Małe formaty handlowe to sektor rynku nieruchomości handlowych cieszący się rosnącym zainteresowaniem ze strony konsumentów, poszukujących możliwości zaoszczędzenia czasu i pieniędzy, najemców, którzy chcą zoptymalizować koszty najmu powierzchni oraz deweloperów chcących zdywersyfikować swoją działalność i inwestować w projekty, które nie wymagają dużego wkładu finansowego i których wynajem nie zajmuje dużo czasu.
Rozwój tego rynku to następstwa aktualnej sytuacji na rynkach finansowych, a także dowód na dojrzewanie polskiego rynku nieruchomości handlowych. Sieci handlowe i deweloperzy szybko identyfikują pojawiające się trendy i dopasowują swoją ofertę do wymagań konsumentów zagospodarowując kolejne rynkowe nisze. Jednym z takich trendów są zmieniające się zwyczaje zakupowe konsumentów, którzy artykuły pierwszej potrzeby wolą kupować szybko (w drodze z pracy do domu) w mniejszych obiektach niż spędzać dużo czasu w dużych centrach handlowych.

Dzięki małym formatom handlowym zarówno sieci handlowe, jak i deweloperzy mogą być obecni na rynkach, na których istnieją już duże centra handlowe i nie konkurować z nimi lub działać tam gdzie powstanie dużych obiektów handlowych jest nieuzasadnione ekonomicznie z powodu niewystarczającej liczby mieszkańców lub ich niskich dochodów – mówi Anna Staniszewska, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych firmy DTZ. To pierwsze badanie na polskim rynku, które segmentuje obiekty zaliczane do tego sektora. Mały format definiujemy, jako mały obiekt handlowy powstały po roku 1990 o powierzchni wynajmowalnej, która nie przekracza 5 000 mkw. i w którym mieści się 5 lub więcej sklepów lub punktów usługowych. Segmentację obiektów przygotowaliśmy biorąc pod uwagę szereg charakterystycznych dla poszczególnych rodzajów tych nieruchomości cech: układ powierzchni, funkcję, charakterystykę obiektu, rodzaj najemców oraz lokalizację – wyjaśnia Anna Staniszewska.

W raporcie DTZ małe obiekty handlowe zostały podzielone na: osiedlowe centra handlowe (convenience centres), małe śródmiejskie centra handlowe (small city centre retail schemes), małe lokalne centra handlowe (small local retail schemes) oraz małe parki handlowe (strip malls).
Obecnie w analizowanych miastach, w których mieszka od 50 do 100 tysięcy osób podaż powierzchni najmu w małych formatach handlowych kształtuje się na poziomie 173 000 mkw., co stanowi 15% powierzchni handlowych na tych terenach. W ciągu najbliższych lat spodziewany jest znaczący wzrost podaży tej powierzchni. Inwestycje zapowiedziały już między innymi: Atut, Czerwona Torebka, Dekada, Family Point, Multibox, STOP.SHOP czy też Vis a Vis.











