##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019-agencje,7171183463188097a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-w-mediach-spolecznosciowych-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowanie,7173203212568193a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-reklamowe-podsumowuja-2018-rok-i-prognozuja-trendy-na-2019,7171181951006337a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowuja-2018-rok-i-prezentuja-prognozy-na-2019-rok,7171181303765121a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polski-internet-jak-minal-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019-podsumowuja-wydawcy-i-organizacje-branzowe,7173203137754753a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-podsumowanie-roku-co-wydarzylo-sie-w-2018-jaki-bedzie-2019-rok,7171179354441345a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-public-relations-podsumowanie-roku-2018-prognozy-na-2019,7171179614795905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-badawcza-w-2018-podsumowanie-trendy-na-2019-rok,7171179694004353a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2018-na-rynku-prasowym-co-wydarzy-sie-w-2019-roku-podsumowanie,7171178699200129a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-radiowy-podsumowanie-2018-roku-trendy-na-2019,7171178719630977a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-progonozy-na-2019-jaki-byl-2018-rok,7171177614370945a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-internetowy-wedlug-wydawcow-i-brokerow-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019,7171177261717633a ##
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/internet-i-marketing-mobilny-jaki-byl-2018-rok-co-wydarzy-sie-w-2019,7171176152197249a ##
Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR

Wydarzenie rokuPolska: Z mojego punktu widzenia to przede wszystkim pierwsze w Polsce finały Young Creatives Eurobest, zorganizowane przez SAR i KTR wspólnie z Cannes Lions. I równie ważne wprowadzenie nowej kategorii do Effie „Marketing & Business Solution”, która jest przełomowa, ponieważ rozszerza dotychczasowe zasady i daje możliwość zgłaszania projektów wykraczających poza reklamę.
Świat: Odejście Martina Sorrella z WPP, które kończy pewną epokę w branży i trzeba by ten fakt uznać za wydarzenie roku na świecie.
Sukces roku w Polsce13 Lwów na Festiwalu Kreatywności w Cannes (w tym trzy złote) dla Ogilvy za kampanię „Do Ostatniego Drzewa”. Musimy pamiętać o tym, że Polska nie zdobywa zbyt wielu nagród na arenie międzynarodowej, a tym bardziej rzadko stajemy na scenie Cannes. Sukces ten uważam więc za spektakularny i konieczny do odnotowania w tym miejscu.

Porażka / rozczarowanie roku na świecieOgłoszenie bankructwa przez Sears w USA. Wydawać by się mogło, że marka, której początki sięgają 1886 roku, ciesząca się renomą i będąca swego czasu jedną z największych sieci handlowych, będzie trwać przez następne pokolenia. Jednak ta marka, podobnie jak inne tradycyjne, przeżywała trudny czas w konkurencji z Amazonem i najwyraźniej nie wytrzymała tego wyścigu.
Człowiek rokuCiężko wybrać jedną osobę, jednak do głowy przychodzi mi teraz Kasia Nosowska, która w ostatnim czasie przeszła dużą zmianę wizerunkową. Wokalistka nie pojawiała się na ściankach, ani nie widać jej było w spotach reklamowych. Mimo to od lat cieszyła się popularnością wśród rzeszy swoich fanów. Przełom nastąpił po tym jak zaczęła nagrywać spontaniczne wideo i stała się „królową Instagrama”. Dziś Nosowska angażuje się w działania promocyjne marek np. IKEA czy Coca-Cola. Najważniejsze jest jednak to, że komercyjne współprace nie zmieniły jej charakterystycznego poczucia humoru ani nie straciła sympatii ze strony swoich widzów.

Serwis / kampania / projekt rokuNa uwagę zasługuje wysłanie w kosmos samochodu Tesla. Połączenie w jednym przekazie reklamowym komercyjnej działalności kosmicznej Elona Muska z produktem, który zmienia obraz przemysłu samochodowego jest wieloznacznym i ciekawym projektem, który wykracza poza tradycyjnie rozumianą reklamę.
Premiera, nowość rokuOdpowiem trochę przewrotnie - smog w naszych domach. Mimo że ten problem istnieje już od dawna, to dopiero teraz zaczęliśmy się nad nim zastanawiać. Na zwrócenie uwagi Polaków na smog w domach duży wpływ miały na pewno kampanie reklamowe np. „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu?” Philipsa.
Trend rokuMożna wymienić sporo zjawisk, np.: to, że sprzedaż online wygrywa z sieciami sprzedaży (czego przykładem jest wcześniej wymieniane bankructwo Sears), popularyzacja tzw. asystentów głosowych, rozwój car-sharingu, wysyp piw craftowych, które dla wielkich marek stają się przyczynkiem niepokojącego trendu - zmniejszającej się lojalności konsumentów.

Prognoza na 2019 rokW badaniu WARC marketerzy wskazują, że to brand experience online i offline znajdą się w centrum uwagi działów marketingu, co może potwierdzać tezę o słabnących markach konsumenckich. Samo doświadczenie procesu zakupowego, używanie a nie posiadanie, staje się ważniejsze od doświadczenia marki i jednocześnie ogranicza możliwości oddziaływania marek na konsumenta.
Adam Samsel, dyrektor strategii w K2

Wydarzenie rokuW 2018 roku, po człowieku i różnorodnych zwierzętach, przyszedł czas na pierwszy samochód w kosmosie. Elon Musk pozamiatał. Lot Falcona Heavy i samochodu to technologiczny i marketingowy masjtersztyk. Zdjęcie Starmana na tle ziemi obiegło cały świat i spokojnie mogłoby się znaleźć na okładce „Life’a”. Komunikacja wydarzenia to porządnie przeprowadzana zintegrowana kampania, gwarantująca kilka Lwów, Cliosów, czy Effie.
W branży to na pewno rezygnacja Martina Sorella z funkcji CEO holdingu WPP po 33 latach. Cóż, coś się kończy, coś zaczyna i wiemy już, że Sorrell nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.
Sukces rokuDużo różnych mikromomentów, ale spektakularny sukces nie przychodzi mi do głowy. Z ostatniej chwili to powrót Roberta Kubicy do wyścigów F1. Na pewno duży wyczyn tego kierowcy i docelowo sukces marketingowy dla głównego sponsora, marki Orlen. Będę trzymał kciuki.
Porażka / rozczarowanie rokuRozczarowanie to zdecydowanie jakość marketingu politycznego w Polsce, co pokazują ostatnie wybory samorządowe. Partyjni spin doctorzy powinni sięgnąć po wsparcie zewnętrznych ekspertów.
Artykuł 13, czyli ACTA 2. Tutaj stawiam znak zapytania, ale jest obawa, że cała sprawa może nie skończyć się happy endem.
Człowiek rokuW Polsce to ludzie, a nie człowiek. I nie roku, ale ostatnich kilkunastu lat - Teresa Zielińska, Kot Przybora i Iwo Zaniewski. W pełni zasłużone Hall of Fame.
Na świecie to Rose Marcario, czyli współczesna Joanna D’Arc. Szanuję za odwagę i konsekwencję działania. Elon Musk, chociaż nie wszystko, co robi zamienia w złoto. Niemniej jednak, dzięki temu pokazuje, że jest człowiekiem (choć pewnie wolałby stać się post-człowiekiem).
Serwis / kampania / projekt rokuKampania „Do Ostatniego drzewa”. Można lubić, można nie lubić, akceptować lub kwestionować jej założenia. Ale w dzisiejszych briefach coraz częściej pojawia się zdanie, czy ludzie będą o tym mówić. A o tej kampanii dyskutowało się i dyskutuje, nie tylko branżowo. Największy plus za skuteczność, szczególnie na zagranicznych festiwalach reklamowych, co pokazuje, że kreacja z Polski nie jest hermetyczna.
Lokalnie wyróżniłbym kampanie ING „Czy my Polacy mamy ze sobą coś wspólnego” oraz „Wampiry” dla Eurobanku.
Na świecie moją uwagę zwróciła kampania Nike z Colinem Kaepernickiem. „Believe in something, even if it means sacrificing everything” wyraźnie pokazuje, że warto mieć własny punkt widzenia w przezroczystym świecie. I tak powinny działać nowoczesne marki.
A z tegorocznych Cannes Lions podobały mi się „Savlon Healthy Hands Chalk Sticks” oraz „It’s Tide ad”.
Premiera, nowość rokuPierwszy „polski” serial na międzynarodowej platformie, czyli „1983” na Netflixie. Jak głosiło hasło Marmite „Hate it or love it”, serial ma swoich zwolenników i przeciwników. I chociaż początki bywają trudne, to dla mnie najważniejsze jest, że jest nowe podejście i próba budowania nowej jakości.
Trend rokuH+, czyli Transhumanizm. Powoli, ale stale wkraczamy w nową erę historii, w której to, co kiedyś było tylko futurystyczną wizją - sztuczna inteligencja, interfejs ciało-maszyna - stają się rzeczywistością, pozwalając nam pokonać własne ograniczenia. Inteligentne telewizory, zegarki, samochody, domy - dla rosnącej liczby marek, najważniejszy jest potencjał, jaki drzemie w człowieku i szansa na to, że możemy się stawać coraz doskonalsi, pokonując nasze naturalne ograniczenia, dzięki technologii. Widać to również w komunikacji marek, szczególnie tych z zakresu nowych technologii.
Prognoza na 2019 rokAI i machine learning. Liczba działań wykorzystujących te dwie „technologie”, aby wspierać człowieka będzie wzrastać. Tempo będzie uzależnione od wsparcia konkretnymi budżetami marketingowymi. Bez nich będzie to kolejny fenomen jak rok mobile pojawiający się wielokrotnie w tego typu zestawieniach. Cytując eksperta w tym obszarze: „When it’s in python it’s machine learning, when it’s in power point it’s artificial intelligence”.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawiciele firm 23heroes, K2, Schulz brand friendly, KOHE, White Paper Agency, Dziadek do Orzechów, F25 i Allegro Brand Experience Agency.
Anna Prętka, senior account manager w 23heroes
Wydarzenie rokuPolska: Bardzo ważnym wydarzeniem determinującym mocno naszą polską rzeczywistość był spór dotyczący Konstytucji, który szczęśliwie się zakończył.
Świat: Wydarzeniem, które determinuje naszą przyszłość i kształt świata, jest rozwój w kierunku kolonizacji Marsa, oraz temat turystyki kosmicznej.
Sukces rokuPolska: Sukces artystyczny i promocja filmu „Zimna wojna” na świecieŚwiat: Decyzja Chanel dotycząca rezygnacji z futer i skór egzotycznych zwierząt.
Porażka / rozczarowanie rokuPolska: Program „Ameryka Express” i scenariusz programu ukazujący molestowanie kobiet...Świat: Medialne spotkanie Kim Kardashian z Donaldem Trumpem na temat reformy sądownictwa i wyroków w Ameryce.
Człowiek rokuPolska: Anja Rubik - postać medialna, która wykorzystuje swoją popularność, do realizacji celów społecznych. //sexedpl
Świat: Meghan Markle - była aktorka. księżna Sussexu oraz aktywistka, która zmienia (albo zmiękcza) wizerunek monarchii.
Serwis / kampania / projekt rokuPolska: Zdecydowanie stawiam na kampanię społeczną „Do ostatniego drzewa" przygotowaną dla Greenpeace. Przypomnijmy, autorzy stworzyli cyfrową ,kopię zapasową" zagrożonej wycinką Puszczy Białowieskiej w grze Minecraft - w skali 1:1 i z dokładnością do 20 m2. Kluczem jest tutaj temat akcji, ale też przede wszystkim siła tego doświadczenia, sprawia, że jest to jedna z najlepszych i najważniejszych akcji społecznych ostatnich lat.
Świat: „no uterus, no opinion”. Ta reklama to jedna z zapowiedzi serialu „Przyjaciele”. W scenie Rachel mówi do Rossa: „no uterus, no opinion”, co znaczy „nie ma macicy, nie ma opinii”. Comedy Central w sprytny sposób wykorzystała tę scenę do promocji serialu, jednocześnie błyskotliwe odnosząc się do rzeczywistości w naszym kraju.
Premiera, nowość rokuPremiera kolejnej odsłony kampanii „Szef Internetów” marki OLX, co pokazuje, że Polacy dalej są bardzo sentymentalnym narodem, tęsknią za dobrą polską komedią i kochają rozrywkowy content.
Trend rokuDwubiegunowość - z jednej strony skrajna konfesyjność użytkowników i obsesyjne dzielenie się swoimi danymi osobowymi w mediach społecznościowych, a z drugiej strony skrajna chęć odłączenia się - wyłączenia ze świata mediów na rzecz natury. Rok 2019 będzie jeszcze bardziej skoncentrowany na uczuciowości, seksualności, nastrojach i emocjach ludzi. Marki, które to wyczują, odniosą sukces.
Prognoza na 2019 rokWalka ze smogiem i jednocześnie dynamiczny rozwój wszelkiego rodzaju produktów związanych z lepszym powietrzem (oczywiście największą karierę robią tutaj oczyszczacze powietrza, ale to dopiero początek) i ekologią. To szansa dla wielu marek za zabranie głosu w jednej z najważniejszych dyskusji ostatnich lat.
Adrianna Kubik-Przybył, business director w They.pl
Wydarzenie rokuO czym dyskutowaliśmy? Kryzys wizerunkowy FacebookaCo wzbudziło najwięcej emocji? Royal weedingCo śledziliśmy? Rywalizacja Apple - Microsoft
W sierpniu wycena firmy Apple przekroczyła magiczną granicę biliona dolarów. Tymczasem w grudniu świat obiegła informacja, że Microsoft wyprzedził Apple i tym samym odzyskał miano najdroższej firmy na świecie.
Czemu zawdzięczamy nieprzespane noce? RODO
Sukces rokuNa świecie: walka z plastikiem - w tym roku wypowiedzieliśmy wojnę plastikowi. Wiele marek podjęło inicjatywy mające na celu redukowanie produkcji plastiku, wprowadzenie ekologicznych opakowań, ponowne wykorzystanie plastiku zalegającego na dnie mórz i oceanów oraz budujące świadomość negatywnego wpływu plastikowych opakowań na środowisko.
Sporo dyskusji wokół poszanowania środowiska naturalnego wywołała także premiera produkcji BBC „Błękitna Planeta II” (zwłaszcza że o warstwę muzyczną zadbali zespół Radiohead oraz Hans Zimmer).
W Polsce szerokim echem odbił się projekt Arety Szpury „Tu piję bez słomki”.
IKEA przedstawiła strategię zrównoważonego rozwoju, w której zobowiązała się, że do 2020 roku zrezygnuje całkowicie z plastikowych produktów jednorazowego użytku w swoich sklepach i restauracjach.
Coca Cola ogłosiła program „World Against Waste”, który zakłada, że 100% produkowanych butelek zostanie poddanych recyclingowi do 2030 roku.
Marka Evian zobowiązała się, że do 2025 roku 100 proc. butelek produkowanych przez koncern będzie pochodziło z recyklingu.
Rzemieślniczy browar z Florydy Saltwater wprowadził biodegradowalne „obrączki” na sześciopaki puszek piwa, rzucając w ten sposób wyzwanie największym piwnym graczom.
Marka Addidas wprowadziła koszulki oraz buty (Ocean Plastic Shoes) wyprodukowane z recyklingowanego plastiku.
Costa, Starbukcs i Pret-a-Manger postawiły na programy premiujące konsumentów za korzystanie z własnych kubków wielokrotnego użytku.
Dell zaczął wykorzystywać plastik z dna oceanów do opakowywania swoich komputerów.
W Polsce: walka smogiem:- start programu „Czyste Powietrze”,- szereg inicjatyw związanych z walką ze smogiem (kampania ING „Moje powietrze” ING, akcja z udziałem gwiazd „Pierwsza doba bez smogu”),- memogenna okładka Vouge.pl (Smogue.pl).
Porażka / rozczarowanie rokuTo (nie) był rok Facebooka. Po kryzysie związanym z Cambridge Analityca Facebook przeżywa kolejną lawinę problemów. Ogromne kontrowersje wzbudził artykuł „New York Timesa” na temat współpracy Facebooka z agencją zajmującą się czarnym PR: Definers Public Affairs i kampanii mającej na celu oczernianie George Sorosa. Pracownicy agencji rozpowszechniali informacje sugerujące, że Soros wspierał finansowo krytyków Facebooka.
Następnie brytyjski parlament upublicznił wewnętrzną korespondencję Facebooka obnażającą mechanizmy funkcjonujące w firmie. Korespondencja wskazywała m.in. wprowadzenie przez Facebooka śledzenia rozmów telefonicznym oraz SMS-ów bez wiedzy użytkowników. Na jaw wyszedł także fakt, że umożliwiał on dostęp do danych w zależności od budżetów wydanych przez firmy na platformie.
Człowiek rokuTrudno wskazać człowieka roku, natomiast najgorętsze nazwisko 2018 roku z pewnością należy do Megan Markle.
Serwis / kampania / projekt rokuOdważna kampania Nike na 30-lecie hasła „Just Do It” z udziałem Colina Kaepernicka.The ALS Association: Project Revoice - Grand Prix Cannes 2018KFC z kampanią „FCK” - KFC pokazało, jak z twarzą wyjść z opałów i zarządzić komunikacją z rozżalonymi konsumentamiGreen Caffé Nero po aferze z salmonellą pokazało, jak skutecznie prowadzić komunikacją kryzysowąWielki powrót chłopca na zebrze w komunikacji marki Wedel.Kampania „Do ostatniego drzewa”.
Premiera, nowość rokuOtwarcie pierwszego sklepu AmazonGo w Seatlle
Trend rokuWykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu.Popularność chatbotów.Głos: rozwój voice-first technology, wzrost voice searchu, rosnące zainteresowanie podcastami oraz audiobookami.
Prognoza na 2019 rokBezpieczeństwo danych oraz zarządzanie bazami danych jako jedno z kluczowych wyzwań.Systematyczny odwrót od Facebooka potęgowany brakiem dopływu młodych użytkowników do tego kanału.Wzrost liczby rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji nie tylko w obszarze marketingu, ale przede wszystkim w codziennym życiu (smart marketing & smart life).Kontynuacja budowania komunikacji marek wokół tematów ekologicznych.Powrót do korzeni w budowaniu komunikacji: poszukiwanie mocnych i prawdziwych insightów, tworzenie emocjonujących historii, autentyczność i prawdomówność jako kluczowe wartości budujące wizerunek marek.
Wojciech Kotala, CEO w Schulz brand friendly
Wydarzenie rokuKryzys Fb i afera Cambridge Analityca, a raczej wszystko co wydarzyło się od tego czasu.
Czyli z jednej strony spadająca wiarygodność FB i innych wielkich tego świata, z drugiej strony (konsumenckiej) duży krok w stronę uświadomienia roli prywatności i wiedzy o użytkowniku.
Sukces rokuNa świecie - rosnący w siłę przez cały 2018 roku ruch #metoo, i jego wszystkie odcienie, również w Polsce
W Polsce - kino jako miejsce spędzania czasu, ale też kinematografia polska - coraz bardziej ciekawa i z rosnącym wpływem na sprawy społeczne
Porażka / rozczarowanie rokuBrak wyraźnego kroku w stronę walki ze smogiem i efektem cieplarnianym i odwrotny niż na całym świecie trend w energetyce.
Na świecie - kryzys w komitecie noblowskim i zamieszanie z Noblem z literatury
Showmax - nagrody branżowe(w tym Effie), inwestycje w treści, szeroko zakrojona kampania promocyjna, sporo propagadny sukcesu. Nagle sukces okazuje się nie być tak spektakularny jak to nam opowiadano.
Człowiek rokuCzłowiek. Po prostu. Marki to dostrzegły i w swojej komunikacji coraz częściej poruszają kwestie dotyczące wyzwań codzienności , ważnych społecznie kwestii i szukają dojścia do konsumenta poprzez wspieranie jego otoczenia. Jest to coś więcej niż powiedzenie „Ty". Może na okładce „Time” powinno pojawić się „humanity" albo „the people"?
Trend rokuNa świecie - rosnąca rola Chin i szerzej - Azji w nauce, biznesie. Dzisiaj to metatrend odpowiedzialny za mnóstwo mniejszych trendów w naszej codzienności poprzez m.in. rzeczy codziennego użytku. Ciekawe, kiedy zacznie zarażać kulturowo dotychczas dość hermetyczną Europę i Amerykę.
Rosnąca rola miast, miejskości, powrotu z przedmieść do centrów, wraz z rosnącymi potrzebami kulturalnymi czy rozrywkowymi i potrzebą życia w społeczności.
W branży: zmieniające się standardy przetargowe: mniej agencji, więcej rejection fee, konkretne informowanie o przebiegu przetargu. Z poziomu uczestnika tych przetargów widać znacznie większe możliwości zaangażowania się w proces (również finansowo), mając pewność co do zwrotu przynajmniej części kosztów i przejrzystości procesu. Duży plus i znak zmieniającego się podejścia marketera do agencji.
Prognoza na 2019 rokWielka niepewność co do rozwoju retailu w Polsce. Z jednej strony wiele trendów i nowinek (sklepy bezobsługowe, rozwój segmentu eco), ale w praktyce w większości szara rzeczywistość i walka o masowego konsumenta w warunkach zmieniających się kryteriów decyzyjnych
Jeszcze więcej CSRu, więcej marek, które w trosce o wartość dodaną będą więcej robić niż mówić i angażować się w sprawy coraz poważniejsze, dotychczas zarezerwowane dla instytucji czy rządu (równość, dobrostan, zdrowie czy troska o naturę).
Marcin Piwnicki, założyciel i creative director w KOHE
Wydarzenie rokuW Polsce na pewno jednym z istotniejszych wydarzeń było wprowadzenie w życie przepisów Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych i dostosowanie obecnych rozwiązań konsumenckich do nowych przepisów. Kolejnym istotnym wydarzeniem były zmiany przepisów zakazujące handlu w wybrane niedziele, co przyczyniło się do zmian nawyków konsumentów, wyzwolenia kreatywności firm stacjonarnych i zwiększenia obrotów sklepów w internecie.
Jednym z ciekawszych wydarzeń tego roku na świecie była aukcja najpopularniejszego obrazu Banksy'ego, czyli dziewczynki z balonikiem. Ciekawy był pomysł zniszczenia obrazu po zakończeniu licytacji, który odczytywany był jako manifest i sprzeciw wobec władzy pieniądza. Finalnie obraz zyskał ponad połowę na wartości.
Sukces rokuPierwszy samochód w kosmosie - czyli projekt Elona Muska z wysłaniem Tesli w kosmos. Pomijając samą promocję samochodu, całe przedsięwzięcie było dużym i przełomowym wydarzeniem z bardzo dobrze przeprowadzoną relacją na żywo.
Na naszym podwórku w tym roku wydarzyło się kilka przełomowych osiągnięć. Do jednego z nich można zaliczyć rekonstrukcję twarzy wykonaną przez zespół lekarzy z Katowickiego szpitala klinicznego z użyciem wydruków drukarki 3D.
Porażka / rozczarowanie rokuMoim zdaniem jedną z większych porażek na naszym podwórku był upadek i wielki spór wokół kontrowersyjnego projektu „Rejs Polska 100”, który miał promować Polskę na świecie, a przez to co się wydarzyło miał efekt zupełnie przeciwny.
Na świecie na pewno jedną z większych porażek była kampania Mastercard, w której marka za każdego gola strzelonego przez Messiego i Neymara miała przekazywać pieniądze na zakup posiłków dla biednych dzieci. Sposób dobrania narzędzi wspierania potrzebujących i uzależnienie ich od gry wywołał duże oburzenie odbiorców na całym świecie. W efekcie marka ściągnęła akcję z emisji, przeprosiła oficjalnie i przeznaczyła dużo większą niż początkowo planowano kwotę na wsparcie głodujących.
Człowiek rokuElon Musk - za wizjonerstwo, odwagę i przekraczanie granic w swoich projektach.
Serwis / kampania / projekt rokuJedną z ciekawszych kampanii na świecie była doceniana m.in. na tegorocznym Cannes Lions kampania „Trash Isles”. Fundacja Tworzyw Sztucznych Oceanu i LadBible złożyły wniosek do ONZ o uznanie Trash Isles jako oficjalnego kraju, pokazując tym samym wagę problemu zalegających plastików w oceanie. O akcji mówiły wszystkie media na świecie, zwiększając tym samym zasięg kampanii.
Premiera, nowość rokuDo premier na świecie na pewno warto zaliczyć pierwszy pokaz Doce&Gabana, który odbył się z użyciem dronów.
W Polsce dość innowatorskim projektem było stworzenie miejskiego oczyszczacza smogu, który umieszczony został w Krakowie. Projekt zrealizowany przez holenderskiego artystę i innowatora Daana Roosegaardea we współpracy z bankiem ING.
Trend rokuMotywem przewijającym się w komunikacji nie tylko marketingowej były zmiany klimatyczne. Ten temat zdominował wszelkie rozmowy i mam wrażenie dzięki temu coraz więcej ludzi jest świadomych swojej odpowiedzialności za ten stan. Zarówno na rynku polskim jak i w kampaniach zagranicznych powstało dużo spotów i kampanii poświęconych temu zagadnieniu.
Prognoza na 2019 rokMoim zdaniem rok 2019 będzie jeszcze bardziej ukierunkowany na szukaniu w obszarze nowych technologii, ale również w marketingu rozwiązań mających znaczący wpływ poprawę sytuacji klimatycznej.
Łukasz Wodnicki, dyrektor zarządzający White Paper Agency
Wydarzenie rokuPolska: Wycofanie się Showmaxa z rywalizacji o polski rynek VOD. Po solidnej kampanii serialu „Rojst”, apetyt branży na kolejne ruchy reklamowe wzrósł dosyć gwałtownie. Niestety, z rywalizacji odpadł dobrze zapowiadający się zawodnik.
Świat: Projekt SpaceX, który uruchomił nową przestrzeń do umieszczenia reklamy - kosmos.
Sukces rokuViralowy materiał z udziałem Magdy Gessler wypuszczony podczas promocji serialu „Orange Is The New Black”. Proste i umiejętne wykorzystanie wizerunku Pani Magdy nawiązując do fabuły serialu Netflixa. Wygenerowany zasięg, a także zaangażowanie odbiorców z pewnością przerosło oczekiwania inicjatorów kampanii.
Porażka rokuPolska: Zbyt śmiała i niepotrzebnie kontrowersyjna kampania „Dom Development - dobrzy ludzie”.
Świat: Reklama Nike z Colinem Kaepernickiem. Można dyskutować czy kontrowersja była zamierzona, jednak w mojej opinii nie udało się osiągnąć wizerunku „odważnej marki”.
Człowiek rokuPolska: Robert Kubica, czyli zakończenie bardzo długiej drogi powrotu z koszmaru każdego sportowca. Jego historia to także wielka kampania promocyjna dla naszego kraju, wzmacniająca nasz wizerunek i pozycję na arenie międzynarodowej.
Świat: Elon Musk, człowiek potrafiący w absurdalny, ale skuteczny sposób wpleść w spektakularną inicjatywę swój produkt
Kampania / projekt rokuIkea - katalog online z wykorzystaniem dźwięków wydawanych przez produkty Ikea. Po raz kolejny marka zaskakuje swoim śmiałym pomysłami.
Premiera / debiut / nowość rokuPremiera polskiej edycji magazynu „Vogue”. Subtelna kampania reklamowa, śmiała decyzja odnośnie okładki, a także viralowe zaszczepienie trendu przyczyniły się do jednego z najgłośniejszych w naszym kraju launchów drukowanego magazynu.
