SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł

Wielkość sprzedaży reklamy out of home w Polsce wyniosła w I półroczu br. roku 296,5 mln zł, czyli mniej o 5 proc. niż rok wcześniej - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

296,56 mln zł, które od stycznia do czerwca bieżącego roku wydano na reklamę out of home w Polsce, to co prawda 5,43 proc. mniej niż w I półroczu ubiegłego roku. Jednak jest to zarazem mniejszy spadek niż w całym ubiegłym roku, kiedy wartość sprzedaży outdooru zmniejszyła się w porównaniu do 2008 roku o 14 proc. (więcej). Dane z 2009 i 2010 roku dotyczą tej samej liczby firm, które przekazują swoje dane do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

– Sądzę, że zmiany strukturalne na polskim rynku out of home mogą w konsekwencji przyspieszyć wzrost sprzedaży i zwiększyć rentowność firm – przekonuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Nastąpi to zapewne do końca bieżącego, a przede wszystkim w przyszłym roku. Uważam również, że w ciągu trzech najbliższych lat wzrośnie znacząco rola out of home w kampaniach reklamowych, także dzięki „trzeciej fazie” konsolidacji – dodaje.

Od stycznia do czerwca bieżącego roku najwięcej na reklamę outdoorową wydały sieci handlowe i hipermarkety oraz firmy z branży telefonii komórkowej. 

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 R.
kategoriewielkość sprzedaży w zł
I kwartałII kwartałI półrocze
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie22 710 63923 505 45446 216 093
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 692 7454 705 8437 398 588
Piwo3 068 0758 051 12911 119 204
Napoje3 264 1049 801 65113 065 755
Pozostałe z sektora Żywność6 038 97211 327 25917 366 231
Filmy kinowe2 895 8702 749 6545 645 524
Stacje TV4 766 6701 706 3746 473 043
Stacje radiowe284 249949 9351 234 184
Magazyny1 250 385579 9131 830 298
Gazety codzienne1 588 7452 058 2073 646 953
Edukacja847 3112 117 6032 964 913
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura4 560 9546 628 37811 189 332
Internet251 0641 098 5121 349 576
Systemy telefonii komórkowej18 215 90021 551 67739 767 577
Telefonia stacjonarna1 899 8191 795 8193 695 638
Pozostałe z sektora Telekomunikacja402 8771 593 9811 996 858
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA3 816 9499 380 32913 197 278
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI2 237 5731 741 7253 979 298
Samochody6 534 4109 427 18815 961 598
Oleje/Paliwa2 244965 972968 216
Stacje benzynowe202 33587 781290 116
Transport352 3821 332 3221 684 704
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport219 853608 956828 809
Banki1 671 0774 681 1126 352 189
Ubezpieczenia1 210 3831 722 7392 933 122
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 569 8072 921 3674 491 173
Proszki do prania355 2301 030 0341 385 264
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości787 150223 2581 010 408
Akcje społeczne non-profit2 205 5404 247 8796 453 419
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja129 374351 412480 786
AGD/RTV2 328 6372 385 0864 713 723
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura2 419 9051 973 3364 393 241
Biura podróży1 294 8081 341 8952 636 702
Usługi medyczne249 549625 568875 117
Pozostałe z sektora Usługi5 892 0982 344 3018 236 399
BUDOWNICTWO3 277 8524 405 2567 683 109
PRODUKTY DLA DZIECI1 682256 992258 674
ODZIEŻ/OBUWIE4 985 02810 143 63315 128 661
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT27 00067 25094 250
PRZEMYSŁ457 0701 361 1351 818 205
ROLNICTWO/OGRODNICTWO4 290245 576249 866
KAMPANIE POLITYCZNE10 9212 562 8142 573 735
NIEOKREŚLONY SEKTOR4 805 7458 118 00112 923 745
ŁĄCZNIE121 787 271174 774 304296 561 575


Z kolei w drugim kwartale bieżącego roku wartość polskiej reklamy out of home wyniosła 174,7 mln zł, czyli tylko o 1 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Udział w rynku reklamy tranzytowej – którą oferują firmy AMS, Business Consulting i CAM Media – wyniósł w tym okresie 4,15 proc., czyli 0,87 proc. mniej niż rok wcześniej.

Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:

1. Żywność    16,70%
2. Sprzedaż     16,14%
3. Telekomunikacja    14,90%
4. Rozrywka/Kultura     9,61%
5. Motoryzacja/Transport    7,11%

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży w drugim kwartale 2010 roku:

1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie  13,45%
2. Systemy telefonii komórkowej   12,33%
3. Odzież/Obuwie       5,80%
4. Napoje        5,61%
5. Samochody        5,39%

Koszty outdoorowych kampanii politycznych stanowiły jedynie 1,47 proc. wielkości sprzedaży reklamy out of home w drugim kwartale bieżącego roku. IGRZ uzasadnia to faktem, że większość partii parlamentarnych wybrała strategię „nie rzucania się w oczy”, a w kampanii prezydenckiej na nośnikach out of home w zauważalny sposób reklamowali się tylko Jarosław Kaczyński i Bronisław Komorowski. Z kolei wśród kategorii produktów do czołówki weszły napoje, a wysokie miejsce zajęły też piwa. Wynika to z faktu, że prowadzone były wzmożone promocje tych produktów związane z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Podobny wzrost udziału tych kategorii następował zarówno cztery, jak i osiem lat temu.

Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej o wielkości sprzedaży reklamy out of home w Polsce został przygotowany w oparciu o dane następujących firm: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media i News Outdoor Poland (tzw. „wielka piątka”) oraz BP Media, Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media/Publiprox, Warexpo i Wadwicz (dawniej Żak).

Dołącz do dyskusji: W I półroczu na reklamę outdoorową wydano prawie 300 mln zł

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
majek
Rynek reklamy rozwija się coraz bardziej prężniej. także tej internetowej: rynek marketingu afiliacyjnego się rozrasta! tu wyczytałam o rozszerzeniu w Zanox'ie! http://artelis.pl/artykuly/21101/zanox-tworzy-najwieksza-w-europie-siec-afiliacyjna Bedzie coraz więcej programów partnerskich:)
odpowiedź