600 mln zł więcej na e-reklamy w 2022 roku. Wideo z 17 proc. wzrostu

W ub.r. wydatki reklamowe w polskim internecie zwiększyły się o 9,9 proc. do 6,853 mld zł. Nakłady na reklamy wideo wzrosły dużo mocniej niż nadal dominujące na rynku formaty displayowe i marketing w wyszukiwarkach.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według realizowanego przez IAB Polska badania AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się rok do roku z 6,237 do 6,853 mld zł. W badaniu uwzględniane są wszystkie wydatki marketingowe w sieci (także na ogłoszenia i prowizje agencji), zarówno gotówkowe, jak i barterowe.

Znacznie słabiej niż cały rynek urosły inwestycje w reklamy display (o 2 proc.) i marketing w wyszukiwarkach (o 6,8 proc.). W konsekwencji udział pierwszej kategorii zmalał z 32,6 do 30,2 proc., a drugiej - z 31,8 do 30,9 proc.

Za to wydatki na ogłoszenia zwiększyły się o 25,8 proc., a ich udział z 17 do 19,4 proc., a reklamy wideo zanotowały wzrost nakładów o 17,5 proc. i udziału z 14 do 15 proc.

Do serwisów i aplikacji mobilnych trafiło 32,4 proc. łącznych inwestycji, a na platformy społecznościowe - 16,4 proc. Pierwsza kategoria urosła o 9 proc., druga o 4 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamy-telewizyjnej-i-kwartal-2023-lider-polsat-aflofarm,7169663875061889a ##

IAB Polska zwraca uwagę, że rynek e-reklamy wrócił do dynamiki sprzed covidu: w 2018 roku zwiększył się o 13 proc., a rok później o 11 proc. W 2020 roku lockdowny przełożyły się na spadek dynamiki do 5 proc., a w 2021 roku wyniosła ona aż 20 proc.

- Utrzymanie dynamiki wzrostu rynku na dwucyfrowym poziomie na pewno cieszy, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że rok 2022 stał pod znakiem wojny w Ukrainie, a tym samym cechował się dużym poziomem ryzyka i niepewności. Analizując dane wydatków na reklamę online, wyraźnie widać, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

Jedna piąta całkowitych wydatków pochodziła z sektora handlowego, 10 proc. - z branży komputerów i sprzętu audio-wideo, a 9 proc. - z telekomunikacyjnej. Kilka kolejnych kategorii miało po 5-7 proc. udziałów.

Rok do roku najmocniej nakłady zwiększyły sektory turystyki i gastronomii, a także farmaceutyczny.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych