SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

WARC: globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku do 964 mld dolarów

Globalne wydatki na reklamę mają wzrosnąć o 4,4 proc., do 963,5 miliarda dolarów w 2023 r., a w 2024 r. o 8,2 proc. do ponad 1 biliona dolarów, przy czym tylko pięć globalnych koncernów cyfrowych mocno skorzysta na tej dynamice - prognozuje Światowe Centrum Badań nad Reklamą (WARC).

Opublikowana w czwartek analiza łączy dane z ankiety przeprowadzonej przez WARC wśród właścicieli mediów, organizacji branżowych, agencji reklamowych i organizacji badawczych na 100 rynkach na całym świecie z danymi o przychodach z reklam od 40 największych właścicieli mediów, co daje pełny obraz branży reklamowej.

- Wysokie stopy procentowe, spiralna inflacja, konflikt zbrojny i klęski żywiołowe stworzyły gorzki koktajl w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale ostatni sezon wyników pokazuje, że rynek reklamowy przetrwał te turbulencje i obecnie wyszedł na prostą – stwierdził James McDonald, dyrektor ds. danych, wywiadu i prognoz w WARC.

Dodał, że nowe pomiary pokazują, jak los zaledwie pięciu spółek ma duży wpływ na perspektywy branży i że spółki te są na dobrej drodze do odnotowania nadmiernych zysków w nadchodzących miesiącach.

Alibaba, Aplhabet, Amazon, ByteDane i Meta w ścisłej czołówce

Pięć firm to Alibaba, Alphabet, Amazon, ByteDance i Meta. Razem czerpią ponad połowę – 50,7 proc. – światowych inwestycji w reklamę i według prognoz w 2024 r. ich udział wzrośnie do 51,9 proc.

Oczekuje się, że przychody z reklam w tej grupie wzrosną w 2023 r. o 9,1 proc., podczas gdy przychody z reklam wszystkich pozostałych właścicieli mediów łącznie pozostaną na niezmienionym poziomie. W 2024 r. przychody z reklam w tej grupie mają wzrosnąć o 10,7 proc.

Eksperci szacują, że usługi finansowe, technologia i elektronika oraz farmacja i opieka zdrowotna staną się w nadchodzących latach najszybciej rozwijającymi się sektorami, a wydatki na reklamę polityczną osiągną co najmniej 15,5 miliarda dolarów.

Ponieważ Alphabet, spółka macierzysta Google, będzie liderem wpływów z reklam, reklamy w wyszukiwarkach w 2024 roku osiągną poziom 229,2 miliarda dolarów, co stanowi 22 proc. wszystkich wydatków na reklamę w tym czasie.

Google pozostanie dominującym graczem z 83,1 proc. udziałem w rynku wyszukiwania w 2024 r. – co oznacza wzrost z 82,6 proc. w 2023 r. i równowartość 190,5 miliarda dolarów przychodów z reklam.

Przychody z reklam w chińskiej firmie Baidu nieznacznie wzrosną, ale jej udział w przyszłym roku spadnie do 6,5 proc., natomiast udział wyszukiwarki Bing w rynku wyszukiwania ma utrzymać się na poziomie 6% pomimo wzrostu przychodów w przyszłym roku do 13,6 miliarda dolarów.

Retail Media najszybciej rozwijającym się kanałem reklamowym

Retail Media staną się jednym z najszybciej rozwijających się kanałów reklamowych. WARC prognozuje się, że wydatki wzrosną w tym roku o 10,2 proc., a w przyszłym - o 10,5 proc., do łącznej kwoty 141,7 miliardów dolarów, co stanowi 13,6 proc. wszystkich wydatków.

Amazon będzie dominował w tej przestrzeni, a jego przewidywany udział w całkowitych wydatkach na media detaliczne wyniesie 37,2 proc., co w przyszłym roku będzie stanowić równowartość 52,7 miliarda dolarów.
Z kolei Alibaba, chiński rywal Amazona, traci pozycję na rzecz Pindoudou – z 14,4 proc. udziałem w światowych wydatkach na retail media w przyszłym roku, kolejne miejsca zajmują JD.com z 9,9 proc. i Meitaun z 3,7 proc.

Prognozuje się, że media społecznościowe staną się najszybciej rozwijającym się medium, a wydatki na nie w przyszłym roku wzrosną do 227,2 miliarda dolarów, co będzie stanowić 21,8 proc. całkowitych wydatków reklamodawców.

Meta – właściciel Instagrama, Facebooka i WhatsApp – będzie kontrolować 64,4 proc. rynku mediów społecznościowych, a w przyszłym roku spodziewane przychody z reklam wyniosą 146,3 miliarda dolarów.

Za nim podąża właściciel TikToka, Bytedance, którego szacunkowe przychody z reklam wyniosą 39,9 miliarda dolarów w 2024 roku, co odpowiada udziałowi na poziomie 17,6 proc., czyli około 3,5 razy mniej niż Meta.  

Telewizja linearna ze spadkiem

Przewiduje się, że udział telewizji podłączonej (CTV) wzrośnie w tym roku do 11,4 proc. i 12,1 proc. w przyszłym roku, osiągając 33 miliardy dolarów. Według WARC właściciele mediów CTV w większości konkurują o istniejące budżety telewizyjne, zamiast zdobywać część wydatków z kanałów cyfrowych, takich jak media społecznościowe, lub uzyskiwać dostęp do nowych budżetów, takich jak retail media.

Zwiększone wydatki nie wystarczą, aby zrównoważyć spadek wydatków na telewizję linearną (-5,4 proc.) w tym roku, chociaż wydarzenia polityczne i sportowe spowodują wzrost wydatków na reklamę w niej o 3,5 proc. w 2024 roku. Telewizja linearna jest nadal trzecią co do wielkości na świecie medium reklamowe, z oczekiwanym udziałem na poziomie 15,6 proc., co odpowiada wydatkom reklamodawców na poziomie 163 miliardów dolarów w 2024 roku.  

Wydatki reklamowe na outdoor ma wzrosnąć o 7,3 proc., a w kinach - o 5,2 proc. i na reklamę audio – o 3,3 proc.Spodziewane są straty wśród wydawców prasowych na poziomie 1,9 proc., w tym spadek o 1,6 proc. w przypadku dzienników i 2,5 proc. w przypadku magazynów.

Dołącz do dyskusji: WARC: globalny rynek reklamowy wzrośnie w tym roku do 964 mld dolarów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl