Dobry sprzedawca na wagę złota

Napędzające rodzimą gospodarkę EURO 2012 już za nami, a wraz z nim mija ochota Polaków do zwiększania wydatków. Nawet czas wakacji – zwyczajowo łaskawy dla handlu i usług - staje się dobrym momentem do zaciśnięcia pasa. Sprzedawcy muszą zakasać rękawy by namówić klientów do zawierania transakcji. Jak zatem sprawdzić czy siły sprzedażowe firmy poradzą sobie w pozyskiwaniu klientów i jak wesprzeć handlowców by osiągali doskonałe wyniki? Najpierw warto zbadać kompetencje handlowców, a do rozmów o nich zaprosić… klientów.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Niestety, nie zawsze duża aktywność sprzedawcy automatycznie przekłada się na rewelacyjne wyniki. Mimo, że każdy proces sprzedaży jest inny: zależy od klienta, branży, rynku, specyfiki usługi lub produktu, czy chociażby procesu decyzyjnego klienta, to zamyka się w stałym cyklu od zainicjowania kontaktu do jego zamknięcia. Ważne jest to, co dzieje się w trakcie poszczególnych spotkań sprzedawcy z klientem.

„Kluczem do sukcesu jest właściwa diagnoza kompetencji handlowców, konstruktywna komunikacja między przełożonymi a sprzedawcami oraz realna ocena efektywności dotychczas prowadzonych szkoleń i programów rozwojowych. Istotne jest wzięcie pod uwagę zarówno oceny własnej handlowca, oceny jego przełożonego, a także opinii klientów. Dopiero połączenie wszystkich tych danych pozwala określić mocne i słabe strony każdego sprzedawcy, a co za tym idzie – zapewnić mu indywidualny program rozwoju (szkolenia, coaching, mentoring) w oparciu o konkretne potrzeby” – mówi Darek Dobrzyniecki, Partner w Persona GLOBAL Polska.

Nie mniej ważny od predyspozycji samego sprzedawcy jest sposób zarządzania siecią sprzedaży i zespołem sprzedawców. Jean-Benoit Parat i Francois Pham, francuscy konsultanci Persona GLOBAL, wraz z zespołem czołowych ekspertów z dziedziny sprzedaży przez ponad 30 lat prowadzili badania czynników warunkujących uzyskiwanie najlepszych wyników przez handlowców. Opierając się na najpopularniejszych na świecie modelach sprzedaży oraz wynikach własnych badań, stworzyli narzędzie - Sales Competency Assessment - pozwalające ocenić jakość aktywności handlowych na poszczególnych etapach procesu sprzedaży. Dzięki temu możliwe jest dokonanie ilościowego pomiaru umiejętności oraz kompetencji handlowców w 13 kluczowych obszarach ich pracy. Są to: przygotowanie, inicjowanie kontaktu, analiza potrzeb, prezentacja produktów i usług, radzenie sobie z zastrzeżeniami, negocjacje, zamknięcie sprzedaży, umiejętności słuchania, relacje interpersonalne, podejście i procedury sprzedażowe, organizacja, wydajność, znajomość działalności i branży. I tu właśnie wkracza dobry menedżer. Umiejętnie stosując wyniki takiej analizy uzyskuje wiedzę, w której - z wymienionych 13 - kompetencji sprzedawca w jego zespole może być jeszcze lepszy, w czym potrzebuje wsparcia, a co jest jego największym atutem i z czym radzi sobie doskonale i samodzielnie. Dzięki temu, może np. precyzyjnie zaplanować szkolenia dla swoich handlowców i skoncentrować działania rozwojowe na najistotniejszych czynnikach wpływających na osiąganie najlepszych wyników sprzedaży.

„Sukces w sprzedaży zależy od całego zespołu stosowanych procesów, technik i zachowań. Warto je poznać, a następnie spowodować, że sprzedawcy będą potrafili efektywnie je stosować. Budowanie wzajemnego zrozumienia oraz wspieranie się jest niezbędne dla zbudowania silnego zespołu sprzedaży” – dodaje Darek Dobrzyniecki z Persona GLOBAL Polska.

Od kilku lat takie analizy są stosowane w różnych branżach na wszystkich kontynentach. Firmy diagnozują kompetencje sprzedaży, co wymaga współpracy wszystkich menedżerów. Wielu z nich ma trudności ze szczegółową oceną swoich przedstawicieli handlowych. Jest to sygnał świadczący o tym, że menedżerowie w niewystarczającym stopniu pracują z danym sprzedawcą. Może to być spowodowane tym, że nadzorują pracę zbyt wielu handlowców, aby regularnie obserwować ich „w akcji” i prowadzić coaching. Jest to o tyle ważne, że skokowy wzrost wyników możliwy jest jedynie w przypadku zapewnienia pełnej efektywności nie tylko sprzedawców, ale również ich bezpośrednich przełożonych.

Informacje o firmie:

Persona GLOBAL Polska

Persona GLOBAL Polska jest częścią sieci Persona GLOBAL - światowej firmy doradztwa biznesowego, koncentrującej się na procesach zarządzania operacyjnego, efektywnego przywództwa, przewodzenia zmianom, budowaniu sprawności i spójności organizacji oraz komunikacji interpersonalnej i rozwoju kompetencji menedżerskich. Konsultanci Persona GLOBAL Polska pomagają klientom realizować ambitne cele biznesowe, inspirują i wdrażają śmiałe zmiany w zachowaniach ludzi i funkcjonowaniu organizacji, a przede wszystkim zapewniają spójność procesów i zasobów firm poprzez integrację ludzi ze strategią.

Swoim klientom Persona GLOBAL Polska oferuje szerokie spektrum usług diagnostycznych i rozwojowych, w tym: tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi zaangażowania i osiąganiu wyników, podejmowanie działań i wdrażanie zachowań, diagnozę kompetencji, warsztaty rozwojowe oraz coaching indywidualny.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji