SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

ZPR Media z reklam w prasie i internecie zarobił więcej niż ze sprzedaży „Super Expressu” i magazynów

W ub.r. spółka ZPR Media zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży prasy i książek o 4,4 proc. do 63,03 mln zł oraz wzrost przychodów z reklam prasowych i internetowych o 3,5 proc. do 67,34 mln zł. Ogółem miała 248,22 mln zł przychodów sprzedażowych, a dzięki 49 mln zł ze sprzedaży udziałów w spółkach telewizyjnych osiągnęła 34,28 mln zł zysku netto (wobec 22,69 mln zł straty rok wcześniej).

Article

Przychody sprzedażowe ZPR Media w ub.r. wyniosły 248,22 mln zł, po wzroście o 0,9 proc. w skali roku. Wpływy ze sprzedaży produktów zmalały w skali roku z 65,92 do 63,03 mln zł, a ze sprzedaży usług wzrosły ze 179,94 do 185,47 mln zł.

Jednocześnie firma zanotowała spadek kosztów operacyjnych z 267,47 do 256,45 mln zł, czyli o 4,1 proc. Najmocniej zmalały wydatki na usługi obce (ze 156,21 do 147,13 mln zł) oraz na zużycie materiałów i energii (z 32,1 do 28,74 mln zł). Natomiast nakłady na wynagrodzenia minimalnie wzrosły (z 57,25 do 57,59 mln zł).

W efekcie strata firmy ze sprzedaży zmniejszyła się 21,52 do 8,23 mln zł. Natomiast z całej działalności operacyjnej spółka miała 39,24 mln zł zysku, wobec 22,49 mln zł straty rok wcześniej.

Skąd tak duży wzrost wyniku operacyjnego? ZPR Media zarobiła 49 mln zł z tytułu „rozchodu niefinansowych aktywów trwałych”. Chodzi przede wszystkim o udziały, które firma miała w spółkach nadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV, Vox Music TV, Fokus TV i Nowa TV. Stacje pod koniec ub.r. kupiła Telewizja Polsat (w przypadku nadawcy Fokus TV i Nowa TV przejęła początkowo 15 proc. udziałów), płacąc różnym podmiotom z Grupy ZPR Media ok. 103 mln zł.

Ponadto ZPR Media nie zajmuje się już wydawaniem magazynów „Murator”, „Architektura-murator”, „Moje Mieszkanie”, „M jak mieszkanie”, „Dobre Wnętrze”, „Zdrowie”, „M jak mama” i „Podróże”. Tytuły od numerów ze stycznia br. przejął inny podmiot z tej samej grupy kapitałowej - Time. - Spółka sprzedała projekty wydawnicze (periodyki), a także część stron internetowych i projektów im towarzyszących. Uzyskane środki z transakcji sprzedaży pozwoliły na oddłużenie spółki - opisano to w sprawozdaniu zarządu ZPR Media.

W konsekwencji tych zmian mocno zmalała liczba pracowników firmy - z 647 na koniec 2016 roku do 316 osób na koniec ub.r.

Zysk netto formy w ub.r. wyniósł 34,28 mln zł, wobec 22,69 mln zł straty rok wcześniej. W całości przeznaczono go na pokrycie straty z poprzednich lat.

Akcjonariuszami ZPR Media są spółki ZPR Express (58,82 proc. akcji), ZPR (26,78 proc.) i Media Express (14,37 proc.) oraz Eugeniusz Kann-Bogomilski (0,03 proc.).

Więcej z reklam niż ze sprzedaży prasy i książek

W ub.r. wpływy ZPR Media ze sprzedaży prasy i książek wyniosły 63,03 mln zł, o 4,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Firma wydawała wtedy 8 magazynów i „Super Express”, według danych ZKDP ich łączna sprzedaż wyniosła 41,19 mln egz., o 7,59 proc. mniej niż rok wcześniej.

Z kolei przychody ze sprzedaży usług reklamowych w prasie i internecie zwiększyły się o 3,5 proc. do 67,34 mln zł. Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem internetowym firmy jest SE.pl, który niedawno zyskał nowe logo i szatę graficzną. Według badania Gemius/PBI w maju br. portal zanotował 6,34 mln realnych użytkowników i 43,54 mln odsłon.

- Spółka osiągała dobre wyniki sprzedaży reklam w zakresie prasy codziennej, oraz miesięczników. Wyniki w segmencie internetowym, choć lepsze niż w roku poprzednim, przy rosnącym rynku reklamy internetowej nie były satysfakcjonujące - skomentował zarząd ZPR Media w sprawozdaniu z działalności. - Zmienia się model sprzedaży w internecie z tradycyjnej, realizowanej przez zespoły handlowe, na sprzedaż automatyczną, a budżety reklamowe przenoszone są coraz częściej do mediów społecznościowych. Sprzedaż egzemplarzowa wydawnictw osiągała wyniki ponad przeciętne na tle konkurencji, choć nie obroniła się przed spadkami, które zdominowały cały segment prasowy - dodano.

Firma nie podaje, ile zarabia z reklam w prasie, a ile w internecie. - Od kilku lat rzeczywiście notujemy zmianę proporcji przychodów reklamowych generowanych przez segmenty prasa i internet. Z korzyścią dla internetu. Jednak nie zamierzamy szerzej komentować tej sytuacji - stwierdził prezes ZPR Media Marcin Gębala w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl.

Sprzedaż reklam telewizyjnych przyniosła ZPR Media 75,54 mln zł wpływów, wobec 70,59 mln zł rok wcześniej. Te wpływy pochodziły z IDMnetu obsługującego stacje Grupy ZPR Media w zakresie sprzedaży czasu reklamowego. Z początkiem br. tę obsługę przejął Polsat Media.

Zmalały wpływy ZPR Media ze sprzedaży licencji i praw autorskich (z 20,84 do 18,09 mln zł) oraz ze sprzedaży gotowych projektów (z 5,32 do 4,92 mln zł), natomiast mocno wzrosły przychody z e-wydań i dostępu do stron internetowych (z 489,8 tys. zł do 1,04 mln zł).

Licencje i prawa autorskie do swoich treści firma nie sprzedaje nie tylko innym podmiotom ze swojej grupy kapitałowej. - Sprzedaż treści jest związana w spółce głównie z działalnością telewizyjną, jak również z innymi branżami np. wydawniczą - komentuje Marcin Gębala

- Spółka stara się rozwijać w obszarach które długofalowo mogą być perspektywiczne. Rozwijamy przychody z dystrybucji audio i wideo. Dysponując własnym studiem i zapleczem produkcyjnym rozwijamy zewnętrzne usługi produkcyjne oraz realizujemy produkcje na potrzeby własne - wylicza zarząd.

Więcej wpływów od spółek powiązanych niż wydatków na nie

W ub.r. ZPR Media zanotowała 109,66 mln zł wpływów operacyjnych od jednostek powiązanych. Zdecydowaną większość (80,27 mln zł) stanowiły przychody od IDMnetu związane ze sprzedażą oferty reklamowej stacji telewizyjnych. Na działanie tej firmy ZPR Media wydała natomiast 7,77 mln zł.

Z kolei w przypadku nadających te kanały spółek Eska TV, Lemon Records i TV Spektrum koszty były dużo wyższe od przychodów.

Łącznie ZPR Media na spółki powiązane wydała 96,76 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: ZPR Media z reklam w prasie i internecie zarobił więcej niż ze sprzedaży „Super Expressu” i magazynów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kiedyś to było...
Największa wyciskarka soku z handlowców, ale i o to chodzi w biznesie.
13 9
odpowiedź
User
Accorp
Na miejscu ludzi z Accorpa / Pollstera trochę bym się o siebie bał. Widać, że nie zarabiają tam wiele, ale pieniędzy w ogóle nie generują.
9 8
odpowiedź