Internet negatywnie wpływa na popularność innych mediów

Ilość czasu spędzanego przez internautów w sieci odciska swoje piętno na intensywności korzystania z pozostałych mediów - wynika z globalnego badania Digital Life przygotowanego przez firmę TNS.

km
km
Udostępnij artykuł:

Wraz z rozszerzaniem się dostępu do internetu obserwowany jest spadek oglądalności telewizji. W Chinach i Brazylii o 20 pkt. procentowych więcej osób korzysta codziennie z internetu niż codziennie ogląda telewizję.

W Polsce z internetu codziennie korzysta w celach prywatnych niemal 89 proc. internautów, podczas gdy z telewizji nieco ponad 74 proc., co daje różnicę 15 pkt. proc. Jak więc widać, wśród internautów w Polsce telewizja to medium numer dwa. Jeszcze mniejszym zainteresowaniem cieszą się inne tradycyjne media: codziennie radia (tradycyjnego, nie internetowego) słucha 56 proc., a gazety czyta 27 proc. internautów.

grafika

Tymczasem w Egipcie, Tajlandii i na Filipinach sytuacja jest odwrotna - infrastruktura sieciowa dopiero zaczyna się rozwijać i to telewizja wciąż cieszy się silną pozycją. Tam internauci znacznie częściej spędzają czas przed telewizorem niż zaglądają do sieci.

W wielu krajach rozwijających się mobilny, szerokopasmowy dostęp do internetu spełnił rolę katalizatora umożliwiającego korzystanie z sieci pomimo braku odpowiedniej infrastruktury internetu stacjonarnego. Średnio 36 proc. respondentów na świecie łączy się z internetem za pośrednictwem urządzeń mobilnych przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy w Chinach, Singapurze i RPA podobnej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 49, 53 i 68 proc. badanych. Rozwiązanie to jest szczególnie powszechne w Afryce, gdzie internauci z RPA, Nigerii i Kenii częściej łączą się z internetem za pomocą telefonu komórkowego, niż korzystając z komputera.

Powszechność internetu mobilnego w Polsce jest zbliżona do średniej światowej – co najmniej raz w ciągu miesiąca z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych korzysta 37 proc. polskich internautów.

Kraje rozwijające się  to także jedne z najlepszych obszarów do inwestycji w nowe technologie, w tym m.in. w bankowość internetową. Wśród internautów w Chile, którzy dotąd nie korzystali z bankowości internetowej, co piąty (20 proc.) jest zainteresowany dostępem do tego produktu, w Wietnamie – co czwarty (24 proc.), zaś w Nigerii wskaźnik ten sięga 62 proc. Dla porównania globalny wskaźnik wynosi 9 proc.

W Polsce jedynie 4 proc. internautów, którzy dotychczas nie korzystali z e-bankowości, chciałoby jej używać w przyszłości.

Wśród innych usług, które mają szansę odnieść sukces na rynkach rozwijających się, jest telewizja z technologią TimeShift. 27 proc. użytkowników internetu w Polsce chciałoby mieć możliwość oglądania w internecie programów telewizyjnych niezależnie od ramówki stacji, podczas gdy w skali globalnej zainteresowanie tym rozwiązaniem kształtuje się na poziome 22 proc.

W badaniu Digital Life przeprowadzonym przez TNS udział wzięło 72 tys. konsumentów z 60 krajów świata.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"