SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Onet pójdzie za miliard? Eksperci o sprzedaży portalu

Analitycy rynku internetowego spekulują, że Ringier Axel Springer może kupić od TVN większość udziałów Grupy Onet za około miliard złotych. Synergie między firmami widzą głównie w crosspormocji i sprzedaży reklam.

Onet pójdzie za miliard? Eksperci o sprzedaży portalu

TVN w swoich raportach finansowych określił obecną wartość Grupy Onet na 1,37 mld zł. W opinii Michała Brańskiego z Grupy o2 to racjonalna, uzasadniona wycena. Przy czym Waldemar Stachowiak z Ipopema Securities uważa, że jeśli Onet będzie sprzedawany w transakcji gotówkowej, jego cena nie przekroczy miliarda złotych. Podobnego zdania jest Przemysław Sawala-Uryasz z UniCredit CAIB, który przypomina, że według nieoficjalnych informacji TVN na początku br. odrzucił ofertę poprzedniego prezesa Onetu Łukasza Wejcherta, który był skłonny zapłacić za portal maksymalnie 900 mln zł (więcej na ten temat). - Na pewno TVN nie jest na dobrej pozycji negocjacyjnej, co zapewne będzie miało wpływ na cenę - uważa Rafał Agnieszczak z Fotka.pl.

>>> TVN: negocjujemy z Ringier Axel Springer sprzedaż Onetu

Jakie mogą być najważniejsze efekty przejęcia Grupy Onet przez Ringier Axel Springer? Zdaniem Michała Brańskiego dzięki cross-promocji należący do Ringiera Axel Springer serwis Fakt.pl może awansować do czołówki portali informacyjnych. Waldemar Stachowiak i Przemysław Sawala-Uryasz zwracają uwagę, że ta transakcja jest dla Ringier Axel Springer okazją do mocniejszego zaistnienia na szybko rosnącym rynku reklamy internetowej i zarazem szansą na uniezależnienie się od tracącego na wartości segmentu prasowego. - Know-how internetowe Onetu na pewno pomogłoby Springerowi w rozwoju jego marek internetowych oraz przyspieszyło proces transformacji z typowego wydawnictwa w firmę online - uważa Grzegorz Haftarczyk z Polskapresse.

Natomiast dla Onetu kluczowe wydaje się utrzymanie pozycji lidera wśród polskich wydawców internetowych. - Z czasem będzie to utrudnione z uwagi na nieunikniony wzrost popularności serwisów tematycznych - ocenia Przemysław Sawala-Uryasz. - Możemy się spodziewać powtórki z mariażu Bauera i Interii, czyli... nic specjalnie się nie zmieniło - podsumowuje Rafał Agnieszczak.


Komentarze do negocjacji TVN i Ringier Axel Springer dotyczących przejęcia Grupy Onet



Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities

Wycena Grupy Onet na poziomie 1,37 mld zł to tzw. wycena księgowa. Gdyby spółka była sprzedawana w transakcji gotówkowej, moim zdaniem jej cena nie przekroczyłaby miliarda złotych. Natomiast transakcja z Ringier Axel Springer może wyglądać tak, że powołana zostanie nowa spółka, do której aportem zostanie wniesiony Onet, a w której większościowe udziały będzie mieć Ringier Axel Springer, a mniejszościowe - Grupa TVN. W takim przypadku wyceny wnoszonych spółek są zawsze zawyżone. Podobnie było z wyceną platformy cyfrowej N przy okazji ubiegłorocznej transakcji ITI z Canal+.

Dla Ringier Axel Springer przejęcie Onetu to sposób na ucieczkę do przodu z segmentu prasowego w internetowy. Ich ostatni duży projekt prasowy - „Dziennik” zakończył się bowiem niepowodzeniem. Dodatkowo do sieci wraz z odbiorcami przenoszą się także reklamodawcy.

Michał Brański, członek zarządu Grupy o2
W mojej ocenie Onet jest wart tyle, ile chce za niego TVN, trzeba tylko przyjąć odpowiedni horyzont czasowy. Wycena księgowa wydaje się racjonalna i uzasadniona. Chociaż nie jest łatwo być liderem w jakimkolwiek segmencie reklamy.

O los Onetu się nie boję, bo ma świetne kadry. Natomiast Ringier Axel Springer obecnie rozumie internet lepiej niż jeszcze dwa lata temu, co widać na przykładzie rozwoju internetowych wydań ich papierowych tytułów. Jednocześnie na rynku nie przybywa nowy gracz w rywalizacji o budżety reklamowe, więc ruch wydaje się mi neutralny dla innych podmiotów, w tym o2. Jak Onet miałby się przeformatować, aby konkurować z nami bez alienowania konserwatywnego odbiorcy i bez tracenia na rzecz Gazeta.pl? Jesteśmy zadowoleni z miejsca, w którym jesteśmy z produktami, i takie transakcje nie wywołują u nas większych emocji.

Crosspromocja na linii Onet - Ringier Axel Springer może wesprzeć serwis Fakt.pl i wywindować do pierwszej ligi wortali newsowych. To najmocniejsza synergia w ramach tego partnerstwa.

Grzegorz Haftarczyk, wiceprezes Grupy Polskapresse
Jeśli do niej dojdzie, będzie to jedna z ważniejszych transakcji na rynku prasowym i internetowym ostatnich lat. Zapewne dokona się przetasowanie wśród największych graczy internetowych. Rignier Axel Springer stałby się numer jeden polskiego internetu oraz najsilniejszym graczem online na rynku wydawniczym. Know-how internetowe Onetu na pewno pomogłoby Springerowi w rozwoju jego marek internetowych oraz przyspieszyło proces transformacji z typowego wydawnictwa w firmę online.

Przemysław Sawala-Uryasz, analityk UniCredit CAIB
Ostatnie doniesienia mediowe wskazywały, że wcześniejsza najwyższa oferta kupna Grupy Onet osiągnęła 900 mln zł. To dalece poniżej bilansowej wyceny aktywów niematerialnych Onetu. Skoro Ringier Axel Springer i TVN zdecydowały się na strategiczne partnerstwo, to sądzę, że dają sobie czas na ocenę potencjalnych synergii i w konsekwencji wyceny tych aktywów. Jednak uzyskanie ceny choćby zbliżonej do obecnej wyceny bilansowej Onetu wydaje mi się mało prawdopodobne, mając na uwadze profil portalu.

Przejmując Onet - jeśli do transakcji dojdzie - Ringier Axel Springer skokowo zwiększy swoją ekspozycję online w Polsce. A trudno dzisiaj wyobrazić sobie bardziej perspektywiczny segment szeroko pojmowanego rynku reklamy. Internet szybko przejmuje pole jako wiodąca platforma dystrybucji treści wzbogacona o unikalną możliwość interakcji z końcowym odbiorcą.

Po finalizacji transakcji między Ringier Axel Springer a Onetem pojawiłyby się obszary synergii. Wśród nich: wykorzystanie treści off- i online, cross-marketing, pakietyzacja oferty dla reklamodawców, poszerzenie profilowanych i interaktywnych grup docelowych czy dywersyfikacja przychodów w kierunku serwisów płatnych, w tym udostępnianie treści na żądanie. Kluczowym dla Onetu byłoby utrzymanie pozycji lidera polskiego rynku internetowego, co z czasem będzie utrudnione z uwagi na nieunikniony wzrost popularności serwisów tematycznych.

Rafał Agnieszczak, założyciel i szef m.in. Fotka.pl
Ringier Axel Springer, jeśli chce pozostać w czołówce koncernów medialnych, nie ma wręcz innego wyjścia - mocna pozycja w internecie to klucz do stabilności prowadzonego biznesu. Trudno mi się wypowiadać na temat kwot, nie znając szczegółów transakcji - na pewno TVN nie jest na dobrej pozycji negocjacyjnej, co zapewne będzie miało wpływ na cenę.

Wydaje mi się, że możemy się spodziewać powtórki z mariażu Bauera i Interii, czyli... nic specjalnie się nie zmieniło. Firmy, gdzie mogły, to wykorzystały synergie, ale nadal w dużej mierze rozwijają się jako oddzielne byty. Tutaj prawdopodobnie będzie podobnie.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Onet pójdzie za miliard? Eksperci o sprzedaży portalu

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
olo
i dobrze,moze ktos technike naprawi
laduje sie godzinami,wisi i posty cudze przykleja
ewenement wsrod portali
odpowiedź
User
Q
onet-to gorsza wersja pudelka, tematyka podobna, ale poziom komentarzy bardziej prostacki.
odpowiedź
User
Q
onet-to gorsza wersja pudelka, tematyka podobna, ale poziom komentarzy bardziej prostacki.
odpowiedź