Trend rokuAngażowanie internetowych twórców do wszelkiego rodzaju inicjatyw promocyjnych. Od Krzysztofa Gonciarza relacjonującego igrzyska olimpijskie dla Eurosportu, przez Cyber Mariana w roli Stefana Robótki dla OleOle.pl, na Dannym Ferrerim jako ambasadorze Fanty kończąc - influencerzy reprezentują liczby, na które skusiło się wielu reklamodawców.
Prognoza na 2019 rokWzięcie pod lupę rynku influencerów. Zbyt dużo podmiotów zwraca uwagę na sztucznie napompowane liczby internetowych ambasadorów. Branża w końcu przestanie być obojętna na te sygnały.
Albert Stęclik z agencji Dziadek do Orzechów, laureat Young Creatives Eurobest 2018 w kategorii Planners
Wydarzenie rokuDla mnie było to odejście Bena Prista i jego bardzo szczery wykład podczas festiwalu D&AD w Londynie. Dla kogoś, kto mocno interesuje się historią reklamy, to wystąpienie mogło być sporym zdziwieniem. Ben był momentami tak szczery, że ujawnił kilka tajemnic i małych kłamstewek, które do tej pory jego agencja ubierała w piękne, acz nie do końca spójne z prawdą historie.
Sukces rokuW Polsce bez wątpienia największym sukcesem była kampania „Ostatnie drzewo” marki Greenpeace. Na świecie ciężko wyróżnić jeden sukces.
Porażka / rozczarowanie rokuNiezależnie od tego czy działo się to na naszym podwórku czy za granicą - porażką jest dla mnie każdy, kto zorganizował przetarg, na który agencje reklamowe przygotowały swoje odpowiedzi, po czym rozwiązał go bez realizacji projektu i rekompensat. Takie przetargi pokazują brak poszanowania dla pracy agencji reklamowych i narażają je na bardzo poważne problemy finansowe.
Człowiek rokuKażdy kto postanowił zrezygnować z tekstu reklamowego, który zawierał pytanie „A Ty?”.
Serwis / kampania / projekt rokuW Polsce bardzo podoba mi się Tytus w MediaMarkt. To spójny format spełniający wiele różnych celów. Jest także świetnie zrealizowany, wpasowany w trendy kategorii. Brawka!
Z produkcji światowych duże wrażenie zrobił na mnie projekt „Palau Pledge” agencji Host/Havas. Pomysł na to, aby punktem styku uczynić pieczątkę w paszporcie, jest genialny.
Premiera, nowość rokuJeśli chodzi o światowe premiery, wyróżniłbym dwie premiery książkowe/wydawnicze. Mam na myśli drukowane „How not to plan” oraz zapis wywiadu z Davidem Abottem dostępny na stronie davidabbottsaid.com.
W Polsce duże wrażenie zrobił na mnie w tym roku konkurs Kreatura, który miał bardzo wysoki poziom i w mojej opinii odrodził się po poprzednich nieco słabszych latach.
Trend rokuZarówno w Polsce, jak i na świecie było to łączenie wielkich agencji reklamowych, często związane ze zwolnieniami pracowników.
Prognoza na 2019 rokKoniec bezmyślnego zachłyśnięcia się mediami społecznościowymi bez patrzenia na ich realny wpływ na cele marki.
Marcin Dworucha, dyrektor zarządzający F25
Wydarzenie rokuDla mnie zdecydowanie Afera Cambridge Analitica. Ujawniło to tajemnicę poliszynela o modelu biznesowym FB, gdzie zewnętrzne firmy mogły kupić nasze poufne dane. Taki znak naszych czasów, 15 lat temu to by nie było możliwe. Ludzie udostępniają o sobie takie ilości danych, że była to tylko kwestia czasu aż ktoś je wykorzysta.
#metoo - co z kolei traktuję jako znaczący krok dla społeczności.
Sukces rokuOgilvy Poland i ich 13 lwów w Cannes za kampanię „Do ostatniego drzewa” - bezprecedensowa sytuacja dla Polski na tym festiwalu. Oraz film „Kler”, frekwencja w kinach, która przerosła najśmielsze oczekiwania każdego optymisty, a sukces „Zimnej wojny” nadal odbija się echem, które dochodzi z różnych festiwali i krajów, shortlista Akademii oscarowej to jest coś.
Porażka / rozczarowanie rokuUważam, ze rynek reklamowych produkcji filmowych zmienia się za wolno i za wolno dostosowuje do nowych warunków i uzgodnień. Mimo że są ustalenia i zasady, dzieje się różnie na przetargach i projektach
Człowiek rokuSą dwie wybitne kobiety, które chcę tu wymienić - to jest Asia Kulig (chyba nie wymaga komentarza) oraz Agnieszka Wasilewska - dyrektor zarządzająca w Ogilvy Polska.
Serwis / kampania / projekt rokuZdecydowanie „Do ostatniego drzewa” Greenpeace (Ogilvy Polska) oraz Tęcza Ben & Jerry's (180hb + Jung v Matt). Uważam, ze tęcza zdrowo namiesza na konkursach w 2019 roku, co już widać
Premiera, nowość rokuJak tu nie wspomnieć o Allegro Smart? Abonament na przesyłki zakupionych produktów, który działa już na świecie od kilku lat, w tym roku pojawił się na naszym podwórku i w moim odczuciu, zdrowo namieszał w e-commerce :)
Trend roku i prognoza 2019Nie chciałbym oddzielać Polski od świata, to by oznaczało, że reprezentujemy jakąś inną jakość - mniejszą czy większą. A moim zdaniem trendy i prognozy odnoszą się do wszystkich i się sprawdzają jak w naszej piaskownicy, tak na całym światowym podwórku.
#metoo / Siła Kobiet bardzo wyraźnie to widać. Inny bardzo wyraźny trend to treści na żądanie, pierwszy polski serial na Netflix, coraz więcej produkowanego contentu, z drugiej strony wycofanie się Showmaxa z Polski, ale od razu zainteresowanie TVP jego odkupieniem.
Myślę, że generalnie trendy ułatwiające nam życie były obecne bardzo wyraźnie w 2018 i będą się miały dobrze w 2019. Sharing economy, coraz większa rola AI w usługach, płatności zbliżeniowe, większa integracja offline'u z online'em, żyjemy w czasach kolejnej rewolucji technologicznej i mi się to bardzo podoba
Michał Korejba (event creative director w Allegro Brand Experience Agency) i Tomasz Lewandowski (junior communications manager w Allegro Brand Experience Agency), laureaci Young Creatives Eurobest 2018 w kategorii Integrated
Wydarzenie rokuTomek: Nie jesteśmy z tych skromnych, więc Bestsellery Empiku 2017. I to naprawdę nie dlatego, że Michał je wymyślił. Nie bez powodu zostały uznane za najlepszy event z całego obszaru Morza Bałtyckiego podczas Baltic Event Awards i miały szansę na zostanie eventem kulturalnym roku podczas World Best Event Awards. Trochę mnie to przeraża, bo świat celebrytów jest tym, czego wolę unikać, ale ślub księcia Harry’ego z Meghan Markle. Osobą, która w ciągu dosłownie chwili chcąc tego lub nie stała się wzorem do naśladowania dla milionów kobiet, a jej kichnięcie czy wyczekiwane zaokrąglenie brzucha próbują na zdjęciach dostrzec całe rzesze fanów rodziny królewskiej. Royal Wedding zainspirował też kilka naprawdę fajnych RTM-ów.
Michał: To prawda - Bestsellery Empiku to był event, którym otworzyliśmy nowy rozdział w świecie gal telewizyjnych w naszym kraju. Nikt przed nami w tak efektowny sposób nie połączył świata tradycyjnej scenografii i zaawansowanych multimediów po to, by móc opowiedzieć spójną i wyjątkową historię. W przestrzeni studia telewizyjnego zbudowaliśmy olbrzymi „living room”, czyli naszą własną przestrzeń, w której żyje kultura i sztuka, po którą sięgamy w empiku. Było mega.
Na świecie - są troszkę większe budżety i jeszcze większy rozmach. Dla mnie wydarzeniem roku był bez dwóch zdań Starman wystrzelony w lutym w Tesla Roadsterze, który 9 listopada dotarł do orbity Marsa. Pomijając już cały „memiczny” potencjał tego wydarzenia - dla mnie tacy ludzie jak Elon Musk po prostu pokazują kierunek całej reszcie. Czapki z głów.
Sukces rokuTomek: Wiedźmin, który dzięki CD Projekt Red stał się międzynarodowym symbolem jakości polskich produktów i jest już powszechnie rozpoznawalny. Gościnnie występuje w innych superprodukcjach, a niedługo będziemy mogli wytykać rozbieżności między książkami Sapkowskiego a serialową adaptacją Netfliksa. Na pewno robi nam lepszy PR niż reprezentacja w piłkę nożną czy JKM w europarlamencie.
Na świecie jest to coraz aktywniejsze szukanie sposobów na ograniczenie plastiku generowanego przez przeciętnego człowieka oraz jego wtórne wykorzystanie. Dodatkowo zaangażowanie branży reklamowej w kreatywne uświadamianie społeczeństwa, że taki problem istnieje. Miło, że akcje takie jak „Trash Isles” z zeszłego roku czy kampania „Straws Suck” Greenpeace ‘u są w stanie dotrzeć do ludzi i przekonać ich, że planeta nam się jeszcze kiedyś przyda.
Michał: Wiedźmin to w zasadzie już sukces lat (co najmniej) dziesięciu, niezmiennie i bezkonkurencyjnie. W Polsce nie ma drugiej tak silnej marki związanej z cyber-rozrywką i firmy, która tak pięknie buduje swoją spójną i przemyślaną wizję działania. Poczekajmy jeszcze na „Cyberpunka”, który, jak wszystko wskazuje, może stać się dla CDP drugim filarem jakości, jednoznacznie pieczętując ich dominację. Globalnie. Tutaj przewrotnie powiem, że dla mnie sukcesem roku było przyznanie CD Projektowi nagrody Golden Joystick Awards dla „Cyberpunka” jako najbardziej wyczekiwanej premiery – na świecie.
Porażka / rozczarowanie rokuTomek: Ogólnoświatowo patostreamy i ogólne zainteresowanie ludzi wynaturzeniami. Najpierw był Logan Paul pokazujący na YT samobójców w Japonii, potem walki w oktagonie Adbustera i innych influencerów/youtuberów, a na koniec coraz powszechniejszy cloutlighting. Ostatnie słówko oznacza niesamowicie okrutne żarty streamowane do internetu. Zaczynające się od nasypania chilli do majtek dziewczyny, a kończące na udawaniu przed żoną/mężem, że ich dziecko umarło. Treści tego typu jest coraz więcej, a algorytmy nie nadążają w walce z tym ściekiem.
Michał: Znów uderzę w coś polsko-światowego i doleję pewnie oliwy do ognia, bo dla mnie rozczarowaniem był „1983” by Netflix. Zacznijmy od tego, że serial ma wspaniałe zdjęcia, intrygujący scenariusz, brudny, trochę „Bladerunnerowy” vibe i to się udało. Ogromny potencjał na bohaterów z krwi i kości i reżyserskie rozwinięcie bardzo ciekawego scenariusza moim zdaniem zostały zmarnowane. Drewniane dialogi i pogmatwana linia czasu - było mi trochę przykro, że tak odważna, futurystyczna wizja traci impet z każdym kolejnym odcinkiem. Dlaczego rozczarowanie roku? Bo oczekiwania były ogromne.
Człowiek rokuTomek: Mówię to z bólem serca, ale Donald Trump. Jego finezyjne podejście do prowadzenia Twittera czyli przerażająca prostota wypowiedzi połączona ze zmysłem biznesowym sprawiły, że jest w stanie 140 znakami wpływać na kariery poszczególnych osób czy akcje giełdowe różnych spółek. Hasło jego kampanii oraz jego osoba zainspirowały zaś tyle kampanii różnych brandów, że aż trudno je zliczyć. W skrócie - ciekawy przypadek budowania marki osobistej ;)
Michał: Nie lubię polityków! W tym roku - Fred Durst - spłonęła mu chata, a on dalej gra w Limp Bizkit :D No dobra - Richard Branson - dzięki udanemu lotowi Virgin Galactic, pierwszego komercyjnego statku kosmicznego. Znowu „one small step for man, one giant leap for mankind”. Lubię to! Serwis / kampania / projekt rokuMichał i Tomek: Niezniszczalna tęcza, która była pomysłem tak prostym, że aż cudownym. Ogólnie jesteśmy zdania, że mając miliony nie sztuką jest zrobić coś fajnego, a tutaj koledzy/konkurencja z szybko bijącego serca pokazali klasę i małym kosztem znaleźli się w praktycznie wszystkich mediach polskich i wielu ogólnoświatowych. Dodatkowo odważyli się zrealizować ten projekt znając historię poprzednich tęczy z Placu Zbawiciela i przekonali do tego Klienta, co podejrzewamy, że mogło być niełatwe.
Premiera, nowość rokuTomek: Nowość roku to dla mnie zastosowanie przez Intela dronów na niespotykaną dotąd skalę. Ponad 1200 idealnie zsynchronizowanych urządzeń nie tylko stworzyło widowisko jakiego jeszcze nie było podczas otwarcia zimowych igrzysk olimpijskich, lecz także pokazało, jak można marketingowo wykorzystać przestrzeń powietrzną. Zastosowanie dronów w „codziennym” marketingu jest póki co futurystyczną mrzonką, ale myślę, że niedługo zobaczymy mniejsze tańce robotów podczas różnych eventów.
Michał: Dla mnie - stale wzrastający rynek urządzeń z gatunku „AI”, ze szczególnym zwróceniem uwagi na autonomiczne samochody. Jak wskazują prognozy - nie minie 10 lat i większość wchodzących do produkcji pojazdów będzie wyposażone w aplikacje z algorytmami pozwalającymi kierowcy na uruchomienie funkcji „auto-pilot”. Do stawki dołączają też telefony, które powoli zaczynają za nas myśleć, czy odkurzacze, które sprzątają same, kiedy nie ma nas w domu… Często pytam siebie „co dalej?”- i to pytanie zawsze wiąże się z pozytywnym zaskoczeniem czymś nowym.
Trend rokuTomek: Transmisja Live dla mnie jest nieustającym trendem od już kilku lat. Wszystko obecnie jest streamowane czy to do ogółu czy do osób, które nie mogą się zjawić na konferencji. Brandy prześcigają się w tym jak uatrakcyjniać takie transmisje, dorzucając kamery 360, wplatając animacje w streaming, ale póki co jest to jeszcze nie do końca przemyślane. Często transmisje są robione tylko dlatego, że mają je inni lub dlatego, że to nowoczesne, a nie ze względu na wartość dodaną. Ten typ komunikacji musi jeszcze wypracować swój unikalny styl, który sprawi, że ludzie nie będą rezygnować z oglądania po kilku-kilkunastu sekundach.
Michał: Coraz szersze wykorzystanie technologii Augmented Reality i budowanie światów Extended Reality, co niedługo zobaczycie też w naszych eventach TV, które planujemy na nadchodzący rok. Od jakiegoś czasu świetnie funkcjonuje w tym marketing IKEA - przymierzysz meble do swoich przestrzeni domowych używając tylko swojego smartfona. Choć sam pomysł sięga kilka lat wstecz, to z wykorzystaniem Apple ARKit całe doświadczenie jest o wiele bardziej „spoko”. Niebywałe jest to, że urządzenia, które nosimy w naszych kieszeniach każdego dnia mają moc obliczeniową zdolną do wykreowania i obsłużenia trójwymiarowych światów, które „doklejają” się do realu.
Prognoza na 2019 rokTomek: Netflix i Spotify finalnie uświadomiły rynkowi usług, że abonament jest fajny. Teraz w ich ślady idą nie tylko inne serwisy streamingowe, telewizje etc. Zrobiło to Allegro (nie to agencyjne, a to aukcyjne) z usługą Smart, Xbox z jego Game Pass i nie zdziwię się, jeśli niebawem będziemy płacić comiesięczną kwotę chociażby za możliwość korzystania z pralni czy fryzjera. Oczywiście wpłynie to też na formę reklamowania tego typu usług. Czym innym jest namówienie do pojedynczego wydatku, a czym innym przekonanie do związania się z marką na dłuższy czas.
Michał: Obserwując to, co dzieje się dookoła można śmiało stwierdzić, że wygrają ci, którzy myślą o odbiorcy jako uczestniku wydarzeń - włączają go w łańcuch doświadczeń, budują akcje i kampanie wokół niego, stawiając na interaktywność i personalizację. Przegrają ci, którym braknie odwagi do budowy komunikacji nowej, innej, zaskakującej - łamiącej zasady, które wyznaczają tradycyjne kanały dotarcia. W świecie tak nasyconym informacjami musimy przestać krzyczeć, raczej powinniśmy mówić szeptem, ale po imieniu.











