SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play z 7 mld zł wpływów i 867 mln zł zysku netto. 12,9 mln klientów - ponad 32 tys. klientów Play Now Box TV

W ub.r. Play Communications zanotował wzrost przychodów o 2,9 proc. do 7,041 mld zł oraz zysku netto o 16,4 proc. do 866,9 mln zł. Na koniec roku telekom miał 12,93 mln aktywnych klientów (po wzroście o 2,1 proc.), a średni przychód od użytkownika zwiększył się o 1,5 proc. do 32,8 zł. Firma miała ponad 32 tys. klientów usługi Play Now Box TV. W listopadzie br. z firmy odejdzie członek zarządu ds. finansowych Holger Püchert.

W samym czwartym kwartale br. wpływy Play Communications zmalały rok do roku o 0,4 proc. do 1,8 mld zł. Przychody z usług wzrosły o 5,6 proc. do 1,35 mld zł, natomiast ze sprzedaży towarów zmniejszyły się o 13 proc. - z 512,2 do 445,8 mln zł.

W zeszłym kwartale pogorszyły się też wyniki rentowności firmy: zysk operacyjny spadł z 337,6 do 314,4 mln zł, a zysk netto - z 202,2 do 166,4 mln zł.

- Nasze wyniki finansowe za rok 2019 są znakomite: skorygowana EBITDA przekroczyła 2,4 mld zł - wzrost o blisko 13 proc., zysk netto wyniósł 867 mln zł, a wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego - 929 mln zł, a wszystko to przy dwucyfrowych stopach wzrostu - komentuje Holger Püchert, członek zarządu P4 ds. finansowych.

850 mln zł na inwestycje

W ub.r. gotówkowe nakłady inwestycyjne Play wyniosły 848 mln zł, o 11,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Firma uzasadnia to rozbudową i modernizacją sieci radiowej i szkieletowej, a także kapitalizacją kosztów urządzeń klienckich do mobilnego dostępu szerokopasmowego i usługi Play Now TV Box.

- Wzmocniliśmy również nasz bilans, poprawiając wskaźnik długu netto do skorygowanej EBITDA do 2,7x z 3,1x na koniec 2018 roku, pomimo blisko 800 mln zł nakładów pieniężnych związanych z wypłatą dywidendy i przejęciem Grupy 3S, w tym jej zadłużenia. Niedawna emisja obligacji złotowych dodatkowo wzmacnia nasze możliwości finansowania w związku ze zbliżającą się aukcją częstotliwości 5G - komentuje Holger Püchert.

P4, spółka zależna Play Communications, przedwstępną umowę kupna firmy 3S (wraz z jej wszystkimi spółkami zależnymi), do której należy m.in. 3,8 tys. km sieci światłowodowej, podpisała w czerwcu ub.r. Całkowitą wartość spółki 3S i jej spółek zależnych określono na 96 mln euro, a wartość ich kapitałów własnych - na 78 mln euro.

Natomiast w grudniu P4 sprzedało siedmioletnie obligacje za 750 mln euro.

Przybyło abonentów, 32,2 tys. użytkowników Play Now TV Box

W ub.r. liczba użytkowników Play zwiększyła się o 1,7 proc. - z 15,01 do 15,26 mln, a liczba tych aktywnych - o 2,1 proc., z 12,65 do 12,93 mln. W tej drugiej grupie było 9,33 mln abonentów (3,8 proc. więcej niż rok wcześniej) i 3,6 mln klientów ofert prepaidowych (1,8 proc. mniej).

Z usługi Play Now TV Box, wprowadzonej w kwietniu ub.r., na koniec roku korzystało 32,2 tys. użytkowników.

Wskaźnik odpływu klientów (churn) zmalał z 2,1 proc. w ub.r. do 1,7 proc. w ub.r. W przypadku abonentów spadł z 0,8 do 0,7 proc., a na bazie użytkowników prepaidowych - z 4,6 do 3,4 proc.

W abonamencie opłaty wzrosły mniej niż w ofertach prepaidowych

Średni miesięczny przychód od użytkownika Play wynosił w ub.r. 32,8 zł, co wobec 32,3 zł rok wcześniej oznacz wzrost o 1,5 proc.

U abonentów ten wskaźnik poszedł w górę o 0,3 proc. do 37,7 zł, a u klientów ofert prepaidowych - o 3,4 proc. do 20,1 zł.

W czerwcu ub.r. Play wraz z wprowadzeniem nowego planu abonamentowego Hombox zmienił warunki w dotychczasowych planach abonamentowych: S, M i L - powiększono paczki internetu mobilnego, podwyższając ceny o 5-10 zł.

Cennik podwyższył też Orange, a podobne zmiany niedługo potem zapowiedział Cyfrowy Polsat, właściciel sieci Plus. Wszystkie telekomu zanotowały duże wzrosty kursów giełdowych, analitycy interpretowali te ruchy jako ograniczenie wojny cenowej na rzecz strategii: więcej usług za wyższe ceny.

8 proc. więcej na marketing

Całoroczne wydatki Play na reklamy i promocję zwiększyły się ze 165,5 do 179,6 mln zł (czyli o 8,5 proc.), a tylko w czwartym kwartale - aż o 26 proc. do 60,2 mln zł. W kampaniach reklamowych sieci od siedmiu lat występuję znane osoby.

Mocno w górę poszły koszty utrzymania sieci, korzystania z infrastruktury innych firm i energii - o 18,1 proc. do 173 mln zł. Natomiast koszty pracownicze zwiększyły się o 3,5 proc. do 20,2 mln zł.

- W ciągu pierwszych dwunastu miesięcy wdrażania naszej mobilno-centrycznej strategii, poczyniliśmy znaczne postępy we wszystkich naszych strategicznych filarach. Wprowadziliśmy na rynek nowe usługi i plany mobilno-centryczne, takie jak Play Now TV Box i grupę planów Homebox, które oferują bogate pakiety danych dla klientów indywidualnych, rodzinnych i biznesowych - wylicza Jean Marc Harion, prezes P4.

- Nasze cyfrowe podejście pozwoliło na przyspieszenie automatyzacji procesów biznesowych oraz wykorzystanie naszej regularnie aktualizowanej aplikacji samoobsługowej Play24. Wdrożenie efektywnej kosztowo sieci dało nam możliwość uaktualnienia jej do wersji 5G Ready dla prawie połowy populacji Polski - dodaje szef P4. - Wszystkie powyższe elementy w połączeniu z naszym efektywnym kosztowo modelem operacyjnym i doskonałą strategią handlową dały podstawy do osiągnięcia lepszych niż pierwotnie zakładaliśmy wyników finansowych. 15,3 mln raportowanych klientów potwierdza również naszą wiodącą pozycję na bardzo konkurencyjnym i nasycającym się rynku telefonii komórkowej - podkreśla.

Play rozwija sieć 5G

W styczniu br. Play uruchomił w Trójmieście sieć w standardzie 5G, a zapowiedział też, że do końca lutego udostępni ją w 16 miastach z 500 stacjami bazowymi, obejmującymi 5 największych metropolii i 11 mniejszych miejscowości.

- Rok 2020 będzie rokiem 5G. Jesteśmy gotowi w pełni wykorzystać tę szansę z korzyścią dla naszych klientów: oferowane przez nas 5G Ready obejmuje już prawie 50% populacji, rozpoczęliśmy aktualizację do wersji 5G Legacy na częstotliwości 2,1 GHz w Trójmieście i 16 dodatkowych miastach; ponadto czekamy na warunki aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, które będą kluczowe dla dalszego rozwoju zasięgu 5G i prędkości transmisji danych - zapowiada Jean Marc Harion.

Z Play odejdzie szef finansów

W środę wieczorem Play Communications poinformował, że 6 listopada br. z zarządu P4 odejdzie Holger Püchert. Stanowisko dyrektora finansowego pełni od marca 2017 roku, zrezygnował z niego z powodów osobistych.

Play zapowiedział, że „powoła nowego dyrektora finansowego w P4 w odpowiednim czasie”.

Play Communications jest notowany na warszawskim rynku giełdowym od połowy 2017 roku. W środę na koniec sesji kurs spółki wynosił 34,12 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 8,67 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Play z 7 mld zł wpływów i 867 mln zł zysku netto. 12,9 mln klientów - ponad 32 tys. klientów Play Now Box TV

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pop
propaganda sukcesu i odejście 2 czlonkow zarzadu w ciągu paru miesięcy- ciekawe.
odpowiedź
User
Plej
Play, najbardziej reklamująca się sieć w Polsce
odpowiedź
User
?
Co z Play Next ilu oni maja klientow? Ktos wie?
Czy subskrybcja jest perspektywiczna w Polsce?
odpowiedź