SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wszędzie podobnie

Różnice cenowe dla identycznych produktów w krajach Europy Zachodniej nadal są znaczące, jednak w długim okresie zmniejszają się.

Obecnie różnica między najwyższą i najniższą ceną tego samego produktu w Wielkiej Brytanii wynosi średnio 15%, podczas gdy jeszcze trzy lata temu było to 37%.

Podczas gdy krytycy Euro kontynuują debatę o negatywnym efekcie wprowadzenia wspólnej waluty, najnowsze badanie ACNielsen potwierdza, że dla koszyka popularnych marek, zmniejszają się różnice cenowe w badanych krajach Europy Zachodniej.

Frank Martell, Dyrektor Zarządzający ACNielsen na Europę, powiedział, że w roku 2002, różnica cenowa między najdroższym i najtańszym krajem wynosiła 71%. Obecnie, dla identycznych produktów międzynarodowych marek ACNielsen widzi znaczne zmniejszenie się tych różnic Martell dodał, że pośród dużych rynków Europy Zachodniej, stagnacja popytu konsumenckiego połączona ze zjawiskiem nasilającej się konkurencji między detalistami wpływa na spadek cen.

Według Martell`a istnieją oczywiście inne aspekty, które decydują o poziomie cen w poszczególnych krajach, takie jak na przykład podatki, położenie geograficzne, czy koszty transportu i koszty nieruchomości – jednak trend w przeciągu ostatnich lat wyraźnie wskazuje na ujednolicanie się cen pomiędzy krajami.

ACNielsen Euro Price Barometer jest pierwszym tego rodzaju badaniem cenowym, które pozwala analizować różnice cen dla identycznych produktów w krajach Europy Zachodniej i jednocześnie różnice cen pomiędzy tymi krajami. Badanie obejmuje 160 produktów międzynarodowych marek sprzedawanych w 15-tu krajach Europy - Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Holandii, Portugalii, Hiszpanii, Danii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwecji i Szwajcarii. W badaniu wykorzystano dane z ponad 25 tysięcy sklepów detalicznych (supermarketów i hipermarketów).

Wyniki pokazują, iż najdroższym krajem Europy Zachodniej dla koszyka markowych dóbr szybkorotujących jest Norwegia, zaraz za nią uplasował się kolejny kraj skandynawski - Dania (najdroższy kraj według wyników badania z roku 2003). Niemcy po raz kolejny okazują się krajem, gdzie ceny markowych produktów koszyka dóbr szybkorotujących pozostają na najniższym w Europie Zachodniej poziomie.

Najnowsze badanie wykazało najwyższy stopień zróżnicowania cen w obrębie kraju w Szwecji, gdzie różnica dla identycznych produktów wynosi średnio aż 44%, jednak jest to mniej niż w poprzedniej odsłonie badania z roku 2003.

Z drugiej strony, konsumenci w Wielkiej Brytanii i Francji cieszą się z najbardziej jednolitych cen produktów markowych pomiędzy sklepami – w Wielkiej Brytanii średnio różnica między najniższą i najwyższą ceną detaliczną identycznego produktu wynosi 15%, we Francji 12%. W Wielkiej Brytanii na taki obraz rynku wpływają zarówno konsolidacja handlu, zwiększenie liczby promocji i wojny cenowe między sieciami detalicznymi – właśnie te czynniki pozwoliły zmniejszyć różnice cenowe z 37% do 15% na przestrzeni ostatnich lat. We Francji, ceny detaliczne są najbardziej jednolite w Europie Zachodniej za sprawą dużej i zwiększającej się konkurencji na rynku sieci detalicznych.

Dołącz do dyskusji: Wszędzie podobnie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl