Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku. Liderem Polsat, TVP1 i TVP2 na plusie (raport)

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Udostępnij artykuł:

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 17 minut i 8 sekund. W porównaniu do 2017 roku czas ten skrócił się o 1 minutę i 24 sekundy, a 2016 - o 4 minuty i 37 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

grafika

Liderem Polsat

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2018 roku miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał o 6,23 proc. i wyniósł 10,23 proc.

Z trzeciej na drugą pozycję awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie zwiększył się o 1,46 proc. do 9,73 proc. Z analizy portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że stacja ta w ujęciu rocznym zanotowała wyraźny wzrost po raz pierwszy od 15 lat. Po raz ostatni miało to miejsce w 2003 roku (wzrost na granicy błędu statystycznego - o 0,01 pkt. proc. - zaobserwowano również w 2015 roku).

Podium uzupełnia TVN, który spadł z miejsca drugiego. Jego wynik w porównaniu do 2017 roku zmalał o 4,96 proc. do 9,38 proc.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,16 proc. udziału; do góry o 3,68 proc.). Z naszych ustaleń wynika, że stacja ta zanotowała wzrost po raz pierwszy od 2005 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-jesien-2018-tvn-wyprzedzil-polsat-hity,7171180177139329a ##

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 38,24 proc. w 2017 roku do 37,50 proc. w 2018 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TV4, którego udział wyniósł 4,16 proc., po wzroście o 1,96 proc.

Rekordowy wzrost TVP Sport

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVN24 (4,14 proc.; spadek o 3,04 proc.), TVP Info (3,43 proc.; - 10,44 proc. - największy w top 10), TV Puls (3,40 proc.; + 12,21 proc.), TVN7 (3,24 proc.; - 1,52 proc.) i TTV (2,14 proc.; + 20,22 proc. - największy w top 10).

Dzięki obecności na MUX-3 rekordowy wzrost zanotowało TVP Sport.

grafika

Grupa komercyjna należy do TVN

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,19 proc., po spadku o 3,64 proc. Drugą lokatę zajął Polsat. Jego wynik w ub.r. wyniósł 11,40 proc., po spadku o 7,84 proc.

Dalej uplasowały się TVP2 (6,86 proc udziału; do góry o 1,78 proc.) oraz TVP1 (6,69 proc.; + 9,49 proc.).

Tuż za czterema głównymi stacjami uplasował się kanał TV4 (3,87 proc. udziału; spadek o 4,91 proc.).

grafika

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

grafika

Największą widownię w zeszłym roku zgromadziła transmisja mundialowego meczu Polska-Kolumbia. W samej TVP1 oglądało ją 11,64 mln widzów, co przełożyło się na 64,39 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.

Na czwartym miejscu sklasyfikowana została transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Wygrane przez Kamila Stocha zawody z Bischofshofen (Polak zwyciężył również w całym cyklu TCS) śledziło średnio 7,28 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 47,11 proc. udziału.

Ósmy był najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu serial, czyli „M jak miłość”, który 30 stycznia na antenie Dwójki oglądało 6,43 mln widzów, co dało stacji 40,14 proc. udziału.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ranking-programow-telewizyjnych-2018-roku-hity-telewizyjnego-minionego-roku,7171179308869249a ##

Dwa oczka niżej znalazł się „Teleexpress” TVP1, czyli najchętniej oglądany program informacyjny. 28 stycznia na antenie tej stacji (pokazany wyjątkowo w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich o 17.06) obejrzało go 6,41 mln widzów (41,49 proc. udziału).

Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 9 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Jedna lokat należała do programu TVP2.

grafika

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 2 grudnia śledziło 4,59 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w Nowym Jorku” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,51 mln widzów).

grafika

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2018 roku wyniosły 29,04 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2017 roku o 7,42 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,44 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 1,99 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 10,30 proc. do 3,56 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,51 mld zł; wzrost o 26,82 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP2 (1,45 mld zł; + 11,07 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 601,17 mln zł i spadkiem o 24,42 proc. - największym w top 20.

Większość pozostałych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskał kanał Nick Jr - było to 87,81 proc. do 288,84 mln zł.

grafika

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2018 roku - 1,09 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,26 proc. Kolejne miejsca zajęły: Pharmacia (652,81 mln zł; do góry o 14,82 proc.) i Procter & Gamble (644,92 mln zł; + 30,38 proc.).

grafika

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?