SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydłużanie płatności jest nielegalne. SAR przekazuje agencjom ekspertyzę prawną

Organizacje z branży marketingowej, na czele z SAR, uzyskały ekspertyzę prawną stwierdzającą, że wydłużanie płatności powyżej 60 dni łamie trzy ustawy obowiązujące w Polsce. Organizacje chcą, żeby firmy reklamowe wykorzystywały to w rozmowach z klientami.

Article

Według ekspertyzy przygotowanej przez kancelarię LSW wydłużanie terminów płatności w branży komunikacji marketingowej powyżej 60 dni jest sprzeczne ze społeczno-gospodarczym celem umowy i zasadami współżycia społecznego. Istnieją co prawda wyjątki od tej reguły, ale nie mają one zastosowania wobec usług marketingowych.

Zgodzie z przepisami ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, najsprawiedliwszym i najbardziej pożądanym jest 30-dniowy termin płatności, a maksymalny wynosi 60 dni. Przy czym już po 30 dniach od wystawienia faktury kontrahent ma prawo do naliczania odsetek ustawowych (w celu niwelacji kosztu pieniądza), a po upływie 60 dni możne naliczać odsetki podatkowe.

Kancelaria LSW podkreśliła, że wymuszanie zgody na płatności po okresie przekraczającym 60 dni to nadużycie pozycji dominującej (zgodnie z zapisami ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów), a także pogwałcenie zapisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

- Posiadamy oficjalne pismo potwierdzające i rozbudowujące naszą wcześniejszą argumentację. Jest to również doskonałe narzędzie dla naszych członków, którzy coraz częściej są zmuszani do pertraktowania terminów płatności za wykonaną pracę z potencjalnymi lub obecnymi klientami - komentuje Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

O sprawie terminów płatności w branży marketingowej zrobiło się głośno w listopadzie ub.r., kiedy Unilever poinformował swoich kontrahentów, że będzie regulował zobowiązania wobec nich nie jak dotychczas w ciągu 60 dni, ale w ciągu 90 (więcej na ten temat). Z kolei pod koniec ub.r. Polpharma nie tylko wydłużyła terminy płatności do 120 dni, lecz także uzależniła od zgody na ten warunek udział podwykonawców w swoich kolejnych przetargach (zobacz szczegóły).

Organizacje branżowe (SAR, Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB, Związek Firm Public Relations oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) wyraziły wobec tego zdecydowany sprzeciw. Zagroziły też, że wejdą na drogę sądową, jeśli reklamodawcy nie będą chcieli rozmawiać w sprawie skrócenia terminu płatności.

- Na opinii prawnej przygotowanej przez LSW będziemy się opierać w sytuacji, kiedy zostaniemy zmuszeni do wejścia na drogę sądową w celu wyjaśnienia problemu terminów płatności z daną firmą, która jednoznacznie nie będzie chciała rozwiązać tej kwestii w sposób polubowny - zapowiada Paweł Tyszkiewicz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydłużanie płatności jest nielegalne. SAR przekazuje agencjom ekspertyzę prawną

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
M.
Spróbójmy stworzyć symulację takiej rozmowy:

Agencja:
Dzień dobry, po naszej stronie są sądy, prawo, SAR i zdrowy rozsądek, więc rozumiem, że powracamy do 30-dniowego terminu płatności.
Klient:
Trudno nam odpowiedzieć na to pytanie, nie wiadomo czy państwo będą zwycięzcami przetargu, który ogłaszamy jutro.

To tyle w kwestii dawania argumentów agencjom.
10 8
odpowiedź
User
M.
Mimo wszystko jednak spróbujmy.
10 9
odpowiedź
User
angola
Musieliby wydłużone terminy płatności oprotestować wszyscy.
To proste. I, obawiam się, niemożliwe.
Zawsze znajdzie się ktoś, kto 90 czy nawet 120 (!) dni zaakceptuje.
8 8
odpowiedź