Do Apple zamiast do lekarza. Koncern zapowiada nową usługę

Nie trzeba będzie się zapisywać na wizytę i czekać tygodniami. Nawet nie trzeba będzie wychodzić z domu, aby "pójść" do lekarza. Taką usługę subskrypcyjną o nazwie Health+ na przyszły rok szykuje Apple.

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
Do Apple zamiast do lekarza. Koncern zapowiada nową usługę
AI w medycynie

Jednym z największych wyzwań cywilizacyjnych, przed jakim obecnie stoimy, jest nasz stosunek do sztucznej inteligencji. Zaczęło się niewinnie od tworzenia memów i odpowiedzi na maile, ale coraz częściej zaczynamy pytać AI o kluczowe aspekty naszego życia. Co gorsze, zaczynamy się stosować do tego co nam podpowiada!

Jednym z takich aspektów jest nasze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Sztuczna inteligencja w medycynie, czyli na dwoje babka wróżyła

Jej rola jest niepodważalna: dzięki sztucznej inteligencji szybciej znajdujemy nowe lekarstwa, lepiej analizujemy symptomy oraz objawy chorób, wyciągamy dokładniejsze informacje z prześwietleń, dzięki czemu szybciej wykrywamy patologiczne zmiany w organizmie, zwiększając tym samym szansę na ich powstrzymanie. A to tylko kilka z wielu dobrych rzeczy, które są możliwe w medycynie dzięki AI.

Te pozytywne aspekty mają wspólną cechę  objawiają się nam wtedy, gdy AI jest narzędziem w rękach specjalisty, a nie w naszych. Ogólni asystenci tacy jak Gemini czy ChatGPT nie są w tej chwili lekarzami i bardzo możliwe, że nigdy nimi nie będą. Pierwszy powód to taki, że nie czerpią wiedzy z zaufanych źródeł. Drugi to fakt, że nie są wyspecjalizowani w medycynie i zdrowiu.

Identyczny problem rysuje nam się, gdy rozmawiamy o sztucznej inteligencji w kontekście zdrowia psychicznego – pisaliśmy o tym w osobnym tekście.

Dlatego warto każde nowe rozwiązanie opierające się na sztucznej inteligencji dokładnie przeanalizować, poznać jego zalety oraz ograniczenia ,zanim zaczniemy z niego korzystać. Jak to wygląda na przykładzie planowej usługi Health+?

Co oferuje Health+ od Apple?

Główną cechą usługi ma być to, że będzie kompleksowym pakietem wielu usług: od liczenia kalorii, kroków czy posiłków do indywidualnych planów treningowych. Wszystkim ma zarządzać sztuczna inteligencja, którą można nazwać lekarzem.

Problem, jaki Health+ ma rozwiązać, to mnogość danych zdrowotnych. Część z nich wpisujemy sami do aplikacji, część jest zbierana przez inteligentne opaski czy zegarki, a jeszcze inne z zewnętrznych aplikacji. Nowa usługa Apple ma to wszystko zebrać do jednego miejsca i oczywiście analizować.

Od razu pojawiają się wątpliwości z przetwarzaniem danych. To co jemy, ile ważymy i jakie mamy ciśnienie, to bardzo wrażliwe dane i nie chcemy, aby trafiły w niepowołane ręce. Chociażby do ubezpieczyciela zdrowotnego, który widząc nasz niezdrowy tryb życia może chcieć podnieść nam składkę.

Apple zamierza wykorzystać sztuczną inteligencję i swojego "lekarza" do analizowania danych na urządzeniu, które posiadamy, bez konieczności wysyłania ich na zewnętrzne serwery.

Jaka przyszłość czeka Health+ i podobne usługi?

Nie łudź się: Apple nie chodzi o Twoje zdrowie, tylko o to abyś kupił ich smartfona i Apple Watch. Podczas wrześniowej prezentacji nowych produktów, w tym iPhone 17 i zegarków, Apple bardzo dużo miejsca poświęciło zdrowiu pokazując między innymi historie osób, którym ich produkty dosłownie uratowały życie.

W mojej prywatnej opinii Apple zaczyna działać jak koncerny farmaceutyczne, które straszą chorobami oraz problemami zdrowotnymi po to, aby zaraz podsunąć nam rozwiązanie w postaci swoich produktów czy usług. Ta gra na strachu konsumentów jest jednym z klasycznych mechanizmów reklamy i komunikacji, a teraz zaczyna być obecna również w produktach marek technologicznych. Zaznaczam ponownie – to moje prywatne odczucie i interpretacja wynikająca ze śledzenia tego, co się dzieje na rynku.

Kiedy Health+ będzie dostępny w Polsce? W USA oprócz podania roku 2026 nie zdradzono nic więcej. Patrząc na restrykcyjne wymogi UE w sprawie prywatności i ochrony danych, raczej nie powinniśmy szykować się na wprowadzenie tej usługi zbyt szybko.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?