Raport IAB Polska i PBI: Ponad połowa firm gotowa na erę post-cookie

92 proc. firm jest świadomych, że wkrótce kluczowe przeglądarki internetowe wykorzystywane przez polskich internautów zakończą obsługę plików cookie firm trzecich,a 80 proc. wie o zachodzących procesach co najmniej od roku. Ponad połowa badanych (59 proc.) zadeklarowała też gotowość na nadchodzącą zmianę - wynika z raportu IAB Polska i PBI „Reklama online w dobie post-cookie”.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:

Prawie wszystkie podmioty (92 proc.) biorące udział w badaniu są świadome, że wkrótce kluczowe przeglądarki internetowe wykorzystywane przez polskich internautów zakończą obsługę plików cookie firm trzecich. Zdecydowana większość (80 proc.) wie o zachodzących procesach co najmniej od roku – odsetek ten wzrósł istotnie w porównaniu do badania zrealizowanego w roku 2021. Wyniósł on wówczas 68 proc. Zdecydowana większość respondentów świadomych zachodzących zmian podejmuje różnego rodzaju działania w celu zaadaptowania się do nowej sytuacji rynkowej. Wśród nich 66 proc. rozpoczęło aktywność przed rokiem 2022, a 34 proc. przed 2021 rokiem.

Użytkownicy blokują 3rd party cookies

„Już teraz znacząca cześć użytkowników blokuje 3rd party cookies i tym samym ogranicza prawidłowy pomiar kampanii reklamowych, konwersji oraz modelowanie atrybucji. Szeroki dostęp oraz zachowanie ciągłości danych o użytkownikach jest podstawą efektywnych kampanii reklamowych. Dlatego wypracowanie globalnych standardów jest kluczowym wyzwaniem rynku reklamy online. Czas pozostały do zablokowania 3rd party cookies w przeglądarce Chrome daje rynkowi unikalną szansę na testowanie i udoskonalanie wielu rozwiązań bazujących na 1st party ID czy współdzielonych, uniwersalnych ID. Jest to okazja do wypracowania nowego standardu identyfikacji użytkownika, lepiej spełniającego oczekiwania stron rynku reklamy online” - komentuje Rafał Wiewiórski, head of display & data w Ringier Axel Springer.

„Niemniej, wypracowywane rozwiązania wciąż są formą identyfikacji konkretnego użytkownika i mają wpływ na bezpieczeństwo oraz ochronę prywatności online. Producenci przeglądarek rozwijają funkcje, które mają zapobiec identyfikacji użytkowników, metodologii fingerprintingu. Nasuwa się więc pytanie, czy uniwersalne ID nie są sprzeczne z ideą, która stała za blokowaniem 3rd party cookies? Czy w przyszłości uniwersalne ID nie zostaną także zablokowane?” - pyta Wiewiórski.

Ponad połowa badanych (59 proc.) wyraziła gotowość na nadchodzącą zmianę – prawie tyle samo ile w badaniu zeszłorocznym (58 proc.). Wówczas jednak 20 proc. zdiagnozowało brak przygotowania, zaś w ostatniej edycji badania odsetek takich osób spadł do 15 proc. Podmioty, które podejmują działania adaptujące do nowych realiów rynkowych w pierwszej kolejności testują rozwiązania własne (73 proc.), zaś dopiero w następnej skupiają się na rozwiązaniach partnerów i firm zewnętrznych (66 proc.). Jest to istotna zmiana w porównaniu do roku 2021, gdy popularność działań była odwrotna (odpowiednio: 67 proc. i 77 proc.).

Jednocześnie 25 proc. wszystkich badanych deklaruje gotowość na korzystanie z rozwiązań właścicieli przeglądarek (np. Fledge, Topics API). W porównaniu do zeszłego roku jest to nieznaczny spadek (z 30 proc.). Zaobserwowane trendy pozwalają sądzić, że z upływem czasu rynek jest coraz lepiej przygotowany.

grafika

Własne rozwiązania

Prawie wszyscy badani wydawcy testują własne rozwiązania. Najczęściej są to rozwiązania oparte o kontekst treści. 85 proc. tego segmentu rynku deklaruje, że zbiera dane służące identyfikacji użytkowników. Jest to o 14 p.p. więcej niż w roku 2021. Najczęstszym sposobem pozyskiwania tego typu informacji jest logowanie (88 proc.). 61 proc. wykorzystuje w tym celu także newslettery, zaś 55 proc. dane o urządzeniu. 59 proc. – podobnie jak rok wcześniej – posiada narzędzia do łączenia identyfikatorów pomiędzy serwisami. 44 proc. nie rozważa dzielenia się identyfikatorami swoich użytkowników z innymi podmiotami na rynku. Jest to istotny wzrost w porównaniu do roku 2021, gdy brak takiej chęci wyrażało 29 proc. badanych wydawców.

grafika

„Kiedy Google Chrome po raz kolejny odsunął w czasie wyrok na 3rd party cookies, rynek odetchnął z ulgą. Mimo że ponad połowa badanych deklaruje gotowość na nadchodzące zmiany, to jednak tej gotowości towarzyszy dość duża doza niepewności jaki będzie ostateczny kształt nowych rozwiązań, czy zaadoptują się na rynku i czy będą równie efektywne jak obecne” - mówi Karolina Kubasik, product owner z Wirtualna Polska Media.

„Z jednej strony cieszy wielość alternatyw dla 3rd party, które testuje rynek – wszak pluralizm jest kluczowy dla demokracji – to jednak z drugiej strony skupianie się na wielu różnych rozwiązaniach posiada również wady: znacząco zwiększa koszty wytworzenia i utrzymywania tych rozwiązań oraz nie adresuje potrzeby standaryzacji identyfikatorów i kontekstowości. Zapewne z powyższego powodu coraz więcej wydawców deklaruje brak chęci dzielenia się identyfikatorami z innymi podmiotami na rynku. Może to doprowadzić do sytuacji, że każdy wydawca stanie się nieformalnym „walled gardenem”, jednak tylko najwięksi osiągną wymierne efekty wynikające ze skali” - dodaje Kubasik.

grafika

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/plki-cookies-jak-dzialaja-zgoda,7170057281058433a ##

Na potrzeby raportu zrealizowano badanie ilościowe online z przedstawicielami różnych stron rynku komunikacji cyfrowej (m.in. wydawców, domów mediowych i agencji marketingowych oraz reklamodawców).

Wywiady zrealizowano w październiku 2022 roku. Całkowita wielkość próby wyniosła N=158 wywiadów. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą standaryzowanego kwestionariusza, dane zaś zostały zebrane metodą wywiadów internetowych (CAWI). Respondentami byli pracownicy podmiotów, które funkcjonują w obrębie ekosystemu IAB Polska – firmy członkowskie oraz te, które aktywnie uczestniczą w działaniach związku bądź śledzą kanały informacyjne.

W odpowiednich miejscach raportu wyniki zostały porównane do rezultatów analogicznego badania z marca 2021 roku.

W pierwszym półroczu 2022 wartość rynku reklamowego online osiągnęła prawie 3,2 mld zł, odnotowując dynamikę wzrostu na poziomie 10,4 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów