600 mln zł więcej na e-reklamy w 2022 roku. Wideo z 17 proc. wzrostu

W ub.r. wydatki reklamowe w polskim internecie zwiększyły się o 9,9 proc. do 6,853 mld zł. Nakłady na reklamy wideo wzrosły dużo mocniej niż nadal dominujące na rynku formaty displayowe i marketing w wyszukiwarkach.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według realizowanego przez IAB Polska badania AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się rok do roku z 6,237 do 6,853 mld zł. W badaniu uwzględniane są wszystkie wydatki marketingowe w sieci (także na ogłoszenia i prowizje agencji), zarówno gotówkowe, jak i barterowe.

Znacznie słabiej niż cały rynek urosły inwestycje w reklamy display (o 2 proc.) i marketing w wyszukiwarkach (o 6,8 proc.). W konsekwencji udział pierwszej kategorii zmalał z 32,6 do 30,2 proc., a drugiej - z 31,8 do 30,9 proc.

Za to wydatki na ogłoszenia zwiększyły się o 25,8 proc., a ich udział z 17 do 19,4 proc., a reklamy wideo zanotowały wzrost nakładów o 17,5 proc. i udziału z 14 do 15 proc.

Do serwisów i aplikacji mobilnych trafiło 32,4 proc. łącznych inwestycji, a na platformy społecznościowe - 16,4 proc. Pierwsza kategoria urosła o 9 proc., druga o 4 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamy-telewizyjnej-i-kwartal-2023-lider-polsat-aflofarm,7169663875061889a ##

IAB Polska zwraca uwagę, że rynek e-reklamy wrócił do dynamiki sprzed covidu: w 2018 roku zwiększył się o 13 proc., a rok później o 11 proc. W 2020 roku lockdowny przełożyły się na spadek dynamiki do 5 proc., a w 2021 roku wyniosła ona aż 20 proc.

- Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Jedna piąta całkowitych wydatków pochodziła z sektora handlowego, 10 proc. - z branży komputerów i sprzętu audio-wideo, a 9 proc. - z telekomunikacyjnej. Kilka kolejnych kategorii miało po 5-7 proc. udziałów.

Rok do roku najmocniej nakłady zwiększyły sektory turystyki i gastronomii, a także farmaceutyczny.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa