SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polska wśród 10 najlepiej rozwijających się rynków dla podcastów

Rośnie popularność podcastów. Pod koniec kwietnia br. były one odtwarzane na całym świecie 42 proc. częściej niż przed tym okresem, a w Europie ich popularność wzrosła aż o 53 proc. Bank rozbiła Polska, w której w pierwszym półroczu 2020 r. wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż rok wcześniej.

Article

Rynek podcastów dynamicznie rozwija się, ewoluuje także ich forma. Prosty proces tworzenia podcastów, nowi twórcy i kanały oraz rosnąca liczba słuchaczy, sprawiają, że potencjał tej formy zauważają influencerzy, wydawcy, media, a także firmy komercyjne. Z dnia na dzień na Spotify pojawia się coraz więcej odcinków audio poruszających różnorodne tematy. Są to ekonomia, edukacja, biznes i technologia, ale również komedia czy mrożące krew w żyłach zbrodnie. Spotify stał się wiodącą platformą podcastów na ponad 80 rynkach spośród 92, na których jest dostępny - wynika z raportu firmy Voxnest, która jest właścicielem jednej z największych platform hostingowych dla podcastów.

Jak wynika z danych Voxnest, Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie, tuż za Brazylią, Wielką Brytanią, Kanadą, Kolumbią, Włochami, Meksykiem oraz Hiszpanią. Potwierdzają to również dane Spotify, które w okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wskazują na wzrost ilości odtworzeń podcastów w Polsce aż o 300 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza poprzedniego roku.

- Ostatnio nasze podejście do wielu codziennych spraw, w tym rozrywki, ulega zmianom. Podcasty są tego doskonałym przykładem. Ten stosunkowo nowy format ewoluuje w zawrotnym tempie. W Spotify dostrzegamy w nim ogromny potencjał rozwoju, nie tylko z perspektywy słuchaczy, ale także twórców i biznesu muzycznego. Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy rośnie również katalog dostępnych tytułów, dzięki czemu mamy możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców - mówi Federica Tremolada, dyrektor zarządzająca Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej.

Ponad 400 oryginalnych podcastów na Spotify

Wzrost zainteresowania ze strony słuchaczy wpływa jednocześnie na rozwój zarówno globalnych, jak i lokalnych treści. W ostatnim czasie Spotify zaprezentował ponad 400 oryginalnych podcastów, zapowiedział również ekskluzywne kanały stworzone we współpracy z Joe Roganem, Michelle Obamą czy Kim Kardashian. W tym samym czasie na polskim rynku pojawiły się takie podcasty jak choćby: „Słuchaj, nie uwierzysz!”, „Historie Potłuczone” czy „Co-Drive”.

Aktualnie na platformie użytkownicy mogą znaleźć milion podcastów, z czego ponad 400 to oryginalne treści produkowane przez Spotify. Materiały są pogrupowane w 13 kategoriach, takich jak: Sport i Rekreacja, Muzyka, Sztuka i Rozrywka, Gry, Dzieci i Rodzina czy Społeczeństwo i Kultura, a ich popularność stale się zmienia. Jak? W 2019 roku ulubionymi gatunkami słuchanymi przez Polaków na platformie Spotify były Sztuka i Rozrywka, Edukacja oraz Komedia. Obecnie najchętniej odtwarzamy kanały z kategorii Komedia.

Najpopularniejsze kategorie podcastów w pierwszym półroczu 2020 roku to: Komedie, Historie, sztuka i rozrywka, Wiadomości i polityka oraz Edukacja.

Top 10 na Spotify

Z uwagi na stale powiększającą się bibliotekę treści oraz możliwość odkrywania nowych kanałów w nowo wprowadzonych rankingach podcastów zmienia się również popularność poszczególnych kanałów. Od 2019 roku pierwsze miejsca rankingu w serwisie Spotify niezmiennie zajmują „Dwóch Typów Podcast” oraz „Kryminatorium”. W tym roku prym wiodą również nowe kanały, takie jak „Piąte: Nie zabijaj” czy „Dział Zagraniczny”, których nie było na ostatniej liście top 10.

Top 10 podcastów (pierwsza połowa 2020 roku do 19 lipca):

1. Dwóch Typów Podcast
2. Kryminatorium
3. Ja i moje przyjaciółki idiotki
4. Tu Okuniewska
5. Rock i Borys
6. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
7. Karol Paciorek
8. Piąte: Nie zabijaj
9. Prawdziwe Zbrodnie
10. Dział Zagraniczny

Dzięki stale rosnącej popularności podcastów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, 2020 rok może okazać się najlepszym okresem dla rozwoju tego formatu. Wskazuje na to badanie Voxnest, według którego do 2021 roku przychód reklamowy z podcastów osiągnie miliard dolarów.

W drugim kwartale 2020 roku serwis Spotify wykazał przychody w wysokości ponad 1,8 mld euro, ale kwartalna strata operacyjna spółki zwiększyła się do 167 mln euro. Platforma ma obecnie na świecie 299 mln użytkowników - z czego 138 milionów posiada subskrypcję premium.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polska wśród 10 najlepiej rozwijających się rynków dla podcastów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl