SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska zyskuje w turystyce, bez poprawy w e-reklamie

Przychody holdingu Wirtualna Polska z platform turystycznych i subskrypcyjnych rosną dużo mocniej niż z reklam, a rentowność jest pod presją inflacji. - Na rynku reklamowym nadal utrzymuje się spowolnienie. Nie widzimy istotnej poprawy - mówi prezes firmy Jacek Świderski.

W drugim kwartale br. wpływy sprzedażowe holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się rok do roku o 35 proc. do 359,56 mln zł. Skorygowany zysk EBITDA wzrósł z 93 do 100,18 mln zł, natomiast zysk operacyjny spadł z 64,54 do 58,63 mln zł, a zysk netto - z 47,58 do 33,59 mln zł, na co wpłynął duży wzrost kosztów amortyzacji i obsługi zadłużenia.

W ujęciu pro forma, czyli bez uwzględnienia przejęć zrealizowanych od połowy ub.r., przychody Wirtualnej Polski w drugim kwartale br. zwiększyły się rok do roku o 13 proc., a skorygowany zysk EBITDA był na podobnym poziomie jak przed rokiem.

- Odczuwamy we wszystkich naszych działalnościach - nie tylko mediowej, ale również e-commerce’owych - dużą presję kosztową wynikającą ze wzrostu cen nośników energii, presji wynagrodzeniowej. To przekłada się na to, że EBITDA nie rośnie tak szybko jak przychody - tłumaczył na wtorkowej konferencji Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W zeszłym półroczu koszty usług obcych poszły w górę ze 130,22 do 239,58 mln zł, wydatki pracownicze - ze 134,94 do 180,49 mln zł, na amortyzację - z 47,29 do 78,24 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 3,62 do 8,7 mln zł.

Firma podkreśla, że ma już ponad 3 tys. pracowników, a w porównaniu do ub.r. zatrudnienie zwiększyło się o 800 osób, z czego ok. 700 przybyło w związku z przejęciami.

Inwestycje reklamowe na lepszą koniunkturę

Segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualnej Polski zanotował w zeszłym kwartale wzrost przychodów o 22 proc. do 175,31 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA nieznacznie zmalał - z 68,23 do 67,96 mln zł. W sporym stopniu to wynik przejęć z drugiej połowy ub.r., kiedy WP za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite, za 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł) przejęła Mediapop (to wydawca m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl) oraz dalszy pakiet akcji Audioteki.

- Ponad 6 pkt proc. spadku procentowej marży EBITDA wynika ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu i uwzględnienia wyników Grupy Audioteka po akwizycji. Sprzedaż subskrypcyjna audiobooków charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - zaznaczyła firma w sprawozdaniu. Audioteka i pozostałe platformy subskrypcyjne zwiększyły przychody dużo mocniej niż o 22 proc., gorsza natomiast była dynamika wpływów reklamowych.

- Czerwiec był nieco lepszy wśród trzech miesięcy minionego kwartału - opisał Jacek Świderski. - Na rynku reklamowym nadal utrzymuje się spowolnienie. Nie widzimy istotnej poprawy - zaznaczył.

Takim czynnikiem w najbliższych miesiącach nie będzie dla Wirtualnej Polski kampania przed wyborami parlamentarnymi. - To nigdy nie był dla nas zauważalny biznes. Oczywiście bardzo byśmy się cieszyli, gdyby w tym roku był, ale nic na to nie wskazuje - stwierdził prezes WP.

Firma pracuje nad dalszym rozwojem autorskich narzędzi reklamowych. Liczba klientów WP ads przekroczyła właśnie tysiąc, a w przypadku WPartner firma skupia się na przekierowaniu większej części popytu do wydawców zewnętrznych. Z kolei narzędzie WP salesbooster u 40 korzystających z niego klientów w lipcu odpowiadało już za 1,19 proc. ich łącznej sprzedaży brutto, wobec 0,23 proc. we wrześniu ub.r. - Chcemy dalej zwiększać sprzedaż na tej bazie klientów. Chcemy też rozszerzać grupę klientów WP salesboostera, dodawanie kolejnych z innych branż będzie na pewno miało pozytywny wpływ na dynamiki przychodów - zapowiedział Świderski.

- Skupiamy się na pracy u podstaw, nad naszymi produktami, nad efektywnością reklamową. Tak żebyśmy byli naturalnym beneficjentem, kiedy poprawi się koniunktura gospodarcza. Staramy się nie zmarnować kryzysu, który obecnie ma miejsce w polskiej i światowej gospodarce, wykorzystać ten okres spowolnienia na inwestycje w celu poprawy pozycji konkurencyjnej naszych spółek. Wierzymy gorąco, że sytuacja będzie się poprawiać - podkreślił.

Żniwa w turystyce

Sytuacja jest już bardzo dobra w segmencie turystycznym Wirtualnej Polski, który mocno powiększyła przejęta w listopadzie ub.r. za ok. 83 mln euro Grupa Szallas, właściciel platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. W zeszłym kwartale pion osiągnał wzrost przychodów o 74,5 proc. do 122,44 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 16,57 do 23,86 mln zł. D

Na Wakacje.pl liczba wycieczek wykupionych w drugim kwartale br. wzrosła rok do roku o 18 proc. Również o 18 proc. zwiększyła się liczba noclegów i wycieczek kupionych na platformach Grupy Szallas. Jej przychody w zeszłym kwartale wzrosły o 16 proc., z czego o 117 proc. w Rumunii, o 12 proc. w Czechach, a o 5 proc. na Węgrzech.

- A przecież żniwa przed nami, bo to w trzecim kwartale turystyka pokazuje w pełni swoje możliwości - podkreślił Jacek Świderski.

Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego w pierwszej połowie br. sprzedano 35 proc. wycieczek zagranicznych więcej niż rok wcześniej, a w samym drugim kwartale sprzedaż była o 34 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przedpandemicznego 2019 roku. Wirtualna Polska podkreśliła w sprawozdaniu, że „obserwuje wciąż relatywnie wysokie zainteresowanie konsumentów turystyką zagraniczną” oraz „nie spodziewa się, żeby sygnalizowane wcześniej ryzyko wyczerpania podaży ofert biur podróży miało istotne znaczenie dla wyników wysokiego sezonu Wakacje.pl”. Dodała, że przedsprzedaż oferty 2023/2024, w formule first minute, zaczęła się dobrze.

Drożsi nabywcy aut, mniej nowych domów

W pionie finansów osobistych Wirtualnej Polski, obejmującym platformy Totalmoney i Superauto, kwartalne przychody poszły w górę o 32,7 proc. do 56,15 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA zmniejszył się z 8,48 do 8,07 mln zł. WP uzasadnia, że spadek zyskowności wynika ze „wzrostu kosztów pozyskania użytkowników, zwłaszcza w obszarze finansowania samochodów, a także presji na koszty wynagrodzeń”.

Z kolei w pozostałym obszarze działalności Wirtualnej Polski wpływy zmalały o 28,7 proc. do 9,07 mln zł, a skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 276 tys. zł straty do 291 tys. zł zysku. To przede wszystkim skutek spadku o ponad połowę liczby wydawanych pozwoleń na budowę domów, odzwierciedlającego się w wynikach platformy Extradom, oraz podatku od sprzedaży zielonej energii (pod koniec ub.r. WP za 8,1 mln zł kupiła swoją drugą farmę fotowoltaiczną) https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/farma-fotowoltaiczna-1-8-mw-kupila-wirtualna-polska-za-ile-gdzie

- Jesteśmy spokojni o całościowy wynik trzeciego kwartału, bo turystyka rozwija się nadal bardzo dobrze - podkreślił Jacek Świderski.

W całym pierwszym półroczu przychody Wirtualnej Polski zwiększyły się o 39,7 proc. do 670,02 mln zł. W pionie turystycznym poszły w górę o 103,7 proc. do 214,91 mln zł, dużo mocniej niż w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym (o 23 proc. do 338,49 mln zł), finansów konsumenckich (o 41,4 proc. do 105,24 mln zł).

Skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 6,5 proc. do 176,18 mln zł, natomiast zysk na poziomie operacyjnym zmalał ze 110,04 do 97,26 mln zł, a na poziomie netto - z 92,68 do 49,89 mln zł.

Dług netto Wirtualnej Polski na koniec czerwca br. sięgał 416,7 mln zł, wobec jedynie 46,9 mln zł rok wcześniej (według MSSF 16). Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA pro forma z minionych 12 miesięcy na koniec czerwca br. wyniósł 1,0x. Po uwzględnieniu wypłaty dywidendy oraz dokupu akcji Audioteki już w lipcu ten wskaźnik miałby wartość 1,3x.

Pozostałe walory Audioteki zostały przejęte przez Wirtualną Polskę, po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, pod koniec lipca za 74,66 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zyskuje w turystyce, bez poprawy w e-reklamie

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ponury żniwiarz
Hej, napiszcie artykuł o powrocie do pracy w biurze w WP i stylu wdrożenia tej zmiany. My, pracownicy, chętnie opowiemy
28 6
odpowiedź
User
Kolarz
Jak żniwuje w turystyce, serwis turystyka powinien być jej wizytówką. Serwisem z dobrymi, jakościowymi treściami, a nie takim, gdzie jest zatrzęsienie błędów, nawet ortograficznych
15 5
odpowiedź
User
Zatima
Kocham Jacka
8 9
odpowiedź