Internet i marketing mobilny: wydarzenia, ludzie i trendy 2020 roku, prognozy na 2021

W kolejnej odsłonie naszej serii podsumowań roku tematem jest internet mobilny i reklama mobilna. Najważniejsze wydarzenia, zmiany, trendy, ludzi i prognozy opisują menedżerowie wydawców oraz agencji marketingowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021,7170417693223041a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-2020-roku-w-mediach-spolecznosciowych-prognozy-na-2021,7170417098315905a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-jak-uplynal-2020-rok-co-wydarzy-sie-w-2021,7170416106976897a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-branza-eventowa-perspektywy-na-2021,7170415395190913a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2020-w-branzy-public-relations-co-wydarzy-sie-w-2021,7170414117001345a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agencje-podsumowuja-2020-rok-w-reklamie-internetowej-co-wydarzy-sie-w-2021,7170413142300289a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-outdoor-podsumowanie-roku-2020-najwazniejsze-prognozy-na-2021,7170412099331713a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/esport-podsumowanie-roku-2020-jaki-bedzie-2021,7170411673245825a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2020-w-influencer-marketingu-prognozy-na-2021,7170410734724737a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/wydawcy-internetowi-podsumowuja-2020-roku-prognozuja-wydarzenia-i-trendy-na-2021,7170409984697985a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/e-commerce-wedlug-wydawcow-podsumowanie-2020-prognozy-na-2021,7170409315124865a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-vod-co-wydarzylo-sie-w-2020-roku-jaki-bedzie-2021-rok,7170408568485505a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/reklama-internetowa-wg-wydawcow-jaki-byl-2020-roku-co-wydarzy-sie-w-2021-roku,7170406859094145a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/joanna-staude-potocka-dyrektor-marketingu-zabka-polska-podsumowanie-roku-2020,7170409815385729a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mikkel-noesgaard-chief-marketing-officer-play-podsumowanie-roku,7170408196667009a ##

Grzegorz Krawczyk, product director, Ringier Axel Springer Polska

grafika

fot. M. Krüger

Wydarzenie rokuZdecydowanie pandemia Covid-19, która miała ogromny wpływ na branżę. Jej skutki widać szczególnie w mobile, który stał się niekwestionowanym liderem popularności wśród platform. W ostatnich miesiącach w Polsce jest już ponad 26 milionów internautów mobilnych, czyli nawet o 3 miliony więcej niż użytkowników korzystających z desktopu. To także wyraźny znak dla reklamodawców, których oczy mocniej zwróciły się w stronę ofert mobilnych i dostrzegły tam potencjał w promowaniu swoich produktów. Jeśli dodamy do tego rosnące znaczenie rynku e-commerce w dobie pandemii, wychodzi nam, że mobile nareszcie osiągnął status, jaki ma na zachodnich rynkach. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuKryzys roku może być tylko jeden: to znów pandemia, która przedefiniowała rynek, zwiększyła znaczenie tzw. freelancerów na rynku dziennikarzy, a także ostatecznie rozwiązała temat digitalizacji mediów tradycyjnych, które bez online’u nie mogą istnieć.  

Trend roku / człowiek rokuCzłowiek roku - Bartek Pucek. Przez wiele miesięcy planował uruchomienie płatnego newslettera, badał rynek, zbierał insighty, a ostatecznie zrobił coś dużo większego – w jednym miejscu zebrał dziesiątki (jeśli nie setki!) osób zainteresowanych strategicznym myśleniem i nowymi technologiami, tworząc jedyną w swoim rodzaju społeczność nastawioną na rozwój. Dzisiaj newsletter Bartka i jego analizy to „must read” zarówno wśród technologicznych geeków jak i poważanych przedstawicieli branży. Trend roku - wzrost popularności podcastów w Polsce. Rynek podcastów - mimo ogromnych wzrostów w zachodniej Europie i w szczególności w USA w ostatnich latach - w Polsce wciąż nie osiągnął znaczącej roli. W tym roku sytuacja zaczęła się jednak zmieniać - rynek podcastów zaczął być zauważany nie tylko przed największych wydawców w Polsce (Ringier Axel Springer Polska ruszył z podcastami premium, które tworzą m.in. Anna Lewandowska i Jarosław Kuźniar), ale również przez rynek raklamowy - klienci sami tworzą własne podcasty (jak np. kampania Opla z Marcinem Dorocińskim), a część wydawców oferuje różne modele monetyzacji tego typu treści. Wydaje się, że w 2021 roku czeka nas wzrost tej części rynku. Jak pandemia wpłynęła na branżęW dzisiejszych czasach, w dobie fake newsów i clickbaitów, najważniejsza jest jakość prezentowanych produktów - i to niezależnie od tego czy mówimy o treści, ofercie dla reklamodawców czy produkcie jako takim. Te perspektywy łączy jedno – potrzeba budowania zaufania wśród użytkowników, co pandemia koronawirusa bardzo mocno wzmocniła. Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Era post-covid. Nikt dziś nie wie, jak będzie wyglądał świat po koronawirusie i jak branża przystosuje się nowych realiów. Wydaje się, że część trendów, które wzmocniła pandemia (jak e-commerce czy wzrost znaczenia mobile) się utrzyma, ale kluczowe będą decyzje reklamodawców. To oni mogą być katalizatorem dalszych zmian.

2. Zalogowani użytkownicy. Nowa polityka dot. cookiesów i zmiany w przeglądarkach internetowych mogą wywrócić rynek wydawniczy do góry nogami. Budowanie bazy zalogowanych użytkowników, szczególnie na mobile, będzie kluczowe nie tylko dla konkretnych produktów, ale również dla reklamodawców.

3. Tematyka sportowa chyba najmocniej ucierpiała podczas pandemii koronawirusa. Przeniesione igrzyska olimpijskie i Mistrzostwa Europy, mecze piłkarskie bez kibiców zwiększyły oczekiwania wobec 2021 roku w tym aspekcie. Ten rok będzie ogromnym wyzwaniem dla wszystkich zainteresowanych - czytelnicy jeszcze bardziej będą potrzebowali sprawdzonych wiadomości, a reklamodawcy będą szukać tych miejsc, w których rzeczywiście opłaca się zaistnieć.

 

Cezary Kożon, CEO Fast White Cat w Digitree Group

grafika

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNiewątpliwie COVID-19 - którego efektem był lockdown i zamrożenie gospodarcze.

Trend roku / człowiek rokuZnaczący wzrost liczby osób dokonujących zakupów w m-commerce. Zainteresowanie online'em wynikające z pandemii i lockdownu zostanie z nami na dłużej i zmieni podejście firm do eCommerce. Zachowania konsumentów trwale zmieniają się, zwłaszcza że konsumenci dostrzegają wygodę, bezpieczeństwo i łatwość w korzystaniu z m-commerce.

Tomasz Woźniak, CEO Futuremind odpowiedzialnego za aplikację Żappkę, która zrobiła furorę wśród klientów i cieszy się niesłabnąca popularnością.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia wpłynęła na branżę jak trampolina i pozwoliła na niebywały wzrost. Przeskoczyliśmy branżowo wiele lat do przodu oraz zmieniło się podejście firm do cyfryzacji swoich organizacji, w tym m-commerce. Zwiększona świadomość wpłynie na pozytywne efekty dla klientów, gdyż firmy będą inwestować w kanały online'owe z większą uwagą i skupieniem niż przed pandemią.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuObsłużenie znacząco zwiększonego zapotrzebowania firm i marek na wdrożenia związane z m-commerce. Duży popyt na wdrożenia, za którym nie nadąża podaż programistyczna, spowoduje, że nie każdy wdroży swoją strategię m-commerce w pełni lub w zakładanym czasie.

Utrzymanie tempa wzrostu m-commerce jak i sprostanie rosnącym oczekiwaniom klientów docelowych, którzy swoje doświadczenia online z marką będą porównywać z gigantami typu Amazon, który już niebawem wejdzie na polski rynek (co samo w sobie jest wyzwaniem dla rodzimych przedsiębiorców).

Niższa konwersja w procesie checkoutu w m-commerce w porównaniu do e-commerce na desktopie. Nawet przy wykorzystywaniu 1-click payment czy Apple Pay dalej liczby te są niższe i nie pozwalają w pełni wykorzystać potencjału sprzedażowego m-commerce.

 

Michał Antosiewicz, mobile product manager w Grupie Interia

grafika

Wydarzenie rokuNie będę oryginalny. Pandemia Covid-19 oraz dostosowanie do nowej rzeczywistości miało niebagatelny wpływ na wiele dziedzin, a przede wszystkim na naszą codzienność. Nagle musieliśmy przestawić swoje nawyki, przyzwyczajenia, tryb pracy. Na pewno niektóre nawyki pozostaną z nami na dłużej. Co, patrząc przez pryzmat rynku mobilnego, może mieć swoje pozytywne skutki.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuI znów tutaj wymienię kryzys, wywołany pandemią, który odbił się echem w wielu branżach. Niektóre potrafiły  dostosować się do nowej sytuacji, inne niekoniecznie (z różnych przyczyn). Te, które szukały nowych rozwiązań, będą mogły z nich korzystać również w przyszłości. To również pokazało stosunek rynku to różnego rodzaju udogodnień, jakie niosą za sobą nowe technologie, także te mobilne.

Na pewno za porażkę można uznać aplikację ProteGo Safe, która miała pomóc w walce z rozprzestrzenianiem się wirusa. Patrząc przez pryzmat podobnych aplikacji działających za granicą (Finlandia: 1 mln pobrań w ciągu kilkunastu godzin, Wielka Brytania 1 mln pobrań w ciągu w 1 dni), „polskie” 800 tys. pobrań w ciągu sześciu miesięcy świadczy nie tylko o słabej promocji, ale przede wszystkim o niskiej świadomości Polaków, jeśli chodzi o użyteczność i skuteczność tego typu narzędzi.

Rozczarowanie? Mity związane z siecią 5G. Wg badań ponad połowa Polaków chciałaby zacząć korzystać z sieci 5G, jednak co jakiś czas pojawiają się nowe fake newsy o szkodliwości tego połączenia. Nie pomaga nawet fakt, że fałszywe informacje te zwykle są od razu weryfikowane i dementowane przez naukowców.

Trend roku / człowiek rokuTrendem roku uznałem po prostu zmianę nawyków z powodu pandemii, która jest możliwa dzięki nowym technologiom mobilnym - rosnące znaczenie płatności mobilnych, coraz częstsze korzystanie z usług za pomocą smartfona - np. robienie w ten sposób zakupów online. 74 proc. użytkowników urządzeń mobilnych ma na smartfonie zainstalowaną przynajmniej jedną aplikację zakupową. 73 proc. internautów robi zakupy online (to o 11 p.p. więcej niż w 2019 r.), co daje około 20,6 mln osób. To ogromna liczba i myślę, że większość tych użytkowników zostanie przy swoich przyzwyczajeniach również po pandemii.

Trendem, który utrzymuje się już od pewnego czasu, jest rozwój HMS w Polsce. To już 5,5 mln zarejestrowanych Huawei Id w Polsce oraz prawie 5 tys. polskich aplikacji (w tym aplikacje Grupy Interia Polsat jak aplikacje: Interia, Czateria czy Okazjum). Z zaciekawieniem śledzę poczynania Huawei w naszym kraju, zaczynając od kwestii developerskich po marketing.

Natomiast człowiek roku to każdy świadomy użytkownik, który potrafił dostosować się do nowej sytuacji, wykorzystując do tego nowe technologie, w tym oczywiście smartfona. To osoba, która potrafi zorganizować swój czas i pracę zdalną w tym trudnym okresie. To także ten, kto potrafi być na bieżąco z ważnymi informacjami, który najczęściej będąc 24 godziny na dobę online, umie załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu (zakupy przez internet, spotkania).

Jak pandemia wpłynęła na branżęTo zależy od segmentu rynku, podobnie jak w przypadku całej gospodarki. Na pewno część przedsiębiorców i firm straciła przez pandemię wiele (np. branża hotelarska czy turystyczna), ale wiele biznesów pokazało, że potrafi szukać nowych rozwiązań, wychodzić z kreatywną inicjatywą, dostosowując się nowej sytuacji i świadomie wykorzystywać popularne narzędzia. W szczególności branża gastronomiczna dostosowała się do nowych warunków, wykorzystując do tego aplikacje typu Uber Eats, Glovo, Pyszne.pl. Bez technologii mobilnej to nie byłoby możliwe. Pandemia Covid-19 przyspieszyła rozwój branży e-commerce w Europie średnio o rok, co będzie miało pozytywny skutek też dla innych branż.

Również sami twórcy aplikacji, rozwijając je, sprzyjali innym firmom w obsłudze klientów w tych wyjątkowych czasach. Takie wsparcie zapewniały np. aplikacje zakupowe, zdrowotne, bankowe czy komunikatory, jak Zoom, którego należy uznać za jednego z największych beneficjentów pandemii COVID-19 w obszarze grupowych spotkań online. Digitalizacyjną reorganizację przeszło też wiele firm, które musiały wprowadzić u siebie pracę zdalną. To na pewno wpłynęło na sposób funkcjonowania całej branży.

Pandemia miała też wpływ na to, czego w 2020 roku Polacy szukali w Internecie. Nie zdziwi fakt, że hasło "koronawirus" i wszystko, co wiąże się z pandemią, było najczęściej szukaną frazą.  To podkreśla, że Google jest pierwszym źródłem informacji, choć - szczególnie do tych medycznych - zawsze należy podchodzić z dystansem. Google pomagał też weryfikować mobilność społeczeństwa, prezentując raporty, w których widać, jak zmalały wizyty w różnych miejscach publicznych, na podstawie próbki danych z urządzeń użytkowników.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku1. Potrzeba otworzenia się wielu branż na wymagających użytkowników, którzy często korzystają tylko ze smartfona do załatwiania swoich codziennych spraw. Odsetek takich osób będzie rósł nawet gdy uda się opanować pandemię, a sytuacja zacznie wracać do normalności.

2. Pozostanie w wielu branżach przy rozwiązaniach wprowadzonych podczas pandemii, które okazały się skuteczne i zostały dobrze przyjęte przez użytkowników i klientów (głównie w przypadku rozwiązań w branży e-commerce).

3. Utrzymanie niektórych nawyków Polaków i pozostanie niektórych usług w świecie wirtualnym (np. ćwiczenia online, spektakle i koncerty online na żywo, wszelkiego rodzaju webinary i szkolenia, organizacja życia w domu, przystosowanie się do pracy i nauczania w formie zdalnej). To wszystko dodatkowo będzie wydłużać czas korzystania z urządzeń mobilnych.

 

Tomasz Witt, prezes Norbsoft

grafika

Wydarzenie rokuPoza pandemią, która zdominowała 2020 rok we wszystkich aspektach, zanotowałem jedno niesamowite, branżowe wydarzenie roku - to premiera gry „Cyberpunk 2077”, która była widoczna absolutnie wszędzie. Mimo, że sam proces powstawania gry był koszmarem (8 lat pracy, ponad 300 mln dolarów budżetu) i data premiery była kilkukrotnie przekładana, to samo przygotowanie debiutu było mistrzostwem na skalę światową. Giganci rynku publikowali informacje o „Cyberpunku 2077” (np. Porsche, Elon ), a skala rozpoznawalności kolorów żółtego i czarnego doprowadziła do tego, że można było zrobić reklamę czarnego krzesła z żółtym kwadratem obok i każdy wiedział, że to krzesło gamingowe podpinające się pod premierę gry - brawo dla IKEA.

Nawet sieci energetyczne odnotowały dzień uruchamiania milionów kopii gry „Cyberpunk 2077”, ponieważ 10 grudnia padł rekord zapotrzebowania na moc w polskim systemie energetycznym :) Zasięg dyskusji o tej grze w ciągu 30 dni przed premierą osiągnął 1.1 miliarda internautów, co wcześniej było domeną takich wydarzeń jak premiery Gwiezdnych Wojen czy misji załogowych SpaceX (cytat z postu Michała Sadowskiego z Brand24).

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuPandemia, pandemia i jeszcze raz pandemia. Wiele biznesów ledwo żyje, a jeszcze w styczniu rozmawiałem z kilkoma podmiotami, które miały w tym roku inwestować w swoją obecność w mobile. Kilka miesięcy później dostawałem informację zwrotną, że "szorują po dnie" i najpierw muszą odbudować swój biznes ze spadku do np. 15% obrotów (branża kawiarni). Rozczarowaniem jest dla mnie poziom inflacji - liczyłem, że chociaż ona da nam odetchnąć w czasach kryzysu, ale niestety przeliczyłem się i dobija nas wszystkich swoim niekontrolowanym wzrostem.

Trend roku / człowiek rokuTrendem roku 2020 jest zdecydowanie React - spróbujcie znaleźć specjalistę na rynku pracy :) Biblioteka ta stała się tak modna, że aktualnie wszystkim praktycznie software house'om brakuje pracowników ją znających. W Norbsoft mieliśmy szczęście i nam się udało, ale wcale nie było łatwo.

Ludźmi roku są dla mnie lekarze i pielęgniarki zmagające się z pandemią - to prawdziwi bohaterowie, ratujący życie nam wszystkim. Branżowo wyróżniłbym Artura Kurasińskiego za dojrzałość opinii i ich skutecznie rozsiewanie w internecie oraz Bartka Pucka (od dawna imponuje mi swoją wiedzą), który awansował do centrali IKEI, gdzie będzie odpowiadał za globalną, cyfrową strategię tego giganta.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia to zdecydowanie największy kryzys od 12 lat, którego trwałym efektem będzie zmniejszenie popytu na powierzchnie biurowe oraz trwałe przejście w dużej części firm na pracę zdalną. Część firm z branży IT notuje oczywiście zwiększone przychody, bo firmy których podstawowy biznes nie ucierpiał przyspieszają cyfryzację, ale jest także wiele takich które upadły lub ledwo sobie radzą, bo specjalizują się w obsłudze branż dotkniętych lockdownem (turystyka, transport osób, przemysł lotniczy, catering, branża eventowa itd.).

Na stałe zostaną z nami także spotkania i rozmowy o pracę w trybie online, rozproszenie pracowników w różnych lokalizacjach (prywatne mieszkania) oraz częstsze wakacje w kraju. Wielu ludzi dopiero teraz zaczęło odkrywać jak piękne miejsca są w Polsce i zachwyca się nimi zachęcając innych do spędzania urlopów także w PL, a nie wyłącznie "all inclusive na zagranicznej plaży czy basenie".

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuJednym z większych wyzwań, będzie namówienie pracowników dużych korporacji do powrotów do biur. Obecne przyzwyczajenie do pracy w dresie, na kanapie, z jednoczesnym przygotowywaniem sobie pysznego śniadania/lunchu i przerwą na spacer trudno będzie zamienić na stanie w korkach, pana kanapkę i zejście na dół biurowca do Żabki po zakupy.

Mniejsze firmy jak mój Norbsoft przestawiają się w zasadzie na większość pracy zdalnej na stałe, ale korporacje z wielkimi powierzchniami biurowymi niespecjalnie chcą się z nimi rozstawać i wolą widzieć je w dużej mierze zapełnione ludźmi. Stawiam na wewnętrzny opór i jednak przechodzenie w stały tryb pracy hybrydowej w przyszłości.

Inne wyzwania to odbudowa branż dotkniętych kryzysem, które mogą latami dochodzić do wyników sprzed pandemii, bo część klientów zmieniło na stałe swoje przyzwyczajenia i styl życia. W całym IT wyzwaniem będzie także jak co roku dobry pracownik, o którego było, jest i będzie najtrudniej. Łatwiej jest zdobyć pieniądze na start biznesu, niż zatrudnić dobrych i lojalnych ludzi. Dlatego kończąc swoją wypowiedz tym bardziej dziękuję swojemu zespołowi!

Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów firm Unity Group, LookSoft, Schulz brand friendly, Open Mobi, Spicy Mobile, One House, Mobiem, Resolution i Netizens oraz Akademii Leona Koźmińskiego

Tomasz Konarski, business unit director w Unity Group

grafika

Wydarzenie rokuRok 2020 został zdominowany przez wybuch i konsekwencje pandemii Covid-19. Pomimo iż w Chinach o olbrzymiej ilość zachorowań mówiono już w 2019 r., to marcowy lockdown na Starym Kontynencie wszystkich zaskoczył. Od końca pierwszego kwartału 2020 r. największe gospodarki świata funkcjonują pod dyktando rozprzestrzeniającego się i zbierającego czarne żniwo koronawirusa, a wprowadzanie kolejnych restrykcji przez rządy wielu państw wymusza i przyspiesza zmiany w działaniu, modelach biznesowych i strategiach firm.

Aktualna sytuacja spowodowała, że te biznesy, które chciały przetrwać musiały w przyspieszonym tempie przejść transformację cyfrową, stanowiącą o ich „być albo nie być”. Rozwiązania mobilne są jednym z obszarów takiej transformacji, w wielu przypadkach jedynym umożliwiającym prowadzenie biznesu w nowej rzeczywistości.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuWiele firm przeżywa obecnie głęboki kryzys w związku z przeniesieniem biznesu do online. Nieodrobiona lekcja z transformacji cyfrowej skutkuje pogłębiającą się trudną sytuacją wielu przedsiębiorców. Dotychczas sprawdzające się modele okazują się być niewystarczające, żeby zapewnić biznesom długoterminowe przetrwanie, nie wspominając o wzroście. Część przedsiębiorców wybiera strategię defensywną, jaką jest przeczekanie kryzysu.

Zdecydowana większość firm nie ma takiej opcji i może się poddać, albo wybrać strategię ofensywną. Zakłada ona przeniesienie biznesu tam gdzie można go skutecznie prowadzić – do kanałów elektronicznych. Tu po raz kolejny rozwiązania mobilne pełnią ważną rolę. Ale czy społeczeństwo będzie umiało z nich korzystać? Według oficjalnych informacji, np. z aplikacji ProteGO Safe korzysta obecnie zaledwie 1,6 mln Polaków, zaś system powiadomień uruchomiło do tej pory 1737 użytkowników. Aplikacja miała wspierać w wychodzeniu z najostrzejszych restrykcji związanych z pandemią.

Wnioski? Nie zawsze jesteśmy gotowi na nowe. Aplikacje mobilne nie zawsze wprowadzane są  w najlepszy możliwy sposób, skutecznie. W tym przypadku zaufanie społecznie, pozytywny efekt sieciowy, edukacja oraz technologia powinny były iść ramię w ramię, aby aplikacja mobilna realizowała zamierzone cele. Tak się jednak nie stało.

Trend roku i człowiek rokuCały czas trwa walka o klienta, a dane to podstawowe paliwo by prześcignąć konkurencję. Aplikacje mobilne zbierają ich znacznie więcej niż witryny internetowe. Dzięki rozbudowanym bazom danych skuteczniej personalizujemy treści, oferty, realizujemy działania cross- i up-sellingowe, zwiększamy lojalność i zaufanie klienta do firmy. Już w zeszłym roku Alliexpres zachęcał niższymi cenami i promocjami do korzystania ze swojej aplikacji, ale dopiero w 2020 r. obserwujemy ten trend także nad Wisłą - firmy oferują benefity za pobieranie swoich apek: niższe ceny produktów, spersonalizowane promocje, nagrody itd. (Żabka, Selgros, Allegro).

Trendem roku bez wątpienia są także aplikacje usprawniające codzienne życie podczas pandemii. Tym samym w moim rankingu na człowieka roku wygrywa Rafał Brzoska, prezes InPost, który wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadził bezdotykowe otwieranie i nadawanie paczek w swoich punktach. Aplikacja ma już 5,2 miliona aktywnych użytkowników i notuje kilkaset tysięcy zdalnych otwarć paczkomatów…dziennie.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia na branżę mobile wpłynęła mobilizująco! Zamiast załamywać ręce, cały czas szukamy skutecznych rozwiązań na mnożące się wyzwania. Wielu firmom z całego świata pandemia Covid-19 utorowała drogę do dynamicznego rozwoju, np. Empik uruchomił płatności Pay&Go, Rossmann wprowadził Rossman Go, a InPost wdrożył usługę nadawania przesyłek bezpośrednio z poziomu aplikacji. Dzięki obostrzeniom związanym z pandemią na popularności zyskały także aplikacje wspierające pracę zdalną, np. Zoom, Teams czy Meet. Na każdym kryzysie ktoś wygrywa, pod warunkiem że umie skutecznie wykorzystać trendy, być elastycznym, dopasować się zwinnie do nowej rzeczywistości.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuZakupy. Ci, którzy od lat kupują przez Internet, są już przyzwyczajeni do aplikacji mobilnych oraz regularnych wizyt kuriera lub w punkcie InPost. Jednak dla osób przyzwyczajonych do zakupów stacjonarnych,  powstają nowe technologie . wykorzystujące  AR i VR, dzięki którym zakupy online wkraczają na wyższy poziom, np. IKEA wprowadziła aplikację AR o nazwie Place, która umożliwia użytkownikom Apple ustawienie mebli IKEA w ich mieszkaniach i podgląd wnętrza przed zakupem produktów, Dulux udostępnił aplikację pozwalająca sprawdzić jak wybrany kolor będzie prezentował się w naszych wnętrzach. Powstają wirtualne przymierzalnie i wirtualne salony, muzea a to tylko niektóre z zastosowań które maja sprawić że nasze doświadczenia zakupowe będą jeszcze lepsze. Obecnie dostępne rozwiązania nie są idealne, maja jednak spory potencjał i ich dalszy rozwój będzie napędza przez zmieniające się oczekiwania klientów, rozwój sieci 5G oraz coraz lepsza wydajność urządzeń mobilnych.

Aktywizacja osób starszych. Świat się zmienił, a dotychczasowe zachowania zakupowe przeszły do lamusa. Badanie przeprowadzone przez PAYMNTS.com w USA pokazuje, że 40,3% grupy seniorów oraz pokolenia X zmieniło swoje nawyki zakupowe. Ponad połowa z tych osób deklaruje, że pozostanie na stałe przy zakupach online. Starsi klienci wymagają od sprzedawców świeżego spojrzenia i uwzględnienia ich odmiennych potrzeb w procesie zakupowym. To ludzie, którzy inaczej korzystają ze smartfonów, potrzebują większych ekranów i bardzo doceniają możliwość włączenia na stronach internetowych oraz aplikacjach mobilnych sklepów większych liter. Nowoczesne platformy handlu cyfrowego powinny być przygotowane na obsługę całego przekroju kupujących, włącznie z grupą ze specjalnymi potrzebami i ograniczeniami wynikającymi z wieku.

Nowa normalność. Najważniejszym wyzwaniem jest oczywiście powrót do normalności, ale wiemy już, że będzie miała ona zupełnie inny, nowy wymiar. Próbą sił w 2021 r. będzie wykorzystanie aplikacji, które powstały w 2020 r. Tylko od nas zależy, w którą stronę pokierujmy ich dalszy rozwój, i które rozwiązania zostaną z nami na dłużej. Jedno jest pewne, rok 2020 przedefiniował wiele branż, spowodował pojawienie się nowych megatrandów i przyspieszenie wielu istniejących, a rodząca się nowa normalność będzie wymagająca dla nas wszystkich.

 

Łukasz Makowski, CEO w LookSoft

grafika

Wydarzenie rokuZwróciłbym uwagę na kilka wydarzeń z punktu widzenia branży internetowej i mobile. Po pierwsze, bardzo spektakularny debiut Allegro na GPW. Już dawno żadna spółka (a zwłaszcza biznes online'owy) nie wywołała takich emocji wśród inwestorów i obserwatorów rynku. Po drugie, zakup Grupy Interii przez Polsat, który wzmacnia obszar internetowy tej grupy medialnej.

Po trzecie, uruchomienie własnego marketu z aplikacjami przez Huawei (Huawei AppGallery). Huawei z własnym marketem to próba przełamania duopolu Google'a oraz Apple'a na rynku smartfonów. Huawei rozpoczął swoje działania z taką dynamiką i skalą jakiej nie obserwowałem wcześniej przy podobnych przedsięwzięciach innych marek.

Trend roku / człowiek rokuW tym roku w obszarze komunikacji i działań marketingowych widać szczególnie wyraźnie wzrost znaczenia działań efektywnościowych kosztem wizerunkowych. Widzę dwie możliwe przyczyny tego zjawiska. Pierwszy to fakt wprowadzenia rygorów budżetowych w firmach spowodowanych pandemią i przeniesienie jeszcze większej wagi na efekty. Drugi to fakt, iż pandemia do maksimum ograniczyła nasze aktywności offline'owe przenosząc je do internetu co wymusiło także zmianę podejścia komunikacji.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia znacząco przyspieszyła wiele zjawisk, które od dawna obserwowaliśmy w biznesie online i mobile. Nastąpił skokowy wzrost kupujących, także tych, którzy po pierwszy kupili coś w sieci. Po pierwszych udanych zakupach online i pozytywnych doświadczeniach klienta zostaną oni w tym kanale sprzedaży, co będzie mieć pozytywny wpływ na cały e-commerce w Polsce.

Pandemia z pewnością zweryfikowała wiele biznesów. Obserwowaliśmy projekty, które w błyskawicznym tempie zmieniały model działania, dostosowując się do nowej rzeczywistości. Dała też szansę na niespodziewane zaskakujące wzrosty.

Warto też wspomnieć o zmianie zachowań konsumentów, którzy musieli szybko dostosować się do nowej normalności. Wzrosło znaczenie sprawności obsługi online, obsługi procesów reklamacyjnych i gotowości to elastycznego podejścia do klienta. Z wielu usług, chętnie (choć często z konieczności) zaczęliśmy korzystać online. W niektórych branżach te nowe nawyki zostaną z nami na dłużej. Tak naprawdę to skutki pandemii będą moim zdaniem miały długofalowy wpływ na nasze życie, a jego efekty są nam jeszcze znane.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPo pierwsze dalszy wzrost wszelkich usług online oraz handlu w sieci, w tym także z wykorzystaniem kanału mobile. Będziemy jako społeczeństwo i konsumenci jeszcze bardziej online, robiąc zakupy, korzystając z rozrywki, z wszelkich usług oraz komunikując się prywatnie i biznesowo.

Za trend na 2021 uważam dalszy rozwój technologii VR oraz wzrost jej wykorzystania w takich branżach jak komunikacja, medycyna, przemysł czy gaming. Chociaż uważam, że przyjdzie nam jeszcze poczekać na prawdziwy rok VR (tak jak kilka lat temu branża czekała na rok mobile) to jednak fakt, iż powstaje tak wiele nowych inicjatyw w tym obszarze, zarówno sprzętowych jak i softwareowych jest moim zdaniem zapowiedzią przełomu w branży.

 

Kamila Fenik, digital media planner w agencji Schulz brand friendly

grafika

Wydarzenie rokuChoć o pojawieniu się 5G w naszym kraju mówi się mniej więcej od 2018 roku, dopiero 2020 umożliwił dostęp do tej technologii kilku milionom Polaków. Stało się to m.in. za pośrednictwem sieci Plus, która zwyciężając w zaciętym wyścigu, jako pierwszy telekom w Polsce uruchomiła komercyjną sieć 5G. We wstępnej fazie w jej zasięgu znalazło się 7 miast (łącznie ok. 900 tys. abonentów), dziś to już ponad 5 mln zasięgu, a w przyszłym roku sieć planuje kolejną rozbudowę infrastruktury. W ślad za nim idą pozostali z największych operatorów: T-Mobile, Play i Orange, wskutek czego 5G staje się coraz szerzej dostępne, choć wciąż jeszcze nie powszechne.

Jednocześnie przesiadka na 5G oznacza mniejsze opóźnienia, znacząco szybszy transfer danych czy lepszą stabilność połączenia - a to tylko niektóre z zalet. I właśnie dlatego, w mojej subiektywnej ocenie, to właśnie moment komercjalizacji 5G zasługuje na miano wydarzenia roku 2020 w omawianej kategorii - pierwszy ruch Plusa w tym kierunku zapoczątkował nowy rozdział w historii internetu mobilnego w Polsce.

Rozczarowanie / kryzys rokuPandemia, a zwłaszcza lockdown, to czas zwiększonego zapotrzebowania na szybki i niezawodny internet, także ten mobilny. Tymczasem to właśnie w okresie marca i kwietnia 2020 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej odnotował znaczący (bo dochodzący do 15 proc.) spadek ogólnej średniej prędkości internetu mobilnego w Polsce.

Dodatkowo co jakiś czas operatorzy muszą radzić sobie z kolejnymi awariami - w kwietniu jedna z nich dotknęła sieć Play, w czerwcu zaś Orange i T-Mobile. We wszystkich przypadkach użytkownicy na terenie niemal całego kraju mieli kłopoty z zasięgiem internetu. Oczywiście, awarie i przejściowe wahania prędkości będą zdarzały się zawsze, jednak w okresie gdy spora część z nas pracuje czy uczy się zdalnie oraz spędza w sieci sporą część wolnego czasu, ich efekty rozczarowują nieco bardziej.

Trend rokuMijający rok żegna nas wiadomościami o tym, że kolejni operatorzy będą wycofywać się z 3G, co jest oczywiście naturalnym następstwem powolnego upowszechniania się 5G i modernizacji infrastruktury. Nowa generacja sieci potrzebuje uwolnienia „zajętych” pasm. Docelowo proces ten ma potrwać jeszcze kilka lat, jednak u niektórych operatorów albo już się rozpoczął, albo też rozpocznie się w nadchodzących miesiącach.

Wpływ pandemii na branżęW ostatnich latach operatorzy przyzwyczaili użytkowników do spadku stawek za usługi czy możliwości korzystania z poszczególnych aplikacji bez wykorzystywania danych transferowych. Pandemia wymusiła na branży jeszcze więcej podobnych ruchów. I tak dostawcy prześcigają się w kolejnych promocjach w postaci zwiększonego transferu, darmowych GB danych, specjalnych ofert dla seniorów, uczniów czy studentów itp. Aby dodatkowo wyróżnić się w trudnej walce o klienta, część z nich oferuje też bezpłatny dostęp do platform streamingowych lub telewizji na życzenie. Zyskują także klienci biznesowi, którzy oprócz dedykowanych pakietów mogą liczyć na łatwiejsze załatwianie niektórych formalności.

Reasumując, rośnie zapotrzebowanie na usługi mobilne, ale wraz z nim rosną także koszty. Jednak wyniki po trzecim kwartale pokazują, że na rynku internetu mobilnego obyło się bez przetasowań. Część dostawców zanotowała lekkie wzrosty, część niewielkie spadki - możemy więc raczej mówić o wahaniach.

Marek Naruszewicz, CEO Grupy Open Mobi

grafika

Wydarzenie rokuZ perspektywy branży było ich kilka, ale wśród tych budzących najwięcej emocji na pewno warto wymienić przejęcie Grupy Interia przez Polsat oraz niedawny zakup grupy Polska Press przez Orlen. Do tego oczywiście wyczekiwana premiera „Cyberpunka 2077”.

Dla nas też był to bardzo ważny rok. Zrealizowaliśmy pionierską kampanię z autorskim formatem reklamowym Display Chat Bot, który został nagrodzony srebrem w Innovation 2020 i wyróżniony w MIXX Awards 2020. W pierwszej połowie roku wystartowała nasza platforma adQuery, a jesienią serwis automotyw.com. Dołączyliśmy też do programu IAB QUALID.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuCOVID-19, a raczej to, jak wpłynął na całą branżę. Do tego dodałbym migrację domów mediowych do dostawców i wydawców związanych z dużymi grupami, przez co cierpią mniejsi, niezależni, a w rezultacie traci cały rynek.

Trend roku / człowiek rokuPrzejście w tryb online. Nowa rzeczywistość wymusiła na wszystkich przestawienie się na inne warunki funkcjonowania. Praktycznie wszystko zaczęliśmy robić zdalnie – od spotkań, poprzez pracę, po sprzedaż. Musieliśmy nauczyć się korzystać z narzędzi, które pozwalają na sprawne zarządzanie zespołami i projektami z poziomu laptopa/smartphona.

Tytuł człowieka roku należy się każdemu, za to, że przetrwał najcięższe momenty tej burzy i nadal walczy.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPrzełom marca i kwietnia był dla branży najtrudniejszy. Nikt nie był w stanie przewidzieć, z czym przyjdzie nam się mierzyć. Nastąpiły gwałtowne cięcia wydatków reklamowych. Mimo że z czasem sytuacja się uspokoiła, na powrót stanu sprzed pandemii będziemy musieli poczekać przynajmniej do 2022 r, a może i dłużej. Według badania AdEx przeprowadzonego przez IAB Polska i PwC, wartość reklamy online zanotowała w pierwszym półroczu spadek o prawie 4,5 proc. w stosunku do wartości ubiegłorocznych (w samym kwietniu i maju spadki sięgały nawet 15 proc.).

Dało się zauważyć również przesuwanie budżetów do największych grup mediowych i ta tendencja nadal się utrzymuje. Poza tym zmienił się sposób komunikacji, praktycznie z dnia na dzień trzeba było wypracować nowy networking. Wszyscy klienci szukali też sposobów generowania przychodów z onlinu. Myślę, że śmiało można powiedzieć, że 2020 rok wymusił na większości branż przeskok technologiczny o 4-5 lat. Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPowrót do biur, nie tylko od strony organizacyjnej. Niewykluczone, że największe agencje zdecydują się na stałe przejść na tryb hybrydowy.

Nie unikniemy też niepewności, co dalej z COVID i jego wpływem na budżety marketerów. Poza reagowaniem na bieżące zmiany, marki i branża będą musiały stawić czoła pokłosiu 2020 r.

I największe z wyzwań, przed którym stanie każda firma – rozwój w niepewnej sytuacji gospodarczej. Jak zdobywać rynek, wprowadzać nowe produkty i jednocześnie nie generować dużych wydatków. Rok 2021 będzie stał bowiem pod znakiem szukania oszczędności i cięcia kosztów.

 

Rafał Karczewski, członek zarządu Spicy Mobile

grafika

Wydarzenie rokuCovid i jego wpływ na zmiany w branży oraz rynek reklamy w Polsce i na świecie. Po raz pierwszy, patrząc na wysokość wydatków reklamowych, internet zrównał się z telewizją. To w moim odczuciu duży przełom, który spowodowany jest dynamiką zmian technologicznych oraz modelem prowadzenia wielu biznesów (zorientowanie sprzedaży na e-commerce).

Jak wynika z danych Publicis Media Group, wydatki na reklamę spadły w II kwartale 2020 r. o 28 proc. w porównaniu do II kw. 2019 r., a o 10,5 proc. w stosunku do I kw. br. Pandemia i kryzys nie ominęły też reklamy internetowej, która po raz pierwszy w historii badania IAB Polska/PwC AdEx odnotowała spadek (wyjątkiem jest mobile).

Ważnym wydarzeniem było też wejście Allegro na GPW. Giełdowy debiut był największym w historii warszawskiego parkietu i zapewne dobrym posunięciem ze strony spółki wobec nieoficjalnych planów firmy Amazon. Wejście amerykańskiego giganta do Polski może spowodować duże zmiany na rynku e-commerce.

Trend roku / człowiek rokuW tym roku doświadczyliśmy ogromnego przeskoku technologicznego. Transformacja cyfrowa dotknęła wielu obszarów naszego codziennego życia - to z jednej strony informatyzacja szkół, wykorzystanie sztucznej inteligencji w prognozowaniu rozwoju pandemii, szybki rozwój e-commerce, ale też większa automatyzacja pracy oraz przejście w wielu przypadkach na model pracy zdalnej. Sytuacja zmusiła nas do wprowadzenia technologii - a tym samym naszego życia, pracy i biznesów – na zupełnie inny poziom. W normalnych warunkach taka zmiana zajęłaby nam minimum 5-7 lat, w trakcie pandemii wystarczyło kilka miesięcy. Jak pandemia wpłynęła na branżę?Skupię się na dwóch aspektach. Z jednej strony, co potwierdzają wyniki naszego badania, które zrealizowaliśmy po lockdownie wśród osób odpowiedzialnych za planowanie i zakup reklamy - widać zwrot w kierunku reklamy efektywnościowej. Marketerzy stawiają aktualnie na cele mierzalne. To wzrost sprzedaży, ruchu na stronie czy pozyskiwanie leadów. W cenie są też rozwiązania niestandardowe. To bardziej kreatywne podejście ma przynieść jednak konkretne efekty. Za pomysłem stoją więc twarde KPI. W naszym badaniu aż 6 na 10 badanych przyznało, że mierzalne efekty są dla klientów domów mediowych ważniejsze niż przed lockdownem.

Drugi aspekt dotyczy dalszego umacniania się mobile’a - nawet w obliczu nadchodzącego kryzysu gospodarczego. Mobile sprzyja kampaniom „direct response”, które zachęcają konsumentów do szybkich zakupów. Jesteśmy też świadkami zmiany zachowań konsumentów, którzy coraz więcej czasu spędzają w aplikacjach.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuNajważniejszym wyzwaniem jest wyjście z kryzysu gospodarczego. Wydatki na reklamę naturalnie podążają za każdym wzrostem lub spadkiem PKB. Na niego wpływ mają z kolei nastroje społeczne. Liczę też, że uda nam się wrócić do biur – przynajmniej w modelu hybrydowym. Im szybciej tak się stanie, tym szybciej firmy odzyskają energię do działania. To również spowoduje ożywienie na rynku.

Ostatnia rzecz, o której mam wrażenie mało się mówi, to zapowiadane przez Google blokowanie 3rd party cookies – danych, które pozwalają m.in. na targetowanie reklam do osób o podobnym profilu. Stoimy przed koniecznością wypracowania skutecznych alternatyw. Znalezienie rozwiązania, które zaakceptuje cały rynek, to duże wyzwanie. Liczę, że uda nam się wypracować kompromis i tym samym znaleźć wyjście z patowej sytuacji, w której reguły gry narzucają dwaj giganci reklamowi Google i Facebook.

 

Bartosz Pająk, senior digital development manager w One House

grafika

Wydarzenie rokuNiewątpliwym wydarzeniem jest fakt wykorzystywania urządzeń mobile podczas lock down z podobną intensywnością jak podczas świąt Bożego narodzenia

Trend roku / człowiek rokuWprowadzenie częstotliwości 5G oraz zaistniały przy tej okazji szum dezinformacji.TikTok jako aplikacja najczęściej ściągana na świecie przez ostatnich kilka miesięcy.Pojawienie się użytkowników mobile only nawet pośród osób starszych.Płatności mobilne, płatności za pomocą Blik odpowiedzialne za połowę zakupów w Black Friday.

Jak pandemia wpłynęła na rynekZwiększyła się jeszcze intensywność korzystania ze Smartfonów, spędzamy z nimi jeszcze więcej czasu niż przed pandemią

Trzy wyzwania na 2021Największym wyzwaniem na najbliższe lata jest zachowanie rozsądku podczas korzystania z urządzeń mobilnych ze szczególną uwaga na młodszych, którzy nie są w stanie oderwać się od smartfonów.

Michał Giera, ekspert Mobiem

grafika

Wydarzenie roku1. Wejście na GPW Allegro. Olbrzymie zainteresowanie ze strony inwestorów wskazuje na brak obaw przed ekspansją globalnych graczy jak Amazon oraz Allibaba.com.

2. Długo oczekiwana premiera nowej produkcji CD Projekt „Cyberpunk”. Mimo początkowych problemów, niezmiennie wierzę w sukces końcowy projektu naszego globalnego gracza.

3. Zakup portalu Interia.pl oraz Mobiem przez Polsat. Stworzenie największego koncernu mediowego w Polsce z dużym potencjałem na tworzenie innowacji w zakresie reklamy.

Bez wątpienia „wydarzeniem roku” jest epidemia koronawirusa (COVID-19). Wydarzenie, które trwa i odciska swoje piętno na każdym z nas, praktycznie w każdej sferze życia. Oczywistym jest fakt powstawania zmian w relacjach społecznych, komunikacyjnych, w relacjach ekonomicznych. Co ciekawe mimo postępu nauki i  technologii nie ma pewności jak głębokie one będą. Świat napędzany konsumpcją okazał się dość kruchy. Prawdopodobnie w najbliższym czasie głównym czynnikiem kształtującym zachowania społeczne będzie lęk przed powtórzeniem się zjawiska pandemii (nie tyle nowych fal koronawirusa, co do pojawienia się nowych wirusów), braku zaufania społecznego do szczepionki, co pokazuje ostatnia dyskusja na ten temat.

Wymuszony dystans społeczny spowodował przyśpieszenie rozwoju wielu obszarów usługowych: jak e-commerce, telemedycyna, narzędzi nauczania online oraz służących zdalnej pracy. Z punktu widzenia branżowego zjawiskiem pozytywnym jest rekcja biznesu na kryzys. Zauważalna jest umiejętność dostosowania się do nowych wyzwań jak chociażby efektywne przeorganizowanie zasad pracy, uruchamianie nowych kanałów sprzedaży. Świadectwem dojrzałości wielu firm jest także brak panicznej reakcji w zakresie cięć budżetowych np. w obszarze marketingu. W naszej branży zauważyliśmy większe zainteresowanie nowymi rozwiązaniami. Co świadczy o tym, iż biznes widzi perspektywy wyjścia tej trudnej sytuacji.   

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW podsumowaniu poprzedniego roku napisałem, iż dla mnie największym rozczarowaniem był sposób działania mediów nastawionych na szukanie „taniej sensacji”, momentami braku odpowiedzialności za skutki podawanej nierzetelnie informacji. W tym roku (roku wyborczym) również w wielu wypadkach nie widziałem chęci do obniżenia temperatury debaty politycznej. W obecnych pandemicznych warunkach „fake news”, manipulacja stały się bronią, której użycie przynosi olbrzymie szkody w relacjach społecznych, ale też zdrowotnych Polaków.

W moim odczuciu bardzo negatywną twarz pokazali właściciele mediów społecznościowych. Z jednej strony nie reagując dość szybko na dystrybucję oczywistych nieprawd, a z drugiej dopuszczając się cenzury. Przykładem takiego działania niech będzie blokowanie wypowiedzi Donalda Trumpa po wyborach, który mimo wszystko był w tamtym momencie prezydentem Stanów Zjednoczonych. Oczywiście można się z kimś nie zgadzać, wejść w merytoryczną kontrę, ale nie powinno się blokować możliwości wypowiadania opinii. Jeżeli ktoś swoją opinią uraża innych jest przecież droga prawna. W mojej ocenie cenzura jest drogą na skróty.

Trend roku / człowiek rokuNiewątpliwie „wygranym” w obecnych uwarunkowaniach jest obszar e-commerce. Pandemia przyczyniła się do znaczącego wzrostu zakupów online również  tych mobilnych. W tym kontekście ze strony klientów wzrasta zainteresowanie narzędziami mart-tech wpierającymi procesy marketingowe, a tym samym sprzedaż. Wyraźnie wzrosło zainteresowanie mobilną rozrywką jak w gry czy aplikacje ze streamem audio i wideo. Dla przykładu wg. danych AdColony (sieć reklamy in-game) w trakcie pierwszego lockdownu przybyło w tej sieci blisko 20 proc. nowych polskich użytkowników gier mobilnych. Wzrost zainteresowaniami „wieloekranowymi” usługami typu Netflix w najbliższej przyszłości otworzy nowe możliwości marketingowe w OTT.

W ostatnich latach rynek był bardzo mocno skupiony na pojęciach AI, machine learnig, analizie danych. Są to oczywiście bardzo istotne narzędzia pozwalające zidentyfikować zachowania odbiorcy digital mediów. W mojej opinii obrany kierunek rozwoju technologii w pewnym stopniu dehumanizuje samego użytkownika. Ciekawym aspektem obecnych badań są próby połączenia z profilowaniem psychologicznym pozwalającym na opisanie przyczyn skłaniających użytkowników do określonych zachowań. Warto obserwować to zjawisko, ponieważ na rynku tworzone są pierwsze tego typu narzędzia.

Jak pandemia wpłynęła na branżęZ perspektywy naszej branży (reklama mobilna) mogę powiedzieć że, odchodzący rok był relatywnie pozytywny. Rosnące wykorzystanie, mediów mobilnych przez użytkowników smartfonów sprzyja tworzeniu wysokiej jakości produktów kierowanych do marketerów.

Rosnące wskaźniki liczby użytkowników, czasu korzystania lepiej promuje naszą branżę niż niejedna konferencja branżowa, których notabene w tym roku praktycznie nie było.  Otrzymaliśmy dodatkowe argumenty pozwalające na przekonanie klientów do inwestowania w tym kanale komunikacji. O zmianach niech świadczy fakt, iż po raz pierwszy spotkaliśmy się z sytuacją gdzie w wielu wypadkach wynik kampanii w części mobile stanowił główny obszar atencji klientów.

W mojej ocenie całe to zjawisko będzie impulsem do dalszego rozwoju mediów mobilnych, wieloekranowości oraz narzędzi analitycznych, których nadal brakuje.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuWśród wyzwań 2021 numerem jeden jest oczywiście poradzenie sobie z niepewnością związaną z dalszym przebiegiem pandemii. Dla pewnych branż gospodarki jak turystyka 2020 rok okazał się niezwykle trudny, ale są też branże które na tym „skorzystały”, szczególnie jeżeli miały możliwość i potrafiły swój biznes przesunąć do obszaru e-commerce. Niezależnie od tego, jak szybko pandemia się skończy, transformacja cyfrowa biznesów przyspieszy, co nie obędzie się bez potknięć.

1. Wracając na podwórko reklamy mobilnej. Tutaj spodziewane będzie stałe ograniczanie możliwości zbierania i analizy danych przez wprowadzanie nowych standardów jak Apple Intelligent Tracking Prevention (ITP). Ograniczenia będą implikowały nie tylko na ilość i jakość danych, ale także na koszt pozyskiwania i analizy. Ostatnio najwięcej uwagi poświęcono iOS 14 platformie App Tracking Transparency, która zmusi twórców aplikacji do powiadamiania użytkowników, jeśli chcą śledzić i udostępniać swoje dane za pomocą IDFA. Utrudni to spersonalizowane reklamy i atrybucję.

2. Istotnym wyzwaniem dla branży w najbliższej przyszłości będzie poradzenie sobie z ograniczeniami w zakresie pozyskiwania danych „1st party”. Obserwujemy jeszcze większe wykorzystanie urządzeń mobilnych niż dotychczas. Ten trend niewątpliwie jest związany m.in. pracą i nauką zdalną. Będąc w domu, inaczej gospodarujemy czasem, a także w znacznie mniejszym stopniu współdzielimy smartfony z członkami rodziny niż np. komputery.

3. Być może pogarszająca się sytuacja gospodarcza doprowadzi ostatecznie do znaczących cięć marketingowych, co zniechęci marketerów do testowania nowych rozwiązań i skupienie się na tych dobrze znanych. Będzie to oznaczało dla rynku wejście w okres stagnacji, gdzie wprowadzanie innowacji reklamowych bez możliwości współpracy z klientem będzie mocno ryzykowne.

4. Kolejne wyzwanie to oszustwa reklamowe popularnie określane fraudami. Problem obecny od dawna, jednakże nadal pozostaje nierozwiązany. Aktualnie chyba już nawet nie chodzi o jego eliminację a ograniczenie.

 

Paulina Kaim, digital manager w Resolution

grafika

Wydarzenie rokuOgólnie sukcesem branży jest zdecydowanie wzrost wydatków na reklamę mobile, podczas gdy rynek reklamy ogólem zanotował spory spadek aż o 4,5 proc. po pierwszym półroczu (Źródło: IAB AdEx).

Mówiąc już bardziej konkretnie i odnosząc się do reklamy mobilnej, wydaje mi się super wydarzeniem korzystanie co raz bardziej powszechnie z technologii AI już na poziomie kreacji rich mediowej, tak żeby zaciekawić i zaangażować użytkowników. I tu na myśl przychodzi zrealizowana jako pierwsza w Polsce kampania Mercedes Benz, któa była sterowana głosem czy późniejsza kampania tej samej marki związana z poziomem naładowania baterii w smartfonie.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuRozczarowaniem według mnie jest dostępność technologii 5G u naszych operatorów. Pod koniec tamtego roku wszyscy czekaliśmy na to wielkie wydarzenie, natomiast jak się okazało niewielka liczba osób może z niej korzystać. Do tego należy spełniać dodatkowe warunki, np. posiadać dostęp do 5G w ramach usług własnego operatora czy posiadać konkretny model telefonu. Minie jeszcze trochę czasu, zanim wjedzie to w nasze życie.

Trend roku / człowiek rokuPodoba mi się strategia marki Inpost - GO Mobile!, którą stosują oraz to, jak dopasowali się panującej ciężkiej sytuacji. Wzrost zadowolenia w trakcie pandemii z ich usług świadczy o tym, że naprawdę potrafili spełnić oczekiwania i idealnie zlokalizowali potrzeby swoich klientów. Na przykład mobilne otwieranie skrzynek przez aplikację było super rozwiązaniem, żeby uniknąć dotykania ekranów. Ale także po prostu zarządzenie firmą tak, aby przy ogromnym wzroście wysyłek, klienci byli zadowoleni, było niełatwym zadaniem. Oprócz tego angażowanie się w pomoc w tym ciężkim dla wszystkich czasie, np. udostępnienie dla Urzędu Miasta Paczkomatów z usługą InPost Urząd 24. Wszystkie te działania oceniam bardzo pozytywnie - Inpost wykorzystał idealnie sytuację.

Pandemia wpłynęła bardzo mocno na całą branżę, także na mobile marketing. Znacząco wzrosła ilość transakcji dokonywanych za pomocą mobile, zwłaszcza wśród młodszych użytkowników. Najbardziej popularne aplikacje to Allegro, OLX czy Rossmann. Porównując dane z września 2020 do września 2019, ilość pobrań aplikacji Allegro wzrósł trzy razy, a OLX dwa razy (według danych Spicymobile). To przenoszenie się do urządzeń mobilnych miałoby miejsce i bez pandemii, ale byłoby bardziej rozłożone w czasie. Pandemia po prostu to przyspieszyła ten proces.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPierwszym i głównym wyzwaniem będzie na pewno wykorzystanie istniejącej sytuacji i utrzymanie trendu, w którym użytkownicy intensywnie wykorzystują urządzenia mobilne do coraz większej liczby czynności, np. robienie zakupów.

Kolejnym ważnym i nadchodzącym wydarzeniem jest zapowiedź Google o braku możliwości wykorzystania cookiesow w wyszukiwarce Chrome, co mocno wpłynie na branżę. Udziały Chrome’a to ponad 70 proc. Wydawcy muszą się mocno przygotowywać i już zbierać własne dane o użytkownikach. Będzie to duże wyzwanie, chociaż środowisko mobilne będzie mimo wszystko miało trochę łatwiej, ze względu na istniejące już ID urządzeń.

Na koniec - przyglądam się mocno rozwojowi AppGallery - sklepu aplikacji dla urządzeń Huawei, które mocno wchodzi na rynek polski i światowy. Czy się przebije, czy będzie zauważony? Przed marką bardzo duże wyzwanie.

Witold Kempa, CEO Netizens

grafika

Wydarzenie roku

Zdecydowanie lockdown. Tylko ci, którzy byli obecni lub błyskawicznie przenieśli swoje usługi do internetu, mieli szansę zyskać lub stawić czoła koronawirusowi, który z całą siłą uderzył w globalną gospodarkę. Pandemia jeszcze mocniej podkreśliła i niewątpliwie wzmocniła pozycję branży e-commerce, a przede wszystkim umożliwiła wejście na pierwszy plan sprzedaży mobilnej. To właśnie na ten obszar zostały skierowane główne działania marketingowe oraz narzędzia wsparcia sprzedaży online. Oczywiście już wcześniej rzadko rozstawaliśmy się ze smartfonem, ale teraz nastąpiła kumulacja tego zjawiska. To nasze narzędzie pracy, miejsce rozrywki, płatności i nawet spotkań czy właśnie robienia zakupów.

Rozczarowanie / kryzys rokuAplikacja ProteGO Safe miała pomóc w walce z pandemią Covid-19 i była w ostatnich miesiącach mocno promowana przez polskie władze. Według danych z października na platformy iOS i Android pobrało ją ponad milion Polaków. Ten wynik na pewno nie jest zły, ale aplikacja jest fatalnie oceniania przez użytkowników i trudno powiedzieć ile osób faktycznie z niej korzysta. Świadczą o tym zarówno wystawione oceny, jak i komentarze umieszczane w Google Play i App Store. Od opublikowania aplikacji kluczowy był brak zaufania do niej. Nie pomogły wielokrotne zapewnienia ze strony rządu, że aplikacja jest całkowicie bezpieczna i chroni naszą prywatność. Nie sądzę, żeby jakiekolwiek działania były jeszcze w stanie odbudować ten wizerunek i sprawić, że Polacy zaczną z niej aktywnie korzystać.

Nie sposób również nie wspomnieć o wpadce mBanku, który do użytkowników swojej aplikacji rozesłał kilka niezrozumiałych komunikatów w postaci powiadomień. Tutaj jednak trzeba przyznać, że bank błyskawicznie i prawidłowo zareagował na kryzys, zażegnał go i jeszcze wykorzystał - podobnie jak inne marki - do działań real time marketing. Mimo że ta sytuacja odsłoniła kulisy pracy nad aplikacją, finalnie nie wpłynęła na jej wizerunek i postrzeganie wśród klientów.

Trend rokuJeżeli chodzi o tworzenie aplikacji mobilnych na pierwszy plan wysuwa się Flutter. Minęły niecałe dwa lata od pojawienia się jego pierwszej wersji, a platforma od Google, która pozwala na programowanie aplikacji na systemy Android oraz iOS, ma coraz więcej zwolenników wśród programistów. Flutter - podobnie jak React Native - wniósł wartość dodaną i sporo ożywienia na rynek mobile. Nie musimy angażować dwóch zespołów programistów do napisania dwóch różnych kodów. To przekłada się m.in. na szybkość, jakość oraz niższą cenę projektu. Oczywiście to nie oznacza, że branża IT zrezygnuje w przyszłości z aplikacji natywnych. To rozwiązanie, które nadal może okazać się lepsze lub niezbędne, choćby w przypadku aplikacji, które w dużym stopniu korzystają ze specyficznych funkcji systemowych.

Jak pandemia wpłynęła na branżęPandemia zdecydowanie przyspieszyła i w oczywisty sposób wymusiła transformację cyfrową i digitalizację wielu przedsiębiorstw. Osoby, które były przyzwyczajone do zakupów w galerii handlowej czy spotkań twarzą w twarz z klientem, siłą rzeczy musiały przenieść się do wirtualnej sieci. To samo spotkało szkolenia i konferencje, a webinary i podcasty przeżywają prawdziwy boom. Koronawirus wpłynął m.in. na formę i planowanie pracy, sposób działania firm, komunikację wewnętrzną oraz błyskawicznie uwypuklił przewagę tych, którzy już wcześniej odważnie postawili na rozwiązania mobilne. W końcu siłą rzeczy jeszcze częściej niż rok temu sięgaliśmy po nasze smartfony.

Świetnym przykładem jest tutaj InPost. Ich aplikacja mobilna służąca do zdalnego i bezdotykowego otwierania skrytek okazała się strzałem w dziesiątkę. Teraz doszła do tego jeszcze funkcja nadawania przesyłki z poziomu smartfona.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 rokuPodobnie jak branża mobile, również rynek urządzeń IoT rozwija się w niesamowitym tempie i oddziałuje na coraz więcej obszarów. To już nie tylko przemysł 4.0, medycyna, transport, retail czy inteligentne domy, ale również sektory, które na pierwszy rzut oka wydaje się, że nie mają z nim nic wspólnego. Kluczowe będzie jeszcze mocniejsze postawienie na synergię tych dwóch środowisk. To zapewni m.in. efektywność i szybkość działań, podniesienie konkurencyjności, optymalizację oraz ułatwi zarządzanie organizacją. Smartfon i pobrana na niego aplikacja coraz częściej będą pełniły funkcję pilota służącego do sterowania produktami, które zostały wykonane przez programistów i inżynierów.

Odpowiednie wykorzystanie potencjału drzemiącego w asystentach głosowych. Obecnie jednym z najbardziej powszechnych zastosowań interfejsu głosowego są asystenci oferowani przez Google, Apple czy Amazon. Już teraz takie rozwiązania są coraz częściej i skuteczniej stosowane jako elementy produktów IoT. Przede wszystkim w branży medycznej czy retail, ale nie tylko. O funkcję voice search w aplikacji IKO dba PKO Bank Polski, który systematycznie rozbudowuje jej nowe funkcjonalności. Tradycyjny interfejs dotykowy na pewno szybko nie zniknie, ale za kilka lat w niektórych obszarach może być już tylko dodatkiem do asystentów głosowych.

Po pierwszej fali koronawirusa sporo firm podjęło decyzję o wprowadzeniu modelu pracy hybrydowej, który miał być pierwszym krokiem w powrocie do normalności. Szybko okazało się, że taki system pracy zostanie z nami na pewno na dłużej, dlatego należy go cały czas udoskonalać i optymalizować. W tym obszarze również warto korzystać z udogodnień płynących ze świata mobile.

 

Dr Szymon Wierciński, Akademia Leona Koźmińskiego

grafika

Wydarzenie rokuNie chcę pisać o tym, że wydarzeniem roku jest spodziewany lub niespodziewany kryzys. Od lat narastają różnego rodzaju trendy, które przekładają się na naszą aktualną sytuację ekonomiczną, zachowania społeczne, sposób pracy i nasze zdrowie, głównie psychiczne. W kategorii wydarzenia roku myślałbym raczej o zmianie społecznej, jaka zaszła na przestrzeni ostatnich 9 miesięcy i jeśli chodzi o digitalizację dużych organizacji to już od 15 lat mamy o czym rozmawiać i możemy szukać dobrych wzorców, o tyle mniejsze organizacje zostały zmuszone do zmiany właściwe w przeciągu dwóch pierwszych tygodni pandemii w marcu. Miały wybór: albo zamknięcie czasowe lub trwałe bankructwo. Oczywiście nie we wszystkich branżach takie eksperymenty mogły się odbyć i nie wszędzie mogły się one udać.

Myśląc jednak o tym w kategoriach innowacyjności, które rozumiem jako stworzenie całego systemu wewnątrz organizacji, na który składa się kultura organizacyjna, system zarządzania, procedury i charakterystyka samej organizacji wiele firm przesunęło się o dekadę w przód. W wielu firmach, szczególnie tych z ugruntowaną kulturą, pielęgnowaną przez lata tak jak np. w branży medycznej czy edukacyjnej, których na chwilę obecną nie da się całkowicie zdigitalizować (jeszcze) zaszły diametralne zmiany w strukturze i zespołach, które zostały zmuszone do tego, aby wyjść na przeciw zmianom technologicznym.

Myślę, że to jest właśnie najważniejszym wydarzeniem związanym z pandemią w 2020 roku, zmuszenie całych gałęzi gospodarki do stania się innowatorami na własnych podwórkach lub w skali krajowej czy w niektórych przypadkach w skali globalnej. Ta zmiana nie była zmianą technologiczną ani infrastrukturalną. Proszę spojrzeć na to, że właściwie nie pojawiły się żadne nowe rozwiązania ani narzędzia wspierające cyfryzację, korzystaliśmy głównie z gotowych wzorców i rozwiązań, które rozwijane są już co najmniej od dekady.

Sukces rokuNajwiększy sukces roku dotyczy właśnie tych organizacji, które w cyfrową transformację inwestowały już wcześniej, przed pandemią. I nie ma tutaj znaczenia, czy było to e-commerce w kategorii spożywczej, który przeżył najprawdopobniej, najbardziej dynamiczny rozwój w historii, czy były to sklepy wielkopowierzchniowe, które zauważyły, że w ramach ich multi czy omnichannel najistotniejszym punktem staje się obecność i relacje budowanie z klientami w świecie cyfrowym. Można odnieść się do rankingu e-commerce Polska awards 2020 i docenić uruchomioną przez Empik uslugę Empik Premium, omnichanel CCC czy Decathlon, którzy musieli sobie radzić w innowacyjny sposób w dzisiejszych czasach.

Doceniłbym tutaj jednak dziesiątki tysięcy małych i średnich firm, które zdecydowały się na niezliczone ilości eksperymentów polegających na rozwoju pracy zdalnej, wdrażaniu narzędzi usprawniających komunikację (głównie innych niż wciąż królującym nam "emailu"), nowych formach kontaktu z klientami czy tworzeniem nowych usług i produktów. Dzięki temu wiele firm odkryło w sobie kompetencje nie tylko cyfrowe, ale przede wszystkim te związane z możliwością bycia innowacyjnymi w sposób procesowy, który polega na poprawianiu rzeczy, które już robimy. Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuNiektóre firmy pomimo ciągłych inwestycji w digitializację lub te wręcz działające w sposób cyfrowy przespały moment pandemii, nie przygotowując na czas rozwiązań dla swoich partnerów, dostawców i klientów. Zagadką był brak możliwości prowadzenia telekonsultacji na platformie znanylekarz.pl i na szybce stworzonym poradniku dla lekarzy na temat tego jak korzystać ze Skype i innych platform, czy problemach w internetowym sklepie Ikea, który co chwila borykał się z problemami logistycznymi.

Najgorszą rzeczą, jaką można było zrobić w tym roku, było zawieszenie własnego biznesu, działalności i oczekiwanie na pomoc z zewnątrz. Wiele firm trwa w takim stanie zawieszenia do dzisiaj i oczekują na powrót do "starych" czasów. Jest to błędnym założeniem z powodu tego, że tych starych czasów już najprawdopobniej nie doczekamy, ale niektóre firmy przegapiły też tą wyjątkową szanse na dokonanie mentalnej i kulturowej zmiany w swoich firmach. Serwis / kampania / projekt rokuBieżący rok zdominowała trend pracy z domu, radzenia sobie z pracą z domu, godzenia życia zawodowego, rodzinnego i osobistego. Słowa midfullnes i wellbeing zostało odmienione przez wszystkie przypadki w języku polskim, ale efektem ubocznym pandemii jest coraz większa ilość błędów w komunikacji, nagromadzonego stresu, samotności, które powodują problemy w budowaniu relacji rodzinnych, zawodowych i przyczyniają się do coraz częściej opisywanych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym.

Na szczęście na polskim rynku coraz więcej firm zauważa to, że możliwość wsparcia pracownika w obszarze zdrowia psychicznego to taki sam benefit jak karta na basen czy pakiet masażu, więc wszystkie projekty, w ramach których temat ten jest podnoszony, bezsprzecznie zasługują na wyróżnienie i uwagę. Premiera, nowość roku1, 2, 3 „Cyberpunk 2077”. Ten produkt oczywiście powinien się znaleźć w kategorii porażka roku, ale też sukces roku. Największy zakład w historii polskiej giełdy przyniósł niektórym mega wzrost, innym duża stratę. Nie mniej jednak Redzi dowieźli po raz kolejny produkt, który co prawda nie jest doskonały, nie odstaje od średniej (na plus) na rynku aż tak jak było to w przypadku „Wiedźmina”, ale posłuży jako podstawa ich modelu biznesowego na najbliższe lata. Miejmy nadzieję, że utraconą reputację da się odzyskać i pojawią się klienci z nowych segmentów rynku.

Trend rokuDigitializacja odbywa się aktualnie właściwie we wszystkich branżach, ale kilka z nich zasługuje na szczególną uwagę. Cały rynek e-commerce urósł o ponad 30 proc., rynek zakupów spożywczych urósł blisko 2,5 razy. W skali globalnej widać wyraźny odwrót klientów od zakupów w galeriach handlowych i szereg bankructw, które miały miejsce w tej branży jeszcze przed pandemią będzie się nasilać i w końcu dotrze do Europy i Polski. Nie mówimy na szczęście o najbliższych kilku latach, ale trzeba w tym roku już nazwać trend rozwoju rynku e-commerce z uwagi na jego dynamiczność, która zagrozi całkowicie znanym nam z ostatnich dekad modelom biznesowym.

W USA już w 2019 rok stosunek rynku e-commerce do sprzedaży fizycznej, w sklepach wynosił już blisko 20 proc. Statystyki po roku 2020 pokażą jeden zupełnie niewyobrażalny obraz rzeczywistości i warto się przygotować na to, że w przyszłości prawie wszystko będziemy kupowali za pomocą cyfrowych kanałów. Miejmy jednak nadzieję, że nie będą to kanały oferowane przez trzech globalnych graczy. Prognoza na 2021 rokDzisiaj prognozowanie czegokolwiek na więcej niż trzy miesiące straciło sens. Moja prognozą jest to, że te firmy i Ci ludzie, którzy będą w stanie się dynamicznej dostosowywać do zmian otocznia, poprzez budowanie innowacyjnych organizacji, które będą przygotowane na niespodziewane zmiany będą największymi beneficjentami zachodzących zmian. Te firmy, które przeżyły okres pandemii dzięki państwowym dotacjom mogą się nie odnaleźć w nowych realiach przyszłego roku, ponieważ najprawdopodobniej okaże się, że zmiany ekonomiczne i społeczne jakie wywołała pandemia będą trwałe. Oby tylko te dobre zmiany.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii