Effie Awards 2016: powrót dużych marek i awans wizerunkowy sieci sklepów, zasłużone Grand Prix dla Play (opinie)

Na podium wróciły wielkie marki i duże budżety. Nagrody dla sieci handlowych pokazują, że w tej kategorii nie wystarczy komunikować niskiej ceny i atrakcyjnej oferty. Obiecującym tegorocznym trendem jest coraz większa ilość nagrodzonych kampanii digitalowych, które w swoim DNA mają mierzalność, ale co ważniejsze często mają ogromną siłę i zmieniają analogową część naszego życia - wyniki tegorocznej edycji Effie Awards oceniają dla Wirtualnemedia.pl eksperci z agencji reklamowych.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Effie Awards 2016: powrót dużych marek i awans wizerunkowy sieci sklepów, zasłużone Grand Prix dla Play (opinie)

W tegorocznej edycji Effie Awards Grand Prix przyznano firmom MediaCom Warszawa, Grandes Kochonos, Artegence, Isobar Polska, Plej, CPC za serię kampanii Play z udziałem znanych osób. Wśród agencji reklamowych najwięcej nagród dostała Lubię to - linked by Isobar, a wśród domów mediowych - MEC.

Grand Prix dla marki Play nie zaskoczyło branży. Zdaniem Kuby Kalicińskiego, CEO agencji Kalicinscy.com to skuteczna strategia marki realizowana z ogromnym rozmachem i konsekwencją już od kilku lat.

Zdaniem Rafała Lampasiaka, strategy directora w agencji Walk, po tegorocznej gali można powiedzieć, że na podium powróciły wielkie marki i duże budżety. - Play zdobywając Grand Prix udowodnił, że prosta i czytelna idea, ale za to konsekwentnie realizowana, jest w stanie zawojować rynek. Trudno tu mówić o zaskakującym pomyśle, innowacyjnych rozwiązaniach i mediach, za to śmiało można powiedzieć, że stary dobry ATL wciąż działa jak trzeba. Lidl swoim Pascalem i Okrasą już trochę bardziej zaczarował nas podejściem do kampanii i produktów, ale jakby nie patrzeć gros tej kampanii to też media szeroko zasięgowe. Z kolei wygrana IKEA w kategorii Brand Experience pokazuje, że prosta i pozytywna aktywacja może wiele wnieść do sposobu postrzegania marki, a innowacyjne pomysły to niekoniecznie tylko nowe technologie i digital. Dodatkowo, zaskakiwać może fakt, że agencja, która uzyskała najlepszy wynik po podsumowaniu punktów, nie miała na swoim koncie żadnego złotego Effie, a tych rozdano aż dziewięć - komentuje Lampasiak.

Jan Mosiejczuk, business challenger w Carat Polska, zastanawia się, czy wybory i oceny były trafne, w pełni słuszne i zgodne z oczekiwaniami agencji, audytorium i agencji zgłaszających? Wydaje mu się, iż nie w pełni. Przyznaje, że podziela wybór Grand Prix za long term marketing excellence „Wszyscy przechodzą do Play”, wieloagencyjnemu combo wraz z operatorem, podobnie za Złoto dla tej kampanii i marki Play, i zgadza się z wyborem ośmiu kolejnych złotych nagród (których liczba była mała w tym roku), o tyle liczba brązowych Effie może świadczyć o zmartwieniu jury z innymi kampaniami.

- Czyżby wśród aż tylu zgłoszeń jednak brak było tych z ciekawymi strategiami, niepospolitymi rozwiązaniami, naprawdę spektakularnych rezultatach sprzedaży i wzrostu marki? Być może, iż w tej ilości zabrakło „tej” jakości? Na więcej srebrnych i złotych tytułów skuteczności marketingowej i komunikacji. Może pod rozwagę jest tak duża liczba kategorii konkursowych? Może zbyt wyśrubowane jednak kryteria oceny skuteczności i potem nominowania do nagród? A może jako specjaliści od brandingu, komunikacji, mediów, stratedzy starajmy się jednak pamiętać, aby już na początku myślenia o „tej” kampanii, a nie przy pisaniu briefów być odważnymi w formułowaniu celów, wyznaczaniu poziomów sukcesu, precyzyjnemu nazywaniu osiąganych później wyników? - zastanawia się Mosiejczuk.

W jego ocenie ciekawych jest kilka brązowych nagród przyznanych w kategoriach typu Media, rozrywka, kultura - cztery równorzędne brązowe nagrody czy trzy równorzędne brązowe w kategorii Telekomunikacja. Ciekawe na tyle (filmy i premiery) by je wyróżnić, lecz bez szczególnej priorytetyzacji. Albo trzy równorzędne oferty pre-paid, a najcenniejszy laur trafia potem do P4 i marki Play, już jako pełnokrwistego gracza telekomunikacyjnego na polskim rynku. To bardzo cenne, trafne i słuszne moim zdaniem wyróżnienie.

Jan Mosiejczuk zauważa też, że mało kampanii leków bez recepty zostało nagrodzonych najcenniejszymi nagrodami, mało w tym roku spektakularnych nowych produktów na rynku - triumf dla powracającego piwa i marki EB, banki w swojej kategorii w czołówce podobnie jak w ubiegłych dwóch, trzech latach.

Uwagę Michała Wolniaka, chief strategy officera w VML Poland oraz przewodniczącego grupy eksperckiej w Effie Awards Polska, zwróciło kilka bardzo ciekawych projektów w kategorii Retail, która zazwyczaj kojarzona jest z realizacjami, które nie budzą emocji i nie wyróżniają się kreatywnymi konceptami. Jego zdaniem w tym roku mieliśmy tu mocne zgłoszenia, zarówno pod względem efektywności, jak i kreacji. - Ostra rywalizacja rozegrała się w kategorii Long Term Marketing Excellence. Spora liczba mocnych zgłoszeń, nominacji i główne nagrody dla projektu „Pascal kontra Okrasa” promującego sieć Lidl oraz dla konsekwentnej strategii Playa.  Tegoroczna edycja przyniosła też kilka zmian, m.in. rozszerzenie kategorii specjalnych o Brand Experience. Wreszcie pojawiło się miejsce dla kampanii, których podstawą jest zbudowanie niepowtarzalnego doświadczenia odbiorcy z marką. Nagroda dla „Kuchni Spotkań IKEA” pokazuje rosnącą rolę doświadczenia i użyteczności jako wartości dla konsumenta i pomostu między marką a jej odbiorcami. Rozczarowująco mało projektów zgłoszono w kategorii e-commerce/e-services/m-services. Tu agencje i marketerzy mogą upatrywać swoich szans w przyszłorocznej odsłonie Effie Awards - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Wolniak.

Z perspektywy Kuby Kalicińskiego z Kalicińscy.com najciekawsze zmiany w tegorocznym konkursie Effie to pojawienie się dwóch nowych kategorii: branded content oraz brand experience. - Obie kategorie wskazują kierunki, w których również moim zdaniem będzie się rozwijał marketing. Szczególnie ciekawe są kampanie z obszaru brand experience, których podstawą jest budowanie unikalnego doświadczenia konsumenta z marką - podkreśla Kaliciński.

Według Barta Białego, deputy creative directora z Isobar Polska, po tegorocznej edycji konkursu widać, że dobrze skonstruowane i wyraziste formaty komunikacyjne działają. Jego zdaniem to pocieszające dla całej branży. - Dobrze, że nagradzane zostają kampanie farmaceutyków czy kosmetyków. I są to dobre egzekucje kreatywne, odpowiadające na trudne tematy i często złote statuetki, jak w przypadku kampanii marki Permen czy działań „Yes!tem kobietą”. Obiecującym tegorocznym trendem jest coraz większa ilość nagrodzonych kampanii digitalowych, które w swoim DNA mają mierzalność, ale co ważniejsze często mają ogromną siłę i zmieniają analogową część naszego życia. Świetnie, że nagrodzone zostały również długofalowe, trwające niejednokrotnie wiele lat i konsekwentnie realizowane wielokanałowe platformy komunikacyjne jakże istotne w budowaniu dużych, masowych marek. (Play, Lidl). Mam nadzieję, że ta konsekwencja w tym tak ważnym konkursie utrzyma się przez wiele kolejnych edycji - mówi Bart Biały.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tadeusz-zorawski-effie-zacheca-do-tworzenia-coraz-lepszych-prac_1 ##

Dla Kuby Kossuta, COO w MediaCom Poland, ciekawym zjawiskiem występującym dla wielu nagrodzonych kampanii było postawienie przez marketerów na content i umiejscowienie go w sercu ekosystemu komunikacji. Szef MediaComu zwraca uwagę, że reklamodawcy coraz skuteczniej przejmują rolę wydawcy czy producenta treści, który staje się równie ważny co sam komunikat. - Polskie marki coraz skuteczniej i efektywniej dostarczają konsumentom wartościowej rozrywki czy dają dostęp do edukacji, co szczególnie było widać w nagrodzonych projektach, np. „Przygarnij Mnie” Bayera, #dajcałusa Coca-Coli, „Kuchnia spotkań” Ikea, „Dorota i Karol” Lidla, „Podwórko Nivea”, „Młodzi Bogowie” Prudential czy „Zacznij dzień od szklanki wody” Żywca Zdrój. Kampanie te swoje efekty biznesowe uzyskały dlatego, że dały konsumentom realną wartość, a nie tylko skutecznie przekazały, co miały do powiedzenia - uważa Kuba Kossut. I dodaje: - Potwierdza to w pewien sposób niezwykle zasłużona nagroda Grand Prix dla Play. Marketer i jego agencje całą egzekucję swojej strategii de facto oparli na przekazie wykorzystującym prosty content, w którym same kopie telewizyjne stały się adekwatną dla polskiego społeczeństwa spójną treścią rozrywkową.

W jego ocenie jest to pozytywny kierunek dla całej branży reklamowej. Pokazuje, że fantastyczne zwroty z inwestycji można uzyskać nie tylko zwiększając ilość ratingów i obniżając CPP, ale faktycznie dając coś wartościowego ludziom, którzy wchodzą w relację z daną marką. Ewolucja branży reklamowej w stronę rozrywki, edukacji i odpowiedzialności społecznej będzie za rok jeszcze bardziej widoczna.

- Na gali zabrakło mi uwzględnienia jednego ważnego trendu. Dotyczy to zarówno proponowanych kategorii jak i zgłaszanych kampanii. Obecna technologia pozwala na niesamowite, dotąd niespotykane rozwiązania reklamowe oparte o gromadzenie i analizę danych. W konsekwencji - na komunikowanie się z konsumentami jeden-do-jednego i reagowanie w czasie rzeczywistym. Liczę na zmianę formuły konkursu i fantastyczne zgłoszenia w tym obszarze w przyszłym roku - podsumowuje Kuba Kossut.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-karolak-jak-zrobic-skuteczna-kampanie-na-podstawie-effie-awards-2016_1 ##

Trzy spośród dziewięciu złotych Effie, które trafiły do Ikei, Żabki i Lidla dla Anny Podskarbi, dyrektor zarządzającej OMD Optimum Media, są potwierdzeniem tego, że w tej kategorii nie wystarczy komunikować niskiej ceny i atrakcyjnej oferty - wszyscy nagrodzeni postawili na długoterminowe, spójne i konsekwentnie rozwijane platformy komunikacyjne, oparte na dobrze rozpoznanych potrzebach klientów.

- Konsekwencja i spójność nagrodzona zostały też w przypadku zdobywcy tegorocznego Grand Prix - marki Play. Przykłady te powinny być inspiracją dla całego rynku – jeśli masz dobry pomysł, trzymaj się go i rozwijaj, a nie porzucaj dla nowego. Cierpliwość zostanie wynagrodzona - uzasadnia Podskarbi. Przyznaje, że najbardziej cieszy ją wiele dobrych zgłoszeń w dwóch nowo otwartych kategoriach: brand experience i branded content. - Marki coraz odważniej wspierają realizację lub tworzą własne treści, których i jakość i wartość dla konsumentów jest bezsprzeczna. Branded content stwarza nowe możliwości w zakresie promocji marek i widać, że marketerzy coraz lepiej potrafią to wykorzystać - Kuchnia Spotkań IKEA i YES!tem kobietą o.b. to kampanie, które mogą być rozwijane przez kolejne lata i dostosowywane do zmieniających się oczekiwań konsumentów.  O sile tych kampanii świadczy ich pojemność i elastyczność.  A dobrych pomysłów nie należy zbyt szybko porzucać - mówi Anna Podskarbi.

Według Sławomira Skowerskiego, senior copywritera w GoldenSubmarine, w tym roku królowała pochwała poprawności i stawiania na rzeczy, które się sprawdzają od lat. - Większość głównych nagród zgarnęły wielkie, dobrze naoliwione pieniędzmi albo napakowane znanymi osobami, machiny marketingowe. Nawet akcja społeczna w tym roku musiała mieć twarz, a raczej, przepraszam, „#ryjkuźniara”. Pytanie brzmi, czy miliony wydane na tego typu reklamy przekładają się rzeczywiście na wyniki sprzedaży? No i, w porównaniu z zeszłorocznym konkursem, zabrakło mi „tego czegoś”. Jakiejś kampanii, która naprawdę zapada w pamięć. Jak "Smutny autobus" czy „70 sekund ciszy”. Coś ze sobą niesie głębszego, wyznacza trendy, sprawia, że zmieniają się postawy konsumenckie - ocenia Skowerski.

Zauważa, że chociaż nagroda dla najefektywniejszej poszła w ręce agencji interaktywnej, to ma wrażenie, że sam digital jest wciąż traktowany jako swoisty e-kwiatek do reklamowego kożucha. - A tymczasem żyjemy przecież w świecie, w którym coraz więcej konsumentów świadomie rezygnuje ze starych mediów jak telewizja czy gazety, przerzucając się całkowicie na smartfony, aplikacje czy konsumpcję konkretnych formatów wideo. Mam wrażenie, że efektywność u nas wciąż oznacza stawianie na masę komunikatów i zasięgi, a nie na precyzję dotarcia do klienta, na którym naprawdę nam zależy. Agencje i klienci muszą zdać sobie sprawę, że w świecie online można to robić naprawdę znacznie efektywniej - uważa Skowerski.

Dla Renaty Wasiak-Sosnowskiej, CEO Havas Media, tegoroczna edycja Effie Awards nie zaskoczyła. Jej zdaniem warto zwrócić uwagę szczególnie na nową kategorię brand experience, ponieważ kategoria obfitowała w tym roku w ciekawe case'y, w tym ponad pięć nominacji. Wszystkie wykorzystujące rozwiązania w nowych technologiach, w ciekawy sposób angażowały konsumentów.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/anna-jakubowski-musimy-pojsc-o-krok-dalej-i-zrobic-wiecej-niz-sam-konkurs-effie-awards-wywiad ##

- Złoto kampanii „Kuchnia Spotkań IKEA” w kategorii brand experience pokazuje nowe podejście do konsumenta. Marka jest bardzo blisko użytkownika, pozwala na przetestowanie, wypróbowanie, angażuje. Projekt wykorzystuje ponadto wciąż mocny trend kulinarnego doświadczania i bardzo skutecznie łączy go z toposem rodzinnego spotkania przy stole. Popularność tego miejsca przerosła najśmielsze oczekiwania, a to wszystko dzięki możliwości spędzania czasu w gronie najbliższych, wspólnego gotowania, testowania, doświadczania i wykorzystania najnowszych rozwiązań IKEA w kuchni. To bardzo udane czerpanie z pewnego zjawiska z „realu” i przekucie go w długofalową strategię marketingową. I to jest kolejny trend, który przewijał się w większości nagrodzonych kampanii w tym roku. Nie zabrakło tez case'ow w kategorii pro bono, chociaż rzeczywiście wciąż nie jest ona popularna i nie obfituje w zgłoszenia. Mocno wybiła się tu kampania „#ryjkuźniara” (złoto), która wywołała burzliwą dyskusję, wciągając w nią połowę polskiego internetu. Mówiły o niej największe media, pisali blogerzy i rozmawiali ludzie na ulicy. Kontrowersyjna, mówiąca wprost, mocna i przemawiająca do wyobraźni każdego nas. Otworzyła oczy na problemem, który jest codziennie obecny w polskim internecie – pokusę łatwego i negatywnego komentowania – hejtowania - komentuje Renata Wasiak-Sosnowska. Jako najważniejsze trendy widoczne podczas tegorocznej edycji Effie wymienia: dialog marek z konsumentem i angażowanie go w doświadczanie marki, proponowanie rozwiązań, z których płyną realne, pozytywne korzyści dla użytkownika.

Tomasz Fochtman, partner zarządzający MEC odpowiedzialny za strategię i innowacje, juror Effie, uważa, że tegoroczne Effie pokazuje m.in. rosnącą rolę działań promocji sprzedaży versus wpływ komunikacji marketingowej na wynik sprzedaży. W jego ocenie w takich kategoriach jak FMCG, czy kosmetyki rośnie rola akcji promocji sprzedaży i pozycji u kluczowych retailerów. - Oznacza to większe wyzwanie dla jurorów, ponieważ coraz trudniejsze  jest ustalenie wpływu tych działań na sukces sprzedażowy w relacji do roli komunikacji marketingowej, której stricte dotyczy konkurs Effie. Przykładem służą tu praktycznie wszystkie zgłoszenia do Effie 2016 z kategorii takich jak żywność, napoje, czy uroda i pielęgnacja - mówi Tomasz Fochtman.

Kolejna tendencja jego zdaniem to ciągle rosnące znaczenie treści tworzonych przez marki. Tomasz Fochtman zwraca uwagę, że treści te nie są już uzupełnieniem intensywnej kampanii w mediach płatnych, ale stanowią oś, centralny element kampanii. - Rośnie też ich rola w sukcesie sprzedażowym kampanii. Nic dziwnego, że przybywa kampanii opierających się głównie na treściach własnych, a w Effie Awards 2016 przykładami takich akcji są nagrodzone „Yes!tem kobietą” marki O.B. lub kampania „#ryjkuźniara” - mówi menedżer z MEC.

I dodaje, że słowo, które często padało podczas tegorocznej Gali Effie to odwaga. Nie tylko z powodu kurtuazji agencji dziękujących klientom. - W przypadku wielu z nagrodzonych kampanii zrobiono coś inaczej, po raz pierwszy w kategorii, szybciej niż inni. To oznaka szerszej tendencji - elastyczność, pierwszeństwo, krótszy czas reakcji w wykorzystywaniu trendów konsumenckich stają się kluczowymi cnotami marketerów. Taka ich postawa skazuje potencjalnych „followersów” na gorszy zwrot z inwestycji w komunikację. Przykładem marketingowej odwagi służą choćby nagrodzone Grand Prix działania long-term marki Play lub nagrodzona złotem kampania marki Permen - podsumowuje Tomasz Fochtman.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/effie-2016-grand-prix-za-celebryckie-kampanie-play-lubie-to-i-mec-firmami-roku ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?