Erli to horyzontalny marketplace, czyli platforma, na której zewnętrzni sprzedawcy mogą oferować produkty z wielu różnych kategorii. Zdecydowanie największą taką platformą w Polsce pozostaje Allegro, przy czym musi mierzyć się z konkurencją gigantów z zagranicy: zarówno w USA (Amazon), jak i Azji (Aliexpress, Temu).
Jak w tym układzie odnajduje się Erli? Platforma została uruchomiona w 2020 roku, a na początku 2021 roku było na niej 2,2 tys. sprzedawców. Wiosną 2023 roku pierwszy raz pojawiła się w czołowej dziesiątce kategorii e-commerce’owej według Mediapanelu (w maju zanotowała 5,58 mln użytkowników oraz 4 minuty i 25 sekund średniego czasu korzystania.).

Na początek duże wzrosty i straty
W całym 2023 roku liczba transakcji na Erli zwiększyła się rok do roku o 133 proc. do ponad 3,6 mln, a wartość brutto zakupów (GMW) – o 60 proc. do 740 mln zł, z czego 52 proc. wygenerowano w kategorii Dom i Ogród. Natomiast liczba sprzedawców na platformie poszła w górę r/r z 14 do 22 tys., a liczba zarejestrowanych użytkowników – z 1,4 do 3 mln.
Wzrost skali widać było także w wynikach finansowych spółki Erli. W 2022 roku wypracowała 37,45 mln przychodów sprzedażowych, natomiast przy 48,21 mln zł kosztów operacyjnych i 3,18 mln finansowych (prawie w całości na odsetki) strata operacyjna wyniosła 11,32 mln zł, a strata netto – 13,9 mln.
Rok później wpływy firmy sięgnęły 91,1 mln zł, wydatki operacyjne – 93,57 mln, a koszty finansowe – 5,33 mln, co przełożyło się na 3,14 mln zł straty na poziomie operacyjnym i 7,49 mln zł w ujęciu netto.

Na czym zarabia Erli? W 2023 roku na przychody złożyło się 71,19 mln zł z prowizji od sprzedawców, 19,29 mln z usług reklamowych Erli Campaigns oraz 607,8 tys. z innych usług marketingowych.
Pierwszy zysk
W 2024 roku Erli wypracowało kolejne wzrosty. Na platformie przeprowadzono 5,9 mln transakcji o łącznej wartości 1,2 mld zł, co przełożyło się na 170,58 mln zł przychodów, o 87,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wpływy z prowizji wyniosły 126,15 mln zł, a z usług reklamowych – 44,43 mln.
Koszty operacyjne spółki zwiększyły się znacznie słabiej od przychodów: o 73,6 proc. do 162,45 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią wydatki na usługi obce, które poszły w górę z 80,55 do 147,82 mln zł.

Natomiast wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 8,07 do 8,93 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 1,57 do 1,72 mln, zaś na amortyzację – z 2,55 do 3,04 mln. Średnioroczna liczba pracowników spółki nieco zmalała: ze 106 do 101.
Równocześnie firma ograniczyła wydatki finansowe (głównie na odsetki): z 5,33 do 4,81 mln zł.
W efekcie rentowność Erli pierwszy raz wyszła powyżej zera. Na poziomie operacyjnym wzrosła z 3,14 mln zł straty do 8,34 mln zysku, a w ujęciu netto – z 7,49 mln straty do 4,44 mln zysku.

Wspólnicy spółki (większościowy pakiet akcji ma jej prezes Adam Ciesielczyk) postanowili przeznaczyć zeszłoroczny zysk na pokrycie wcześniejszych strat. Wskutek owych strat kapitały własne firmy pozostawały ujemne – na koniec ub.r. było to -16,73 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

W 2025 roku Erli dalej rośnie
Erli pochwaliło się już swoimi osiągnięciami biznesowymi w pierwszej połowie 2025 roku. Wartość brutto zakupów na platformie poszła w górę r/r o 53,7 proc. do 829,1 mln zł, a liczba transakcji – o 56,6 proc. do 4 mln. Sprzedaż najmocniej urosła w kategoriach kultury i rozrywki (102 proc.), urody (100 proc.) oraz motoryzacji (78 proc.).
Platforma wypracowała 120,4 mln zł przychodów i 8,7 mln zysku EBITDA, wobec odpowiednio 74,1 i 6,2 mln rok wcześniej.
Adam Ciesielczyk podkreślił, że firma nie zamierza już prowadzić szeroko zasięgowych kampanii reklamowych, tylko skupia się na "precyzyjnym komunikowaniu się z wybranymi grupami klientów oraz maksymalnym wykorzystaniu potencjału obecnej bazy użytkowników".
– Naszym głównym celem jest obecnie budowanie doskonałego doświadczenia klienta na każdym etapie kontaktu z Erli. Wierzymy, że w obecnym konkurencyjnym środowisku to właśnie jakość doświadczenia decyduje o lojalności i długofalowej relacji z klientem – dodaje.











