SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.

W ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 483,45 mln zł, o 14 proc. mniej niż rok wcześniej. Jeszcze bardziej, bo o 25,6 proc., zmalała wartość reklamy tranzytowej.

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wydatki na reklamę outdoorową wyniosły w ub.r. dokładnie 483 451 469 zł. To 78,3 mln zł mniej niż w 2012 roku, co daje spadek o 13,94 proc. Przy czym w samym drugim półroczu spadek był niższy - w trzecim kwartale wyniósł 7,4 proc., a w czwartym 12,1 proc.

Reklama outdoorowa traci nieprzerwanie od pięciu lat, ale w latach 2009-2011 spadki były zdecydowanie mniejsze niż później. W efekcie od 2009 do 2013 roku wartość tego rynku zmalała o jedną piątą - z 607,1 do 483,4 mln zł.

Zdaniem Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ubiegłoroczne spadki wynikają z dwóch głównych przyczyn. - Po pierwsze z polityki zakupowej domów mediowych, która spowodowała niekorzystny dla branży spadek średnich cen sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach. Po drugie z ograniczenia wydatków na reklamę OOH w takich sektorach, jak telekomunikacja oraz żywność - wylicza Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Przykładowo branża telekomunikacyjna jeszcze w 2009 roku przeznaczyła na reklamę zewnętrzną 94,7 mln zł, a w ub.r. już tylko 57,9 mln zł (to 39 proc. w dół). Wydający najwięcej na outdoor sektor sprzedaży zanotował w tym ujęciu spadek z 122,8 do 109,4 mln zł (11 proc. w dół), sektor żywności - z 76,9 do 58,4 mln zł (24 proc. w dół), branża rozrywki i kultury - z 91,2 do 61,8 mln zł (32 proc. w dół), a sektor motoryzacji i transportu - z 36,8 do 33,9 mln zł (8 proc. w dół).

Czy w br. nastąpią kolejne spadki? - Wnioskujemy, analizując sytuację rynkową w przedmiotowych sektorach, że nie. Ale także nie prognozujemy znaczącego zwiększenia środków w tychże sektorach na reklamę out of home, przynajmniej w dwóch kolejnych latach - komentuje Lech Kaczoń.

Z kolei pytani przez Wirtualnemedia.pl analitycy z czołowych domów mediowych prognozują, że w 2014 roku wydatki na reklamę zewnętrzną zmaleją w br. od 0,9 do 5 proc. (zobacz szczegóły).

Na kolejnej podstronie analiza wydatków na reklamę tranzytową

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r.

kategoria

sprzedaż w zł

I kw.

II kw.

III kw.

IV kw.

Sieci handlowe/hipermarkety/galerie

21 608 528

23 121 953

22 965 039

26 888 289

Pozostałe z sektora Sprzedaż

1 964 608

3 217 065

3 116 094

6 492 906

Piwo

2 465 708

7 315 211

4 373 276

558 138

Napoje

851 388

9 076 823

3 052 998

2 944 790

Pozostałe z sektora Żywność

3 699 120

8 908 248

6 213 488

8 958 453

Filmy kinowe

5 179 856

4 607 100

4 292 235

3 582 413

Stacje TV

2 385 112

1 750 679

1 761 741

1 585 947

Stacje radiowe

65 357

396 977

265 650

367 751

Magazyny

231 375

61 318

92 504

130 821

Gazety codzienne

109 476

78 296

17 138

23 205

Edukacja

633 828

1 428 151

2 462 666

835 728

Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura

4 486 762

7 780 936

9 702 530

7 488 216

Internet

484 947

158 341

2 246 384

1 835 512

Systemy telefonii komórkowej

14 279 743

14 931 614

10 691 504

11 929 500

Telefonia stacjonarna

8 777

12 868

32 619

71 115

Pozostałe z sektora Telekomunikacja

190 600

489 243

235 856

333 381

Środki osobistej pielęgnacji ciała

2 474 081

6 755 242

3 951 859

4 243 577

Produkty zdrowotne/leki

1 718 671

1 485 440

490 377

2 487 442

Samochody

2 380 406

5 895 768

4 971 931

4 891 053

Oleje/Paliwa

499 926

1 246 731

576 025

852 343

Stacje benzynowe

454 215

1 831 321

815 994

410 845

Transport

2 375 216

1 184 632

1 119 793

1 851 703

Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport

366 613

674 131

872 343

628 392

Banki

6 122 405

3 688 079

4 312 435

5 486 979

Ubezpieczenia

967 725

1 781 463

592 063

486 742

Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing

1 310 386

2 293 030

1 776 172

1 728 445

Proszki do prania

746 717

564 842

773 971

569 957

Pozostałe z sektora Domowe środki czystości

1 230 568

243 116

312 722

757 270

Akcje społeczne non-profit

4 397 913

897 373

3 667 906

2 049 798

Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja

70 499

413 276

200 245

218 240

AGD/RTV

1 045 937

770 601

894 598

3 553 840

Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura

753 950

1 996 213

1 684 965

2 031 877

Biura podróży

1 081 331

2 588 642

385 763

1 867 075

Usługi medyczne

258 923

339 290

340 778

476 793

Pozostałe z sektora Usługi

3 296 610

4 410 534

5 811 735

8 360 170

Budownictwo

3 043 281

3 374 053

2 619 541

3 563 933

Produkty dla dzieci

278 468

365 205

432 720

733 554

Odzież/obuwie

3 054 370

3 419 118

2 341 297

5 169 632

Produkty dla zwierząt

0

500 643

93 543

165 605

Przemysł

187 876

395 375

1 014 685

330 276

Rolnictwo/ogrodnictwo

59 840

1 498 728

58 740

16 323

Kampanie polityczne

5 850

33 091

26 014

174 221

Nieokreślony sektor

3 795 112

4 141 296

4 357 500

3 557 657

ŁĄCZNIE

100 622 075

136 122 053

116 017 435

130 689 907

Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kris
bo reklama na nośnikach outdoorowych to wiocha.
odpowiedź