SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 80 proc. Polaków słucha radia

Z opublikowanego na stronie Krajowego Instytutu Mediów raportu mówiącego o charakterystyce słuchania radia jasno wynika, że radio jest powszechnym medium, z którego korzystanie w ciągu ostatniego miesiąca deklaruje ponad 80 proc. Polaków. Połowa z nich robi to w samochodzie.

Medium to towarzyszy nam praktycznie przez cały dzień. We wczesnych godzinach porannych (od 6 do 9), a potem między godziną 9 a 12 radia słucha po ponad 40 proc. osób w wieku 15 lat i więcej. W godzinach wczesnowieczornych (między 16 a 19) radio nadal słuchane jest przez ponad 30 proc. odbiorców.

Radia słuchamy głównie poza domem – 50 proc. słuchaczy deklaruje korzystanie z radia w samochodzie, 16 proc. - w pracy. W domu słucha radia 42 proc., korzystających z tego medium.

Radio jest odbierane przede wszystkim na tradycyjnym odbiorniku - jego wykorzystanie deklaruje 45 proc. słuchaczy. Na tle ogółu wyróżniają się mężczyźni słuchający radia głównie w samochodzie (55 proc.). Wśród kobiet poziom wykorzystania radia samochodowego jest dużo mniejszy i wynosi 39 proc.

Tradycyjny radioodbiornik wybierany jest najchętniej przez osoby starsze. W danych widzimy, że po 65 roku życia jest to 76 proc., a im osoby starsze tym ten odsetek rośnie i u osób 70+ wynosi 81 proc., a w najstarszej objętej badaniem grupie tj. wśród osób 75 lat i więcej stanowi 86 proc.

Telefony komórkowe jako narzędzie do odbioru radia są nieco bardziej powszechne wśród mężczyzn (9 proc. słuchaczy; w grupie kobiet – 7 proc.). W podziale ze względu na wiek, wyróżniają się pod względem wykorzystania smartfona do odbioru radia osoby w wieku 30-49 lat (10 proc.).

„Sposób konsumpcji treści nadawanych przez rozgłośnie radiowe dopasowany jest do stylu życia i mobilności słuchacza. Młodsi, bardziej obyci technologicznie słuchacze korzystają z treści w sposób nieograniczony na dowolnych dostępnych urządzeniach. Słuchanie radia w samochodzie wiąże się z czasem, jaki poświęcamy na przemieszczanie się. Radio stanowi wtedy odskocznię od rutyny korka czy pokonywania codziennie tej samej trasy. Osoby starsze tj. powyżej 65 roku życia słuchają radia w sposób tradycyjny, czyli taki do jakiego przywykły i jaki jest dla nich bezpieczny. W tej grupie radio niejednokrotnie jest wypełnieniem ciszy w domu. Ciekawą grupą są z kolei kobiety, które chętniej wybierają słuchanie radia na odbiorniku i raczej słuchają w domu czy w pracy. Z prowadzonych w grudniu badań jakościowych wiemy, że kobiety słuchają radia, aby dobrze się nastroić do czekających na nie zadań” - komentuje Monika Zielenkiewicz, ekspert ds. badań jakościowych w KIM

Badanie Treści Audio przeprowadzono w okresie luty-kwiecień 2022 roku. Badanie telefoniczne treści audio realizowane jest przez KIM w sposób ciągły, codzienny, na próbie 15 tys. wywiadów telefonicznych miesięcznie, czyli około 180 tys. rocznie. Próba ma charakter ogólnopolski, rozproszony, w pełni losowy i reprezentatywny. Badanie obejmuje osoby w wieku 15 lat i więcej i realizowane jest z wykorzystaniem bazy numerów telefonów komórkowych generowanych losowo. KIM podkreśla, że pomiar stanowi pełnowartościowe narzędzie do badania audytorium radiowego.

Krajowy Instytut Mediów został powołany w grudniu 2020 roku przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Formalnie zaczął działać w marcu 2021 roku. KIM powstał w odpowiedzi na potrzeby szeroko rozumianego rynku mediów w Polsce. Instytut w sposób ciągły prowadzi pomiary korzystania z radia, telewizji i internetu dostosowane do współczesnego modelu konsumpcji mediów. KIM bada zarówno odbiór tradycyjny, jak również poprzez VOD, podcasty, aplikacje i serwisy.

Dołącz do dyskusji: Ponad 80 proc. Polaków słucha radia

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Vartywwa
Czekamy na komentarze Joanny "środkowy palec chorym na raka" Lichockiej, która powie że to kłamstwo bo wszyscy słuchają radia i tylko trójki więc jej spadek jest kłamstwem!
odpowiedź
User
Wyborczyni SLD
Ja zaczęłam słuchać radia, odkąd nie ma w nim tzw. Męskiego (S)Grania. Dobrze, że w końcu zakończył się ten muzyczny koszmar.
odpowiedź
User
Wojtala
Można też w ogóle nie słuchać polskiej muzyki, są rózne gusta i przechyły, jeden woli Męskie Granie inny festiwal disco polo. Cokolwiek by nie mówić o disco polo, słucha tego masa ludzi i jest to też polska muzyka, Męskie Granie jest dla mniej masowego odbiorcy, ale znaczenia dla promocji muzyki alternatywnej nie sposób przecenić.
odpowiedź