Interblok się sprawdził

Konstrukcje Leonarda da Vinci, budowa wulkanu, rozliczanie giełdowych transakcji – takich m.in. umiejętności nabywają uczestnicy innowacyjnego programu nauczania Interblok. Z jego efektów zadowolona jest i młodzież, i nauczyciele.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Po trzech miesiącach testowania nowego programu edukacyjnego dyrekcja Społecznego Gimnazjum nr 8 przy ul. Fabrycznej przeprowadziła wśród gimnazjalistów ankietę. - Zajęcia w ramach Interbloku odbywają się systematycznie co tydzień, więc dzieci powinny już zakumulować jakąś wiedzę i umiejętności – mówi Ewa Drozdowska, dyrektor SG nr 8 STO. – I my w ankiecie pytamy, co zyskali dzięki nowym zajęciom i jakie najbardziej przypadły im do gustu. Wyniki ankiety potwierdzają ogromne zainteresowanie gimnazjalistów nowatorskim sposobem prowadzenia zajęć z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Uczniom klas pierwszych najbardziej podobały się konstrukcje Leonarda da Vinci - Teraz już wiemy, jak można coś zważyć nie posiadając wagi – mówią pierwszoklasiści. Uczniowie doceniają też umiejętność samodzielnego tworzenia mapy, czy nietypowe poznawanie prawa Pitagorasa. Samodzielnie i na wiele sposobów potrafią wyznaczyć kierunek północny. Przekonali się ,że drożdże oddychają i dzięki nim można napompować balonik. - Wielu spośród nich doceniło pracę w zespole i ważność podział zadań w trakcie pracy– opowiada prowadząca zajęcia Mirosława Pypczyńska. – Sami też przekonali się, że potrafią stworzyć wiele użytecznych przyrządów, korzystając z rzeczy codziennego użytku. Odkryli, że pasek papieru może kryć wiele tajemnic i nauczy czyli się sami wymyślać oraz tworzyć potrzebny przyrząd. Z kolei w klasach drugich uczniom najbardziej podobało się konstruowanie wywierzyska (typ źródła); uczestnicy zrozumieli też, jak powstają jaskinie krasowe. Dzięki zajęciom poznali budowę wewnętrzną i zewnętrzną wulkanu. - Wszystkim podobał się wybuch wulkanu, czyli magmy, która powstała z octu, sody i czerwonego barwnika – mówią uczestnicy zajęć. – Dzięki takim lekcjom nauczyliśmy się wytrwałości w konstruowaniu, planowaniu – co należy zgromadzić, aby dane ćwiczenie wykonać. Uczniowie doceniają też poznawanie pojęć związanych z inwestowaniem pieniędzy i giełdą papierów wartościowych. Uczą się sami planować i rozliczać transakcje giełdowe. Taka wiedza przyda się im także w życiu codziennym. - Zrozumieli co to jest budżet i jak go robić oraz rozliczać, a jak można planować oszczędności – mówi nauczycielka Agata Baczewska. Finansowany z unijnych funduszy projekt edukacyjny Interblok ma zachęcić uczniów do nauki przedmiotów ścisłych, ale także znacząco podnieść wyniki kształcenia. Stworzyła go jedna z krakowskich szkół na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Początkowo program był adresowany do 80 szkół na południu Polski, potem swoim zasięgiem objął cały kraj. Oprócz gimnazjum z Fabrycznej, z naszego regionu zgłosiły się również dwie inne szkoły STO: społeczne gimnazjum przy ul. Narewskiej oraz gimnazjum z Augustowa. Program zakłada praktyczny sposób nauczania chemii, fizyki, matematyki, geografii i biologii w ramach dodatkowych 90-minutowych zajęć badawczych, tzw. bloków. W trakcie zajęć uczniowie nie tylko samodzielnie przeprowadzają eksperymenty, rozwiązują zadnia problemowe, ale także budują prototypy urządzeń, które pomogą zrozumieć prawa rządzące światem przyrody. Dodatkowo gimnazjaliści będą mogli zaznajomić się z podstawami ekonomii i przedsiębiorczości, gdyż do każdego projektu będą sporządzone analizy opłacalności wykonywanego zadania. Interblok realizowany będzie w trzyletnim cyklu. Przez pierwszy rok uczniowie będą eksperymentować według przygotowanych instrukcji. W drugim – sami będą wybierali metodę rozwiązania problemu, natomiast w trzecim – staną się konstruktorami i zbudują prototypy urządzeń zgodne z określonymi normami. Zdaniem twórców programu, Interblok może przynieść wiele wymiernych korzyści dla całej szkoły. Uczniowie, ucząc się metod eksperymentalnych i naukowych, podniosą swoje kompetencje. To przełoży się na lepsze wyniki egzaminów gimnazjalnych oraz bardziej świadomy wybór profilu liceum. Wzbogacą także swoją wiedzę ekonomiczną, a dzięki platformie internetowej będą mogli wymieniać się doświadczeniami z uczniami w całej Polsce. – Natomiast nauczyciele będą mogli rozwinąć skrzydła. Myślę, że dla całej szkoły ten program to znakomita okazja na odejście od rutyny i szansa do zabawy w naukę – podsumowuje Ewa Drozdowska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu