśmy ich o progi cenowe, które są w stanie zaakceptować. Zależy nam na transparentności wszystkich działań.

Danuta Breguła przyznaje, że to dla niej pewna nowość, bo pracując w "Gazecie Wyborczej", której właścicielem jest Agora, notowana na giełdzie, nie wszystkie informacje o planowanych zmianach były komunikowane na zewnątrz: - To miła odmiana, bo nie jesteśmy spółką akcyjną, więc nie musimy cały czas myśleć o możliwym wpływie jakiejkolwiek informacji na aktualny kurs akcji.

Podwojenie przychodów w przyszłym roku?

Zapewnia, że dostęp do internetowego newonce.radia będzie bezpłatny. Z kolei podcasty audycji, których można słuchać na antenie, będą nadal dostępne w aplikacjach newonce i newonce.sport oraz zewnętrznych serwisach, takich jak Spotify czy Apple Podcast. - Aby ich wysłuchać w całości, trzeba będzie być członkiem newonce.clubu. Pierwszych kilka minut naszych programów będzie darmowych, potem pojawi się komunikat, że całości można posłuchać, jeśli odbiorca dołączy do newonce.clubu - mówi nam Breguła.

Zarząd Newonce deklaruje, że newonce.club to ważny, ale nie jedyny element zmian strategicznych w newonce.media, które mają zagwarantować podwojenie przychodów z całej działalności spółki w przyszłym roku.

W 2019 r. spółka newonce.media zanotowała 6,75 mln zł przychodów, a przy 7,48 mln zł kosztów operacyjnych miała 796,9 tys. zł straty netto.

Dołącz do dyskusji: Newonce wprowadza model subskrypcyjny. Koniec z darmowymi podcastami

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Xyz
Dostęp do archiwalnych audycji i podcastów w 357 i RNŚ - składka dowolna, min. 10 zł. Dostęp do podcastów TOK FM - 20 zł. Dostęp do archiwum Polskiego Radia - bezpłatnie.
odpowiedź
User
Neo
Trzeba przyznać ,że mają jakościowe programy. Bardzo lubię rozmowy Wojewódzkiego i Kędzierskiego oraz Dawno temu w Telewizji. Mam premium Spotify i tam sobie słucham wieczorami.
odpowiedź
User
Perla
Wielce mnie Ciekawi czy to zażre.
odpowiedź