SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska Press ze spadkiem wpływów i dwa razy większą stratą, ubyło 113 pracowników

W ub.r. Polska Press zanotowała spadek przychodów netto ze sprzedaży o 4 proc. do 417,63 mln zł oraz wzrost straty netto z 3,04 do 6,65 mln zł. Liczba stałych pracowników firmy zmalała o 113 do 2 316, przy czym liczba dziennikarzy wzrosła o 13 do 873 - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Article

Przychody netto Polska Press ze sprzedaży zmniejszyły się z 430,55 mln zł w 2016 roku do 415,28 mln zł w ub.r., wpływy z jednostek powiązanych firmy - z 7,99 do 4,37 mln zł, a wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów - z 4,44 do 2,35 mln zł.

Firma jest wydawcą 20 dzienników regionalnych (i związanych z nimi stałych dodatków i magazynów), prawie 150 tygodników lokalnych oraz bezpłatnego dziennika „Naszemiasto.pl”. Według danych ZKDP w ub.r. łączna sprzedaż tytułów prasowych spółki wyniosła 81,09 mln egz., o 8,94 proc. mniej niż rok wcześniej.

Do Polska Press należy też szereg witryn internetowych, głównie strony jej tytułów prasowych oraz serwis ogłoszeniowy Gratka.pl. Według badania Gemius/PBI w czerwcu br. zanotowały one 16,04 mln realnych użytkowników i 490,1 mln odsłon.

Firma ma też sześć drukarni (realizujących także zlecenia dla klientów zewnętrznych) i przejętą trzy lata temu agencję marketingu internetowego Truly (wcześniej działającą pod nazwą Przeagencja).

W sprawozdaniu finansowym Polska Press nie podała, jakie wpływy osiągnęła w głównych obszarach swojej działalności.

Koszty działalności operacyjnej Polska Press wyniosły w ub.r. 423,78 mln zł, po spadku w skali roku o 21,3 mln zł (czyli 4,8 proc.). Najbardziej znaczące są wydatki na wynagrodzenia (zmalały o 0,8 proc. do 145,02 mln zł), usługi obce (spadły o 2 proc. do 96,83 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (spadły o 7,7 proc. do 93,78 mln zł). Zmalały też koszty amortyzacji (z 30,93 do 28,6 mln zł), podatków i opłat (z 3,87 do 3,37 mln zł) oraz pozostałe koszty rodzajowe (z 31,41 do 25,47 mln zł), natomiast nieznacznie wzrosły nakłady na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze (z 28,49 do 28,6 mln zł).

Zwiększyły się też pozostałe koszty operacyjne (z 6,86 do 8,92 mln zł), do czego głównie przyczynił się duży wzrost straty z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (z 1,28 do 5,21 mln zł). Natomiast koszty finansowe skurczyły się z 2,86 mln zł do 320 tys. zł.

Pozostałe przychody operacyjne Polska Press zmalały z 7,08 do 5,33 mln zł, a wpływy finansowe - z 7,22 do 1,83 mln zł (głównie z powodu spadku z 3,98 mln zł do 184,6 tys. zł odsetek od jednostek powiązanych).

Strata firmy z działalności operacyjnej minimalnie się zmniejszyła (z 9,88 do 9,74 mln zł), natomiast strata brutto wzrosła z 5,53 do 8,22 mln zł, a strata netto - z 3,04 do 6,65 mln zł.

W ub.r. Polska Press zatrudniała na etatach 2 316 osób, o 113 mniej niż rok wcześniej (to 4,6 proc. w dół). Liczba pracowników umysłowych zmalała o 95 do 2 064, przy czym liczba dziennikarzy wzrosła o 13 do 873, natomiast pozostałych pracowników umysłowych ubyło 108.

Liczba pracowników fizycznych zmniejszyła się natomiast o 30 do 211.

Polska Press chce się rozwijać w internecie

W sprawozdaniu z działalności zarządu Polska Press zapowiedział na br. „działania związane z optymalizacją struktury organizacyjnej, podnoszeniem jakości i atrakcyjności dzienników wydawanych przez Grupę, stabilizacji poziomu sprzedaży tytułów oraz wejście z działalnością wydawniczą na nowe rynki”.

Firma podkreśla, że planuje zwiększyć swoją obecność w internecie. - W 2018 roku planujemy dalszy rozwój działalności internetowej w sferze redakcyjnej, reklamowej oraz wprowadzanie nowych produktów sprzedawanych za pośrednictwem internetu. Planuje się rozwój serwisów internetowych będących w posiadaniu spółki, tworzenie nowych oraz inwestycje w serwisy funkcjonujące już na rynku - wyliczyło kierownictwo spółki.

Prezesem Polska Press jest Dorota Stanek, wiceprezesem - Dariusz Świąder, a pozostałymi członkami zarządu - Paweł Fąfara i Magdalena Chudzikiewicz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polska Press ze spadkiem wpływów i dwa razy większą stratą, ubyło 113 pracowników

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kazek
Zdjęcie takie raczej funeralne, a jeszcze nie upadli :)
20 11
odpowiedź
User
Konstytucja
Temu wydawcy życzymy w Polsce wszystkiego najgorszego. Niech wraca do swojego kraju, a ukradzione tytuły niech odda lokalnym polskim społecznościom.
32 14
odpowiedź
User
brysio
Temu wydawcy życzymy w Polsce wszystkiego najgorszego. Niech wraca do swojego kraju, a ukradzione tytuły niech odda lokalnym polskim społecznościom.

Ukradzione? Przeciez kupili je od polskiej prawicy, tak jak np. Express Wieczorny od Kaczyńskiego! Wiem że Expres kupili akurat Francuzi, ale to była norma!
16 17
odpowiedź
User
Niuniuś
Będzie jeszcze gorzej. Kompletny brak pomysłu na reklamę - ogólnokrajową i tą lokalną. Działy handlowe wiecznie snują wizję poprawy, zatrudniają ludzi z ulicy, a kierownictwo spija kawki na kolejnych posiedzeniach. I tylko aby do następnej burzy przetrwać. Wszystko podporządkowane kasie, której nikt nie umie zarobić bo nie ma oferty dostosowanej do aktualnych wymogów rynku i jego specyfiki. Nie ma też ludzi, którzy potrafią sprzedawać. Ogólnie niech padną jak najszybciej, może na gruzach tego dziadostwa coś powstanie. PS. redakcja nie lepsza. Takie gnioty jakie dają w tych gazetach to przedszkolaki czasem znalazłyby ciekawszy temat i lepiej go opisały.
27 9
odpowiedź
User
pavv
Nie ma to jak wydawać kilka gazet z programem TV w sytuacji gdy 90% ludzi korzysta z EPG.
18 9
odpowiedź