SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Więcej reklam sklepów w radiu. Lidl, Tesco i Carrefour z większymi wydatkami, w dół Biedronka

Przez jedenaście miesięcy ub.r. sieci handlowe wydały na reklamę w tradycyjnych mediach jedną piątą więcej niż w 2014 roku. Zwiększyły swoją obecność w radiu, wydając w nim niemal tyle samo co w telewizji. Największy wzrost wydatków dotyczy Carrefoura i Kauflanda, zaś Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki) jako jedyny z czołówki zredukował budżety reklamowe.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W okresie od stycznia do listopada 2015 roku tradycyjne media zarobiły cennikowo na reklamie sieci handlowych 1,27 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto bez rabatów, obejmujące wszystkie media poza internetem). Było to 21,1 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2014 roku.

W omawianym okresie sieci handlowe zwiększyły nakłady jedynie na reklamę radiową - kosztem pozostałych mediów, w których swoją obecność zredukowały.

Wydatki reklamowe w telewizji spadły w skali roku o 0,1 proc., do 592,3 mln zł, w magazynach - o 7,5 proc., do 55,3 mln zł. Marketerzy z branży handlowej na outdoor przeznaczyli 5,8 proc. mniej (49,6 mln zł), a na reklamę w dziennikach - 19 proc. mniej (26,4 mln zł). Reklamy indoorowe warte były zaś 1,6 mln zł, o 15 proc. mniej niż przed rokiem.

Budżety z tych mediów trafiły do radia, które na reklamach sieci handlowych zarobiło przez jedenaście miesięcy ub.r. niewiele mniej niż telewizja, bo blisko 547 mln zł. Było to 86,4 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych na poszczególne media (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-XI 2014

I-XI 2015

zmiana proc.

Telewizja

592 781 152 zł

592 272 315 zł

-0,1

Radio

293 471 935 zł

546 986 227 zł

86,4

Gazety

32 643 000 zł

26 439 162 zł

-19

Magazyny

59 813 761 zł

55 342 880 zł

-7,5

Outdoor

52 683 272 zł

49 603 939 zł

-5,8

Kina

17 543 582 zł

-

-

Indoor

1 934 540 zł

1 643 700 zł

-15

Razem

1 050 871 242 zł

1 272 288 223 zł

21,1


Największym reklamodawcą mediów pozainternetowych wśród sieci handlowych pozostaje Lidl Polska z wydatkami w wysokości 485,4 mln zł - większymi w skali roku o 17,6 proc. Przypomnijmy, że od jesieni ub.r. Lidl prowadzi kampanię „Dorota, Karol i Goście” w oparciu o nową strategię komunikacji - cotygodniowego talk-show prowadzonego przez Dorotę Wellman i Karola Okrasę. Tuż przed sylwestrem w reklamach z nimi wystąpił Krzysztof Ibisz.

Jednak największą dynamikę nakładów reklamowych w omawianym okresie zanotował Carrefour Polska, który zwiększył je o blisko 200 proc. w skali roku. Przez jedenaście miesięcy 2015 roku firma wydała 119,8 mln zł wobec 40 mln zł w podobnym okresie 2014 roku. W prowadzonej od początku grudnia ub.r. Carrefour promował się albumem i kartami z „Gwiezdnych wojen”.

Znacząco wzrosły też wydatki reklamowe firmy Kaufland Polska  z 53,2 do 91,5 mln zł (więcej o 71,8 proc.). Z kolei na reklamach Tesco Polska media zarobiły 144,2 mln zł - 53,5 proc. więcej w skali roku. Od grudnia ub.r. Tesco prowadzi działania promocyjne już bez Roberta Makłowicza, a w nowych reklamach stawia na relacje i więzi rodzinne.

Jedyna sieć handlowa, która w omawianym okresie zredukowała inwestycje reklamowe w tradycyjnych mediach, to Jeronimo Martins Polska, właściciel dyskontów Biedronka. Reklamy tej marki w okresie od stycznia do listopada 2015 roku kosztowały 189,6 mln zł, czyli 30,5 proc. mniej niż rok wcześniej. W bożonarodzeniowych reklamach Biedronka ograniczyła działania skupione na promowaniu ofert cenowych, pokazując w nich jako głównego bohatera małego chłopca.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych

(dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-XI 2014

I-XI 2015

zmiana proc.

LIDL POLSKA

412 829 806 zł

485 403 601 zł

17,6

JERONIMO MARTINS POLSKA

272 867 299 zł

189 554 873 zł

-30,5

TESCO POLSKA

93 930 943 zł

144 225 330 zł

53.5

CARREFOUR POLSKA

39 980 000 zł

119 766 861 zł

199.6

KAUFLAND POLSKA

53 284 863 zł

91 541 087 zł

71.8

razem

1 050 871 242 zł

1 272 288 223 zł

21,1

Dołącz do dyskusji: Więcej reklam sklepów w radiu. Lidl, Tesco i Carrefour z większymi wydatkami, w dół Biedronka

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dob
dane cennikowe to dane brutto a nie netto
odpowiedź
User
beata
oto opis do danych przesyłanych przez Kantar Media: " * - opracowano na podstawie danych cennikowych netto bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów", zachęcam wobec tego do kontaktu u źródła

odpowiedź