Rosyjscy influencerzy przenoszą się z Instagrama do Telegramu

Rosyjscy influencerzy, którzy jeszcze do niedawna korzystali z Instagrama po jego zamknięciu zaczęli szukać innych kanałów, w których mogą się promować. Większość wybrała Telegram, ale zarabiają tam dużo mniej niż na Instagramie.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Niespełna dwa tygodnie później Rosyjska Rada Blogerów zażądała od koncernu Meta miliarda dolarów odszkodowania za to, że zamknięcie serwisu w Rosji pozbawiło ich źródła dochodów.

Brak dostępu do Instagrama zmusił influencerów do szukania innych kanałów promocyjnych, w tym do korzystania z Telegramu. Jak podaje dziennik "Kommiersant" popularni wcześniej na Instagramie influencerzy nie będą w stanie w pełni zrekompensować spadku przychodów z reklam: liczba odbiorców na stronach jest wciąż niewspółmierna, trudno ją przyciągnąć, a ceny Telegramu pozostają niższe niż na Instagramie.

Galopujące ceny na Telegramie

„Kommiersant” powołując się na badania grupy komunikacyjnej Twiga, poświęcone cenom reklam w sieciach społecznościowych znanych influencerów podaje, że ceny lokowania u blogerów na Instagramie, którzy w marcu przeszli na Telegram, po zakazie Facebooka i Instagrama w Rosji, rosną o 15-20 proc. tygodniowo.

Cena dla influencerów, których publiczność na Instagramie przekroczyła 1 milion subskrybentów, za post na Telegramie zaczyna się od 250 tysięcy rubli. i sięga do 2 milionów rubli.

Według analityków najwyższe ceny mają Yegor Creed, Gohar Avetisyan, Michaił Litwin, Eldar Dzharakhov, Anastasia Ivleeva i Ksenia Borodina.

W następnej kategorii cenowej z kosztem postu od 80 tysięcy do 250 tysięcy rubli są kanały Anny Khilkevich, Marii Tarasowej, Aliny Botanovnej. Za mniej niż 80 tysięcy rubli można kupić reklamę w Telegramie u Anny Semenowicz, Natalii Rudowej, Sashy T-Killah.

Wciąż taniej niż na Instagramie

Pomimo aktywnego wzrostu, jak dotąd ceny reklam w kanałach influencerów na Telegramie są nadal niższe niż na Instagramie - na przykład post w kanale Husseina Gasanowa kosztuje 500 tysięcy rubli mniej niż na Instagramie, dla Klavy Koki - o 750 tysięcy rubli mniej, dla Michaiła Litwina - o 800 tysięcy rubli mniej.

Przed wprowadzeniem zakazu w Rosji, Instagram był najpopularniejszą platformą influencer marketingu wśród reklamodawców (promocja poprzez blogerów, celebrytów, artystów i innych liderów opinii). IAB Rosja oszacował wielkość całego tego rynku na 11,1 mld rubli pod koniec 2020 roku. W 2021 r. według szacunków ekspertów wyniosła 13-15 mld rubli.

- Wzrost cen za lokowanie w kanałach influencerów na Telegramie nie zrekompensuje spadku ich przychodów reklamowych w związku z zablokowaniem Instagrama w nadchodzących miesiącach – uważa Daria Kutyreva, dyrektor ds. cyfrowych projektów specjalnych w Media Instinct Group.

W Telegramie komunikacja jest zbudowana na wiadomościach w tekstach i interakcji z odbiorcami poprzez ankiety lub inną mechanikę. Tu zamieszczenie zdjęcia i uzyskanie miliona reakcji, jak na Instagramie, nie zadziała, więc nie wszyscy blogerzy będą mogli prowadzić kampanie tak jak dotychczas.

Vasily Cherny, dyrektor marketingu w Brand Analytics zaznacza, żeopinia o Telegramie jako szybciej rozwijającej się platformie jest dyskusyjna, a interfejs komunikatora przegrywa z Instagramem pod względem wygody odbioru zdjęć i filmów. Według dyrektora generalnego LabelUp, Kirilla Borisova, Telegram jest bardziej odpowiedni do pisania tekstów, podczas gdy klipy wideo z VKontakte i Yappy, należących do Gazprom Media, lepiej nadają się dla twórców treści reklamowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

Tejchman twarzą "Gościa Wydarzeń". Rymanowski skupi się na YouTube i "Śniadaniu"

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

TikTok przekonuje Polaków, że jest bezpieczny dla dzieci. Ekspertka się nie zgadza

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Znamy prowadzących sylwestra Polsatu. Tylu jeszcze nie było

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

Solorz odwołany z podpisem syna. Znika z "serialowej fabryki" Polsatu

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

SDP i szefowa KRRiT przypominają "przejęcie" TVP. "Proces rzekomej "likwidacji" ma charakter pozorny"

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek

Polskie Radio nagrodziło dziennikarzy za popularne cykle. Na liście m.in. Grochal i Czejarek