Polska zajmuje 55 miejsce w rankingu „Doing Business"

Polska awansowała o siedem pozycji, na 55 miejsce w rankingu „Doing Business” Banku Światowego.

pr
pr
Udostępnij artykuł:

- Nie popadajmy w euforię. W rankingu Banku Światowego, oceniającym warunki prowadzenia działalności gospodarczej, nawet po awansie, zajmujemy dopiero 55 miejsce. Przed nami są Litwa i Kazachstan.

Najmocniejszy awans w rankingu uzyskaliśmy w kategorii procedur upadłościowych i w szczególności dochodzenia zaległości na drodze sądowej. To konsekwencja odważnych, i jak na nasze standardy, nowoczesnych reform, takich jak Elektroniczne Postępowanie Upominawcze (tzw. e-sąd), które doprowadziły do tego, że przedsiębiorcy zaczęli, w drobniejszych sprawach, na nowo wykorzystywać najbardziej oczywistą ścieżkę sądowego dochodzenia należności. Uproszczenie procedur, nowe technologie zachęciły wierzycieli do składania pozwów drogą elektroniczną. Nadal oczekujemy jednak na odformalizowanie pozostałych postępowań gospodarczych (tzw. tradycyjnych).

Warto też zauważyć, że na sądzie nie kończy się dla przedsiębiorcy dochodzenie należności. To pierwszy i ważny etap, ale dopiero skuteczna egzekucja pozwoli mu na rzeczywiste zaspokojenie roszczeń. A w tej kwestii nadal jest źle. Świadczy o tym liczba zaległych spraw komorniczych.

Brak poprawy z pozwoleniami na budowę (161 pozycja) wynika z braku jakichkolwiek reform.

Podobnie jest z zakładaniem firmy (124 pozycja). Niestety kontakt z administracją za pomocą nowoczesnych technologii w praktyce najczęściej nadal kojarzy się z metodą: „wypełnij wniosek on-line, a następnie wydrukuj i podpisany zanieś urzędnikowi…”. Nadal przedsiębiorcy mają niewielkie pole do popisu w zakresie spraw które mogą od A do Z załatwić on-line.

Przedsiębiorcy oczekują również na zniesienie większości licencji, zezwoleń i pozwoleń - komentuje Krzysztof Kajda, z-ca dyrektora departamentu prawnego PKPP Lewiatan

pr
Autor artykułu:
pr
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu