Coraz większe telewizory będziemy wymieniać coraz częściej

W maju po raz pierwszy średni rozmiar kupowanych telewizorów przekroczył 50 cali. David Hsieh z firmy Omdia, która analizuje m.in. sprzedaż tych urządzeń prognozuje, że ten trend już się nie odwróci. Jego zdaniem nie będziemy wymieniać telewizorów co 6-7 lat, jak obecnie, tylko co 4-5, aby cieszyć się walorami dużych ekranów.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Coraz większe telewizory będziemy wymieniać coraz częściej
Telewizor OLED firmy LG (fot. LG)

Autorzy raportu Omdii dotyczącego telewizorów zauważają, że 2022 rok był katastrofalny dla branży. Kiedy ceny spadły, producenci postawili na promocję urządzeń 55, 65, 75 i 85 calowych.

Od IV kwartału ub.r. popyt na te urządzenia systematycznie rośnie. Średni rozmiar zamawianych telewizorów LCD w sierpniu 2022 roku wynosił 46,8 cali. W grudniu było to już 49 cali, w marcu br. 49,5 cali, a w maju wyniósł 50,2 cali.

Wymiana sprzętów co 4-5 lat?

Wpływ na taki stan rzeczy ma rosnąca liczba treści i kanałów telewizyjnych w jakości 4K, a wkrótce pewnie 8K. Konsumenci są też coraz bardziej świadomi i kupują urządzenia, które gwarantują większą częstotliwość odświeżania ekranu, która jest przydatna m.in. przy transmisjach sportowych, filmach akcji czy grach komputerowych.

grafika

- Omdia przewidziała, że cykl wymiany telewizora będzie się skracał z 6-7 lat do 4-5 lat. Konsumenci są coraz bardziej przekonani, że powinni wybierać większe telewizory. To nieodwracalny trend, bo odbiorcy końcowi nie wrócą do mniejszych rozmiarów - ocenił David Hsieh, starszy dyrektor w dziale badawczym firmy Omdia.

55-calowe telewizory najpopularniejsze w Polsce

Z danych GfK Polonia wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 

55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).

GfK kilka miesięcy temu oceniła, że taka struktura ma związek ze zmianą standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Część osób, która wystąpiła o dofinansowanie, mogła obawiać się, że będzie trzeba je zwrócić, jeśli wybierze się droższy sprzęt. W innych latach dominowali klienci, którzy nie zostali zmuszeni do wymiany telewizora przez kanały, które zmieniły standard i przestały działać (np. TVN, Polsat, TV Puls czy TV Trwam), tylko chcieli zainwestować w lepszy sprzęt. Do końca roku standard musi zmienić jeszcze MUX-3 z głównymi kanałami Telewizji Polskiej. Wówczas może wrócić dofinansowanie na telewizory.

Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym liderem na rynku telewizorów. W 2022 roku Samsung sprzedał 9,65 mln telewizorów QLED i Neo QLED. Firma zdominowała także w 2022 roku segment większych telewizorów, odnotowując udział w rynku wynoszący 36,1 proc. dla urządzeń o przekątnej ekranu powyżej 75 cali i 42,9 proc. dla telewizorów ponad 80-calowych. Jeżeli chodzi o telewizory klasy premium kosztujące powyżej 2,5 tys. dol., Samsung jest  liderem (pod względem wartości przychodów) z udziałem w rynku wynoszącym 48,6 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

"Cyfrowe przebudzenie" w Kościołach. AI pisze kazania i symuluje rozmowę z Bogiem

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Nadchodzą zmiany w pisowni języka polskiego. To głębsza reforma niż w innych krajach

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Z wizytą w redakcjach. Tam byliśmy w 2025 roku

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Co oglądali Polacy
w 2025 roku? Przegląd trendów z serwisu Filmweb

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Rośnie oglądalność telewizji z opóźnieniem. Jak przewinąć kanały?

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana

Marki zwiększyły aktywność na TikToku. Znacząca zmiana