SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP Kobieta wystartuje 8 marca. Roczny koszt nadawania wyniesie 17,8 mln zł

Telewizja Polska chce uruchomić kanał TVP Kobieta o tematyce lifestylowo-rozrywkowej, skierowany do pań. Wystartować ma 8 marca 2021 roku, rocznie koszt nadawania ma wynieść ok. 17,8 mln zł. W planach jest także uruchomienie kanałów TVP Muzyka i TVP Nauka.

siedziba Telewizji Polskiej, fot. TVPArticle

W projekcie zmienionej Karty Powinności Telewizji Polskiej na lata 2020-2024, który złożono do konsultacji społecznych, nadawca uwzględnił kilka punktów, których nie było w poprzedniej wersji Karty Powinności. Chodzi między innymi o dodanie zapisu o rozpowszechnianiu kanału TVP Dokument (już nadaje, w poprzedniej wersji była tylko jego zapowiedź - przyp.red.); dotyczącego tworzenia kanału TVP Kobieta; rozpowszechniania programów w systemie teleinformatycznym - w tym programów z modyfikacjami czy eksperymentalnego modyfikowania audycji poprzez ich przesuwanie w czasie lub wymianę niektórych ich elementów w ramach testów technologicznych.

Jak wskazała Telewizja Polska, celem nadawania kanału TVP Kobieta ma być dążenie do „pełniejszego realizowania zasady powszechności czyli oferowania przez media publiczne programów i innych usług całemu społeczeństwu, a jednocześnie zasady zróżnicowania”.

- W dotychczasowym portfolio programów tematyka kobieca obecna była w niektórych programach ogólnotematycznych oraz wyspecjalizowanych. Nie istniał jednak skoncentrowany na tej tematyce publiczny program wyspecjalizowany, który mógłby w zintegrowany sposób realizować potrzeby widowni kobiecej. Programy o profilu lifestyle przeznaczone dla kobiet są oferowane przez niektórych nadawców niepublicznych i dostępne w ramach telewizji płatnej. Żaden taki program nie jest dostępny w telewizji cyfrowej - czytamy uzasadnienie w Karcie Powinności przedstawionej KRRiT przez Telewizję Polską.

TVP Kobieta ma być programem wyspecjalizowanym o charakterze lifestylowo-poradnikowo-rozrywkowym, skoncentrowanym wokół potrzeb i zainteresowań kobiet. Program ma być kierowany do kobiet niezależnie od wieku, wykształcenia, zamożności i stylu życia. W ofercie mają znaleźć się także audycje o charakterze familijnym, kulinarne czy dotyczące zdrowia.

Nadawca tworzenie programu TVP Kobieta uzasadnia potrzebą umacniania rodziny, kształtowania postaw prozdrowotnych, integracji społecznej, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. W ofercie mają znaleźć się dotychczasowe produkcje, formaty własne oraz zakupione. Zdaniem TVP, brakiem kobiecego kanału w telewizji naziemnej są szczególnie dotknięte kobiety z mniejszych miejscowości, mniej zamożne i nie należące do tzw. grupy komercyjnej (16-49 – przyp.red.).

Telewizja Polska chce, aby kanał był nadawany w naziemnej telewizji cyfrowej, satelitarnie i w innych sieciach telekomunikacyjnych. TVP Kobieta miałaby zastąpić w NTC kanał TVP Rozrywka, który byłby wtedy nadawany satelitarnie.

Kanał ma wystartować 8 marca 2021 roku, o czym poinformował jako pierwszy Presserwis. Pracami nad stacją kieruje Iwona Bocian-Zaciewska, która została powołana na pełnomocnika zarządu ds. kanału TVP Kobieta.

W planach TVP Muzyka i TVP Nauka

W Karcie Powinności Telewizja Polska wskazała, że chciałaby także stworzyć kanał TVP Muzyka. Ma to być program o charakterze wyspecjalizowanym, muzyczno-rozrywkowym. Będzie prezentował audycje o różnorodności gatunkowej, teledyski, koncerty, filmy dokumentalne i fabularne, dotyczące sceny muzycznej, artystów czy kompozytorów.

Natomiast kolejna propozycja zakłada uruchomienie kanału TVP Nauka, który miałby mieć charakter edukacyjny i zawierać audycje m.in. badawczo-kulturowe, techniczne, technologiczne czy biologiczne. Na antenie mają być emitowane filmy dokumentalne oraz programy publicystyczne.

Jak już informowaliśmy, w 2021 roku Telewizja Polska chce także uruchomić anglojęzyczny kanał o roboczej nazwie TVP World. Docelowo ma on zastąpić działający w internecie Poland IN.

Koszty nowych kanałów

Jak wynika z wyliczeń Telewizji Polskiej, na nadawanie kanału TVP Kobieta w 2021 roku nadawca chce przeznaczyć 14,75 mln zł, w 2022 roku – 17,72 mln zł, w 2023 roku – 17,76 mln zł, w 2024 roku – 17,8 mln zł.  

Z kolei na kanał TVP Muzyka publiczna telewizja planuje wydać w 2022 roku, 2023 roku i 2024 roku po 20 mln zł. Kanał TVP Nauka to koszt 40 mln zł rocznie (w latach 2022-2024).

Dla porównania, na działający od niedawna TVP Dokument w 2020 roku zaplanowano budżet 5,5 mln zł, a w 2021 roku zwększy się do 16,45 mln zł, w 2022 roku - wyniesie 22,8 mln zł, w 2023 i 2024 roku - po 25,1 mln zł.

Nadawca szacuje, że koszty misji w 2021 roku wyniosą 2,88 mld zł; w 2022 – 2,89 mld zł; 2023 rok – 2,83 mld zł; a w 2024 roku - zwiększą się do 2,9 mld zł.

TVP z zyskiem dzięki rekompensacie abonamentowej

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie 2021 roku Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

W rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2021 roku zapisano kolejną rekompensatę w wysokości do 1,95 mld zł dla TVP i Polskiego Radia. Krótko przed Bożym Narodzeniem ustawa została przyjęta przez Sejm, odrzucono poprawkę opozycji proponującą, żeby kwotę rekompensaty przekazać na służbę zdrowia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP Kobieta wystartuje 8 marca. Roczny koszt nadawania wyniesie 17,8 mln zł

35 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Czyli kolejny królik w kapeluszu, bez pytania suwerena czy życzy sobie kolejnych kosztów , na tej zasadzie następnym razem defraudatorzy zamiast 2 zażądają 3 miliardów , a zbawcy suwerena się ugną i dorobią do tego jakąś bajkę o misji i racji stanu.
odpowiedź
User
M
Kolejne seksistowskie. Gdyby tak stworzyć TVP Mężczyzna to by była wrzawa feministek. Powoli faceci sami się ograniczają.
odpowiedź
User
bajo bongo
No i gitara. TVN STYLE oraz POLSAT CAFE to kanały płatne (i totalnie naszpikowane reklamami), więc TVP KOBIETA będzie dla nich silną konkurencją. Tym bardziej, że będzie w DVB-T. :)
odpowiedź