Długi firm marketingowych przez 5 lat wzrosły trzykrotnie. 80 proc. przypada na małe agencje

Zadłużenie firm marketingowych wobec kontrahentów w Krajowym Rejestrze Długów wynosi obecnie 91,5 mln zł, wobec 32,1 mln zł w 2014 roku. Ma je 3,7 tys. podmiotów, głównie działalności jednoosobowe. - Małe agencje często przyjmują w ciemno każde zlecenie, bo pozyskanie klienta nie jest łatwe. W efekcie, gdy kontrahent ociąga się z płatnością, agencja zaczyna tonąć - komentuje Adam Łącki, prezes KRD.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Długi firm marketingowych przez 5 lat wzrosły trzykrotnie. 80 proc. przypada na małe agencje
fot. Shutterstock.com

Według danych Krajowego Rejestru Długów 91,5 mln zł zadłużenia przypada na dokładnie 3 733 firmy marketingowe. Są to agencje reklamowe, mediowe, firmy zajmujące się designem i badaniami rynku oraz wydawnictwa przygotowujące foldery, ulotki i gazety firmowe.

Przeciętnie każda z nich jest winna kontrahentom 24 525 zł. W 2014 roku w bazie KRD było 2 208 takich podmiotów, których łączne zadłużenie wynosiło 32,1 mln zł, a w przeliczeniu na firmę - 14 559 zł.

Długi mają głównie małe agencje, bo są zależne od pojedynczych klientów

W rejestrze dłużników przeważają firmy marketingowe zarejestrowane jako jednoosobowe działalności gospodarcze. Obecnie jest ich 3 063 (to 82 proc. ogółu), a ich łączny dług wynosi 72,1 mln zł (78,8 proc. łącznej puli zadłużenia branży reklamowej).

Rekordzista z tej grupy ma do oddania 1,9 mln zł. Jest to firma z powiatu pszczyńskiego na Śląsku, na zapłatę od niej czeka przede wszystkim bank (jest mu winna 1,8 mln zł), a także fundusz sekurytyzacyjny, towarzystwo ubezpieczeniowe.

W bazie KRD są też 593 spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zajmujące się marketingiem. Ich łączne zadłużenie to 17,9 mln zł, a największy dłużnik ma 1,1 mln zł zaległych płatności.

34,1 mln zł, czyli ponad jedna trzecia łącznych długów sektora marketingowego, przypada na firmy z województwa mazowieckiego. Dalej są podmioty z województwa śląskiego (12,3 mln zł) i wielkopolskiego (7,9 mln zł).

Według Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, w długi popadają małe firmy marketingowe, ponieważ są zależne od płatności od pojedynczych klientów.

- Ta branża charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Małe agencje często przyjmują w ciemno każde zlecenie, bo pozyskanie klienta nie jest łatwe. Pracują zazwyczaj projektowo, rzadko zdarza się, że mają umowy na stałe. Chcąc utrzymać zdobyte w pocie czoła zlecenie, nie sprawdzają wiarygodności finansowej klientów - komentuje Łącki. - W efekcie, gdy kontrahent ociąga się z płatnością, agencja zaczyna tonąć. Właśnie dlatego małe agencje nie powinny bać się weryfikowania nowych zleceniodawców, aby nierzetelny płatnik nie pociągnął ich na dno - uważa.

Krajowy Rejestr Długów zwraca też uwagę, że małe agencje reklamowe często zakładają byli dziennikarze, a także PR-owcy i marketingowych pracujący wcześniej w większych firmach. Nie mają oni doświadczenia w prowadzeniu biznesu na własny rachunek.

Kolejnym utrudnieniem są długie terminy płatności wyznaczane przez klientów. Żeby zachować płynność finansową w takich sytuacjach, agencje często biorą kredyty obrotowe.

- Długi agencji kreatywnych w bankach to w dużej mierze niespłacone kredyty obrotowe, zaciągnięte na finansowanie zleceń od klientów. Powszechna praktyka jest taka, że klient zleca zaprojektowanie i wykonanie dużej partii folderów, ulotek, gadżetów czy innych materiałów reklamowych i płaci za nie dopiero po ich otrzymaniu - analizuje Andrzej Kulik, ekspert programu Rzetelna Firma. - Przy dużych zamówieniach agencja musi wpłacić zaliczkę podwykonawcy, często też ma krótszy termin na uregulowanie całej zapłaty niż jej klient. Sięga więc po pieniądze z banku. Niestety w przypadku zawirowań po stronie klienta bywa, że zostaje na lodzie i nie jest w stanie spłacić kredytu - dodaje.

34,5 mln zł długów trafiło do windykacji

Ponad jedna trzecia łącznego zadłużenia firm marketingowych - 34,5 mln zł - jest wobec firm windykacyjnych i funduszy sekurytyzacyjnych, które przejęły te należności od pierwotnych wierzycieli.

Zaległości wobec banków wynoszą 17,3 mln zł, wobec dostawców telefonii, internetu i telewizji - 6 mln zł, wobec firm faktoringowych - 4,2 mln zł, a wobec firm leasingowych - 3,2 mln zł. Ponad 2 mln zł zadłużenia jest w ramach branży marketingowej: dłużnicy są winni 1,1 mln zł domom mediowym, agencjom badawczym, wywiadowniom gospodarczym, serwisom internetowym i firmom telemarketingowym, a 1,3 mln zł - firmom poligraficznym i wydawniczym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów