SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

W ostatnich miesiącach NK.pl odwiedzało jedynie ok. 9 mln internautów, czyli ponad 3 mln mniej niż w szczycie popularności serwisu. - Model spotkania ze znajomymi z dawnych lat musiał się wyczerpać - komentuje Paweł Karaś.

NK.pl bez 3 mln użytkowników.

Dane z Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że w lipcu br. NK.pl po raz pierwszy od wiosny 2009 roku odwiedziło mniej niż 10 mln użytkowników, a we wrześniu br, - już tylko nieco ponad 9 mln real users. Tymczasem rok wcześniej serwis miał 2,5-3 mln użytkowników więcej.

Największą popularność NK.pl (do wiosny 2010 roku funkcjonująca pod nazwą i adresem Nasza-klasa.pl) notowała od kwietnia 2010 roku do kwietnia 2011, kiedy serwis każdego miesiąca (z jednym wyjątkiem) odwiedzało ponad 12 mln internautów. Rekordowy zasięg - 12,3 mln real users - portal osiągnął w styczniu i kwietniu 2011 roku.

W tamtym okresie Nasza-klasa.pl była drugą, po Google, najczęściej odwiedzaną stroną internetową w Polsce. Tymczasem obecnie NK.pl jest w drugiej piątce adresów najchętniej odwiedzanych przez polskich internautów, a w rankingu witryn właśnie wypadła z pierwszej dziesiątki (zobacz szczegółowe dane).

NK.pl w 2012 roku (Megapanel PBI/Gemius)
WIRTUALNEMEDIA.PL real userszasięg
IX 20129 024 43446,44%
VIII 20129 227 53747,45%
VII 20129 736 62149,99%
VI 201210 309 73652,71%
V 201210 378 93753,29%
IV 201210 993 14556,44%
III 201210 819 52055,81%
II 201210 761 26055,77%
I 201211 246 10258,66%
NK.pl w 2011 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 201111 181 29658,51%
XI 201111 232 67458,92%
X 201111 048 47758,24%
IX 201111 623 71561,78%
VIII 201112 186 29565,07%
VII 201111 903 92863,37%
VI 201111 768 47162,24%
V 201111 573 39461,29%
IV 201112 333 37364,86%
III 201112 007 36464,27%
II 201112 028 52564,92%
I 201112 310 58567,58%
NK.pl/Nasza-Klasa.pl w 2010 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 201012 241 19666,85%
XI 201011 896 47065,20%
X 201012 203 43466,91%
IX 201012 042 53667,54%
VIII 201012 186 34468,27%
VII 201012 108 49568,58%
VI 201011 559 07465,67%
V 201012 017 95968,64%
IV 201012 166 28568,36%
III 201011 810 88966,61%
II 201011 408 3348,00%
I 201011 390 82266,17%
Nasza-Klasa.pl w 2009 roku (Megapanel PBI/Gemius)
XII 200910 894 62663,29%
XI 200911 247 03664,91%
X 200911 109 02865,70%
IX 200911 678 54169,98%
VIII 200911 599 34069,47%
VII 200911 664 93169,72%
VI 200911 640 46869,63%
V 200911 560 63869,50%
IV 20099 384 63256,99%
III 20099 403 51557,14%
II 20099 230 43057,31%
I 20099 188 28858,47%


Spadek popularności NK.pl widać również w badaniu Nettrack realizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC. W 2009 i pierwszej połowie 2010 roku nazwę Nasza-klasa.pl rozpoznawało ponad 40 proc. polskich internautów, natomiast obecnie markę NK.pl kojarzy jedynie 23-25 proc. z nich. W 2009 roku serwis regularnie odwiedzało ok. 60 proc. wszystkich użytkowników sieci, podczas gdy w ostatnich miesiącach robi to tylko ok. 40 proc. internautów.

NK.pl/Nasza-Klasa.pl w badaniu Nettrack
 WIRTUALNEMEDIA.PLznajomość spontanicznaodwiedzenie w ciągu miesiąca
VI - VIII 201222,6%39,7%
IV - VI 201224,1%40,4%
I - III 201225,3%44,2%
VII - IX 201124,7%44,7%
I - VI 201125,9%48,8%
XII 2010 - II 201129,3%51,2%
VI - VIII 201031,2%51,0%
II - IV 201042,5%57,9%
X - XII 200943,0%60,0%
VIII - X 200942,8%61,1%
III - V 200942,1%61,1%
XII 2008 - II 200940,6%61,2%


Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? - Popularność serwisu jeszcze jako Naszej Klasy, była budowana na wielkim hype’ie chęci spotkania ze znajomymi z dawnych lat. Taki model musiał się w końcu wyczerpać - odpowiada Paweł Karaś, sales director w agencji Mint Media. - Nasza Klasa była mocno ukierunkowana na tego typu tematykę i, moim skromnym zdaniem, w pewnym momencie zabrakło pomysłu, co dalej. Nie pomyślano, jak przetransformować miejsca spotkań znajomych z dawnych lat w model codziennej komunikacji, do której idealnie nadaje się Facebook - dodaje Karaś. Piotr Pal, strategy planner z agencji Opcom, zauważa, że na NK.pl w przeciwieństwie do Facebooka nie ma dolnego limitu wieku do założenia konta, a dodatkowo sporo grupę użytkowników stanowią osoby starsze, mniej chętne do zmian. - Ogromny wzrost popularności Facebooka w Polsce w ostatnim czasie spowodowany jest faktem, że swoją aktywność do tego serwisu przeniosło z NK.pl pierwsze pokolenie, dla którego „internet był zawsze”. Niewykluczone, że większość z nich przeszło na Facebooka, podążając za swoimi znajomymi, dla których NK.pl była od zawsze „serwisem dla starszaków” - uważa Pal.

Według obu naszych ekspertów nie należy jednak wykreślać już NK.pl z mapy polskich serwisów społecznościowych. - NK.pl ma wciąż bardzo dużą liczbę real users, dużą grupę zarejestrowanych użytkowników i bardzo dużą liczbę odsłon. Serwis wciąż się rozwija, wprowadza nowe projekty i szuka swojego nowego miejsca na polskim rynku - podkreśla Paweł Karaś. - Na pewno każda zmiana ma na celu zaadoptowanie do nowych funkcjonalności w innych serwisach społecznościowych. Zapewne NK.pl, bacznie obserwując konkurencję, próbuje wdrażać swoje rozwiązania, żeby nie zostać w tyle - opisuje. Funkcjonalności te są wprowadzane w sposób przemyślany i dostosowany do charakterystyki serwisu i jego użytkowników - dodaje Piotr Pal. - Biorąc pod uwagę mocną reprezentację najmłodszej i najstarszej grupy wiekowej, nie wieszczyłbym NK.pl rychłego upadku - ocenia.

Piotr Pal zwraca uwagę, że wśród polskich użytkowników Facebooka nastąpiła „naszoklaisycyzacja”. - Świadczy o tym język, jakim się posługują, pojawienie się łańcuszków, „żebrolajków” czy nawet „żebroszerów” - wylicza. - Kilka lat temu, kiedy Facebook w Polsce był serwisem niszowym, to były główne powody dla których early adopters kasowali swoje konta na NK.pl. Szczególnie, że wielu ich znajomych podążało w ich ślady - dodaje. - Być może pojawi się wielki polski następca NK.pl? A może NK.pl ustabilizuje swoją pozycję na pewnym poziomie i będzie się dalej rozwijać, choć już nie tak rewolucyjnie jak na początku? - zastanawia się Paweł Karaś.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: NK.pl bez 3 mln użytkowników. "Model się wyczerpał"

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ewa
wyniki nk to pic na wodę, de facto bardzo mało kto tam zagląda, chyba tylko wieś, skasowałam konto odkąd zaczęli zalewać spamerskimi wiadomościami, obecnie to wysypisko bezwartościowych reklam.
odpowiedź
User
cave
ale współczynnik wejść na konta oficjalne (np. firm czy osób) z nk jest znacznie wyższy niż z fb. Napiszcie o tym :)
odpowiedź
User
ivo
yes yes yes :) Z czego wynika tak duży spadek popularności NK.pl? Na pewno z powodu wprowadzenia opłat za usługi, co wielu ludziom się nie spodobało. Po drugie zmiany właścicielskie i możliwość wykorzystywania zdjęć do rożnych celów i te reklamy na portalu. Wiedziałem że po tym prędzej czy później padnie ten portal.
odpowiedź