SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rafał Trzaskowski wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych na stacjach i oczekuje wypracowania strategii efektywnego ich wykorzystania. To reakcja stołecznego ratusza na interwencję Rzecznika Praw Obywatelskich, który w liście do władz Warszawy zwrócił uwagę na problem "zanieczyszczenia sztucznym światłem".

Od wrześnie ub.r. firma reklamy zewnętrznej Stroer modernizuje system nośników reklamowych w warszawskim metrze. Demontowane są m.in. stare billboardy, które zastępowane są nowymi reklamami, zwykle podświetlonymi. Reklamy pojawiają się w nowych miejscach, dochodzą też nowe formaty nośników. Proces modernizacji reklam w metrze ma potrwać do połowy tego roku. Nie wiadomo, ile docelowo nośników reklamowych pojawi się na stacjach stołecznego metra.

Modernizacja tych nośników budzi dość szerokie zainteresowanie. W sieci można znaleźć m.in. informacje o tym, że działania te prowadzone są niechlujnie, zasłaniane są nazwy poszczególnych stacji, zasłaniane są oryginalne elementy wystroju metra.

RPO: reklamy w metrze emitowane bez ograniczeń

Sprawą tą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek. Wystosował list do prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego. Zwrócił w nim m.in. uwagę, że „Zamontowane nośniki reklamowe (…) trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra – na ich zdrowie i bezpieczeństwo ruchu”. Poruszył też kwestię "narastającego problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem - tak zwanego zamieszczenia świetlnego".

„Wiele kontrowersji budzi fakt zamontowania nowych, podświetlanych nośników reklamowych na stacjach I linii warszawskiego metra. Pasażerowie skarżą się, że reklamy umieszczone w ruchliwych miejscach w metrze, tj. w przejściach podziemnych i na samych peronach, rażą ich zbyt intensywnym światłem. Nośniki emitują silne światło i posiadają dużą powierzchnię ekspozycyjną, nadto zostały zgrupowane w znacznej liczbie – sąsiadująco – na ścianach zatorowych stacji, co powoduje, że wzmocniony zostaje efekt niekorzystnego oddziaływania na użytkowników, poprzez jaskrawe i silne oświetlenie całej stacji” – pisze w liście do Rafała Trzaskowskiego RPO.

Podkreśla też, że montowane obecnie nośniki reklamowe (pod pozorem ich modernizacji) "trwale zmieniają dotychczasowy sposób emitowania reklam w metrze, poprzez dopuszczenie wyświetlania reklam z tychże nośników bez jakichkolwiek ograniczeń, pomimo możliwego negatywnego oddziaływania na komfort użytkowników metra, tj. przede wszystkim na ich zdrowie oraz bezpieczeństwo ruchu w przestrzeni publicznej miasta (rozproszenie uwagi). Tymczasem, zbyt duża liczba nośników reklamowych, z własnym, intensywnym oświetleniem, stanowi właśnie jeden z przejawów tzw. zanieczyszczenia świetlnego. (...) Proszę także o przeanalizowanie zasadności wprowadzenia zmian w odniesieniu do nowych nośników reklamowych w metrze – w chwili obecnej, poprzez ograniczenie zanieczyszczenia świetlnego z tych nośników, z uwagi na silne oddziaływanie światła z nośników oraz fakt, iż zarządzanie przestrzenią metra warszawskiego należy do samorządu warszawskiego” – apeluje Marcin Wiącek, który oczekuje jak najszybszej odpowiedzi oraz liczy na współpracę stołecznego ratusza.

Trzaskowski: podjęte działania były pochopne

Monika Beuth, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Warszawy przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że list RPO adresowany do Rafała Trzaskowskiego jeszcze do ratusza nie dotarł. Mimo to prezydent stolicy podjął już konkretne działania w sprawie reklam w metrze.

Jak informuje nas Monika Beuth, prezydent Warszawy wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych na stacjach. - Zlecił przeprowadzenie audytu podpisanych umów, który nie wykazał znaczących uchybień formalnych. Jednak w ocenie prezydenta podjęte działania były pochopne, dlatego oczekuje wypracowania strategii efektywnego wykorzystania nośników reklamowych w metrze. Potrzebna jest  analiza różnych aspektów, w tym  estetycznych, finansowych, ale przede wszystkim kwestii komfortu pasażerów. W najbliższym czasie odbędzie się w tej sprawie seria spotkań w ratuszu, z udziałem dyrekcji metra oraz ekspertów - powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Monika Beuth.

O ustosunkowanie się do uwag RPO poprosiliśmy Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego i firmę reklamy zewnętrznej Stroer, która zajmuje się modernizacją nośników reklam w stołecznym metrze. Żadna z nich nie odpowiedziała na nasze pytania.

Dołącz do dyskusji: Rafał Trzaskowski wstrzymał decyzję Metra Warszawskiego w sprawie nośników reklamowych

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
Ciekawe ile "do ręki" poszło na te nośniki i kto przytulił aż tyle. Kolejny przekręt w stolicy i włodarz, który znow sobie z niczym nie radzi...
odpowiedź
User
aaaa
i dobrze, zaleja nas reklamami
odpowiedź
User
Obiektywny
Ludzie palą fajki, piją alko, niezdrowo się odżywiają, ale... światło z reklamy jest winą ich problemów. Nienawidzę hipokryzji.
odpowiedź