SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.

NK.pl bez 3 mln użytkowników.

Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.

Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.

W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).

NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
WIRTUALNEMEDIA.PL  real users zasięg
IX 2012 9 024 434 46,44%
VIII 2012 9 227 537 47,45%
VII 2012 9 736 621 49,99%
VI 2012 10 309 736 52,71%
V 2012 10 378 937 53,29%
IV 2012 10 993 145 56,44%
III 2012 10 819 520 55,81%
II 2012 10 761 260 55,77%
I 2012 11 246 102 58,66%
NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2011 11 181 296 58,51%
XI 2011 11 232 674 58,92%
X 2011 11 048 477 58,24%
IX 2011 11 623 715 61,78%
VIII 2011 12 186 295 65,07%
VII 2011 11 903 928 63,37%
VI 2011 11 768 471 62,24%
V 2011 11 573 394 61,29%
IV 2011 12 333 373 64,86%
III 2011 12 007 364 64,27%
II 2011 12 028 525 64,92%
I 2011 12 310 585 67,58%
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2010 12 241 196 66,85%
XI 2010 11 896 470 65,20%
X 2010 12 203 434 66,91%
IX 2010 12 042 536 67,54%
VIII 2010 12 186 344 68,27%
VII 2010 12 108 495 68,58%
VI 2010 11 559 074 65,67%
V 2010 12 017 959 68,64%
IV 2010 12 166 285 68,36%
III 2010 11 810 889 66,61%
II 2010 11 408 334 8,00%
I 2010 11 390 822 66,17%
Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 2009 10 894 626 63,29%
XI 2009 11 247 036 64,91%
X 2009 11 109 028 65,70%
IX 2009 11 678 541 69,98%
VIII 2009 11 599 340 69,47%
VII 2009 11 664 931 69,72%
VI 2009 11 640 468 69,63%
V 2009 11 560 638 69,50%
IV 2009 9 384 632 56,99%
III 2009 9 403 515 57,14%
II 2009 9 230 430 57,31%
I 2009 9 188 288 58,47%


Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.

NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack
 WIRTUALNEMEDIA.PL znajomość spontaniczna odwiedzenie w ciągu miesiąca
VI - VIII 2012 22,6% 39,7%
IV - VI 2012 24,1% 40,4%
I - III 2012 25,3% 44,2%
VII - IX 2011 24,7% 44,7%
I - VI 2011 25,9% 48,8%
XII 2010 - II 2011 29,3% 51,2%
VI - VIII 2010 31,2% 51,0%
II - IV 2010 42,5% 57,9%
X - XII 2009 43,0% 60,0%
VIII - X 2009 42,8% 61,1%
III - V 2009 42,1% 61,1%
XII 2008 - II 2009 40,6% 61,2%


Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.

Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.

Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ewa
wyniki nk to pic na wodę, de facto bardzo mało kto tam zagląda, chyba tylko wieś, skasowałam konto odkąd zaczęli zalewać spamerskimi wiadomościami, obecnie to wysypisko bezwartościowych reklam.
10 10
odpowiedź
User
cave
ale współczynnik wejść na konta oficjalne (np. firm czy osób) z nk jest znacznie wyższy niż z fb. Napiszcie o tym :)
10 9
odpowiedź
User
ivo
yes yes yes :) Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? Na pewno z powodu wprowadzenia opłat za usługi, co wielu ludziom się nie spodobało. Po drugie zmiany właścicielskie i możliwość wykorzystywania zdjęć do rożnych celów i te reklamy na portalu. Wiedziałem że po tym prędzej czy później padnie ten portal.
9 9
odpowiedź
User
tytus
Ludzie na NK się odnaleźli, i przeszli na Facebooka.
11 9
odpowiedź
User
luke500
niestety ale skoro strona wyglada jak jedna wielka reklama i do tego jeszcze trzeba tam kupowac gabki zeby ogladac ta reklame to sie nikomu nie dziwcie ze ludzie z nk porezygnowali
9 9
odpowiedź